Jösse skrev:Opps ...
Får väl fylla på med bilder på hur blocket ser ut sen också..

edit: Foto-scavengers!!!

Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jösse skrev:Opps ...

Jag antar att det är Nytekniks ras du talar om. I så fall så är det dags att uppdatera rastråden i 2T-forumet med lite detaljerad info. Då hade det alltså inget att göra med bensinen (98 pumpsoppa) eller 2T-oljan (Speed Bio TT).Goodstuff skrev:En brusten kolvbult är svår att gardera sig mot. Att ta bort distanser till avgasportarna för att man tror att "de inte behövs" är enklare att gardera sig mot..![]()
Teddy skrev:Jag antar att det är Nytekniks ras du talar om. I så fall så är det dags att uppdatera rastråden i 2T-forumet med lite detaljerad info. Då hade det alltså inget att göra med bensinen (98 pumpsoppa) eller 2T-oljan (Speed Bio TT).
Jag förstår att det kan låta "tråkigt". Men jag försöker bara få svar på varför oFFkeFFs hoj fick ett hål i motorn. Det kanske bara är jag som tycker det låter konstigt att det händer någon som har kört väl inom angivna toleranser?Pålle skrev:Visst körde väll både Mårtensson och Cajback med Hondabultar till Zieglerkolvarna!? Men det verkar vara lite meck med dem, om man nu tvunget ska borra smörjkanaler dvs.
Jävligt roligt att Nyteknik som vanligt klankar ner och ifrågasätter på ett tråkigt sätt, när han enligt många har en av de risigare hojarna i depån, underhållsmässigt.
Ja, DU!![]()
/Joakim
Vilket tjat. Jag saknade plötsligt distansen och hade inget annat val än att försöka köra utan. När jag upptäckte att avgasventilerna inte fungerade utan den bad jag Henrik Nordgren om råd, fick hjälp och allt ordnade sig.Goodstuff skrev:Som Chris Ash påpekade så var min pik riktad till Nytekniks slutsats att Hondas ingenjörer satt delar i avgasportsventilsstyrningen som inte fyller en funktion och därmed kan tas bort.
Ursäkta om det upplevs som om jag är påstridig men jag fascineras av hur du tänkte när du valde att köra utan en distans i motorn.Nyteknik skrev:Vilket tjat. Jag saknade plötsligt distansen och hade inget annat val än att försöka köra utan. När jag upptäckte att avgasventilerna inte fungerade utan den bad jag Henrik Nordgren om råd, fick hjälp och allt ordnade sig.
Nyteknik skrev:Att min Honda skulle vara "risig" underhållsmässigt är verkligen inte sant. Det bevisas också med att den (och min förra Yamaha TZ) har varit betydligt billigare i drift pga. uteblivna haverier än de flesta andra 250-racers i depån. Hade den varit "risig" hade den knappast presterat 1:11,6 på Gelleråsen med en medioker förare bakom spakarna.

Nyteknik skrev:Jag förstår att det kan låta "tråkigt". Men jag försöker bara få svar på varför oFFkeFFs hoj fick ett hål i motorn. Det kanske bara är jag som tycker det låter konstigt att det händer någon som har kört väl inom angivna toleranser?
Att min Honda skulle vara "risig" underhållsmässigt är verkligen inte sant. Det bevisas också med att den (och min förra Yamaha TZ) har varit betydligt billigare i drift pga. uteblivna haverier än de flesta andra 250-racers i depån. Hade den varit "risig" hade den knappast presterat 1:11,6 på Gelleråsen med en medioker förare bakom spakarna.
Edit: 1,3 sek efter Oscar vars kitade -05 Honda du håller efter som ett spädbarn.
Menar du att det beror på tur att du och Oscar inte har haft några haverier på 260 mil?Pålle skrev:Om du inte tror att det inte finns några som hellst risker med att köra inom angivna toleranser så är du helt fel ute. En dag kommer du bli varse det, garanterat.
Ingen har påstått något annat än att du kan köra hoj, på en bana som Gelleråsen som du känner till så syns såklart detta. Jag är inte överraskad.
Oscars hoj har gått 260 mil detta året. En gång på ett pass har den stannat pga. av en lös kontakt.
Hur långt har din gått? Hur många av de tilltänka passen har du kunnat genomföra till 100% utan problem (kolvnyp, avgasport..)?
/Joakim
Jag håller inte med. De som kör mer byter ju sina slitdelar regelbundet. Och både du och andra har råkat ut för elaka haverier tidigt på säsongen. Så att vara en katastrofal mekaniker verkar inte vara den största risken för problem.oFFkeFF skrev:Nu har du ju iofs knappast kört någon av de två racers du har haft mer än ett eller två kolvbyten. Därför är det inte direkt jämförbart med cyklar som kanske går mer än dubbla antalet mil per år.
Så medioker som förare är du inte heller, däremot katostrofal som mekaniker![]()
![]()
oFFkeFF skrev:Får väl fylla på med bilder på hur blocket ser ut sen också..
edit: Foto-scavengers!!!![]()
![]()
Nyteknik skrev:Menar du att det beror på tur att du och Oscar inte har haft några haverier på 260 mil?
Min Honda har gått ca 90 mil i år och jag har haft ett kolvnyp som (enligt de lärde) berodde på att jag körde på 98-oktanig handelsbensin under det passet och inte 95-oktanig alkylatbensin som jag brukar.
Eftersom jag kände till oFFkeFFs mål på Gelleråsen och såg att han var ca 2 sekunder från det med sin kvaltid. Försökte hålla isär sak och person men lyckades kanske inte så bra.Duke0 skrev:Hur I helvete Kan du säga så?? Mot en redan slagen man??
Det var fan det värsta jag hört...hoppas samma händer dig
Jag ironiserade inte utan bemötte Pålles påstående att min hoj skulle vara den mest risiga underhållsmässigt. Som jag skrev motbevisas det av min kvaltid som en illa fungerande hoj knappast hade presterat med en B-förare bakom styret.Borsiin JR skrev:Givetvis är det inte tur att Oscars cykel går som ett skott med god driftsäkerhet det är tack vare att hans mekaniker sköter den väl och ställer in den väl.
Sen kommer man att drabbas av ras förr eller senare trots att man är extremt nogrann och byter delarna inom servicemarginalen, folk bryter ibland även i VM
Ditt ras berodde väl på en kombination av kass bensin och att du inte ställde in cykeln efter rådande väderlek och ditt bränslebyte.....
Sen har du väl också brutit ett pass pga att du körde av kedjan något som inte berodde på annat än att mekanikern hade varit försummlig och köpt en kedja som inte var avsedd för fordonstypen. (För det var väl du som köpte en budgetkedja och sedermera körde av den?)
Dvs du har kört 1/3 av vad oscar har kört och du har brutit tre gånger så mycket så mycket vad är det du ironiserar över.....
Nyteknik skrev:Jag ironiserade inte utan bemötte Pålles påstående att min hoj skulle vara den mest risiga underhållsmässigt. Som jag skrev motbevisas det av min kvaltid som en illa fungerande hoj knappast hade presterat med en B-förare bakom styret.
Axxexs skrev:Jo men innan dess ..... fler motståndare att fajtas med!
Nyteknik skrev:Jag ironiserade inte utan bemötte Pålles påstående att min hoj skulle vara den mest risiga underhållsmässigt. Som jag skrev motbevisas det av min kvaltid som en illa fungerande hoj knappast hade presterat med en B-förare bakom styret.
Nyteknik skrev:Eftersom jag kände till oFFkeFFs mål på Gelleråsen och såg att han var ca 2 sekunder från det med sin kvaltid. Försökte hålla isär sak och person men lyckades kanske inte så bra.
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |