Det här med HD:s

HD eller inte HD

• Antal röstningar
    0
Var på ett MC-fik ca 10km öster om Fjärås i söndags. Det var väl omkring 10 glidare för varje sporthoj. Kawa, Honda, Suzuki kanske nån HD. De ser ju likadana ut vid en hastig blick. Svarta och kromade. Gissar att man väljer glidare för man är oroliga för körkortet. Och jag känner två som sålt sina sporthojar (en Honda och en Hayabusa) och motiverat det med: "Annars hade jag kört ihjäl mig."

Men det är väl inget fel i att sälja sin sporthoj och köpa en glidare eller något annat lugnt för att man är orolig för sin hälsa.. Sålde min hoj i vinter dock ingen värsting men tycker lite för mycket om fart om man säger så, har testat några glidare och gillade det så mycket så jag har planer om att köpa en nu snart...

Men det är väl inget fel i att sälja sin sporthoj och köpa en glidare eller något annat lugnt för att man är orolig för sin hälsa.. Sålde min hoj i vinter dock ingen värsting men tycker lite för mycket om fart om man säger så, har testat några glidare och gillade det så mycket så jag har planer om att köpa en nu snart...

Glömde säga att försäkringen blev för dyr ville inte och kan inte lägga ut så mycket pengar på det..

Last edited:
Sådär är det. Men i ärlighetens namn, övriga mc kollektivet är precis likadana. Köp hojen, beställer akrat och mappning samtidigt. Därefter skinntrikå i valfri färg.

Så värst annorlunda är vi inte.

Jotack visst finns det sådana på sporthojar också, jag personligen har lite svårt för posörer oavsett vilken hoj de kör.

Jotack visst finns det sådana på sporthojar också, jag personligen har lite svårt för posörer oavsett vilken hoj de kör.

Sleepers istheshizniz..

Skönaste bilden i mitt minne är den där SMC-gubben (som kanske inte är så gammal egentligen) som åker CBX anno -82 eller vad det är. Ingen direkt pärla utan en gammal klassiker i bra bruksskick - som kanar om R1or på yttern med knä, fotpinne och motorkåpeskrap :Rockbanan

De 100+ hästarna gör inte bort sig rakt fram, även om bromspunkterna inte är de bästa kanske. Men coolt är det.

Personligen vågar jag inte ta vara på mina 120 hästar, och har ingen vilja att byta till mig ännu fler. Snarare tvärtom :näsblod

Sleepers istheshizniz..

Skönaste bilden i mitt minne är den där SMC-gubben (som kanske inte är så gammal egentligen) som åker CBX anno -82 eller vad det är. Ingen direkt pärla utan en gammal klassiker i bra bruksskick - som kanar om R1or på yttern med knä, fotpinne och motorkåpeskrap :Rockbanan

De 100+ hästarna gör inte bort sig rakt fram, även om bromspunkterna inte är de bästa kanske. Men coolt är det.

Personligen vågar jag inte ta vara på mina 120 hästar, och har ingen vilja att byta till mig ännu fler. Snarare tvärtom :näsblod

Hehe jodu 120 hk är tillräckligt för att göra i brallan ordentligt iaf sålänge det svänger:näsblod

Ekonomi...
Enligt Motorrads 5000 mils tester är det en hd som toppar sammantaget minsta kostnaden att äga.
För övrigt har alla sin stil att köra - inget rätt eller fel utöver lagens råmärken.
Personligen skulle jag inte ha ngt emot en Night rod - att köra med till glasskiosken.

I år från 55

Last edited:
Ekonomi...
Enligt Motorrads 5000 mils tester är det en hd som toppar sammantaget minsta kostnaden att äga.
För övrigt har alla sin stil att köra - inget rätt eller fel utöver lagens råmärken.
Personligen skulle jag inte ha ngt emot en Night rod - att köra med till glasskiosken.

I år från 55

Motorrad räknar väl bara med själva hojen + service.
Inga bullerrör eller fransvästar för 5000:- st eller backspeglar med kromade örnar på.

Precis som de gillar HD lika mycket som de tycker sporthojar är fula, lika mycket tycker du tvärtom? Nyhet att människor gillar olika?

Förövrigt är jag inte så mycket för HD, gillar inte det utdragna kromsläde stuket som en del modeller har. Däremot har de faktiskt en del modeller som ser riktigt balla ut, deras hojar som brukar vara helt svarta, svart motor, svarta fälgar och någon orange stripe över tanken kan vara sjukt tuffa, men knappast något jag skulle vilja ha dock.

Deras V-rod är ju jävligt häftig också och vilket jäääääääääääävla vrid det är i den hojen! Har åkt bakpå en V-rod Screamin Eagle Ed med "luft&buller" + mappad och helvete vad den drar från 0, helt annan känsla mot sporthoj.

Men så är det ju ingen riktig HD, eftersom Porsche varit med i leken. :banana

En polare köpte en sprillans HD Night train för några år sen som jag fick provköra. Visst, det är ett fett ljud och en rätt ball känsla när den liksom lever på tomgången, men inte fan va det värt de pengar han fick ge.. Det drog skapligt på lågvarv men från halvgas och uppåt tyckte då jag att det mest bara lät mer. Det hände liksom inget. Vart faktiskt riktigt besviken även fast det inte var min hoj. Man betalar bara för märket och det är skit. Ska man punga så mycket pengar ska det väl åtminstone vara up to date teknik?!
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig en hårt moddad yamma warrior när jag inte längre klarar att sitta framåtlutad.. Eller förresten, nä.. Den dagen jag inte längre klarar att köra riktig båge så lägger jag hjälmen på hyllan för gott.

Tror man måste lägga mycket pengar på att göra en HD (inkl V-rod) rolig och det är säkert möjligt. Det finns dock andra glidare som är kul från början, tex en VMX1700...

Tror man måste lägga mycket pengar på att göra en HD (inkl V-rod) rolig och det är säkert möjligt. Det finns dock andra glidare som är kul från början, tex en VMX1700...

Då är det högst troligt att man är uppe på sporthojspremier försäkringsmässigt och då vetetusan om jag inte skulle köpa en.. tadaa sporthoj istället!

Japp, man behöver knappt 60 för att ha skoj! Om ens det!

Last edited:
Hojar är skoj i alla former på sitt sätt :tummenupp
Har haft sport,touring,motard,skogsmoppe osv genom åren!

Just nu står det en HD och yamma i garaget och jag trivs :D

Håller med så mycket så det är fantastiskt! Finns både glidare och sportjärn som aldrig hittar ut från stadens "paradgator". I mängder dessutom.
Det jag tycker är ännu värre är att en kategori ska tala om för den andra kategorin att de minsann har en "riktig" hoj. Där leder oftast HD-åkare i fördommar tyvärr.

Och vissa gör det nästan jämt :D:D:D

Vadådå?! Stryk eller!? ;)

Grabbar, grabbar... det är inte vad man kör, det är hur man kör....

Sen är det ganska bekvämt att "växa upp" och sluta bry sig sig om vad alla andra tycker. Kör det som ger er glädje & skit i vad resten tycker.

Se där! Du gör skäl för ditt namn!

Det jag tycker är ännu värre är att en kategori ska tala om för den andra kategorin att de minsann har en "riktig" hoj. Där leder oftast HD-åkare i fördommar tyvärr.

Jaa, fast för oss som åker motard talar ALLA andra kategorier om för oss att vi inte åker riktig hoj :D

Flumgubbarna verkar däremot hälsa i större utsträckning när man kör motard än sportis i alla fall!

Last edited:
Kört diverse sporthojar och motarder men i år blev det en H-D. Ångrar mig inte det minsta, tvärtom men såklart vore det najs med fler "hojtyper" i garaget så småningom för det ena behöver inte utesluta det andra...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park