Detta med nedlägg.

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Fighter hojar, allt som oftast sitter man rätt upprätt på (allt är relativt). Hur fan blir det egentligen med uttrymmet för ordentliga nerlägg?
Min Bandit 600 har jag slipat bort fotpinnarna på utan att egentligen ha några jättenerlägg. Måste man tjacka en riktigt sporthoj från scratch för att undvika dåligt utrymme mellan fotpinnarna och backen?

Kawa Z750 kändes också väldigt upprätt när jag provkörde en sådan och ställer mig lite skeptiskt till nerläggningsvinkel på en sådan?
Men hur är det egentligen? vilka fighter objekt klarar ordentliga bandagar?

//Fredda
 
ja det där undrar jag med?

Med upprätt menar du att du inte har så höga fotpinnar o skarp knävinkel eller vadå?

om fotpinnarna skrapar i köp ett sett nya + knäck till en annan växelpedal+bromspedal montera skiten högre o sen så är de problemet väck, kanske är ljuddämparn som blir nästa problem?
 
Superbee skrev:
ja det där undrar jag med?

Med upprätt menar du att du inte har så höga fotpinnar o skarp knävinkel eller vadå?

om fotpinnarna skrapar i köp ett sett nya + knäck till en annan växelpedal+bromspedal montera skiten högre o sen så är de problemet väck, kanske är ljuddämparn som blir nästa problem?

Ja, fotpinnarna sitter för lågt samt för långt fram. Flyttsatser för att få dem längre bak kostar ju multum?
Knäck till, låter ju otroligt enkelt men är inte växelrörelsen (växelpinnen?) ganska exakt? Problem med den vid förändring på avstånd hit och dit?

//Fredda
 
Last edited:
Fredda66 skrev:
Ja, fotpinnarna sitter för lågt samt för långt fram. Flyttsatser för att få dem längre bak kostar ju multum?
Knäck till, låter ju otroligt enkelt men är växelrörelsen (växelpinnen?) ganska exakt?

//Fredda

Jo kan tro att satser för att flytta pinnar är dyrt, som allt annat godis till bågar är tyvärr :(

Alternativet är ju om man är händig och har tillgång till fräs, har nån kompis som har tillgång till cnc grejer osv.

växelpinnen och växelrörelsen vaa nu e jag lost här?

växelpinnen sitter ju på en splinesad axel ofta med ett "stag" right?

antingen så är "staget" designat för att fotpinnarna ska kunna sitta bakåt eller framåt i rikting från växelaxel. då får man ju leta upp lämpliga grejjer för o ersätta t.ex. gänga ett eget "stag" osv = "Knäcka till" grejer :hihi
 
Superbee skrev:
ja det där undrar jag med?

Med upprätt menar du att du inte har så höga fotpinnar o skarp knävinkel eller vadå?

om fotpinnarna skrapar i köp ett sett nya + knäck till en annan växelpedal+bromspedal montera skiten högre o sen så är de problemet väck, kanske är ljuddämparn som blir nästa problem?

1. Fotpinnarna tar i tidigt.
2. Jodå har provat att skrapa det också ;)
3. Ge mig gärna en liten blueprint med schyst förklaring på hur du tycker man skall ordna det. Fotpinnesatsar som man köper kostar från 2000kr och uppåt känns lite hårigt.

//Fredda
 

Bifogat

  • fotpinne.jpg
    fotpinne.jpg
    96.7 KB · Visningar: 135
  • avgas.jpg
    avgas.jpg
    65.3 KB · Visningar: 123
  • förslag.jpg
    förslag.jpg
    111.1 KB · Visningar: 118
freddexwing skrev:
Skrapmärkena på ljuddämparen är vääldigt lika såna som blir efter att man kört och ramlat... he he... :7peta
;)
Lowsidade med hojen efter att ha lyft bakdäcken från backen med hjälp av fotpinnarna. De flexade ganska ordentligt sen satte jag lite för mycket tyngd på dem och då lyfte jag effektivt bort bakdäcket från gatan.
Bra uppmärksammat där, skrapmärkena går ju lodrätt, vilket inte skulle vara fallet om avgassystemet tagit i under nerlägg.
:gnissla
//Fredda
 
Fredda66 skrev:
Nej den där var för jäkla tarvlig.
Här är två exempel tagna från wild hair accessories. www.whaccessories.com

kostar dock 290$ - 460$


Du frågar konstigt, du yrar om nedläggningsvinkel i samma andetag som styrets placering, gnäller om priset på tillbakaflyttningssatser, ber om en ritning, du FÅR en blixsnabbt ( finns faktiskt att köpa liknande ) och då gnäller du ännu mer och skickar upp en bild på svindyra satser... :huvet
 
Fredda66 skrev:
;)
Lowsidade med hojen efter att ha lyft bakdäcken från backen med hjälp av fotpinnarna. De flexade ganska ordentligt sen satte jag lite för mycket tyngd på dem och då lyfte jag effektivt bort bakdäcket från gatan.
Bra uppmärksammat där, skrapmärkena går ju lodrätt, vilket inte skulle vara fallet om avgassystemet tagit i under nerlägg.
:gnissla
//Fredda

Bakdäcken :confused: Kör du trike :confused:
 
Fredda66 skrev:
Det gör den säkert, men jag ville ha ett bättre exempel.

Hittat på www.banditmania.co.uk (något av en favoritsite) en rätt bra grej, kostar väl i runda slängar 400-500kr att få fraktat hit, känns som ett bra pris för att slippa eländet själv.

//Fredda

Slippa eländet? Det är ju roligt o knäcka till distanser och sånt :)

näe har du råd så slå,till är väl likabra, så blire rätt från början.

men har du glömt o tacka mattias för ritningen som någon sa, kom upp blixtsnabbt ? :7peta
 
Chronic skrev:
Du frågar konstigt, du yrar om nedläggningsvinkel i samma andetag som styrets placering, gnäller om priset på tillbakaflyttningssatser, ber om en ritning, du FÅR en blixsnabbt ( finns faktiskt att köpa liknande ) och då gnäller du ännu mer och skickar upp en bild på svindyra satser... :huvet
Styrets placering? Nej nu förstår jag inte.
Att folk gnäller på priser är väl inget nytt?
Ritningen hade jag personligen ingen nytta av.
Måste man tacka för allt? Jäntelagen då eller?

Chronic skrev:
Bakdäcken :confused: Kör du trike :confused:
Hör och häpna men de ser ut så när man köper dem...

//Fredda
 
Man får nog leva med lite sämre nedläggningsvinkel på den typen av hoj. Du kan ju köpa rätt många fotpinnar på skroten för vad ett nytt fotpinne-kit kostar. Dessutom har du ju minst 95% av fotpinnen kvar. Markfrigången blir ju bara bättre och bättre ju mer du nöter bort :)

Mitt tips är att höja upp hojjen en sådär 10-20mm bak. Borde inte skada på den om du kör aktivt. Sen kan du ju labba lite med körstilen. Lite mer hang out kanske.
 
Mattias skrev:

Precis sånna hade jag förut. Den enda som behöver göras är att förlänga "staget" till axeln på lådan.
Det var bra men det skulle nog bli ännu bättre om jag lärde mig hänga ut ordentligt, så man slipper lägga ner så mycket.
Om du bara vill åka gokartbana så borde nog en annan hoj vara bättre kanske?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top