Det ser mörkt ut

Axxexs skrev:
Jo men innan dess så hade den stått i Nordgrens tält i ett antal timmar! Om du inte kommer ihåg så började det med att du ville låna en distans. Din hoj hade ju inte gått att köra på då den bl.a inte varvade över 10k.

Innan din hoj lämnade tältet så hade du fått hjälp med att ställa in kolvhöjd/squish vilket du inte ens hade kollat när du bytt cylindrar/kolvar. En av dina cylindrar byttes ut då det fanns spricka i den och en kolvring byttes ut för att det var ett jack på den sen dina avgasventiler hade gått in å repat den + kolven när du körde utan distansen. Var något till som saknades om jag inte minns fel och nått som satt fel monterat. Även att ställa in avsgasventilerna fick du hjälp med då du inte hade kollat dom heller när du satte ihop din hoj efter att du hade nypt en kolv på Sviesta.

Nordgren hjälpte dig mycket! Utan hjälp så hade du nog inte fått några tider alls under den helgen! Både han och jag kan dessutom intyga om att din hoj inte är risig! Men du har en lägre nivå på att vilja ha hojen i optimalt skick. Att Pålle ställer in squish, ställer in avgasventilerna, gör rent allt efter varje pass och byter enligt rekomendationerna för kit-delar är inte att dalta med hojen som om det vore en bebis eller vad du skrev.

Att Nordgren och jag hjälpte dig var för att vi ville visa dig hur man gör när man mekar på en racerhoj pluss att vi ville ha ut dig på banan för att det är kul med fler motståndare att fajtas med!
Ingen är mer medveten än jag om att jag har Nordgren att tacka för mycket. Men din beskrivning av min hoj innan den rullades in i ert tält är lite svartmålande. Det som var fel var den saknade distansen som gjorde att avgasventilerna inte öppnade/stängde som de skulle. Kolv, kolvring och cylinder höll inte Nordgrenklass, men man ska då vara medveten om vad det innebär.

Nyteknik skrev:
Ingen är mer medveten än jag om att jag har Nordgren att tacka för mycket. Men din beskrivning av min hoj innan den rullades in i ert tält är lite svartmålande. Det som var fel var den saknade distansen som gjorde att avgasventilerna inte öppnade/stängde som de skulle. Kolv, kolvring och cylinder höll inte Nordgrenklass, men man ska då vara medveten om vad det innebär.

Lägg av! Jag tror inte att någon i depån, förutom du då, skulle välja att fortsätta köra hojen med sådana delar!

Nyteknik skrev:
Kolv, kolvring och cylinder höll inte Nordgrenklass, men man ska då vara medveten om vad det innebär.

Vet du vad det innebär då? Har du kunskapen som krävs för att avgöra om Nordgren var superpetig när han sa att du inte borde köra med prylarna? Det kanske är så att Nordgren har den erfarenhet och det tekniska kunnande som krävs för att se felen och bedöma hur allvarliga dessa är. Det är ju lätt att säga att ens hoj är i perfekt skick om man inte ens kollat igenom den. eller vet vad man ska kolla efter. Att ge sig ut med saker som inte är 100%-iga är bara korkat, oavsett hur allvarliga felen är. Om man nu saknar kunnande och behöver bli upplyst om fel och brister och sedan säger att "det var väll inte så farligt" innebär ju dessutom att man inte ens tagit åt sig av informationen och försökt lära sig något. Så har jag lärt mig massor, även om det bara är en bråkdel av vad många andra kan.

/Joakim

Last edited:
Nyteknik skrev:

Jag såg iofs din cylinder, men bara från ena hållet då man dock såg den tvärsgående sprickan tydligt. Enligt Axxexs fortsatte den dessutom in i godset på bommen vilket är obra. Den cylindern måste svetsas och beläggas med ny nikasil.

Chris Ash skrev:
Jag såg iofs din cylinder, men bara från ena hållet då man dock såg den tvärsgående sprickan tydligt. Enligt Axxexs fortsatte den dessutom in i godset på bommen vilket är obra. Den cylindern måste svetsas och beläggas med ny nikasil.

Sprickor i bommen är nada höjdare att svetsa. Den blir för varm och rör sig för mycket för att en lagning ska hålla.
De som försökt har tittat på en spricka igen efter några minuter.

Pålle skrev:
Vet du vad det innebär då? Har du kunskapen som krävs för att avgöra om Nordgren var superpetig när han sa att du inte borde köra med prylarna? Det kanske är så att Nordgren har den erfarenhet och det tekniska kunnande som krävs för att se felen och bedöma hur allvarliga dessa är. Det är ju lätt att säga att ens hoj är i perfekt skick om man inte ens kollat igenom den. eller vet vad man ska kolla efter. Att ge sig ut med saker som inte är 100%-iga är bara korkat, oavsett hur allvarliga felen är. Om man nu saknar kunnande och behöver bli upplyst om fel och brister och sedan säger att "det var väll inte så farligt" innebär ju dessutom att man inte ens tagit åt sig av informationen och försökt lära sig något. Så har jag lärt mig massor, även om det bara är en bråkdel av vad många andra kan.

/Joakim
Lugn och fin nu. Nordgren är troligen den i depån som kan mest om hur en 250-Honda-racer fungerar och hur den bör vara inställd. Den som har hört och sett honom vet att han är oerhört noggrann, effektiv och inte lämnar något åt slumpen. Han rådde mig att byta den kolv och kolvring som jag hade kört ett kvalpass med då avgasventilerna inte fungerade och hade gjort ytterst ytliga märken i kolven. Racerskalman som är en annan synnerligen noggrann och kunnig Hondaförare rådde mig att putsa lite försiktigt på kolven och köra vidare (jag tror jag minns rätt). Åtminstonde var omdömena om vad man kan/bör göra motstridiga från två personer som sällan har problem med sina grejer. Jag menar att det är möjligt att ha rätt fast man tycker olika.

oFFkeFF skrev:
Sprickor i bommen är nada höjdare att svetsa. Den blir för varm och rör sig för mycket för att en lagning ska hålla.
De som försökt har tittat på en spricka igen efter några minuter.

Jag har kört med den sådan lagning som hållt bra. Det var Aptec som gjorde den, nu är jag ingen svetsexpert men hela bommen såg ut som en lagning.

Nyteknik skrev:
Lugn och fin nu. Nordgren är troligen den i depån som kan mest om hur en 250-Honda-racer fungerar och hur den bör vara inställd. Den som har hört och sett honom vet att han är oerhört noggrann, effektiv och inte lämnar något åt slumpen. Han rådde mig att byta den kolv och kolvring som jag hade kört ett kvalpass med då avgasventilerna inte fungerade och hade gjort ytterst ytliga märken i kolven. Racerskalman som är en annan synnerligen noggrann och kunnig Hondaförare rådde mig att putsa lite försiktigt på kolven och köra vidare (jag tror jag minns rätt). Åtminstonde var omdömena om vad man kan/bör göra motstridiga från två personer som sällan har problem med sina grejer. Jag menar att det är möjligt att ha rätt fast man tycker olika.

Om man är smart byter man delar som där är onormala förslitningar eller skador på. Om nu detta i 99 fall av 100 kanske var onödigt kan man inte veta, men vill du testa i högfartsknicken på Sviestad kanske?

En kolv är inte lika kinkigt som ytan på en kolvring eller en cylindervägg eftersom det är mellan de senare som den smörjande oljefilmen bildas. Kolven glappar lite i cylindern även efter att den har expanderat av värmen. Jag antar att den här racerskalman inte rekommenderade dig att fortsätta köra med skadad cylinder och kolvring!?

/Joakim

Nu ser det ljusare ut iaf, bussen verkar såld, så man får råd med grejerna. Sen är det att man ska få hit grejerna i tid också bara..

oFFkeFF skrev:
Nu ser det ljusare ut iaf, bussen verkar såld, så man får råd med grejerna. Sen är det att man ska få hit grejerna i tid också bara..

Och det faktum att det tar en vecka att leda hojen från Stockholm till Knutstorp :rolleyes:

Kul om du får ihop det iaf!

/Joakim

Pålle skrev:
Om man är smart byter man delar som där är onormala förslitningar eller skador på. Om nu detta i 99 fall av 100 kanske var onödigt kan man inte veta, men vill du testa i högfartsknicken på Sviestad kanske?

En kolv är inte lika kinkigt som ytan på en kolvring eller en cylindervägg eftersom det är mellan de senare som den smörjande oljefilmen bildas. Kolven glappar lite i cylindern även efter att den har expanderat av värmen. Jag antar att den här racerskalman inte rekommenderade dig att fortsätta köra med skadad cylinder och kolvring!?

/Joakim
Som jag har skrivit många gånger tidigare har vi alla olika praktiska möjligheter att underkasta oss Hondas manual, rekommendationer och föreskrifter. Också olika vilja och inställning till det man kan kalla skruva eller mecka. Det handlar inte om att vara "smart" eller något annat.

Rcerskalman är en forummedlem, 250-förare och den som sålde sin Honda till mig.

Jag tycker det borde komma en ny rubrik som heter "Det ser ljust ut!"

oFFkeFF med ett nytt block och Nyteknik med en Nordgrenkittad hoj gör upp om topplaceringarna på SM-finalen på Knutstorp! :banana

Hoppas allting fixar sig Filip! Ingen höjdare när grejer går sönder och ska kosta massa pengar.

Till resten: Att ni bara orkar.

Nyteknik: Den kolv som Nordgren sa att du skulle byta hade du ju tappat i marken o därmed det misstänkta felet eftersom den var onormalt sliten.

Jösse skrev:
Nyteknik: Den kolv som Nordgren sa att du skulle byta hade du ju tappat i marken o därmed det misstänkta felet eftersom den var onormalt sliten.
Komiskt nog hade jag som du skriver tappat den i marken varpå ett litet märke uppstod i dess nederkant. Men märkena som Nordgren och övriga intresserade bedömde (olika) hade uppkommit efter det första kvalpasset då avgasventilerna inte arbetade som de skulle.

Nyteknik skrev:
Komiskt nog hade jag som du skriver tappat den i marken varpå ett litet märke uppstod i dess nederkant. Men märkena som Nordgren och övriga intresserade bedömde (olika) hade uppkommit efter det första kvalpasset då avgasventilerna inte arbetade som de skulle.

Kolvar man tappar kasseras omdelebart att köra med en kolv man tappat i marken är direkt korkat.

Pålle skrev:
Och det faktum att det tar en vecka att leda hojen från Stockholm till Knutstorp :rolleyes:

Kul om du får ihop det iaf!

/Joakim

Lifta eller låna en bil brukar alltid gå att lösa. Nu har jag iaf cash att shoppa block för. Bara velandet om man ska köpa beggat eller nytt..

Borsiin JR skrev:
Kolvar man tappar kasseras omdelebart att köra med en kolv man tappat i marken är direkt korkat.
Jag skulle inte nöja mig med att kalla det för korkat. Det är direkt oansvarigt. Man skulle inte överdriva om man benämnde det idiotiskt. Eller för den delen vansinne.

För mitt bästa (och inte minst för de motorcyklar som jag kan tänkas köpa i framtiden) och andra personer som inte förstår vad ansvarsfullt motorcykelägande innebär föreslår jag att Sweedie skapar ett nytt forum (som du självfallet blir moderator för) där okunniga, ansvarslösa och allmänt odugliga mc-ägare/förare läxas upp och tas i örat.

Ni som vet vad det innebär att på allvar ta ansvar för sin motoryckel fyller här nedan på med förslag om vilka handhavanden som ska vara tillåtna respektive förbjudna.

Edit: jag hänvisar till denna nyskapade tråd:

Last edited:
Här går känslovågorna höga.
Tycker det börjar bli bra nu. Nyteknik får köra sin hoj hur fan han vill och serva den hur han vill, han får även ha stolliga åsikter om hur man ska handhava den för det är han som ska köra den. Samtidigt så bör en del vara beredda på motsvar när de sticker ut näsa eller simmar på djupare vatten än de har kunsakper om. Fast vi kan ju alla skriva det på ett trevligare sätt eller hur?

Jag tycker det är roligare att vi kanske får se oFFkeFF på sista racet på Knutstorp! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back