Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har Tele2. Gissar dock att appen i första hand ringer genom datanätverket. Men vet ej säkert.
Då blir det inte frågan om det finns täckning utan om det finns kapacitet.
För Tele2's väg till låga priser är låg kapacitet.
Vilket märks på att när man ringer en Tele2:are så är ett vanligt svar typ exempel:
"Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS."

På ett utmärkt sätt illustrerat av två vänninnor Maja och Lena som bor grannar i lägenheterna bredvid varandra. Maja klagar på att Lena inte svarar när hon ringer Lena trots Maja vet att Lena är hemma. Lena säger att jag svarar alltid när det ringer.

Jag föreslår att då gör vi ett test. Där vi sitter vid Maja's köksbord.
Maja ringer Lena, sätter på högtalartelefonen och vi kan alla höra typ:
"Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal ......"
Lenas telefon ringer inte. Lena ser ut som ett totalt frågetecken. Och hon blir inte gladare när jag börjar förklara att Tele2's låga priser beror på billiga basstationer med låg kapacitet.

Själv insåg jag kapacitetsproblemet först genom att jag hade Tele2/Comvik själv.
Dagtid ca 0600 - 2400 stod det i mobilen: "Endast nödsamtal" här i Majorna, Göteborg 3 km från Centrum. Däremot inga problem för mig ringa från midnatt till morgon.
Eller om jag gick utomhus. Vid kapacitetsbrist sorterar Tele2 bort de svagare mobilsignalerna. Gissar jag.

Nästa gång var det en tidningsartikel om att det tagit 30 minuter innan SOS-alarm svarat.
SOS-alarm förklaring var att utom täckning fodrades det också att mobilnätet hade kapacitet för att samtalet skulle gå fram.
För vid den aktuella tidpunkten för larmsamtalet hade SOS-alarm bara 5 minuters väntetid.

"Vi har kapacitetsbrist på Tele2 just nu så hen du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS."
skulle göra det lättare för allmänheten att förstå exakt varför Tele2 abonnenten inte kan svara
Men inte så säljande för Tele2 / Comvik ........
 
Last edited:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Såg för två veckor sedan en kille som promoteade Detecht på fb just tack vare att appen larmat SOS när han hade kraschat och låg så han inte kunde komma åt mobilen (vill jag minnas). Han var supernöjd över att det funkade.

Det verkar ju som att en del bara vill hitta anledningar till att appens säkerhetsfunktion är värdelös av alla möjiga olika anledningar, eller att den spårar och övervakar oss så att hela ens liv läggs ut publikt på aftonbladets första sida. Jag tror att mobilteckningens utveckling kommit en hygglig bit sedan det hette Europolitan. Själv har jag haft Telia, 3, Hallon och någon operatör till och jag har i den halva av Sverige jag rört mig (samt utomlands) under iallafall de senaste 10 åren bara undantagsvis haft problem med täckning.

Kan vi inte bara släppa det, de som tycker att det är en skön extra säkerhet med appen får göra det, de som endast ser problem och bekymmer och risker slipper helt enkelt ladda ner appen? Jag tror inte att ena sidan kommer övertyga den andra om att ändra sig i detta, eller tvärtom. :LOL:

Jag bryr mig inte så mycket om dessa funktioner, jag vill ha en app som snabbt och enkelt kan ge mig roliga förslag på rutter, både från A till B och en rundtur med samma start och mål, med bra vägförslag däremellan. Där tycker jag inte Google Maps är särskilt smidig alls. Och vissa tecken i tråden visar ju på att Detecht är lite opålitlig med den funktionen med, även om jag ännu inte stött på det problemet i min ännu så länge begränsade användning av appen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Såg för två veckor sedan en kille som promoteade Detecht på fb just tack vare att appen larmat SOS när han hade kraschat och låg så han inte kunde komma åt mobilen (vill jag minnas). Han var supernöjd över att det funkade.

Det verkar ju som att en del bara vill hitta anledningar till att appens säkerhetsfunktion är värdelös av alla möjiga olika anledningar, eller att den spårar och övervakar oss så att hela ens liv läggs ut publikt på aftonbladets första sida. Jag tror att mobilteckningens utveckling kommit en hygglig bit sedan det hette Europolitan. Själv har jag haft Telia, 3, Hallon och någon operatör till och jag har i den halva av Sverige jag rört mig (samt utomlands) under iallafall de senaste 10 åren bara undantagsvis haft problem med täckning.

Kan vi inte bara släppa det, de som tycker att det är en skön extra säkerhet med appen får göra det, de som endast ser problem och bekymmer och risker slipper helt enkelt ladda ner appen? Jag tror inte att ena sidan kommer övertyga den andra om att ändra sig i detta, eller tvärtom. :LOL:

Jag bryr mig inte så mycket om dessa funktioner, jag vill ha en app som snabbt och enkelt kan ge mig roliga förslag på rutter, både från A till B och en rundtur med samma start och mål, med bra vägförslag däremellan. Där tycker jag inte Google Maps är särskilt smidig alls. Och vissa tecken i tråden visar ju på att Detecht är lite opålitlig med den funktionen med, även om jag ännu inte stött på det problemet i min ännu så länge begränsade användning av appen.
Alla som hela tiden blir utkastade ur vegangrupper för de känner att de måste gå in och skriva hur gott det är med bacon verkar istället ha hittat denna tråd.

Så mycket spam och trams nu så går knappt längre ens hitta vad användare tycker om appen.

Så håller helt med i det du skriver, är man helt ointresserad av appen tråden handlar om så måste man kanske inte dagligen in och skriva helt orelaterade texter och anekdoter
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Då blir det inte frågan om det finns täckning utan om det finns kapacitet.
För Tele2's väg till låga priser är låg kapacitet.
Vilket märks på att när man ringer en Tele2:are så är ett vanligt svar typ exempel:
"Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS."

På ett utmärkt sätt illustrerat av två vänninnor Maja och Lena som bor grannar i lägenheterna bredvid varandra. Maja klagar på att Lena inte svarar när hon ringer Lena trots Maja vet att Lena är hemma. Lena säger att jag svarar alltid när det ringer.

Jag föreslår att då gör vi ett test. Där vi sitter vid Maja's köksbord.
Maja ringer Lena, sätter på högtalartelefonen och vi kan alla höra typ:
"Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal ......"
Lenas telefon ringer inte. Lena ser ut som ett totalt frågetecken. Och hon blir inte gladare när jag börjar förklara att Tele2's låga priser beror på billiga basstationer med låg kapacitet.

Själv insåg jag kapacitetsproblemet först genom att jag hade Tele2/Comvik själv.
Dagtid ca 0600 - 2400 stod det i mobilen: "Endast nödsamtal" här i Majorna, Göteborg 3 km från Centrum. Däremot inga problem för mig ringa från midnatt till morgon.
Eller om jag gick utomhus. Vid kapacitetsbrist sorterar Tele2 bort de svagare mobilsignalerna. Gissar jag.

Nästa gång var det en tidningsartikel om att det tagit 30 minuter innan SOS-alarm svarat.
SOS-alarm förklaring var att utom täckning fodrades det också att mobilnätet hade kapacitet för att samtalet skulle gå fram.
För vid den aktuella tidpunkten för larmsamtalet hade SOS-alarm bara 5 minuters väntetid.

"Vi har kapacitetsbrist på Tele2 just nu så hen du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS."
skulle göra det lättare för allmänheten att förstå exakt varför Tele2 abonnenten inte kan svara
Men inte så säljande för Tele2 / Comvik ........
Tele2 använder telnors nät för allt utom 3G där man har telias nät. Det du beskriver ovan låter som ett lokalt problem där det är snålt med master. Jag har aldrig upplevs tele 2 som sämre än varken telia eller 3 som jag haft tidigare. Däremot så har jag upplevs lokala brister hos alla dessa. Men i generella termer så fungar alla alldeles utmäkt i det området jag bor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg för två veckor sedan en kille som promoteade Detecht på fb just tack vare att appen larmat SOS när han hade kraschat och låg så han inte kunde komma åt mobilen (vill jag minnas). Han var supernöjd över att det funkade.

Det verkar ju som att en del bara vill hitta anledningar till att appens säkerhetsfunktion är värdelös av alla möjiga olika anledningar, eller att den spårar och övervakar oss så att hela ens liv läggs ut publikt på aftonbladets första sida. Jag tror att mobilteckningens utveckling kommit en hygglig bit sedan det hette Europolitan. Själv har jag haft Telia, 3, Hallon och någon operatör till och jag har i den halva av Sverige jag rört mig (samt utomlands) under iallafall de senaste 10 åren bara undantagsvis haft problem med täckning.

Kan vi inte bara släppa det, de som tycker att det är en skön extra säkerhet med appen får göra det, de som endast ser problem och bekymmer och risker slipper helt enkelt ladda ner appen? Jag tror inte att ena sidan kommer övertyga den andra om att ändra sig i detta, eller tvärtom. :LOL:

Jag bryr mig inte så mycket om dessa funktioner, jag vill ha en app som snabbt och enkelt kan ge mig roliga förslag på rutter, både från A till B och en rundtur med samma start och mål, med bra vägförslag däremellan. Där tycker jag inte Google Maps är särskilt smidig alls. Och vissa tecken i tråden visar ju på att Detecht är lite opålitlig med den funktionen med, även om jag ännu inte stött på det problemet i min ännu så länge begränsade användning av appen.
Har du någon länk ?
Var var han när Detecht larmade ?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tele2 använder telnors nät för allt utom 3G där man har telias nät. Det du beskriver ovan låter som ett lokalt problem där det är snålt med master. Jag har aldrig upplevs tele 2 som sämre än varken telia eller 3 som jag haft tidigare. Däremot så har jag upplevs lokala brister hos alla dessa. Men i generella termer så fungar alla alldeles utmäkt i det området jag bor.
Det är inte så att dom köper in sig på andras nät, telekombolagen har gemensamma nätbolag i olika konstellationer beroende på vilken teknik det handlar om, 2G, 3G, 4G eller 5G.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Har du någon länk ?
Var var han när Detecht larmade ?
Läste också inlägget men nu hittar jag det inte längre. Minns inte om det var in MC fb gruppen eller naked bikes gruppen. Kanske bara var någon försökte sig på att göra lite "reklam" som togs bort av admin.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen aning om vart han var, förutom tydligen fastklämd under hojen. Du får gärna fråga honom själv. Här är inlägget i skärmdumpsformat:

View attachment 485412
Lysande ! Tack ! Det finns bara en Iwan Karlsson i rätt ålder för fotot. Han äger en Suzuki VZ1800. Jag ska skicka ett SMS till honom och fråga om jag får ringa upp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tele2 använder telnors nät för allt utom 3G där man har telias nät. Det du beskriver ovan låter som ett lokalt problem där det är snålt med master. Jag har aldrig upplevs tele 2 som sämre än varken telia eller 3 som jag haft tidigare. Däremot så har jag upplevs lokala brister hos alla dessa. Men i generella termer så fungar alla alldeles utmäkt i det området jag bor.
Jag visste inte att dom samarbetade men alla fyra Telia, Telenor, Tele2 och Tre har också egna nät vilket var vad jag trodde.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fallolyckor i hemmet då?!
Tejpa alla lösa mattor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du får väl börja försöka träna på att ta av dig skorna inomhus, om det är för avancerat (vilket verkar troligt av ditt inlägg att dömma) så kanske mamma kan knyta dina skor så du inte snubblar på skosnörerna?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du får väl börja försöka träna på att ta av dig skorna inomhus, om det är för avancerat (vilket verkar troligt av ditt inlägg att dömma) så kanske mamma kan knyta dina skor så du inte snubblar på skosnörerna?

Ha! Tror du att jag inte kan knyta skorna?
Fan va vass du är. :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Lysande ! Tack ! Det finns bara en Iwan Karlsson i rätt ålder för fotot. Han äger en Suzuki VZ1800. Jag ska skicka ett SMS till honom och fråga om jag får ringa upp.
Eller så ger man fan i att köra traktorer utan hytt, problem solved. :hihi

Kunde inte låta bli, jag försökte men det gick verkligen inte.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
1b124ee48e089407f1b4176b43f8dd1c.jpg


75%, dra på trissor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fallolyckor i hemmet då?!
Tejpa alla lösa mattor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Helt rätt, men nu handlar det om på vilket sätt man dör! Och då det enligt Tragikvärket är hastigheten som dödar trumfar således olyckor i trafiken de 1 000 döda i väldigt låg hastighet. :crash:crash

Dessutom är förebyggande insatser aktiv säkerhet, att undvika olyckor, och det har vi inte med Noll Vision. :fakta
Således bör man använda skyddsutrustning som en amerikansk fotbollsspelare så att konsekvenserna av en olycka inte innebär död eller allvarlig skada. :hej

1687349340295.png
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Återuppväcker den här tråden igen, efter några rundor till med appen. Tycker den funkar bra att planera i, både i mobilen och på datorn, men att skapa en planerad rutt för att dagen efter köra verkar inte lira helt, har fått stanna och starta om navigeringen då den fått för sig att jag av någon anledning måste vända om.

Sist angav jag bara ett mål och körde navigering dit när jag satte mig på hojen, vilket resulterade i vad som såg ut som en perfekt rutt där jag skulle börja med att ta vänster ut från uppfarten hemma. Efter 500 meter ville appen att jag skulle vända och åka helt åt andra hållet. Fick stanna, avsluta navigeringen och senstarta om, så den tog rätt håll. Den ändrade sig alltså helt omotiverat efter 1 minuts körning. Orimligt.

Nu finns dock ankomsttiden alltid angiven på skärmen, men tyvärr uppdateras den inte löpande, utan ändras bara varje gång appen måste räkna om rutten, dvs om man avviker från angiven rutt. Ganska dåligt. Och fortfarande stämmer typ aldrig bilden på en riondell gällande vilket håll man ska svänga i den i.

Jag gillar ju att ha en app som man enkelt kan skapa rutten i och sen trycka start och köra, jag vill inte hålla på och planera i en app och exportera och det är det jag tycker denna appen gör bra, i teorin. Sen spricker det lite när man ska köra. För valen av vägar har den hittills gjort riktigt bra för mig.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Körde med Detecht på idag med min hustru som närmsta kontakt.
Hade väntat mig att hon skulle fått ett meddelande när jag gick omkull, men alls icke.

Kraschdetekteringen gick inte alls igång, vilket den borde gjort med tanke på att jag höll i allafall 50 när friktionen försvann.
Från 50 till 0 på någon/några meter torde ju innebära krasch och ska i min bok skickas en alert till kontakter för.

Så nej, detekteringen ger jag inte mycket för, däremot gillar jag att det kommer varningar för rullgrus på sina ställen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Körde med Detecht på idag med min hustru som närmsta kontakt.
Hade väntat mig att hon skulle fått ett meddelande när jag gick omkull, men alls icke.

Kraschdetekteringen gick inte alls igång, vilket den borde gjort med tanke på att jag höll i allafall 50 när friktionen försvann.
Från 50 till 0 på någon/några meter torde ju innebära krasch och ska i min bok skickas en alert till kontakter för.

Så nej, detekteringen ger jag inte mycket för, däremot gillar jag att det kommer varningar för rullgrus på sina ställen.
Hoppas att det gick bra o både du o hoj klarade sig ok.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top