Det var iaf roligt så länge det varade...

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Som en stor krater på insugningsnocken.
Ser ut som ett materialfel/härdningsfel eller?
Avgasen är fin.
 

Bifogat

  • 20170330_143113.jpg
    20170330_143113.jpg
    1.8 MB · Visningar: 558
Inte roligt när man just börjat köra för 2017:crash
Ja ja, lycka till :tummenupp
 
Kan vara härdningsfel som du säger.

Hur smörjs kammarna ?
Finns det en oljekanal med ett / två oljemunstycke(n) som ska spruta olja på kammarna ?

Vilken hoj ? Årsmodell ?
Vad kör du med för olja ?
Hur många mil mellan oljebytena ?
 
Högvolms oljepump,trycker in olja i vipparmsaxeln,hål därifrån,som sprutar på nocken.
Yamaha sr 500?:hihi,1981.
Kört på Valoline VR1 Racing 10w/60 och Payback supreme racing 5w/50 supreme "Zink".
Bytt olja och filter efter varje körtillfälle,varanna gång ca 20 till 30 mil när jag kört på landsvägen.
Motorn har gått ca 150 mil,efter renoveringen,allt nytt.
 
Dom har egen tillverkning på mycket o en hel del är gjort av kinesium sedan kan man få vänta läääänge på grejor trots man förskottsbetalar

Låter inge vidare. Jag har beställt lite av dom till mina XT, men inget motorrelaterat. Det har bara varit skärmar, styren, dekaler å sånt och det har varit felfritt. :tummenupp
 
Högvolms oljepump,trycker in olja i vipparmsaxeln,hål därifrån,som sprutar på nocken.
Yamaha sr 500?:hihi,1981.
Kört på Valoline VR1 Racing 10w/60 och Payback supreme racing 5w/50 supreme "Zink".
Bytt olja och filter efter varje körtillfälle,varanna gång ca 20 till 30 mil när jag kört på landsvägen.
Motorn har gått ca 150 mil,efter renoveringen,allt nytt.

Det är väl inte skit / har varit stopp i det ena hålet ?
 
Last edited:
Är SR500 moddad med extra oljetillförsel till kammarna som man brukar göra på dem? Det ska i.o.f.s. inte behövas för att de ska hålla 150 mil...
 

Bifogat

  • DSC02662.JPG
    DSC02662.JPG
    361.8 KB · Visningar: 90
tror fortfarande att det är matterialfel.

Definitivt, förmodligen orenheter och/eller misslyckad (för hård) härdning. För lite olja eller för mjuk härdning smetar ut metallen - har jag märkt. Det finns kamaxel-slipare i sverige som kan repa din trasiga men adressen har glömts bort och det var vår bortgångne vän i Uppsala som var min kontaktperson.
 
Problemet löst,Svenskt stål,Svensk kvalite.
Förhoppningsvis bra mycket bättre än Amerikansk dynga.
 

Bifogat

  • 20170514_152222.jpg
    20170514_152222.jpg
    1.6 MB · Visningar: 100
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top