Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ber om ursäkt för trådkapningen men det är ju på små ensliga vägar med lite trafik som en mobil krash-app verkligen skulle kunna göra nytta och rädda liv men vad hjälper det då man inte har täckning eller väldigt ojämn täckning.

Å andra sidan överlevde de flesta förr utan mobil och internet, problemet är dock att man idag ska utföra det mesta över nätet, det gjorde man inte förr utan man träffade folk hos tex arbetsförmdelingen och linkande, som mest så postade man postgirobetalningarna och skrev ut en check om man var utan kontanter.

Ursäkta att jag är negativ men jag inte att många förstår hur det är en bit från stan och vad jag förstår är det lika jävligt i hela landet så fort man kommer ut från städerna, det inte bara i Norrbotten som det är dåligt. Problemet är ju att det är för lite pengar att tjäna och då finns inget intresse att göra nåt åt saken och samhället verkar inte heller vara intresserad utan det är marknaden som .
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan backa upp Bosse och Vänsterföraren i allt de säger. Ett sådant system (som tråden ursprungligen handlade om) kan nog fungera alldeles utmärkt i storstadsområdena. Men det är nog inget man ska förlita sig på ute på landsbygden. I alla fall inte där sådana som jag och Bosse bor.

Förmodligen inget som majoriteten av landets befolkning märkt (eller ens bryr sig om förrän de sitter fast i snöstormen på fjällsemestern...), men i samband med den senaste vågen av digitalisering påbörjades ju också någon slags smygdemontering av väl fungerande äldre system. För det är precis som Bosse säger. Längs några av mina favoritvägar fanns alldeles utmärkt mobiltäckning ungefär mellan 1990 och 2015. Så är inte längre fallet utan numera är täckningen som bäst att betrakta som svajig. Jag vet, för jag har kollat.

Minst en gång i veckan ser man ju också tidningsartiklar om folk som bor i inte väldans små byar som måste gå ut på balkongen på övervåningen för att ha täckning. Och när de eller pressen klagar hos berörd leverantör så svarar alltid någon form av backslickad presstalesman att man jobbar för fullt på att lösa problemen...som ändå är samma tre månader senare.

Och ställena mitt i ingenstans där polaren bröt ryggen på snöleksaken - eller där jag skrotade en annan snöleksak medelst framstupa saltomortal och klarade mig med ett halvmeterstort blåmärke och några revben - har definitivt ingen täckning, så i de fallen hade en sådan app knappast varit till hjälp.

ritad i Stockholm

Mer behöver väl inte sägas för att man ska bli riktigt misstänksam...? Men nu verkar ju den här appen ha sitt ursprung i Geely-land, så vi kanske måste ge den en chans...?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Precis; där man verkligen skulle behövt något sådant här som beskrivs i TS är på ställen det inte bor folk/är trafik.
Men, just där finns ingen mobiltäckning.

Fixa det först, så kan vi kolla på det andra sedan.



Precis som du Bosse så retar jag mig på vansinnet i att rycka ner fungerande, betald och avskriven infrastruktur och ersätta det med en täckningskarta i papp, ritad i Stockholm - som säger att jag visst har täckning.


Tvi vale!
Televerket var kanske inte så dumt ändå, när allt kommer omkring..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Televerket var kanske inte så dumt ändå, när allt kommer omkring..

Nej, det finns gott om avregleringar som inte borde genomförts och som skulle kosta blod att reversera nu i efterhand.

Men, vad skall man säga? Svenskarna visste inte riktigt hur marknadskrafterna fungerade då när DDR-Sverige avvecklades.
"Avreglering" var ett mantra som kunde öppna vilken port som helst.



Men, vi har lärt oss sedan dess!
Det måste vara därför vi nu diskuterar offentlig-privat finansiering av framtidens infrastrukturprojekt. :zpy



Hej Genua, förresten!
 
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ber om ursäkt för trådkapningen men det är ju på små ensliga vägar med lite trafik som en mobil krash-app verkligen skulle kunna göra nytta och rädda liv men vad hjälper det då man inte har täckning eller väldigt ojämn täckning.

Å andra sidan överlevde de flesta förr utan mobil och internet, problemet är dock att man idag ska utföra det mesta över nätet, det gjorde man inte förr utan man träffade folk hos tex arbetsförmdelingen och linkande, som mest så postade man postgirobetalningarna och skrev ut en check om man var utan kontanter.

Ursäkta att jag är negativ men jag inte att många förstår hur det är en bit från stan och vad jag förstår är det lika jävligt i hela landet så fort man kommer ut från städerna, det inte bara i Norrbotten som det är dåligt. Problemet är ju att det är för lite pengar att tjäna och då finns inget intresse att göra nåt åt saken och samhället verkar inte heller vara intresserad utan det är marknaden som .

tycker absolut inte du ska be om ursäkt är ju fakta du kommer med frågan är ju hur vi kunde överleva 1900 talet utan mobiltelefoner och div säkerhets appar :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis; där man verkligen skulle behövt något sådant här som beskrivs i TS är på ställen det inte bor folk/är trafik.
Men, just där finns ingen mobiltäckning.


Fixa det först, så kan vi kolla på det andra sedan.



Precis som du Bosse så retar jag mig på vansinnet i att rycka ner fungerande, betald och avskriven infrastruktur och ersätta det med en täckningskarta i papp, ritad i Stockholm - som säger att jag visst har täckning.


Tvi vale!

Helt naturligt, kravet på mobilbolagen är att dom ska täcka 98(?) % av befolkningen.
Och med det menas var folk bor. Adressen där dom är skrivna.

Det var därför det inte gick att förhindra tågolyckan i Hok 2003.
Man kunde inte ringa vare sig lokföraren på godståget eller nå konduktören på persontåget.
Och varna för att det gått snett, var två tåg på spåret.
För längs spåret Jönköping - Värnamo bor inte tillräckligt många människor.......
Så det fanns ingen täckning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoQQpK/flera-skadade-i-tagkrasch
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alatalo skriver
Ett sådant system (som tråden ursprungligen handlade om) kan nog fungera alldeles utmärkt i storstadsområdena.

Och det är där det behövs, stor risk att ingen ringer efter ambulans när man behöver hjälp ! :hihi
eller
Det är där det behövs, vurpar man i fel område stor risk för lynchning !
https://www.svd.se/misshandlades-av-gang--polisen-utreder-hatbrott
https://www.expressen.se/kvallsposten/aldreliga-misshandlade-97-arig-kvinna-i-sangen/
https://24malmo.se/pojke-misshandlad-av-gang-fordes-till-sjukhus_5f47e3f5
:död

Jag har upplevt det själv. Liftar med en lastbil genom östra Turkiet mot Iran 1977.
I bergen möter vi en personbil som kör på 3 däck och en fälg.
Lastbilschauffören förklarar att vi är i Kurdiskt område och är det en Turk i bilen, ja han vågar helt enkelt inte stanna och byta till reservhjulet.....
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
tycker absolut inte du ska be om ursäkt är ju fakta du kommer med frågan är ju hur vi kunde överleva 1900 talet utan mobiltelefoner och div säkerhets appar :huvet

Vi visste inte av nåt annat och tänkte nog på ett annat sätt. Var ju på nåt vis lugnare och mindre oro, nu ska man ha koll på allt och alla hela tiden.

Det jäkligt är att nu är vi vana med allt som fjollofånerna kan göra och att man ska kunna nås hela tiden och på en gång, sen har hela samhället byggts upp på att allt ska göras digitalt.

Det jävliga är nu när samhället är digitaliserat så plockar man bort det enda som finns för någorlunda säker telefoni och internet för många utanför städerna för att det är för dyrt trots att vi försett detta land med skog, vattenkraft och malm. Klart att man blir förbannad då ingen kan ringa mig längre om jag inte är ute på balkongen och är utan internet om det är dåligt väder.

Kan säga att jag är nog hatad hos Telia och har härjat med PTS även kontaktat näringsdepartementet och Peter Eriksson, om inte annat så ska jag jävlas tillbaka allt vad jag kan för gör inget nåt åt detta vet vi att det går åt helvete för landsbygden.

Ursäkta att detta spårat ut men som sagts tidigare bra mobiltäckning över hela landet är vad som behövs om en säkethetsapp ska ha någon nytta.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan säga att jag är nog hatad hos Telia och har härjat med PTS även kontaktat näringsdepartementet och Peter Eriksson, om inte annat så ska jag jävlas tillbaka allt vad jag kan för gör inget nåt åt detta vet vi att det går åt helvete för landsbygden.

Ursäkta att detta spårat ut men som sagts tidigare bra mobiltäckning över hela landet är vad som behövs om en säkerhetsapp ska ha någon nytta.

Vilket innebär NMT (som väl är nedlagt ?) och till NMT finns det garanterat inga Smartphones med appar !
Eller ?
Sist jag hörde någon som använde NMT var 1995, flyttgubbarna som flyttade mitt bohag från Växjö till Arvika. Dom använde NMT. För det fungerade.
 
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Vi visste inte av nåt annat och tänkte nog på ett annat sätt. Var ju på nåt vis lugnare och mindre oro, nu ska man ha koll på allt och alla hela tiden.

Det jäkligt är att nu är vi vana med allt som fjollofånerna kan göra och att man ska kunna nås hela tiden och på en gång, sen har hela samhället byggts upp på att allt ska göras digitalt.

Det jävliga är nu när samhället är digitaliserat så plockar man bort det enda som finns för någorlunda säker telefoni och internet för många utanför städerna för att det är för dyrt trots att vi försett detta land med skog, vattenkraft och malm. Klart att man blir förbannad då ingen kan ringa mig längre om jag inte är ute på balkongen och är utan internet om det är dåligt väder.

Kan säga att jag är nog hatad hos Telia och har härjat med PTS även kontaktat näringsdepartementet och Peter Eriksson, om inte annat så ska jag jävlas tillbaka allt vad jag kan för gör inget nåt åt detta vet vi att det går åt helvete för landsbygden.

Ursäkta att detta spårat ut men som sagts tidigare bra mobiltäckning över hela landet är vad som behövs om en säkethetsapp ska ha någon nytta.

stå på dig bosse du har mitt fulla stöd iaf:krama
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är tydligen jävligt sen på bollen men laddade nyss hem denna app. Någon som använder den? Kan man se vänner live på kartan? Har gjort en profil men inte testat appen live än...
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Är tydligen jävligt sen på bollen men laddade nyss hem denna app. Någon som använder den? Kan man se vänner live på kartan? Har gjort en profil men inte testat appen live än...
Jag använder den, har inga vänner i appen så kan inte svara på just den grejen.
Men själva grundfunktionerna är jag väldigt nöjd med.
Bra tracking och navigation med en massa info om den gjorda resan.
Finns folk med öppna profiler så att man kan få tips om rutter osv.
Verkar även finnas en del internationella användare som man kan spana på.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag använder den, har inga vänner i appen så kan inte svara på just den grejen.
Inte jag heller men verkar ju trevligt faktisk med lite MC kommunity med man kan dela lite bilder och rutter. Vet inte hur mycket jag kommer använda den beror på hur bra navigeringen fungerar (kör ofta waze annars) men den som vill kan ju lägga till mig. Tror denna länk ska fungera om jag fattat rätt

"You have been invited to join Detecht Motorcycle GPS App! Track your rides, plan your trips and let us follow each other's activities! Click here to join - it’s free: https://detechtapp.page.link/invite-to-app "
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Är du Svedeakund så får du den första året gratis.

Hoppade på det och har använt den vid ett par tillfällen.
Kul med statistik, men att default är att alla sparade rutter skall bli delade i communityt är inget som jag riktigt fattar. Man måste välja bort och lägga in att de ska vara privata. Me no gusta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har vi fått något svar om vem datan säljs till?
Eller vem datan KAN komma att säljas till utan att individen meddelas om det.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är du Svedeakund så får du den första året gratis.

Hoppade på det och har använt den vid ett par tillfällen.
Kul med statistik, men att default är att alla sparade rutter skall bli delade i communityt är inget som jag riktigt fattar. Man måste välja bort och lägga in att de ska vara privata. Me no gusta.
Intressant, får jag ju kolla upp det där med Svedea. Har båda hojarna hos dem samt fyrhjulingen så borde ju få 3 år då ;)
Visste inte att rutter delas som default, ska ändra det helt klart.

Har vi fått något svar om vem datan säljs till?
Eller vem datan KAN komma att säljas till utan att individen meddelas om det.
Såg att det debatterades lite i tråden, men man kan ju om man vill vara väldigt anonym då den inte frågar om personnummer eller något. Så du kan ju heta GuW och ha ort Nej precis som här.
Själv bryr jag mig inte så mycket så jag har lagt in bilder på mina hojar osv så går nog lista ut vem jag är, sen samlar nog apple map, google map och waze in precis lika mycket om inte mer, och att sälja data är ju gratisapparnas enda inkomst.
Dietech visar ju i.a.f vilken data de samlar och verkar få in pengar från premiumabonemang, om de sen vill sälja data där en "Tobias i Borås" (vilket är vad jag skrivit i appen) minsann färdats i 110km/h på en 70 stäcka så vettefan vad någon ska med den informationen till, kan ju ha suttit på tåget...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såg att det debatterades lite i tråden, men man kan ju om man vill vara väldigt anonym då den inte frågar om personnummer eller något. Så du kan ju heta GuW och ha ort Nej precis som här.
Själv bryr jag mig inte så mycket så jag har lagt in bilder på mina hojar osv så går nog lista ut vem jag är, sen samlar nog apple map, google map och waze in precis lika mycket om inte mer, och att sälja data är ju gratisapparnas enda inkomst.
Dietech visar ju i.a.f vilken data de samlar och verkar få in pengar från premiumabonemang, om de sen vill sälja data där en "Tobias i Borås" (vilket är vad jag skrivit i appen) minsann färdats i 110km/h på en 70 stäcka så vettefan vad någon ska med den informationen till, kan ju ha suttit på tåget...

Om Tobias från Borås och 40 andra motorcyklister med olika nick samlas på en känd fortkörar-väg och kör tokfort kanske Polisen vill köpa den informationen, skulle du motsätta dig det?

Om det sker en olycka på en känd fortkörar-väg kanske försäkringsbolagen vill köpa information om hur många motorcyklister som var där just den dagen och vade deras hastigheter var, skulle du motsätta dig det?

Är appen seriöst menad som en säkerhetsapp enbart kan ju tillverkarna av appen gå ut och säga "Vi kommer aldrig att sälja identifierbar data, och vi kommer inte att sälja data till Polis och försäkringsbolag"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller - kanske med lite högre tröskel - Spotwalla som kan nyttjas även med satellitSPOT förutom mobilappstrackers.

Har kört den sedan 2017 och nu börjar det bli roligt att se sina spår och upplagda bilder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Herre j-lar! Du är ju i varje tråd på sporthoj.com och gnäller om allt och alla. Försök ta en kaffe, koppla av och njut av sommarvärmen.

Jag gnäller inte, jag vill bara veta hur folk ställer sig till att installera en app som eventuellt övervakar dom och säljer data till folk man kanske inte vill ska ha den datan.

Jag kommer inte själv att installera den appen, så jag skiter fullständigt i om dom gör det
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top