Förr i tiden när man arbetade 6 dagar i veckan och 12 timmar om dagen i en dammig gruva var det inga 22-åringar som hade "molande oro och olustkänslor inför arbetet". Eller?
Nej, men hur såg det ut med arbetsrelaterade skador och förslitningsskador?
Dessutom gör fysiskt hårt arbete att man sover ordentligt. Dålig sömn brukar ju vara ett första steg mot utbrändhet eftersom man inte hinner "defrag:a" hjärnan...
Fysiskt arbete tröttar heller inte ut hjärnan som dagens informationssamhälle gör. Nursey beskriver det ganska bra. Utbrändhet är ju när hjärnan plötsligt överbelastas, stressas så till den grad att den plötsligt tappar förmågan att sortera och bearbeta all den information man översköljs av. Hjärnstress helt enkelt....
Som de gamla gruvornas förslitna ryggar så blir hjärnan försliten...
De som hävdar att utbrändhet bara är något påhittat som en massa simulanter skyller på har uppenbarligen inte träffat någon som verkligen gått in i väggen.. Min kusins man gick in i väggen. För honom var en enkel sak som att gå och duscha lika mentalt påfrestande som en uppkörning för hoj är för en 18åring plastraketsdyrkare.... Så att sitta och löka i soffan och håva in bidrag var det knappast tal om då han kände det rent plågsamt att se på tv ens korta stunder.
I vissa länder, där levnadsvillkoren är betydligt tuffare än här, finns det ingen som blir utbränd. Men i sossesverige ska ju staten ta ansvar för allt.
Nej, japanerna, exempelvis, tar ju livet av sig bara för att de tycker att det är så roligt...
http://www.prevent.se/arbetsliv/artiklar/artikel.asp?id=2264
Jag hoppas, på riktigt, att du ska gå in i väggen, bara för att höra dig förklara det där med sossesverige och daltandet igen efteråt... Jag önskar ytterst sällan någon illa men så mycket skit du spyr ur dig gör att jag faktiskt önskar att du får en släng av sleven du med...
Men eftersom allt bara är ett sossepåhitt behöver du ju inte oroa dig!
Och jag kan ju knappast anklagas för att vara särskillt elakt eller empatilös som önskar dig en åkomma som enligt dig inte existerar!
Jag blir inte arJ på dig om du skulle säga att du hoppas att jag blir våldttagen av påskharen!
Dom människor som verkligen ÄR utbrända är det fruktansvärt synd om...
Jag har haft det precis som din gamla arbetskamrat... Sett mörker på jobbet, drabbats av sömnlöshet och kraftig söndagsångest. Däremot har det INGET med utbrändhet att göra. Däremot hade både jag och din gamla kompis MÖJLIGEN kunnat drabbas av utbrändhet om inte både han och jag till slut bytt jobb. När man väl drabbas så smäller det ordentligt. Man klarar inte ens hushållssyslor utan en otrolig kraftansträngning. Många orkar inte ur sängen för att äta eller duscha. Så lite söndagsångest för att man vantrivs med jobbet är ju en ren lyx jämfört med att verkligen gå in i väggen...