Det nya, sympatiska Sverige

Men om man knappt ens orkar gå upp på morgonen i sex år... Hur tänker man då från försäkringskassans sida...? Varför bryta en vinnande koncept, vi fortsätter att inte göra något alls...För det verkar ju fungerat utomordentligt de senaste sex åren

Jag tror inte att man tänker så på FK.
Mrs. Laphroaig kanske kan svara bättre ... ?
Jag har fått intrycket att FK är väldigt fokuserade på att sänka
kostnaderna för sjukförsäkringen och använder alla metoder dom kan
komma på för göra det. Både bra och dåliga.

Fast å andra sidan, är inte vi människor vanedjur...? Om helt plötsligt vi halkar in i den djupaste lågkonjunkturen sedan Krugerkrisen, som innebär att staten inte har råd att betala ut sjukpenning, tror du då att alla som idag är sjukskrivna antingen skulle ligga hemma och förtvina eller tvingas leva på inget alls. Jag tror inte! När ingen hade hört talas om detta, då blev i princip ingen sjuk i det. Nu verkar var och varannan gå in i väggen...

Nästa gång du träffar någon som har cancer kan du ju tala om för
personen att han/hon bara är inbillningssjuk, eftersom folk inte fick
cancer för 100 år sedan, utan kräfta. Precis som man för 100 år sedan
inte blev utbränd, utan fick neurasteni. Samma åkomma, annat namn.

Är trafikskador vanligare idag än för 100 år sedan för att folk har hört
talas om trafikolyckor eller för att det finns fler bilar? Är det faktum att
sjukdomsfrekvensen varierar med yttre förutsättningar något suspekt?

De som verkligen är syniska är de politiker och andra som försöker
mörka missförhållanden och sjukdomar, som de antagligen själva har
bidragit till att skapa, mha dåligt förtäckta lögner och smutskastning av
sjuka människor.

Kan säga såhär; jag jobbade som arbetsledare natt på Securitas under några år. Av någon konstig anledning :va så var sjukfrånvaron nästan 40% högre på helgerna, trots att denna tid är då vi hade acceptabel ob. Vid ett flertal tillfällen ringde folk direkt från krogen (från toaletten) och försökte sjuka sig, och trodde inte man skulle höra att de var ute. Detta hände flera gånger varje månad. Vissa var sjukskrivna heltid, de kunde inte jobba nånting... Men de kunde träna sina hundar tre gånger i veckan på tjänstehundsklubben, tävla i både SM och Securitasmästerskapen... Vid ett flertal tillfällen har även vissa sjukat sig vid 1900, och klockan 2200 har man sett dem jobbandes på krogar inne i stan. Vet inte om Securitas är unikt på något sätt, men med tanke på att när jag jobbar på mitt nuvarande objekt kollar jag på tv och surfar på internet mest hela tiden tror jag knappast att det är särskilt synd om de andra som sjukar sig ofta.

Jag kanske har hamnat i ovanligt gott sällskap, men det där är inget jag
känner igen.

Det du beskriver rör sig alltså om korttidssjukskrivningar med karensdag,
utan läkare eller försäkringskassa inblandade och som därmed inte har
något med de nya riktlinjerna att göra?

Och till er som verkligen har sjukdomar som fördärvar era liv (tro mig, jag vet att ni finns), skyll inte på oss som förespråkar hårdare tag, skyll istället på de som sjukskriver sig för att de tycker att det finns roligare saker än att jobba (såsom festa, träna hund, jobba svart), för det är de som fått oss att bli cyniska....

Socialstyrelsens riktlinjer riktar sig ju mot de som verkligen är sjuka i
första hand. Det är ju det riktlinjerna handlar om, kopplingen mellan
sjukdom och sjukskrivningstid.

Riktlinjerna gör det ju bara ännu enklare för den som vill fuska. Det är ju
bara att titta i riktlinjerna vilken simulerad sjukdom som ger den längsta
sjukskrivningen. Man har skapat en handbok i fusk och lämnar ut den
till svenska folket. Fiffigt socialstyrelsen!

Om man hade velat komma åt de skitstövlar som missbrukar
sjukförsäkringen hade de väl varit bättre om man lät FK kolla upp vad
folk har för sig under sjukskrivningstiden lite bättre istället.

Last edited:
Jag tror inte att man tänker så på FK.
Mrs. Laphroaig kanske kan svara bättre ... ?
Jag har fått intrycket att FK är väldigt fokuserade på att sänka
kostnaderna för sjukförsäkringen och använder alla metoder dom kan
komma på för göra det. Både bra och dåliga.

Är trött och har skitont så hänger inte med just nu men vad vill du att jag ska svara på ? Lust att förklara lite :)

Jag tycker det är ett steg i rätt riktning. Det daltas för mycket i sverige.
Den som är utbränd bör inte få sjukskrivning. Personen måste inse att en livsstilsförändring är den enda hållbara lösningen, inte att dega hemma för det offentligas pengar.

Jag tror att en utbränning i sig innebär en större livsstilsförändring än vad
som går att tvinga fram på något annat sätt. Det kanske tom är därför
människor blir utbrända.

Är trött och har skitont så hänger inte med just nu men vad vill du att jag ska svara på ? Lust att förklara lite :)

Det som det The Duck frågade:

Men om man knappt ens orkar gå upp på morgonen i sex år... Hur tänker man då från försäkringskassans sida...? Varför bryta en vinnande koncept, vi fortsätter att inte göra något alls...För det verkar ju fungerat utomordentligt de senaste sex åren

Jag har ingen aning om hur länge du har varit sjukskriven men du verkar
ha haft mer kontakt med FK än jag.

ETT sätt för FK att få ned kostnaderna är ju att få folk friska.
Gör FK något för att folk ska bli friska?
Och gör dom det fortfarande efter sex år?

Det som det The Duck frågade:

Jag har ingen aning om hur länge du har varit sjukskriven men du verkar
ha haft mer kontakt med FK än jag.

ETT sätt för FK att få ned kostnaderna är ju att få folk friska.
Gör FK något för att folk ska bli friska?
Och gör dom det fortfarande efter sex år?

Ah! tack för att du förklarade.

Jag har varit sjukskriven till och från sedan 2002 då min sjukdom började.
2003 gjorde Försäkringskassan ansökan åt mig till att ändra sjukskrivning till sjukpension och då bestäms den på 25%, 50%, 75% eller 100%. Fick hälsat att några andra siffror klarar inte f.kassans datasystem av...
Jag trodde då att detta var något som bra, som skulle hjälpa mig att komma tillbaka ut i samhället igen. SÅ fel jag hade!
Då jag har 50% sjukpension så får jag inte studera på min andra halva eftersom csn och sjukpension inte får kombineras. Alltså hindrar f.kassan mig från att studera till annat yrke och därmed ha en mycket större chans att komma ifrån sjukskrivningar samt sjukpension!
Om jag skulle vilja studera måste jag låta min sjukpension gå 1 år efter senast förnyat datum och därefter får jag har min pension vilande MAX 3 månader. Nämn någon utbildning som är på 3 månader... Dessutom om jag väljer att inte förnya min pension har jag noll att falla tillbaka på om jag inte klarar av studierna och får därmed gå igenom hela systemet igen vilket sist tog 3 månader UTAN någon som helst inkomst.

Ibörjan när jag skulle bli sjukpensionär har nog aldrig telefonen ringt så mycket som då, f.kassan ringde både nu och då (ibland flera gånger om dagen) för att ta uppgifter, skriva ansökningar åt mig etc.
idag ansvarar jag själv för att ansökan om förnyelse på sjukpension skickas in och den ska skickas in 6 månader innan den pension jag går på då går ut.
Jag får även själv hålla reda på datum när ansökan ska in etc, får alltså inget papper om att "nu är det dags att förnya..."
Ansökan är 8 A4papper, fram och baksida samt att kopior på hyresavtal, räkning för hyra, deklaration, bankpapper, ev. lån och skulder ta skickas med.
Efter ca 6-7 månader kommer det ett papper hem om att "du har blivit beviljad fortsatt sjukpension" eller inte.

Nu till det "roliga" då jag är under 30 heter det jag har inte sjukpension utan aktivitetsersättning bara för att krångla till det lite mera. Försäkringskassan är då SKYLDIGA att hjälpa mig aktivera mig dvs hjälp med sjukgymnastik, arbetsträning, ev. hjälpmedel i hemmet etc.
Jag får noll hjälp med sjukgymnastik, de beviljar ingen arbetsträning från deras sida eftersom "du har ju arbetstränat 2003 och 2005, det borde väl räcka?" samt att jag på min andra del är arbetslös(just nu sjukskriven) så de hävdar även att arbetsförmedlingen har ansvaret där men de har inga pengar till arbetsträning.

Personligen anser jag att FK inte gör nånting för att hjälpa oss sjukskrivna att må bättre och kanske till och med bli friska. Det tar en halv dag att få hjälp av deras kundtjänst och oftast kan de inte ens svara på frågorna jag har då deras regelsystem ständigt ändras eller är så pass krångligt att de inte riktigt vet vad de ska svara.
Jag har önskat få testa på någon idiell verksamhet såsom Röda Korset, gå och läsa tidningen för de gamla på olika boenden men NEJ jag får inte ägna en enda sekund åt något idiellt eftersom det ses som arbete. Det ses inte som att jag får ta del av något socialliv, får känna känslan av att vara behövd etc.
Försäkringsläkarna är grymt överbetalda så för att spara pengar kan de sänka deras löner, skapa bättre och snabbare handläggninstid, skapa lättare formulär att fylla i som inte kräver ett helt kärnkraftsverks energi samt SE oss sjukskrivna, HJÄLP oss att komma tillbaka till det sociala, till arbetslivet om än så för 1 timma om dagen.

en fd chef är försäkringsöverläkare och jobbar 2 dagar/vecka och bedömmer fall endast via papper och får för det 45 000 efter skatt/månad!!
Som sjukskriven får jag efter skatt 7500 kr att leva på som ska täcka dyra mediciner, läkarvård, sjukgymnastik, massage samt övriga räkningar.

imaster,

Fyra korta punkter:

Fyra korta svar.

1. Det är inte regeringen, eller politiker över huvud taget, som sätter dessa riktlinjer. Det är tjänstemän på myndigheten socialstyrelsen. Att du väljer att ge regeringen ansvaret för sådana detaljfrågor visar antingen på en skrämmande brist i kunskaperna runt hur samhällsinstitutionerna fungerar alternativt försöker du medvetet och oberättigat ge regeringen en känga för något regeringen inte gjort.

Den gamla regeringen beställde undersökningen i fråga. Den nya regeringen är positiv till förslaget. Som jag skrev först, om regeringen velat angripa problemet från rätt håll har de beställt fel 'förslag'. Nu sparkar man på de som ligger för att slippa betala ut pengar ur statskassan.

2. Riktlinjerna sätts av medicinsk expertis.

Jooråsåatteeeh... Vi läser nyheten på SVT:s hemsida, här.

Projektledare Jan Larsson säger:

"-Vi kan inte säga att vi har god vetenskaplig grund för de nya riktlinjerna"

Det låter verkligen lovande.

3. Utan riktlinjer blir det ett lotteri för den som sjukskrivs... beroende på vilken läkare man har kan sjukskrivningstiden bli helt olika. Riktlinjer stramar upp detta.

Utan riktlinjer blir det svårare att fuska, utan riktlinjer kan varje enskild individ få individuell behandling istället för att bara säga "Ok, måttligt deprimerad. Gå hemma i tre månader."

4. Riktlinjerna är som namnet antyder inte bindande. Vill läkaren sjukskriva längre tid går detta bra om en god motivation finns.

Läkaren kan sjukskriva längre men i och med riktlinjerna så blir det förmodligen ännu mer strul än vanligt med försäkringskassan som då "vet" att personen i fråga ska vara sjukskriven så och så länge.

Alla indragningar är jobbiga att läsa om, men jag tror ändå att i många fall kan det vara en hjälp att få komma igång tidigare än vad som sker nu.
Dom siffror som visades när jag såg på t.ex ryggskott ar 92 dagar????
Vad som däremot behövs är en snabbare och effektivare kontroll av rpoblem som folk söker för.
Jag gick i drygt 8 år och hade problem med min rygg efter en arbetsskada. Var hos ett stort antal läkare och ortopeder och alla förklarade efter en vanlig undersökning att det inte fanns några fel på min rygg. Dom garanterade även detta så jag körde på i min vanliga stil med att bära, slita och göra väldigt tunga grejjor utan att be om hjälp. Det resulterade i nya sjukskrivningar och varje gång så kunde jag knappt röra mig i minst tre veckor.
Till slut fick min kille iväg mig till sin läkare, en privatläkare. Det första han frågade var ifall jag gjort en magnetröntgen. Nä, det finns ingen anledning att göra en sån eftersom jag inte har fel på ryggen har jag fått veta, sa jag. Han suckade och skakade på huvudet, man kan inte ställa en diagnos innan man tagit reda på fakta. Kom till en ortoped, som inte heller var säker på om jag hade nåt fel i ryggen, men han skickade mig på röntgen.
3 diskprolapser längst ner i ryggen var den status som gällde just då. Från början har det troligtvis bara varit en och sen har det försämrats under åren av att jag fortsatt pressa ryggen på felaktigt sätt.
Nu behöver jag inte längre fundera över OM jag har fel på ryggen och jag kan leva ett nästan helt normalt liv förutom att jag inte får lyfta tungt. Har alltid ont i ryggen, men det vänjer man sig vid. Sedan jag fick veta felet har jag inte varit borta från jobbet p.g.a ryggen en enda dag, för nu är jag försiktig och försöker tänka efter före. Smärtan kan jag leva med för den är en signal till mig om ifall jag gör saker rätt eller fel och den berättar om det är dags att lugna ner mig.
Motion varje dag är däremot nåt jag måste se till att jag sköter, för stillasittande och slöande är det absolut farligaste för en person med dålig rygg!!
Så en bättre sjukvård med läkare som inte styrs av sparkrav skulle tjäna in enorma pengar till staten. Jag skulle säkert kunna gå hemma tack vare min rygg, men jag har inga problem att jobba heltid. Att jobba ger en känsla av att man gör nån typ av nytta och den känslan behöver nog dom flesta människor ha.

Fyra korta svar.
Den gamla regeringen beställde undersökningen i fråga. Den nya regeringen är positiv till förslaget. Som jag skrev först, om regeringen velat angripa problemet från rätt håll har de beställt fel 'förslag'. Nu sparkar man på de som ligger för att slippa betala ut pengar ur statskassan.

Regeringen har givit socialstyrelsen i uppdrag att ta fram enhetliga riktlinjer. Detta är vad regeringen kan klandras för.

Riktlinjerna i sig själva och om man öht ska ha riktlinjer vid sjukdomstillstånd som utbrändhet osv. ansvarar tjänstemännen på socialstyrelsen för.

Det jag vill ha svar på från dig är hur regeringen kan sparka på de som ligger genom att ge ett uppdrag om riktlinjer. Om det visade sig att riktlinjerna blev jättegenerösa - hade regeringen fortfarande sparkat på de som ligger?

Jooråsåatteeeh... Vi läser nyheten på SVT:s hemsida, här.

Projektledare Jan Larsson säger:

"-Vi kan inte säga att vi har god vetenskaplig grund för de nya riktlinjerna"

Det låter verkligen lovande.

Var detta en invändning mot att det är experter som sätter riktlinjer? Att det är en stor brist på ordentliga undersökningar runt optimal sjukskrivningstid för olika sjukdomar motsätter inte att det finns experter på olika sjukdomar.

Det jag menade var att utgångspunkten för mig är att expertisen är bättre lämpad att sätta dessa riktlinjer än politiker (eller allehanda sporthoj.com-besökare).

I och med riktlinjerna är det möjligt att forskning runt sjukskrivningstid och sjukdomsförloppets utveckling blir mer intressant för forskare. Jag hoppas det iaf.

Utan riktlinjer blir det svårare att fuska, utan riktlinjer kan varje enskild individ få individuell behandling istället för att bara säga "Ok, måttligt deprimerad. Gå hemma i tre månader."

Som sagt är den individuella behandlingen fortfarande kvar.

Hur kommer det sig att det blir svårare att fuska utan riktlinjer?

Läkaren kan sjukskriva längre men i och med riktlinjerna så blir det förmodligen ännu mer strul än vanligt med försäkringskassan som då "vet" att personen i fråga ska vara sjukskriven så och så länge.

Förmodligen baserat på vadå? Jag säger inte att det är uteslutet att det blir så. Men jag ser ju också möjligheten till att det blir mindre strul. Nu beslutar en läkare om en sjukskrivning om viss tid och försäkringskassans läkare granskar detta utifrån noll riktlinjer och ger sin bedömning. Det kan uppfattas som betydligt mer godtyckligt och struligt från den drabbades sida. Finns riktlinjer finns något att ta avstamp ifrån när man gör en motivering till en längre eller kortare sjukskrivning osv. Spekulationer givetvis... jag vill inte påstå att det "förmodligen" lutar åt något håll baserat på en spekulation från min sida i vart fall.

Jag tycker det är ett steg i rätt riktning. Det daltas för mycket i sverige.
Den som är utbränd bör inte få sjukskrivning. Personen måste inse att en livsstilsförändring är den enda hållbara lösningen, inte att dega hemma för det offentligas pengar.
Jupps, och folk som kommer in med dubbla lårbensbrott ska inte ha någon jävla vård, de måste inse att en livsstilsförändring är den enda hållbara lösningen, de ska inte köra motorcykel. Att skadan redan är skedd hör inte dit, det skulle de ha tänkt på tidigare.

Jag inser förstås att du inte vet vad utbränd betyder, vilket inte är så konstigt eftersom det är en kvällstidningsterm, men en person som redan trillat dit och lider av en djup (äkta) utmattningsdepression kommer inte att kunna sköta ett jobb. Punkt. De kommer i en eller annan form att kosta offentliga pengar, oavsett vad du eller någon annan tycker, om man inte ska låta dem svälta förstås.

Livsstilsförändingar (eller snarare livssituationsförändringar) behövs, men de behövs innan det gått så långt. När det väl gått riktigt illa blir det livsstilsförändingar vare sig man vill eller inte, för då kan du i de värsta fallen inte tvinga tillbaka dem till jobbet om du så sätter en pistol mot pannan på dem. Har sett folk i min närhet, en av dem bland de duktigaste jag träffat inom sitt yrke, som plötsligt bara faller ihop mentalt. Det är riktigt läskigt att se en person man känner, som tidigare varit en glad och trevlig prick, arbetsam som få, plötsligt bli livrädd för varje form av mänsklig kontakt. Tror man att det handlar om att gå hemma och dega har man en rätt romantiserad bild av det hela.

"Nya riktlinjerna om utbrändhet omänskliga"

Hård läkarkritik: Utsatta lämnas åt sitt öde när staten sparar pengar på vård med låg status. Socialstyrelsen väljer en omänsklig linje när den sätter stressjukdomar på undantag.

Med snart 30 års yrkeserfarenhet av psykiatri och rehabiliteringsarbete bakom mig känns det bedrövligt att tillsynsmyndigheten ogenerat och i offentlighetens ljus väljer att torgföra en antihumanistisk ideologi

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=680306

Tvärsäkerhet och okunskap går som ofta på sporthoj handihand.
Roligare att läsa alla klargörande inlägg och se vilken kunskapsbank det finns. Undrar om nån som inte snurrat runt i Försäkringskassans taskiga rutiner fattar hur destruktivt det är som fenomen och livssituation? FK har förmågan att bryta ner folk och du kan inte säga nej till åtgärd för då ligger det dej i fatet, hur dumt påhittet än må vara. Tycker synd om deras personal som får nya direktiv innan det gamla landat. Alltså, försöka jobba med barnsjukdomar som arbetsmetod.
Kommer nog att återvända till denna tråd, har bara ögnat lite nu men hann läsa tillräckligt mkt för att bli både glad och lite bestört.
Det senaste påhittet som ärvts av tidigare regering, kommer troligtvis att ge en rätt bitter nota om några år i form av ökad utslagning och människor som ger upp på olika sätt. Vill denna regering vinna nästa val får de hoppas att resultatet inte blir alltför synligt inom ett par år. Ingen heder åt sossarna heller, tror de la sej för att slippa ta dessa jobbigheter, säger jag lätt raljerande. Har ingen politisk färg och är av uppfattningen att ngt måste göras men tror mer på morötter än piska, är måhända en åsna..

Last edited:
:D
3.gif

Last edited:
En reflektion bara:
Vad är det egentligen som säger att det är jobbet som "bränner ut" en och inte privatlivet? De allra flesta tillbringar förhoppningsvis mer tid utanför jobbet än på jobbet, ändå drar man slutsatsen att det är ens yrke som ställt till det. Märkligt.
Man kanske skulle sjukskriva folk från sitt privatliv? Vilket liv det skulle bli. :)

En reflektion bara:
Vad är det egentligen som säger att det är jobbet som "bränner ut" en och inte privatlivet?

Det är väl i 9 fall av 10 kombinationen av både privatliv och arbetsliv?! Allt handlar ju om att kunna återhämta sig och om privatlivet inte tillåter återhämtning efter en stressig arbetsdag så hälsar man till slut på väggen... Däremot har jag aldrig hört talas om någon som gått in i väggen enbart beroende på privatlivet.

Det är väl i 9 fall av 10 kombinationen av både privatliv och arbetsliv?! Allt handlar ju om att kunna återhämta sig och om privatlivet inte tillåter återhämtning efter en stressig arbetsdag så hälsar man till slut på väggen... Däremot har jag aldrig hört talas om någon som gått in i väggen enbart beroende på privatlivet.

Exakt, om det är en kombination så är det märkligt att det är just jobbet man måste sjukskrivas från. Kunde lika bra att man tvingas sluta åka hem till gnälliga ungar och radhus eller vad det nu är som orsakat haveriet. Om man jobbar mer så kanske det löser sig? :D

En reflektion bara:
Vad är det egentligen som säger att det är jobbet som "bränner ut" en och inte privatlivet? De allra flesta tillbringar förhoppningsvis mer tid utanför jobbet än på jobbet, ändå drar man slutsatsen att det är ens yrke som ställt till det.

Inte alls, det finns olika definitioner av "utbrändhet". T.ex. så kan man bli sjukskriven för ngt som kallas för "livskris" vilket kan orsakas uteslutande av privatlivet.

...

Utvecklingssamtalen med chefen t.ex skulle inte bara handla om hur man kan vidareutvecklas, gå kurser, befodras, få mer ansvar, mer att göra, mer underordnade, mer kontaktytor och mer utmanande uppdrag.

Den personliga mentala hälsan skulle få större utrymme under detta samtal.
De två obligatoriska frågorna:
- "Trivs du på jobbet?"
- "Känner du dig stressad?"

..skulle troligen, med största säkerhet, utökas till en ganska omfattande frågeställning just för att upptäcka om man är på väg åt fel håll:
- Sover du ordentligt, alla dagar i veckan?
- Brukar du uppleva att det är svårare att somna t.ex. på söndagar?
- Upplever du att du kan släppa jobbet när du går hem för dagen?
- Känner du ibland att du gjort ett undermåligt arbete och att du borde gjort betydligt bättre?
- Har du åtagit arbetsuppgifter som du sedan upplevt som dig övermäktiga?
- OM du har detta, upplever du att du kan gå till din chef och få hjälp och avlastning?.....

...det där är bara några exempel på hur det skulle kunna låta och på vissa ställen är det redan så. Saken är att det borde vara så överallt.

.....

En enkel väg att gå vore kanske att avhandla det psykiska välbefinnandet vid ett separat samtal varje år. Att avlastas och slippa stress står ofta i ganska stark konflikt med lönesamtal eller utvecklande samtal som förhoppningsvis kan leda till befodringar o.s.v...

Därför vore det kanske bra att ha "psyk-samtalet" separat.

Tack!
Detta var nog ett av dom mest konstruktiva inläggen jag sett i såna här sammanhang!

Jobbar själv som lågnivå-chef i IT branchen med bakgrund som projektledare i diverse "omöjliga" projekt och försöker numera så gått det går att verkligen lyssna på dom små tecknen bland mina kollegor och arbetskamrater.

Jag har kopierat dina bitar ovan och tänkte bygga ut dom en del och försöka få in det i våra chefs-guidelines på jobbet om det är ok för dig.
/Danne

Tack!
Detta var nog ett av dom mest konstruktiva inläggen jag sett i såna här sammanhang!

Jobbar själv som lågnivå-chef i IT branchen med bakgrund som projektledare i diverse "omöjliga" projekt och försöker numera så gått det går att verkligen lyssna på dom små tecknen bland mina kollegor och arbetskamrater.

Jag har kopierat dina bitar ovan och tänkte bygga ut dom en del och försöka få in det i våra chefs-guidelines på jobbet om det är ok för dig.
/Danne

Självklart, kör på. Det där är mina egna tankar. Jag jobbar själv som IT-konsult och det jag skrev var just saker som jag själv funderat över om än väldigt förkortat. Jag hade själv en period med väldiga sömnproblem när jag bara jobbat något år som systemutvecklare. Jag försökte visa framfötter, ta ansvar och sa aldrig nej. Sömnrubbningarna blev en varningsklocka och nu lyssnar jag mer på mig själv. Att byta jobb som jag gjorde i våras var ett otroligt lyft!

En detalj:
OM du har personalansvar anser iaf jag att du bör försöka hinna med dessa samtal skiljt från lönesamtal och utvecklingssamtal. Som jag skrev tidigare finns det ju en viss intressekonflikt mellan "karriär" och den personliga mentala hälsan..

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu