Det ser mörkt ut

oFFkeFF skrev:
Kan man lugnt säga, ikväll sker stora dissektionen för att se hur resten ser ut.

Ja jävlar, ok att man får slå ut en kolv, men jag har fått misshandla ut veven :död
Det ser dock ut som fredde hade rätt, att kolvbulten gav sig först, och sen resten som ett brev på posten. Ett härligt ras på 40000kr om man ska shoppa allt nytt ink moms.
Farsan garvade iofs inte åt mig, men det blir nog till att bearbeta hårt om man ska få ihop nåt åkbart till knutstorp..

oFFkeFF skrev:
Det ser faktiskt lite ljusare ut redan idag, har hittat ett block för en vettig peng, bara det att man ska skrapa fram pengarna då..
Måste kännas skönt. Hoppas det löser sig nu. Men du bara måste ju gardera dig på något vis så att detta och sånt som hände förra året på Andertorp inte kommer som en blixt från klar himmel. Några idéer?

Nyteknik skrev:
Måste kännas skönt. Hoppas det löser sig nu. Men du bara måste ju gardera dig på något vis så att detta och sånt som hände förra året på Andertorp inte kommer som en blixt från klar himmel. Några idéer?

Tja det är väl inte det lättaste. En kolvbult som ger vika(Jag utgår från att oFFkeFF inte kör sina bultar överdrivet långt) och skit i powerjeten(var det väl på Anderstorp?) är ju saker som kan hända oavsett hur noga man är. Tyvärr.

Nyteknik skrev:
En brusten kolvbult är svår att gardera sig mot. Att ta bort distanser till avgasportarna för att man tror att "de inte behövs" är enklare att gardera sig mot.. :7peta

Nyteknik skrev:

Gardera sig? Tja, att alltid ha en reservmotor hade vart drömmen, men det har jag inte råd med ännu iaf. Har du det?
Hade jag haft råd/tid hade jag kunnat röntga kolvar, vevar och allt annat mellan racen, men det verkar lite overkill.

Goodstuff skrev:
En brusten kolvbult är svår att gardera sig mot. Att ta bort distanser till avgasportarna för att man tror att "de inte behövs" är enklare att gardera sig mot.. :7peta
Jag trodde inte att det skulle medföra haveri att köra utan distansen. Och det enda som hände var ju också att motorn gick som en påse nötter. Att en kolvbult går av borde bero på att något annat varit helt fel. Eller? Jag menar; de brukar ju inte bara brista, eller hur?

Nyteknik skrev:
Jag trodde inte att det skulle medföra haveri att köra utan distansen. Och det enda som hände var ju också att motorn gick som en påse nötter. Att en kolvbult går av borde bero på att något annat varit helt fel. Eller? Jag menar; de brukar ju inte bara brista, eller hur?
Det är ju extremt hård belastning på kolvbulten så de kan brista utan synbar anledning, annars skulle de ju inte göra det. Har man dessutom tex haft ett hårt nyp eller vevlagerras så har ju stakar, kolvbultar och kolvbulslager utsatts för ännu större påfrestningar. Mekanik går sönder men har fördelen att det oftast går att laga.

oFFkeFF skrev:
Gardera sig? Tja, att alltid ha en reservmotor hade vart drömmen, men det har jag inte råd med ännu iaf. Har du det?
Hade jag haft råd/tid hade jag kunnat röntga kolvar, vevar och allt annat mellan racen, men det verkar lite overkill.
Hade verkligen vem som helst som kör tvåtakt kunnat råka ut för samma sak? Jag bara fiskar efter om något med din motor (eller annat) inte var som det skulle. Kolvbulten ska ju inte gå av och orsaka hål i motorblocket...

Nyteknik skrev:
Hade verkligen vem som helst som kör tvåtakt kunnat råka ut för samma sak? Jag bara fiskar efter om något med din motor (eller annat) inte var som det skulle. Kolvbulten ska ju inte gå av och orsaka hål i motorblocket...

Borde ju bara finnas två möjliga förklaringar.

1. Materialet har utmattats (därav min fråga om hur långt den hade gått)
2. Kass redan vid tillverkningen

Innan tänkte jag att det var dyrt att byta både bult och lager vid 30 mil, men nu inser jag att det är billigt!

Nyteknik skrev:
Det sker ju haverier även på högsta nivå, i de bästa teamen och de bästa mekanikerna. Motorer som är trimmade så hårt tar stryk och pajar ibland.

Goodstuff skrev:
Det sker ju haverier även på högsta nivå, i de bästa teamen och de bästa mekanikerna. Motorer som är trimmade så hårt tar stryk och pajar ibland.
Vi närmar oss pudelns kärna. Jag undrar om oFFkeFFs motor är för trimmad för att köras så (hur?) länge utan att få ny kolvbult. Eller hade verkligen vem som helst kunnat råka ut för detta? Jag tänker på Stellan som körde sin -97 Honda RS 250 i 4,5 år utan ett enda mekaniskt fel. Den var otrimmad och alla slitdelar byttes mot Honda original. Varför gick inga av hans kolvbultar av?

Nyteknik skrev:
Vi närmar oss pudelns kärna. Jag undrar om oFFkeFFs motor är för trimmad för att köras så (hur?) länge utan att få ny kolvbult. Eller hade verkligen vem som helst kunnat råka ut för detta? Jag tänker på Stellan som körde sin -97 Honda RS 250 i 4,5 år utan ett enda mekaniskt fel. Den var otrimmad och alla slitdelar byttes mot Honda original. Varför gick inga av hans kolvbultar av?
Det är klart att en mindre trimmad motor har bättre förutsättningar för att hålla men de är ju inte oförstörbara.
Ras beror väl oftast på fel handhavande, slitage eller materialfel. Kan hända alla.

Nyteknik skrev:

Nu blev det väl lite mer än så.. Några mindre repor i kolven och kolvringen. Men det var snällt/billigt mot vad som kunde hänt. Färre om kolven gått hårt i avgasportsventilen och blivit skada samtidigt som den skurit och repat cylindern.

Nu kan vi ju säga att det som hände var tur för det som fixades i ordning hade kanske inte blivit gjort annars.

När det gäller Yamaha kolvbultar har jag själv rasat en på Daytona 2003 men som tur väl när jag kommit ner från bankingen. Då berättade teamet att det var problem med kolvbultarna 2000. Men grejerna som satt i hojen jag körde vet jag inte hur långt de hade gått mer än att det nog var långt. Men det förstörde som tur var bara en cylinder, kolv och topp så jag satte in grejer som jag hade med mig från Patrik Fredriksson som jag visste säkert bara gått 5 mil.

Nyteknik skrev:
Jag trodde inte att det skulle medföra haveri att köra utan distansen.
Det jag undrar är hur du tänkte. No offence men trodde du att Hondas tekniker/konstruktörer satt dit en sak som inte har en funktion och sitter där av en anledning?

Miltal vid raset, Vev 87 mil, kolvar och kolvbultar 48 mil. Den kolven som fortfarande är vid liv ser alldeles utmärkt ut, vare sig detonerad eller nersliten i kolvbultshål, kolvbulten ser ok ut.
Nu var det ziegler-kolvar och även om det är svårt att veta vad som gick sönder först, så var det iaf inte i botten den rasade, för vevstakslagret hade inte skurit.
Så kolvbult, lager, vevstake eller kolv är det som gått åt helvete först.
En teori fredde hade var att jag åkt med fel kolvbult, skulle åkt med hondas i zieglerkolvarna istället för yamahas, ingen helt omöjlig teori. Det skiljer lite i hur mycket kolvbulten kan glappa mellan knasterna.
Eva's ras på Falkenberg ska tydligen inte vart helt olikt mitt, de misstänker att zieglerkolven gjutits fel och sen gått åt helvete. Vilket inte heller är omöjligt mitt fall.

Nyteknik, hur mycket som slits beror lite på vilken körstil man har. Jag kan lugnt säga att jag kör på ett sätt som faktiskt känns elakare mot cykeln nu än när jag körde Hondan. Jag har låtit cykeln skrika på 12000rpm genom svängarna, och ibland låtit den hänga på 13500-14000rpm genom exempelvis snabbvänstern på trean istället för att låta den lugna sig lite fyran istället.
Detta vet jag sliter hårdare på veven, och Vesa ska väl låtit den gå ungefär på samma sätt, så de brukade byta veven vid 100 mil, vilket var min plan också.
Jämför man med Stellan, så varvade han sällan cykeln över 12500-13000 och då lever veven mycket längre. Hondan är dessutom mer inbjudande att köra lite "mjukare" genom registret från 9000-13000rpm, medan min cykel helst skrek mellan 11500 och 14000 och ibland över det till och med. De där extra varven gör mycket på belastningarna i motorn och tempen på lagerna.

Visst körde väll både Mårtensson och Cajback med Hondabultar till Zieglerkolvarna!? Men det verkar vara lite meck med dem, om man nu tvunget ska borra smörjkanaler dvs.

Jävligt roligt att Nyteknik som vanligt klankar ner och ifrågasätter på ett tråkigt sätt, när han enligt många har en av de risigare hojarna i depån, underhållsmässigt.
Ja, DU! :rolleyes:

/Joakim

Last edited:
Opps ...

Bifogat

• DSCN2016 (Large).JPG
    DSCN2016 (Large).JPG
    120 KB · Visningar: 126
  • DSCN2019 (Large).JPG
    DSCN2019 (Large).JPG
    130.9 KB · Visningar: 107
  • DSCN2018 (Medium).JPG
    DSCN2018 (Medium).JPG
    95.5 KB · Visningar: 86
  • DSCN2023 (Large).JPG
    DSCN2023 (Large).JPG
    138.1 KB · Visningar: 82
  • DSCN2021 (Medium).JPG
    DSCN2021 (Medium).JPG
    96.7 KB · Visningar: 79
  • DSCN2024 (Medium).JPG
    DSCN2024 (Medium).JPG
    98.7 KB · Visningar: 85
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back