Det var den säsongen det!!

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Jaha, idag var det dags.
Skulle ha servicedag idag, kollade så filtret släppte någorlunda lätt innan jag plockade bulten och lät oljan flöda. Det fina i det hela var att när jag fiskade upp bulten ur oljan så det en rejäl metallflisa på magneten, och med rejäl menar jag verkligen rejäl, 12 mm lång 6 mm bred kilformad. Har inte en aning om vad det kan vara och med årets ekonomi (nybliven fader för andra gången) så kan man lugnt säga att det inte blir nå mer åka i år :(

Skulle det vara någon som känner sej väldigt givmild och kan mycket om gamla suzukis så är jag tacksam för all hjälp jag kan få om hur jag ska kolla igenom motorn på smidigaste sättet. Har själv stor verktygsvana och bra garage, men har aldrig dissikerat en mc-motor förr.

H

:huvet:död

Illa illa, ta ett bra kort på biten så vi kan spekulera innan mek,
lät den illa eller nått innan?
förvisso satt den på magneten, men fastnar den igen? stål eller alu?

Last edited:
Gick den dåligt innan du lossade pluggen? Om inte, varför bry sig. Om du nu vill få hjälp här så lägg upp en bild på flisan istället.

Om den inte låter konstigt eller går dåligt så varför bry sig?

Annat än av ren nyfikenhet.

Råkade ut för en snarlik händelse. Vevstakslagrena skar efter 20 mil! Blev till att riva motorn! Jag kunde nada om motorer innan men med en god vänns sällskap och framför allt sprängskisser så har det ändå gått bra och hoppas på att få igång hojen till helgen. Det är tyvärr det enda råd jag kan komma med. Hoppas på det bästa för din skull

En kugg från något växellådsdrev eller startkrans :confused:

Ett par bra bilder på den fina delen kan ju som sagt underlätta.

Såg oljan ut som svartmetallic eller var den fin för övrigt?

Illa illa, ta ett bra kort på biten så vi kan spekulera innan mek,
lät den illa eller nått innan?
förvisso satt den på magneten, men fastnar den igen? stål eller alu?

Här kommer några bilder, kanske inte så bra då jag bara har mobilkamneran som inte funkar så bra på nära håll.

Hojen gick klockrent innan, eller så bra en 17åring kan gå iaf. Körde närmare 70 mil förra veckan. Till saken hör att det inte fanns nå annat på magneten, inga flisor, bara den stora.

Oljan såg fin ut, inga ovanliga färger eller annat skit.

Bifogat

• DSC00714.JPG
    DSC00714.JPG
    190.6 KB · Visningar: 615
  • DSC00715.JPG
    DSC00715.JPG
    198.6 KB · Visningar: 481
  • DSC00716.JPG
    DSC00716.JPG
    202 KB · Visningar: 439
  • DSC00717.JPG
    DSC00717.JPG
    200.8 KB · Visningar: 451
Jag hade tagit av tråget och sett vad som låg där. Om inga fler orosmoln så hade jag sedan satt på tråget igen, fyllt på olja och kört så det ryker.

Som det ser ut så är biten behandlad på ett sånt sätt att det mycket väl skulle kunna vara en kugg från ett drev.

Det ser onekligen ut att vara en bit av ett växeldrev. Det är inte så svårt att renovera lådan på din cykel, men det kostar ju en slant i reservdelar. Jag hade nog kört vidare om du inte har några problem för övrigt.

om hojen gick fint innan så hade jag fyllt olja och kört säsongen ut. sedan tagit tag i problemet till vintern. så behöver man inte köpa alla delar samtidigt om de skulle vara något dyrare.
:tummenupp

antingen så river du skiten och byter det trasiga, tar max 1-2 veckor. eller, så kör du tills det rasar, bara att välja. bara för att man brukar meka en hel del under vintern så betyder det inte att man inte kan renovera under sommaren.

antingen så river du skiten och byter det trasiga, tar max 1-2 veckor. eller, så kör du tills det rasar, bara att välja. bara för att man brukar meka en hel del under vintern så betyder det inte att man inte kan renovera under sommaren.

Som sagt så var det det där med ekonomin ju.

Ta isär den så får du ju reda på vad som felas (om nu inte någon här skulle känna igen biten). Därifrån kan du sedan ta beslutet efter vad eventuell renovering kostar. Det kan ju vara dyrt men det kan ju kanske också vara peanuts. Deppa inte ihop på förhand.

Som sagt så var det det där med ekonomin ju.

Tja! Om du river skiten nu kostar det kanske ett drev. Fyll i olja och åk hela sommarn. Om du inte klara sommarn, då kanske det kostar mer. Och för dom pengarna kan du köpa blöjor. Fråga inte hur jag vet...:huvet
//Peter

som sagt, plocka ner tråget och leta efter fler bitar där, leta efter spån i oljan som ligger kvar i botten på tråget, alltid äldst olja där, samtidigt kan du plocka av silen och kolla där, samt med ficklampas hjälp titta upp i motorn och leta fel.

Här kan du kolla sprängskisser på din motor/hoj, kan hjälpa lite kanske.

Kolla med folk i turboforumsdelen, dom har mkt erfarenhet av den här motorn.
EDIT
ja vi säger samma igen, av med tråg och lys upp i växellådan, snurra runt och leta.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...