Det här med HD:s

HD eller inte HD

• Antal röstningar
    0
Välkommen till SH! Och skit i ett och annat grinigt inlägg. Finns tiotusentals medlemmar, vissa vaknar på fel sida ibland.

Angående frågan: finns många som bygger på grymma hemmaprojekt på forumet, några av projekten baserade på HD. Själv tycker jag dom är för dyra i förhållande till vad jag får för pengarna (min gamla SR-stånka från -82 mullrar fett, tar kurvor bättre, och passar mig bättre än en flång ny HD, fast priset är 1/25 av en sådan).

Dessutom är jag en akademikerfjolla som bor i Lund. Hade jag fötts igen i Malmö, vart döpt till Percy, och vuxit upp i förorten så hade jag tatuerat mig på halsen, käkat ryssfemmor som andra äter smågodis, och köpt en STOOOR jävla Harley-chopper med två liters SS-motor. I nuläget är det dock inte aktuellt.

/mr 1%

Last edited:
HD fabriksny med läderfranschaufför som beställt luft och buller ( buller= oljud!!! ) och tillhörande 1000-sidor kromkatalog under armen = motbjudande.

HD hemmapulad av kärleksfull ägare som lägger ner tid och arbete på att få sin hoj precis som denne vill ( och dessutom kör den like there's no tomorrow ) = respekt

Sådär är det. Men i ärlighetens namn, övriga mc kollektivet är precis likadana. Köp hojen, beställer akrat och mappning samtidigt. Därefter skinntrikå i valfri färg.

Så värst annorlunda är vi inte.

Är det just HD som TS hakat upp sig på eller hojar med äldre utseende generellt?

Tycker du ställt frågan lite del då det gäller hela customsegmentet inte bara hd!

Men HD skulle jag inte köpa för att man får inget för det man betalar utan bara en mc som är lika dålig som alla andra krompråmar men dyrare...Om du betalar mer för en SH t.ex. RSV4 F, 1198R osv får du en bättre mc

Att sen många japanska tillverkare döper sina customhojar saker man kan hitta i hästnoveller för 13-åriga tjejer är ganska komiskt!

Sen får du separera de som bygger sina hojar då jag alltid uppskattar ett bra hantverk!

En riktigt fin HD är nog bland det fräckaste man kan ha. En japan kopia gillar jag inte.Dom byggs ju om för att likna och låta som en HD.

Sporthojar är mest linjer och färg man ser.

Sen vad som är bra eller inte är en annan sak.

Ska man gå på utseende så är en streetfighter den typen av mc som ser mest fel ut, men jag har respekt för alla typer av hojjar. Man köper och bygger om som man vill.

Min är nog snart ett undantag då den låter lika mycket som en symaskin.

alltså jag personligen skiter eg vad det e för hoj jag åker på så länge jag slipper sitta i en biljävel på sommaren.. tycker alla sorters hojar har sin egna charm.

sedan kan man juh hålla på å fjolla sig å kalla olika märken för vad man vill.. alla har vi olika smak. skramlaha eller sunka är juh bara skit i vissa ducce ögon osv.

sedan tycker jag personligen att snubben som står på donken med sina puckar som e oanvända å sitt sprittsprångande nya kroppsstrumpa med en burghammare i munnen å shake i näven å försöker impa på nån fjortis e precis lika fjollig som killen som köpte sin dröm med fransar.

men åter igen alla hojar har sitt så varför orka bry sig eg?..

hade jag haft råd (eller en fru som spenderade mindre på väskor med konstiga namn på) hade jag haft en av varje sort.

kör med skallen nu.. sommaren e lång å förhoppningsvis livet likaså...

Som MRJaggu sa, en fabriks-hådé med franspilot på är bland det värsta som finns, men det finns inga hojar som går att göra så jäkla fräna byggen på, speciellt gamla sidventilare.

Ett exempel är Stellan Egelands Esox Lucius.

Blir inte mycket fränare än såhär.

stellan-egeland-esox-16_800x0w.jpg

Men för att försöka ge ett svar på pollen i tråden: enda HD:n jag kan tänka mig äga är en XR1200S/X fullsmetad med Öhlinsgrejjer, riktiga fälgar, riktiga bromsar, etc. En HD med högprestandagrejjer tycker jag är bland det häftigaste som finns, speciellt när motorn är på över 2 liter.

Last edited:
Det är det som är det bästa med motorcycklar, det finns en typ för varje smak. Sen om man kör Sporthoj, touring, offroad eller custom spelar ingen roll. HD har en hel del snygga modeller. Däremot tycker jag att dom åt helvete för dyra jämfört med japanska glidare, som ofta faktiskt är helt överlägsna i kvalitet, bromsar väghållning mm.

av nån jävla anledning har jag börjat bli lite kär i suzuki m1800, dyngfet motor, i allmänhet jäkligt vräkig och förvånansvärt snygg. Skulle jag få en hade jag absolut tagit emot den, men inget jag skulle lägga pengar på precis.

Om du skulle få en och välja att behålla den så väljer du ju att lägga pengar på den :va.. Same same

Sådär är det. Men i ärlighetens namn, övriga mc kollektivet är precis likadana. Köp hojen, beställer akrat och mappning samtidigt. Därefter skinntrikå i valfri färg.

Njaoe..

Att köpa en Sportster, piffa till med oljudsrör, fransar på styret och en matchande fladdrig jacka enligt ovan och sen köra 4 km till närmsta minigolfbana är inte riktigt jämförbart med att:

Köpa en CBR1000RR, piffa till med kraschpuckar, ljudburk och stålomspunna slangar och sen köra bana alt. som en AIDS-patient på gata fyller trots allt en funktion.

En sport-, street-, skogs-, bus- eller touringhoj ger mer prestande för var extra krona (typ). Mer pengar på en krompråm ger ännu argare grannar som inte orkar med ljudet, bländade bilister, rädda hundar, gråtande barn och om möjligt ännu sämre prestande.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Men...

Var i Halmstad och hämtade ny hoj igår.. Och stannade utanför Jkpg på G hem för att räta ut benen och äta glass. Där stod ett gäng hojar som kom från Elmia precis, och visst är det imponerande hantverk de som är fina. :) Men en vanlig gubb-HD från katalogen? :glömdet

Njaoe..

Att köpa en Sportster, piffa till med oljudsrör, fransar på styret och en matchande fladdrig jacka enligt ovan och sen köra 4 km till närmsta minigolfbana är inte riktigt jämförbart med att:

Köpa en CBR1000RR, piffa till med kraschpuckar, ljudburk och stålomspunna slangar och sen köra bana alt. som en AIDS-patient på gata fyller trots allt en funktion.

En sport-, street-, skogs-, bus- eller touringhoj ger mer prestande för var extra krona (typ). Mer pengar på en krompråm ger ännu argare grannar som inte orkar med ljudet, bländade bilister, rädda hundar, gråtande barn och om möjligt ännu sämre prestande.

Men...

Var i Halmstad och hämtade ny hoj igår.. Och stannade utanför Jkpg på G hem för att räta ut benen och äta glass. Där stod ett gäng hojar som kom från Elmia precis, och visst är det imponerande hantverk de som är fina. :) Men en vanlig gubb-HD från katalogen? :glömdet

Last edited:
Om du skulle få en och välja att behålla den så väljer du ju att lägga pengar på den :va.. Same same

Njaoe..

Men...

Så är det! Samtidigt finns det fler exempel där man har nyinköpta sporthojar tillsammans med fina glänsande skinnställ och tillhörande nya knäpuckar. Såklart att det finns sporthojar som bara rullar fram och tillbaka till donken med!

Har en kollega i branschen som rullade europa runt på sina två hd maskiner. Totalt 6000 mil. Ska man köra såna turer är inte hd ett dåligt val tycker jag!

Har en kollega i branschen som rullade europa runt på sina två hd maskiner. Totalt 6000 mil. Ska man köra såna turer är inte hd ett dåligt val tycker jag!

Det är ett bättre val än KTM :tungan

Men är det ett bättre val än Guldvinge eller nån större BMW? Om inte, vad är de bra på?

Men är det ett bättre val än Guldvinge eller nån större BMW? Om inte, vad är de bra på?

Fyfan, 6000 mil på en ktm. Man får väl skita i blöjor efter en sån tur.

Guldvinge är väl inte bra på nåt egentligen. Jag ser faktiskt inget användningsområde som inte valfri raggarpråm också fyller.

BMW är väl förstahandsvalet för många långturare. Skulle kunna tänka mej att fara europa runt på en GS också! Skillnaden mellan BMW och HD är egentligen att det inte är någon skillnad. Båda märkena har lyckats odla myten om sej själva. Fast på olika sätt.

Guldvinge är väl inte bra på nåt egentligen. Jag ser faktiskt inget användningsområde som inte valfri raggarpråm också fyller.

Jag har faktiskt kört Vinge en gång.. En kort, och läskig tur.

Underdimensionerade bromsar, chassie som tjejens damcykel och ett styre byggt av trälim och gamla glasspinnar som består av 2 70cm cilpons.. Livsfarligt.

Men jag hade hellre sträckat 30 mil på den än en HD iaf. Lika värdelösa chassien, men den ena är bekväm och har en mjuk motor.

Jag har faktiskt kört Vinge en gång.. En kort, och läskig tur.

Underdimensionerade bromsar, chassie som tjejens damcykel och ett styre byggt av trälim och gamla glasspinnar som består av 2 70cm cilpons.. Livsfarligt.

Men jag hade hellre sträckat 30 mil på den än en HD iaf. Lika värdelösa chassien, men den ena är bekväm och har en mjuk motor.

Och jag har kört trimmad HD vid ett tillfälle. Jag gillade den, ganska kul att mullra runt med. Man satt inte skitbekvämt men fotpinnarna var inte anpassade för mej heller. Jag hade ledigt kört den genom sverige. Hellre den än min ktm.

Glidare är bra på att tuffa runt i staden med.
Låg sitthöjd och brett effektregister på låg/mellanvarv är utomordentligt smidigt.
Till långturer rekomenderas de icke, ety sittställningen gör att man ganska snart får ont i ryggen.
Gungvildarna har lite av samma fel.
Går mjukt och fint, men det är svårt att byta sittställning.
Behövs eftersom man sitter platt på röven.

BMW är fantastiskt genomtänkta konstruktioner, så länge man håller sig till det de är bra på: Sport-tourer och GS modeller.
Men jag är ändå sugen på en R1200R.
Inte överlägsen på något, men kombinationen av klassiskt utseende och annorlunda teknik (paralever, telelever, boxermotor, kardan och ABS) tilltalar mig.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park