BostonGurka
Bannad
Men om man knappt ens orkar gå upp på morgonen i sex år... Hur tänker man då från försäkringskassans sida...? Varför bryta en vinnande koncept, vi fortsätter att inte göra något alls...För det verkar ju fungerat utomordentligt de senaste sex åren
Jag tror inte att man tänker så på FK.
Mrs. Laphroaig kanske kan svara bättre ... ?
Jag har fått intrycket att FK är väldigt fokuserade på att sänka
kostnaderna för sjukförsäkringen och använder alla metoder dom kan
komma på för göra det. Både bra och dåliga.
Fast å andra sidan, är inte vi människor vanedjur...? Om helt plötsligt vi halkar in i den djupaste lågkonjunkturen sedan Krugerkrisen, som innebär att staten inte har råd att betala ut sjukpenning, tror du då att alla som idag är sjukskrivna antingen skulle ligga hemma och förtvina eller tvingas leva på inget alls. Jag tror inte! När ingen hade hört talas om detta, då blev i princip ingen sjuk i det. Nu verkar var och varannan gå in i väggen...
Nästa gång du träffar någon som har cancer kan du ju tala om för
personen att han/hon bara är inbillningssjuk, eftersom folk inte fick
cancer för 100 år sedan, utan kräfta. Precis som man för 100 år sedan
inte blev utbränd, utan fick neurasteni. Samma åkomma, annat namn.
Är trafikskador vanligare idag än för 100 år sedan för att folk har hört
talas om trafikolyckor eller för att det finns fler bilar? Är det faktum att
sjukdomsfrekvensen varierar med yttre förutsättningar något suspekt?
De som verkligen är syniska är de politiker och andra som försöker
mörka missförhållanden och sjukdomar, som de antagligen själva har
bidragit till att skapa, mha dåligt förtäckta lögner och smutskastning av
sjuka människor.
Kan säga såhär; jag jobbade som arbetsledare natt på Securitas under några år. Av någon konstig anledningså var sjukfrånvaron nästan 40% högre på helgerna, trots att denna tid är då vi hade acceptabel ob. Vid ett flertal tillfällen ringde folk direkt från krogen (från toaletten) och försökte sjuka sig, och trodde inte man skulle höra att de var ute. Detta hände flera gånger varje månad. Vissa var sjukskrivna heltid, de kunde inte jobba nånting... Men de kunde träna sina hundar tre gånger i veckan på tjänstehundsklubben, tävla i både SM och Securitasmästerskapen... Vid ett flertal tillfällen har även vissa sjukat sig vid 1900, och klockan 2200 har man sett dem jobbandes på krogar inne i stan. Vet inte om Securitas är unikt på något sätt, men med tanke på att när jag jobbar på mitt nuvarande objekt kollar jag på tv och surfar på internet mest hela tiden tror jag knappast att det är särskilt synd om de andra som sjukar sig ofta.
Jag kanske har hamnat i ovanligt gott sällskap, men det där är inget jag
känner igen.
Det du beskriver rör sig alltså om korttidssjukskrivningar med karensdag,
utan läkare eller försäkringskassa inblandade och som därmed inte har
något med de nya riktlinjerna att göra?
Och till er som verkligen har sjukdomar som fördärvar era liv (tro mig, jag vet att ni finns), skyll inte på oss som förespråkar hårdare tag, skyll istället på de som sjukskriver sig för att de tycker att det finns roligare saker än att jobba (såsom festa, träna hund, jobba svart), för det är de som fått oss att bli cyniska....
Socialstyrelsens riktlinjer riktar sig ju mot de som verkligen är sjuka i
första hand. Det är ju det riktlinjerna handlar om, kopplingen mellan
sjukdom och sjukskrivningstid.
Riktlinjerna gör det ju bara ännu enklare för den som vill fuska. Det är ju
bara att titta i riktlinjerna vilken simulerad sjukdom som ger den längsta
sjukskrivningen. Man har skapat en handbok i fusk och lämnar ut den
till svenska folket. Fiffigt socialstyrelsen!
Om man hade velat komma åt de skitstövlar som missbrukar
sjukförsäkringen hade de väl varit bättre om man lät FK kolla upp vad
folk har för sig under sjukskrivningstiden lite bättre istället.
Last edited:
så var sjukfrånvaron nästan 40% högre på helgerna, trots att denna tid är då vi hade acceptabel ob. Vid ett flertal tillfällen ringde folk direkt från krogen (från toaletten) och försökte sjuka sig, och trodde inte man skulle höra att de var ute. Detta hände flera gånger varje månad. Vissa var sjukskrivna heltid, de kunde inte jobba nånting... Men de kunde träna sina hundar tre gånger i veckan på tjänstehundsklubben, tävla i både SM och Securitasmästerskapen... Vid ett flertal tillfällen har även vissa sjukat sig vid 1900, och klockan 2200 har man sett dem jobbandes på krogar inne i stan. Vet inte om Securitas är unikt på något sätt, men med tanke på att när jag jobbar på mitt nuvarande objekt kollar jag på tv och surfar på internet mest hela tiden tror jag knappast att det är särskilt synd om de andra som sjukar sig ofta.