Detta är fan det dummaste jag läst på länge!

Henkmaster skrev:
Män våldtar, stjäl, rånar, mördar, super, knarkar, misshandlar, knullar, buskör, slåss, etc. och skyller allt på testosteron eller att "mamma älskade mig aldrig".
Men att därifrån gå hela vägen och påstå att detta skulle vara en generell egenskap hos män är lika fel som att påstå att alla motorcyklister är kriminella bara för att en försvinnande liten del primärt ägnar sig år annan ljusskygg verksamhet som av någon outgrundlig anledning klassas som mc-relaterad.

Visst formas man av sin närmiljö. Visst kommer många från kulturer med (i våra ögon) förvriden kvinnosyn. Visst snedtänder en del på fyllan. Men en normal människa måste väl ändå ha någon form av spärrar i bakhuvudet på samma sätt som självbevarelsedrift i andra extrema situationer (även om många på SH verkar ha ett omättligt adrenalinbehov på hastighet :hihi ).

Artikeln kan inte vara annat än ironiskt skriven och det verkar snart vara det enda sättet att synas i dagens mediabrus. Den har ju uppenbarligen fått avsedd effekt när det gäller att diskutera ett viktigt ämne.

Henkmaster skrev:
...tjejer/kvinnor växt upp med: "Gå inte ensam när det är mörkt", "Män våldtar", "Se upp för okända män" osv....

"Jag vågar inte köra motorcykel för tänkt om jag krockar med en älg och slår ihjäl mig." Så kan man ju inte tänka.

"Jag vågar inte gå ut när solen skiner för tänk om jag får hudcancer." Så kan man ju inte tänka.

"Jag vågar inte gå ut på kvällen för tänk om jag blir rånad." Så kan man ju inte tänka.

Visst är jag uppmärksam där det skyltas om vilt på vägen. Visst undviker jag att vistas för länge i solen. Visst håller jag ögonen öppna på natten. Men händer det så händer det. Det får jag ta i tu med då. Jag kan ju inte ständigt gå omkring och vara rädd för allt jag ser och alla jag möter. Kan någon verkligen leva på det viset??

:eek: Lesbiska femmenist jävlar!!! (inget illa menat)

Hitta inte ett ända realistiskt förslag, de e fan apartheid de snackar om :kocko

Ok Jin Chun skrev:
Nej, man lever inte. Man existerar. Men det finns de, män och kvinnor, som inte vågar gå ut. Dock har det oftast hänt de något.

Sorgligt och säkert sant men då har man ju låtit det onda segra. För de som redan utsatts måste det naturligvis vara oerhört svårt att hitta tillbaka utan professionell hjälp. Tyvärr läser man ibland om personer som även våldtagits en andra gång av rättssystemet som värnar mer om brottslingen än om offret och då kan ju naturligtvis orken ta slut.

Jag kan inte påstå att jag heller känner mig 100% trygg när jag rör mig utomhus, men jag måste ju ändå se det som att saker jag tar mig för kommer att gå bra (vilket de oftast gör) och människor jag möter har goda avsikter (vilket den stora majoriteten har). Alternativet (apati/isolering) hade knäckt mig fullständigt.

Har ingen direkt lösning på problemet, men det får väl bearbetas från många håll med straff som motsvarar gärningen, mer fokus på offret, hårdare tag mot våldsbrott osv.

Tjejerna har ju lyckats med sin insändare/artikel.

För deras tanke var med all säkerhet att skapa disskution och reaktion runt detta ämne.

Rent personligen ser framför mig jag tre unga tjejer i palestina schalar som talar om att förändra världen,Detta genom att uppmärksamma den stora massan om olika problem och därigenom få folk att ändra sitt betende.

Frågar ni mig,så kommer dom att växa upp dom med,eller så läser vi om dom i Aftonbladet/Expressen om några år när dom köpt Toblerone på sitt statliga kreditkort.

Men det är fel att slå någon,oavsett var när eller hur det händer.

Claes.

Wile E skrev:
Visst formas man av sin närmiljö. Visst kommer många från kulturer med (i våra ögon) förvriden kvinnosyn. Visst snedtänder en del på fyllan. Men en normal människa måste väl ändå ha någon form av spärrar i bakhuvudet på samma sätt som självbevarelsedrift i andra extrema situationer (även om många på SH verkar ha ett omättligt adrenalinbehov på hastighet :hihi ).

Det är ju "normala" människor som begår dessa handlingar, inte bara "värstingarna".
Samhällets "värstingar" är ju i regel dumma nog att klä sig uniformt och gå i gängliknande formationer och ägnar sig mer åt inbrott än kvinnomisshandel och våldtäkt... (Okej, den informationen är strikt baserad på egna värderingar och inte förankrad i fakta... Iofs kan jag föreställa mig att "värstingarna" mördar och det gör inte den genomsnittliga "normala" killen förrän i extremfall).

Artikeln riktade sig mot killar som är "schyssta" under dygnets "offentliga" timmar, dvs. på jobbet eller liknande, men som blir rena Frankenstein när mörkret närmar sig eller när något inte går som de vill. Då tar humöret över och både vänster- och högernäven börjar svingas i onödan.

Wile E skrev:
Artikeln kan inte vara annat än ironiskt skriven och det verkar snart vara det enda sättet att synas i dagens mediabrus. Den har ju uppenbarligen fått avsedd effekt när det gäller att diskutera ett viktigt ämne.

Jag håller med. Det var länge sedan jag kände sådan här sympati för en människogrupp. (Förutom småbarn, som jag konsekvent sänker hastigheten för i trafiken).
I övrigt är jag en idiot.

Wile E skrev:
"Jag vågar inte köra motorcykel för tänkt om jag krockar med en älg och slår ihjäl mig." Så kan man ju inte tänka.

"Jag vågar inte gå ut när solen skiner för tänk om jag får hudcancer." Så kan man ju inte tänka.

"Jag vågar inte gå ut på kvällen för tänk om jag blir rånad." Så kan man ju inte tänka.

Visst är jag uppmärksam där det skyltas om vilt på vägen. Visst undviker jag att vistas för länge i solen. Visst håller jag ögonen öppna på natten. Men händer det så händer det. Det får jag ta i tu med då. Jag kan ju inte ständigt gå omkring och vara rädd för allt jag ser och alla jag möter. Kan någon verkligen leva på det viset??

Nej, det är klart att man inte kan gå omkring och knapra på alla "what-if" situationer, men som jag skrev i texten så är det sådana moralkakor som föräldrar proppar sina barn fulla med. Skillnaden är dock att pojkar växer ifrån alla goda råd, genom "trial and error" principen. Dvs. funkade det att gå ensam i mörkret förra gången, så är det grönt ljus alla andra gånger.

Flickor däremot matas med fläskiga rubriker i tidningarna och brutal litteratur om våldtäktsmän.
Klart som korvspad att endast en viss typ av tjejer vågar sig ut på nätterna helt obehindrat.
Men majoriteten går med snabba steg och håller hårt i handväskan i en stilla önskan att killen bakom har goda avsikter.
(Ren logik säger ju att; om tjejer går fort, så går killar alltid bakom).

Kvinnor växer aldrig ifrån "hoten" som de presenteras för som barn, utan en normal intrycksutveckling hos det kvinnliga könet blir att de köper pepparspray åt varandra och säljer våldtäktssäkra jeans på homepartys.
:död

Kvinnor måste få lov att bära kjol om det behagar dom.
Kvinnor måste få lov att känna sig säkra om de har ett behov av det.
Kvinnor måste få plats att bära personliga tillhörigheter i sina väskor, istället för vapen och tårgassprej! (Kom inte med spydigheter som: "köp större väskor" :mad: )

Vi som vill framstå som schyssta killar, måste visa att vi kan skänka kvinnor den trygghet de kräver eller drömmer om.
Försök alltid att vara ett bollplank för känslor, en stöttepelare för svaga och en solstråle för trötta, men aldrig som en skottsäker väst eller en skyddsmur, för då kväver man kvinnan och till sist är man själv den "dåliga" mannen som vi läst om i artikeln och kvinnan förpassas till ett liv som hushållerska utan vänner.

Givetvis fattar jag väl att Ni killar som läser detta, redan har dessa moraliska värderingar, eftersom Ni hänger på ett synnerligen sympatiskt forum, men det skadar inte att jag skriver lite för mycket.

Men glöm inte bort det absolut viktigaste av allt:
Kvinnan är precis lika stark som mannen, det är endast en uppsättning organ och en annorlunda balans på hormonerna som gör skillnaden!
Förhållandet mellan man och kvinna ska vara yin/yang... inte Pac-Man!
:mattias

Last edited:
Ojoj, orkar inte läsa alla inlägg...

Det var en bra skriven debattartikel! :tummenupp Först verkade den helt seriös, så seriös att jag började bli upprörd över hur pantade vissa personer är som skriver en sådan artikel. Sedan började ironin lysa igenom mer och mer.

Artikeln tror jag var inspirerad av ett urbota korkat förslag från Connex att skapa speciella tjejvagnar i tunnelbanan och pendeltågen :kocko. Det måste varit en man som kom på den idén... :hihi :7peta

Men hur bra ironin än var så är artikeln skrämmande. Skrämmande på så sätt att synsättet i allmänhet verkar gå mer och mer mot det författarna skriver: "Varje man är en våldtäktsman om han inte visar sin oskuld." :skrämd. Utan att ha några statistiska fakta att gå på så tror jag att det är en klar minoritet av alla män som begår våldsbrott mot kvinnor. Förstå mig rätt, det finns en hel del drägg till män som har en kvinnosyn som neandertalare och som eventuell långsamt och plågsamt borde kastreras :kulspruta. Detta är förjävligt och det försöker jag inte dölja eller snacka bort. Men sedan finns det en hel del underbara män (t.ex. undertecknad... :hej ) som är skitsnälla mot kvinnor. Jag hoppas att det inte glöms bort...

Det var mitt inlägg i debatten. Gonatt! :trött

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard