Det nya, sympatiska Sverige

Det är ett problem för individen att vara utbränd.

Det är ett problem för samhället att många bidrag överutnyttjas.

Mycket fokus på det första problemet. Fokuserar man på det andra så "sparkar man på dem som ligger". Men löser man det andra problemet så blir det mer resurser över till att försöka avhjälpa det första problemet.

Jag inser förstås att du inte vet vad utbränd betyder, vilket inte är så konstigt eftersom det är en kvällstidningsterm, men en person som redan trillat dit och lider av en djup (äkta) utmattningsdepression kommer inte att kunna sköta ett jobb. Punkt. De kommer i en eller annan form att kosta offentliga pengar, oavsett vad du eller någon annan tycker, om man inte ska låta dem svälta förstås.
Snarare är det du som inte vet vad utbränd betyder...
Det är skillnad på utbrändhet och utmattningsdepression.

Det ena är en diagnos och det andra ett samlingsnamn i allmänt tal..

Typ som när doktorn säger att du fått Rhinoviruset så lär du troligen säga till dina vänner och bekanta att du är förkyld.

Jag tror inte att det finns en läkare som inte kommer sjukskriva någon som mår så dåligt. Dock tycker jag att det är bra att det kommer riktlinjer.
Läste i Metro om hur länge man kunde bli sjukskriven för ryggskott eller ryggont. Det låg nästan runt 200 dagar för vissa. Är det inte bättre att röra på sig och kanske få sjukgymnastik och rehablitering istället för att ligga på soffan och få mer värk.
Jag tycker att det är bra med klara regler. Det är skrämmande att se hur låg arbetsmoralen är hos vissa. Dom som verkligen är sjuka tror jag kommer att bli sjukskrivna precis som förut. Det är dom här lathundarna som sjukskriver sig för att slippa jobba som man vill åt.

Jag tror inte att det finns en läkare som inte kommer sjukskriva någon som mår så dåligt. Dock tycker jag att det är bra att det kommer riktlinjer.

Jag vet att det idag, redan innan de nya riktlinjerna träder ikraft, finns
läkare som mot sin egen bedömning undlåter att sjukskriva patienter
enbart beroende på att de är rädda för att dra försäkringskassans
uppmärksamhet till sig.

Läste i Metro om hur länge man kunde bli sjukskriven för ryggskott eller ryggont. Det låg nästan runt 200 dagar för vissa. Är det inte bättre att röra på sig och kanske få sjukgymnastik och rehablitering istället för att ligga på soffan och få mer värk.

Ryggvärk kan vara kronisk. Vad är konstigt med att vara sjukskriven 200
dagar för en kronisk sjukdom?

Antyder du att sjukskrivning och sjukgymnastik skulle utesluta varandra?

Snarare är det du som inte vet vad utbränd betyder...
Utbrändhet är som sagt en vardaglig samlingsterm som blivit lite urvattnad, men den innefattar definitivt utmattningsdepression. Eftersom du uttalade dig svepande om utbrändhet, och fortfarande inte verkar förstå att du därmed även uttalade dig om utmattningsdepression så verkar jag ha rätt.

Jag vet att det idag, redan innan de nya riktlinjerna träder ikraft, finns
läkare som mot sin egen bedömning undlåter att sjukskriva patienter
enbart beroende på att de är rädda för att dra försäkringskassans
uppmärksamhet till sig.

Ryggvärk kan vara kronisk. Vad är konstigt med att vara sjukskriven 200
dagar för en kronisk sjukdom?

Antyder du att sjukskrivning och sjukgymnastik skulle utesluta varandra?

Självklart tråkigt om det är så. Läkare ska ju utgå utefter varje enskilt fall. Alla är olika.

Att vara långtidssjukskriven och endast vara hemma tror inte jag gör någon frisk. Är man deprimerade borde man istället få peppning, träffa någon och prata med, kanske komma in på jobbets möten och olika träffar för att inte komma ifrån arbetet och arbetskamraterna, rehablitering, vad som helst som gör vardagen lite lättare. Att endast sitta hemma tror jag att man blir mer sjuk av.

Ja självklart kan ryggvärk vara kronisk. Men ett ryggskott brukar inte vara det. Man kanske kan försöka få dom att gå ihop istället. Jag tror inte på sjukskrivning (sitta hemma) som enda möjlighet. Hellre att man försöker med sjukgymnastik, arbetsträning, vad som helst. Man kanske kan arbeta någon annanstans. Vi har haft på mitt arbete där folk är långtidssjukskrivna men nu anses arbetsföra men inte just i vårat yrke.

Självklart ska man bli sjukskriven när man mår dåligt. Tyvärr så utnyttjas systemet och därför kan vissa riktlinjer vara bra.

Moderaterna sätter standarden

Självklart tråkigt om det är så. Läkare ska ju utgå utefter varje enskilt fall. Alla är olika.

Att vara långtidssjukskriven och endast vara hemma tror inte jag gör någon frisk. Är man deprimerade borde man istället få peppning, träffa någon och prata med, kanske komma in på jobbets möten och olika träffar för att inte komma ifrån arbetet och arbetskamraterna, rehablitering, vad som helst som gör vardagen lite lättare. Att endast sitta hemma tror jag att man blir mer sjuk av.

Ja självklart kan ryggvärk vara kronisk. Men ett ryggskott brukar inte vara det. Man kanske kan försöka få dom att gå ihop istället. Jag tror inte på sjukskrivning (sitta hemma) som enda möjlighet. Hellre att man försöker med sjukgymnastik, arbetsträning, vad som helst. Man kanske kan arbeta någon annanstans. Vi har haft på mitt arbete där folk är långtidssjukskrivna men nu anses arbetsföra men inte just i vårat yrke.

Självklart ska man bli sjukskriven när man mår dåligt. Tyvärr så utnyttjas systemet och därför kan vissa riktlinjer vara bra.

Och om man tycker att den sjukskrivning man får pga av sjukdom är för
kort kan man ju alltid få en månads extra sjukskrivning för att
"hitta tillbaka till en bättre livsbalans" utan att förlora regeringspartiernas
respekt.

Last edited:
Syns det inte så finns det inte......i alla fall inte här i trångsynthetens högborg.
.....precis som: blir du inte tagen när du kört för fort,då har du inte begått något fel ....:huvet :yoparty

Läste halva tråden, sen stod det mest samma skit.

Jo, utbrändhet har ju ökat, men jag tror att det beror på att människan har börjat tänka till lite mer nu för tiden. Ingen vill slösa bort sitt liv på att jobba bort det.
De som trampar runt på ett fabriksgolv 8h om dagen och har 35år framför sig kanske börjar undra vad de håller på med egentligen. Är det det man vill minnas av sitt liv senare att man gått på ett betonggolv? Knappast.
Då ser man till att man har fasta kostnader på runt 5-7tusen och sen kan man ju fejka det här med utbrändhet så att man får pengar så man klarar sig och sen kan ägna sig åt att sova ut om dagarna, gå till gymet ett par gånger i veckan, läsa lite på biblan och bara ägna tid åt sig själv. Kanske får man nya vänner, nya kontakter och det leder kanske till ett nytt bättre jobb om man nu känner för det.

Ingen vill nog egentligen jobba bort sitt liv för att sen bara kunna säga att mina 5 veckors semester spenderade jag med barnen i Grekland(charter) och övrig fritid var jag en sur gubbjävel. Fy fan verkligen...

Jag själv hatar verkligen att jobba för andra - avskyr det som pesten. Jag säljer MIN TID som DE VÄRDERAR till mig och sen får jag tacka för det. Glöm det.
Nästintill oavsett vad man gör på jobbet så undrar jag om man verkligen hade velat göra det om man hade fått välja fritt helt&hållet?

Det måste ju finnas folk till de platserna men jag vet bara att jag inte ska vara en av dem som gör det livet ut iaf. och som det går nu lär jag inte behöva göra ett skit om drygt 7-9år, fy fan va skönt :tummenupp

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu