Ok Jin Chun skrev:
och aftonbladet har alltid rätt och vinklar alltid ur den mest objektiva vinkeln
men det finns en poäng. Det ska vi inte sopa under mattan att det är lika förkastligt för någon av könen att ta till våld. Det är självklart fel. Procentuellt så är det våld som dödar och lemlästar svårt inte det som kvinnor står för.
Senast idag läste jag att var tionde dag dör en kvinna av misshandel i
hemmet av sin partner eller ex-partner. Det är lite mer än man vill tro eller hur?
En avhandling från Stockholms universitets sociologiavdelning kanske är aningen mer objektiv. Denna är mycket läsvärd! Slagen man:
http://assar.se/slagenman.pdf
Jag instämmer till fullo med ditt slutsatsdragande om partnervåld. Men tack vare feminismen bagatelliseras partnervåldet mot män. Det finns inte ens ett ord för sådant partnervåld då både kvinnomisshandel och mansmisshandel pekar på att män misshandlar kvinnor.
Den faktan är felaktig, åter ett fall av feministisk doktrin. Enligt BRÅ är siffran 16 kvinnor per år som dödas av närstående män. Av dessa män är 80% psykiskt störda eller psykiskt sjuka. 60% redan dömda för brott.Hälften var arbetslösa eller förtidspensionerade. Invandrare är överrepresenterade. Av 164 gärningsmän var 60 födda i utlandet - majoriteten i Europa.
"Det verkar alltså inte som om vilken man som helst slår sin partner tills hon dör. Till det krävs att han är socialt utslagen och/eller psykiskt störd." skriver Expressen på ledarsidan 011108, och det låter väl rimligt?
gladh skrev:
Som Fan läser bibeln.
Artikeln säger att män och kvinnor är lika goda kålsupare på det område som uppenbarligen kallas "milt våld" (hade ingen aning om att det existerade en sån klasificering). Alltså fall när en örfil eller ett slag delas ut i grälets hetta. Offtast under inverkan av alkohol.
Inte fan är det män som generat står på akuten och stammar att "jag gick in i en skåplucka i köket" när ansiktet är blåslaget för 5:e gången i rad.
Eller är det samma sak för dig?
gladh
Psykiskt våld är även en form av misshandel. Är det ok att slå sin flickvän? Är det ok att knäa sin pojkvän i skrevet? Men om hon/han tiggde om det?
Sociologiuppsatsen Slagen man innehåller mycket matnyttigt om detta ämne:
http://assar.se/slagenman.pdf
Du tror inte att en man håller käften och tiger om blåmärket som flickvännen förorsakat på honom?
mb skrev:
Men även om mörkertalet är stort så är det givetvis befängt att påstå att den typen av våld är vanlig i förhållande till mäns våld mot kvinnor.
Den uppsvällda propagandan fylld av lögner som bland annat fågel fenix och ROKS sprider är inte vettig nog att dra slutsatser från.
Om jag skulle få stryk av min fru skulle jag:
1 Inte kunna tänka mig att slå tillbaka.
2 Förmodligen inte ta allvarlig skada.
3 Aldrig tala om det för någon.
HÄR finns det säker anledning att tala om mörkertal.
Dessutom finns det otaliga rapporter som motbevisar din tes. Bland annat "Riding the donkey backwards" som vittnar om att otaliga män har misshandlats av sina fruar genom tiderna, fullt jämförbara antal faktiskt.
http://www.fact.on.ca/Info/dom/george94.htm