Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Tanken skulle kunna vara god, men om det som driver detta projektet är intäkter från MC-märken och tillbehörsförsäljare så ger det lite äcklig smak i munnen.
Skulle gärna betala för en vettig sådan app, men har ingen lust att bli reklambombad eller få min data vidaresåld.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Jaså, du har tappat hojen på garage uppfarten igen".

Kul när alla på sändlistan får besked om minsta tabbe och man själv måste ringa runt och lugna folk.

Ledsen att vara neggo, men både med detta försöket och tidigare ställer ivart fall jag mig vid sidan av.

Jag kör mycket ensam och borde finnas i centrum av målgruppen, men får totaleksem av "automatiken" som erbjuds.
Jag vurpar hyfsat regelbundet, men vill för fan i våld vara den som avgör när det skall larmas ut en massa resurser.

Medvetslös? Tuff skit, men det händer inte så ofta.
Inte mig i vart fall.

Trafiksäkerhetsforskare förfäras över att E-call ligger så långt efter på MC-sidan.
Well, för mig handlar motorcykel körning väldigt mycket om att komma bort.
Bildligt och bokstavligt. Det, och ta ansvar för mitt egna välbefinnande.

Ett automatlarm skaver. Även om den tänkande delen av mig kan se fördelarna i händelse att jag skulle ligga medvetslös brevid hojen.

För min personliga del skaver det så mycket att jag avstår. Min Spot täcker mina behov.

Liten parantes om SOS Alarm:

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sos-alarm-klarar-inte-av-sitt-uppdrag-18991
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns några här på tråden som är oroliga för sin integritet.
Då har man nog inte en mobiltelefon med amerikanskt operativsystem.
Eller är det bara lite svårt att fatta ?

Som jag har, lite svårt att fatta !

Tar och ringer min särbo på mobilen.
Hon sitter och kollar på fejjan på sin Android platta när jag ringer.

Och så tar hon sin mobil och börjar prata med mig.
Efter en stund upptäcker hon att allt hon säger till mig på telefonen skrivs ut på plattan i fejjan.
Dvs plattan avlyssnar henne ljudet går över internet till servrar som tolkar det och skickar tillbaka texten till plattan.

Egentligen är det inget konstigt.
Så kallad röststyrning, tjänster som Siri, förutsätter ju avlyssning.

Och Androids användarvillkor när jag kollade upp dem sist räknade upp en rad saker Google hade rätt ta hem från mobilen avslutat med
men ej begränsat till dessa
vilket ju som jag tolkade det betyder just rätten till både avlyssning, filmning osv.
Jag har med 5 års mellanrum köpt två Androidmobiler men båda gånger blev jag illamående när jag läste användarvillkoren. Med påföljd att på den ena godkände jag inte Googles EULA och fick ingen smartphone.
Den andra har jag aldrig använt, bara ligger.

Trots detta blev både jag och min särbo överraskade av allt hon sa till mig avlyssnades och skickades tillbaka som text.
Automatiskt alltid ?
Eller hade hon bara råkat halka med fingrarna på fejjan och aktiverat funktionen ?
Det vet vi inte.
Men kanske någon här kan förklara ?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Känner mig iaf lite träffad :brinnerupp
Om det bara gäller att larma räddningstjänst och ICE kontakter så är det fantastiskt.
Om det ska dela med sig om hur jag kör är jag inte lika intresserad.
Även om jag någonstans innerst inne kan tycka att om man har kört som en jävla idiot och vurpar, och detta kommer fram så är det inte konstigt att försäkringsbolaget inte vill betala för skadorna på hojen.
Jag vill inte få en högre kostnad på min försäkring för att folk brassar helvete och ska ha pengar för sin kraschade hoj när de går av vägen i dubbla skyltade hastigheten.
Men jag vill väl inte heller att all min körning ska loggas och lagras och användas emot mig vid en eventuell vurpa för att påvisa att jag ibland kör alldeles för fort, även om jag inte gjort det just när olyckan varit framme.

Om du är med i en allvarlig olycka så spelar varje sekund en stor roll i hur det kommer sluta för dig, och jag överlever hellre utan ersättning än dör för att få igen ett par månadslöner.
Kraschad hoj är en piss i havet jämfört med kostnaderna för en krossad ryggrad..
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Kul med så mycket feedback!

Vi har fått mycket frågor kring vad vi kommer göra med datan, både innan och här. Till er som undrar kommer data från körningar absolut inte att lämnas ut till försäkringsbolag och inte heller polis. Vi skapar detta för motorcykelsamhället och vet att majoriteten av sveriges förare inte hade uppskattat det.

Vi har istället lite tankar om vad som kan göras med datan som vi gärna bollar med de som vill:
-Hur hade ni sett på att data om förare (inte på individbasis utan generellt) går till motorcykelmärken? Ex. Majoriteten av de som kör med motorcykeln XXX är såhär gamla, kör såhär mycket, kör med på detta sätt?
- Detta hade även vart intressant för annan utrustning, ex hjälmmärken och annan säkerhetsutrustning. Många av de användare vi fått har lagt ut både bild och information om deras hojar men hade man velat "skryta"/dela med sig av vad man har för andra tillbehör?

-Hur hade ni sett på att rekommendera produkter och rabatter i appen?

Om frågan med larmcentral så pratar vi i dagsläget om att köra ett pilotprojekt med SOS Alarm med en larmcentral. I och med E-call för bilar är finns nu en infrastruktur för att ta emot sådana larm och dom ser därför positivt på att knyta tjänsten till dem.

Tack igen för alla svar!

//Tobias

med tanke på att datan förmodligen kommer att delas och användas för att sprida spam citat"Hur hade ni sett på att rekommendera produkter och rabatter i appen?" tycker mest det känns som en elektroniskfotboja i telefon format så nej tack!!!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kul med så mycket feedback!

Vi har fått mycket frågor kring vad vi kommer göra med datan, både innan och här. Till er som undrar kommer data från körningar absolut inte att lämnas ut till försäkringsbolag och inte heller polis. Vi skapar detta för motorcykelsamhället och vet att majoriteten av sveriges förare inte hade uppskattat det.

Vi har istället lite tankar om vad som kan göras med datan som vi gärna bollar med de som vill:
-Hur hade ni sett på att data om förare (inte på individbasis utan generellt) går till motorcykelmärken? Ex. Majoriteten av de som kör med motorcykeln XXX är såhär gamla, kör såhär mycket, kör med på detta sätt?
- Detta hade även vart intressant för annan utrustning, ex hjälmmärken och annan säkerhetsutrustning. Många av de användare vi fått har lagt ut både bild och information om deras hojar men hade man velat "skryta"/dela med sig av vad man har för andra tillbehör?

-Hur hade ni sett på att rekommendera produkter och rabatter i appen?

Om frågan med larmcentral så pratar vi i dagsläget om att köra ett pilotprojekt med SOS Alarm med en larmcentral. I och med E-call för bilar är finns nu en infrastruktur för att ta emot sådana larm och dom ser därför positivt på att knyta tjänsten till dem.

Tack igen för alla svar!

//Tobias

Jag tycker inte att någon datainsamling i appen ska ske, och än mindre delas med någon. Inte ens företaget som står för appen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har fått mycket frågor kring vad vi kommer göra med datan, både innan och här. Till er som undrar kommer data från körningar absolut inte att lämnas ut till försäkringsbolag och inte heller polis. Vi skapar detta för motorcykelsamhället och vet att majoriteten av sveriges förare inte hade uppskattat det.

Vi har istället lite tankar om vad som kan göras med datan som vi gärna bollar med de som vill:
-Hur hade ni sett på att data om förare (inte på individbasis utan generellt) går till motorcykelmärken? Ex. Majoriteten av de som kör med motorcykeln XXX är såhär gamla, kör såhär mycket, kör med på detta sätt?
- Detta hade även vart intressant för annan utrustning, ex hjälmmärken och annan säkerhetsutrustning. Många av de användare vi fått har lagt ut både bild och information om deras hojar men hade man velat "skryta"/dela med sig av vad man har för andra tillbehör?

För att förtydliga så är datan som sparas från körningar bara till för dig (och dina app-vänner om du vill). Du väljer själv om du vill dela med dig av genom att antingen ha publik eller privat profil (privat läge är förinställt)
Å ena stunden klurar ni på vilka ni ska sälja datan till, och i nästa så är den naturligtvis bara till för mig som brukare, hyggligt motsägelsefullt.

För det första, ni är inte en ideell organisation som finansieras av en donation från Allmänna arvsfonden, ni vill tjäna pengar på det här. Inget fel i att tjäna pengar, tvärs om, frågan är ju bara hur.

För det andra, så fort informationen delas med någon så är den ju i praktiken publik. Visst, du skickar den bara till Knox, Dainese, Alpinestars och Shoei, men vem vet vad dom gör med den sen? Det varken vet jag eller har möjlighet att påverka. Det är ju långt ifrån ovanligt att just fordons- och skyddstillverkare samarbetar med försäkringsbolag för att få data och information från verkligheten. Sen är det dessutom otroligt lätt att se vilken individ det handlar om med förvånansvärt små mängder information.

I Bilsport&MCs fall, där det för all del är frivilligt att använda deras app och ge dom all info dom vill ha, så blir ju jag bestraffad om jag kör i skyltad hastighet och pallnitar några gånger för att det springer ut älgar, hundar eller barn mitt i vägen, eller om jag väjer för någon som gör en idiotisk omkörning, för att Bilsport&MC har valt att tolka kraftiga inbromsningar och snabba svängar som något negativt, när jag i själva verket har förhindrat olyckor.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Jag måste sticka ut hakan lite här och säger att jag tycker att appen är en toppenidé. Om jag är ute och kör själv, och olyckan skulle vara framme (oavsett egenvållad, krock med vilt eller annat skäl) tycker jag att det vore toppen med ett automatiskt larm vid händelse av att jag inte är förmögen att larma på egen hand. Jag hade dessutom hellre sett att ett sådant larm gick iväg ett antal gånger för ofta snarare än en gång för sällan (förutsatt att falsklarm inte renderar att riktiga larm inte följs upp).

Vad avser hantering av personlig data, körning mm så tycker jag att det är ett krav att varje använda själv får välja hur och till vad datan får användas och sparas, och att sådana val kan uppdateras från tid till annan. Förutsatt att så är fallet, skulle jag gärna ha en väl fungerande e-call-funktion när jag kör motorcykel. Personligen hade jag själv även använt appen för att få lite koll på hur mycket och var jag kört, för att hitta tillbaka till roliga vägar mm, men det är ju högst personligt.

Om man är orolig för hur spårbar man är så är ju inte den här appen direkt den enda eller det enda som följer dig. Har du din smartphone i fickan när du kör finns nog all data samlad ändå är jag rädd.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Personligen hade jag själv även använt appen för att få lite koll på hur mycket och var jag kört, för att hitta tillbaka till roliga vägar mm, men det är ju högst personligt.

Den funktionen finns redan i Android. Och i Iphone !
Sök på
Show your where you have been in Android
så får du upp länkar och förslag på andra sökningar som ger dig vad du önskar
exempel
https://www.cnet.com/how-to/google-maps-your-timeline/
eller sök på
visa var jag varit i Android
för svenska resultat
https://support.google.com/maps/answer/6258979?co=GENIE.Platform=Desktop&hl=sv

Och för iPhone
sök på
show your where you have been in ios
eller
visa var jag varit i ios

Wolff skriver
Vad avser hantering av personlig data, körning mm så tycker jag att det är ett krav att varje använda själv får välja hur och till vad datan får användas och sparas, och att sådana val kan uppdateras från tid till annan.

har du en Android eller iPhone har du redan avsagt dig allt inflytande på hur dina data får användas och sparas !
För du godkände väl användaravtalet ?

https://www.goodreads.com/work/quotes/153313-nineteen-eighty-four
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Japp, så är det. Och därför förstår jag inte rädslan för den här appen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag har aldrig haft igång platstjänster på någon av mina android telefoner, enda platsen som finns loggad på mitt Google konto är min dator här hemma.
Det har säkert loggats var jag har varit via samtal, sms och liknande på ett eller annat sätt, men platstjänster skulle jag aldrig få för mig att ha igång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har aldrig haft igång platstjänster på någon av mina android telefoner, enda platsen som finns loggad på mitt Google konto är min dator här hemma.
Det har säkert loggats var jag har varit via samtal, sms och liknande på ett eller annat sätt, men platstjänster skulle jag aldrig få för mig att ha igång.

Har du igång mobilen (så du kan ringa och ta emot samtal) när du förflyttar dig med mobilen så är ju platstjänstandet redan igång.
Mobilen har ju kontakt med mobilmaster och vilka master den har kontakt med talar om var du är.
En finess med mastnavigeringen är det går fortare få igång GPS navigeringen när "mobilen" redan vet ungefär var den är. Tack vare mastnavigeringen.

Och mastnavigeringen funkar hjälpligt. 2010 körde jag en kollega med min bil från Birsta köpområde norr Sundvall till Sundsvall/Timrå flygplats. Navigering via hans mobil som saknade GPS men hade en karta där man kunde se ungefär var man var med hjälp av mastnavigering. Visserligen missade jag E4 vid Birsta utan hamnade på Norra Vägen ca 200 till 300m öster om E4 men större var inte felet och till flyget hann kollegan !

Men ta du och kolla vad Google vet om dig.
Men tänk på att Google kanske inte talar om allt....

Red Cloud
They made us many promises, more than I can remember, but they never kept but one; they promised to take our land, and they took it
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har du igång mobilen (så du kan ringa och ta emot samtal) när du förflyttar dig med mobilen så är ju platstjänstandet redan igång.
Mobilen har ju kontakt med mobilmaster och vilka master den har kontakt med talar om var du är.
En finess med mastnavigeringen är det går fortare få igång GPS navigeringen när "mobilen" redan vet ungefär var den är. Tack vare mastnavigeringen.

Och mastnavigeringen funkar hjälpligt. 2010 körde jag en kollega med min bil från Birsta köpområde norr Sundvall till Sundsvall/Timrå flygplats. Navigering via hans mobil som saknade GPS men hade en karta där man kunde se ungefär var man var med hjälp av mastnavigering. Visserligen missade jag E4 vid Birsta utan hamnade på Norra Vägen ca 200 till 300m öster om E4 men större var inte felet och till flyget hann kollegan !

Men ta du och kolla vad Google vet om dig.
Men tänk på att Google kanske inte talar om allt....

Red Cloud
Som sagt, var man befinner sig loggas säkert på alla möjliga vis, typ som vilken mast man är uppkopplad mot.
Jag betvivlar inte för en sekund att Google har mer info om mig än vad jag kan få fram på min skärm, och av den anledningen undviker jag deras webbläsare (den tar upp för mycket RAM och erbjuder inga fördelar ändå) och jag undviker att använda deras sökmotor så långt det går, även om den är överlägsen alla andra.
Vi hade en ganska stor brand här i stan ett stenkast ifrån där vi bodde för ett år sen cirka och då skickades det ut sms med varningar till folk som var uppkopplade till närmsta mast, så visst går det att se vem som befinner sig någorlunda var oavsett.
Sambon fick sms, jag fick inte det, men hörde i efterhand att vissa operatörer inte är med på att det skickas sms hur som till deras kunder även om det i ett sådant fall är rätt vettigt.
Enda sättet att gå helt säker från att spåras idag är att köpa en sketen gammal knapptelefon och ett kontantkort, spåras kan man ju ändå men det är omöjligt att få fram vem det är man spårar :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som sagt, var man befinner sig loggas säkert på alla möjliga vis, typ som vilken mast man är uppkopplad mot.
Jag betvivlar inte för en sekund att Google har mer info om mig än vad jag kan få fram på min skärm, och av den anledningen undviker jag deras webbläsare (den tar upp för mycket RAM och erbjuder inga fördelar ändå) och jag undviker att använda deras sökmotor så långt det går, även om den är överlägsen alla andra.
Vi hade en ganska stor brand här i stan ett stenkast ifrån där vi bodde för ett år sen cirka och då skickades det ut sms med varningar till folk som var uppkopplade till närmsta mast, så visst går det att se vem som befinner sig någorlunda var oavsett.
Sambon fick sms, jag fick inte det, men hörde i efterhand att vissa operatörer inte är med på att det skickas sms hur som till deras kunder även om det i ett sådant fall är rätt vettigt.

Enda sättet att gå helt säker från att spåras idag är att köpa en sketen gammal knapptelefon och ett kontantkort, spåras kan man ju ändå men det är omöjligt att få fram vem det är man spårar :tummenupp

Det här känns igen. Men utvecklingen går framåt.
2018-06-06
Gick strömmen i hela Höganäs kommun 20:38. Den kom tillbaka 18 timmar senare. 15 timmar efter strömavbrottet kom kommunen på hur man skulle kontakta allmänheten. Sk Viktigt Meddelande till Allmänheten med SMS. Men SMSet gick bara till de användare man hade namn på och som bodde i kommunen.
På nått sätt insåg man / MSB / ? att det här inte var riktigt bra och man lyckades till
2018-07-29
få ordning på det här. Alla med mobil i "aktuellt område kontaktas.
Från GP
Ett viktigt meddelande till allmänheten (VMA) i Göteborg, Västra Götalands län, gick ut där alla i området uppmanades att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation.
Och den här gången kom ett SMS till min oregistrerade kontantmobil.

Nu lite från trådämnet BMW F850GS leveras 2018 med eCall.
Enligt "Allt om MC" nr 7 numret med reportage från årets TT med BG.
BMW F850GS med eCall ringer upp vid olycka.
(Att det finns mobiltäckning och mobilkapacitet utgår man från i Centraleuropa.)
Och varje gång jag hör om ny elektronik i BMW tänker jag på världens mest pålitliga motorcyclar
http://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp, så är det. Och därför förstår jag inte rädslan för den här appen.

Därför att dom flesta aldrig läser användaravtalet och därför inte har en aning om vad dom godkänner / accepterar #
att Google / Apple laddar hem från deras mobiler och vad Google / Apple har rätt att använda vad dom laddat hem.

Läs uppsatsen ( i pdf format)
Krav för säkra molntjänster
Lunds Universitet

I kapitel 2.9 Avtal och lagar
I Google apps villkor för att använda tjänsten står det att Google kan avbryta tjänsten, ha låg kvalite och var full av fel men Google tar inget ansvar mot kunden. Villkoren för tjänsten säger även att användaren uttryckligen godkänner att Google och partners inte ansvara gentemot användaren för någon form av skada. Även Amazon skriver i sitt kundavtal att de inte har något ansvar gentemot kunden ifall obehöriga får åtkomst , använder eller raderar kunders information...

Ovan är exempel på moderna amerikanska avtal.

# När jag läste Googles användarvillkor för Android och vad Google hade rätt att ta del av, dela med sig av och sprida "men ej begränsat till dessa"
så insåg jag att godkände jag villkoren hade Google rätt att ta del av och sprida
foton , filmer av vänner och företagsprodukter, kundernas anläggningar
mail till och från vänner , leverantörer och kunder
mina kontaktlistor
lyssna av mig och filma mig, "tjänster" som röststyrning förutsätter ju avlyssning,
tjänst som muspekarstyrning från ögonrörelser filmning

Jag mådde tom fysiskt illa när jag läste användaravtalet.
Om jag godkände det ?
NEJ !
Och därför blev min Garmin Asus mobil aldrig någon smartphone......hoppas jag.
Det enda jag använt den till är navigering, funkar utan fungerande telefonkort.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tanken är väl god men som Comeback skrivit lär det knappast funka där jag håller till. Jag åker mycket ensam har inte åkt tillsamman med någon denna sommar och hade det hänt nåt eller bara ett vanligt haveri hade jag nog många gånger fått vänta nån timme efter de mindre vägar jag brukar ta innan nån passerar.

Då det gäller att inte upptcäkas vid en olycka så hände en sån sak här i trakterna då en kvinna körde av vägen med en Volvo V70 (om jag minns rätt) på eftermiddagen och fick sitta fastklämd till morgonen efter innan nån upptäckte henne. Detta var efter E10:an som är ganska bra trafikerad så en sån gång skulle ju ett fungerande varningssytem säkert sparat mycket lidande och senare ett liv.


Sen till nästa problem vi lever ju nu på år 1998, oj är det 2018 det märks inte:va

Kanse är gammal och bitter men det var då fan så mycket bättre förr, 1998 hade vi internet med hela 56K via en koppartråd som fungerade, mobiltelefonen kunde man ringa med på stora områden eller i alla fall betydligt större än nu.

Hur är det nu? Mobilen funkar knappt, internet är man utan om snöar, regnar eller lite när som helst då och då och då det funkar oftast med runt 0.2-05 mbit, då 1998 funkade det så man klarade sig men testa hur bra det går idag med 0.2 mbit:mad: Den koppartråd som gav runt 5 mbit men var stabil funkade kanske inte super bra men den fungerade och var stabil men den är bortplockad utan att få nån vettig ersättning. Ingen vill bygga bredband här enda hoppet är kommunen men det är ju fattig den med.

Jag säger bara fy fan:mad:, så mycket pengar som denna kommun har bringat till stadskassan i form av skog från Domänverket, färdigutbildade ungdommar till storstäderna kunde väl vi i alla fall få behålla telefon, internet.

Jävligast av allt är att han Peter Eriksson som är digitaliseringsminister kommer ca 7 mil här ifrån och vad gör han inte ett jävla skit.

Ursäkta trådkapningen men detta är nog det största problemet för användningen av en app på många ställen i Sverige då man kommer lite ut på landet och många av dom som bor på i de tättbefolkade områdena tror jag inte fattar hur verkligeten ser ut i Sverige i dag 2018.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Precis; där man verkligen skulle behövt något sådant här som beskrivs i TS är på ställen det inte bor folk/är trafik.
Men, just där finns ingen mobiltäckning.

Fixa det först, så kan vi kolla på det andra sedan.



Precis som du Bosse så retar jag mig på vansinnet i att rycka ner fungerande, betald och avskriven infrastruktur och ersätta det med en täckningskarta i papp, ritad i Stockholm - som säger att jag visst har täckning.


Tvi vale!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Mobiltäckning är verkligen usel på många platser.
I södra Östergötland går bra att ringa om du vill prata med dig själv:huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som sagt, var man befinner sig loggas säkert på alla möjliga vis, typ som vilken mast man är uppkopplad mot.
Jag betvivlar inte för en sekund att Google har mer info om mig än vad jag kan få fram på min skärm, och av den anledningen undviker jag deras webbläsare (den tar upp för mycket RAM och erbjuder inga fördelar ändå) och jag undviker att använda deras sökmotor så långt det går, även om den är överlägsen alla andra.
Vi hade en ganska stor brand här i stan ett stenkast ifrån där vi bodde för ett år sen cirka och då skickades det ut sms med varningar till folk som var uppkopplade till närmsta mast, så visst går det att se vem som befinner sig någorlunda var oavsett.
Sambon fick sms, jag fick inte det, men hörde i efterhand att vissa operatörer inte är med på att det skickas sms hur som till deras kunder även om det i ett sådant fall är rätt vettigt.
Enda sättet att gå helt säker från att spåras idag är att köpa en sketen gammal knapptelefon och ett kontantkort, spåras kan man ju ändå men det är omöjligt att få fram vem det är man spårar :tummenupp

Du har rätt
https://www.infowars.com/google-admits-it-tracks-users-even-when-location-history-is-turned-off/
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top