Det här med cc/hk och all övrig skit. 0-100 km/h?

Om man vill köra 0-100 på 600cc hojjar som har sin effekt uppe mot 10 tusen varv så får man väl träna sig på att slira koppling om man vill komma iväg fort? eller sliter det som fan :confused:

Vill ju kunna dra iväg fort på min R6 :)
 
kommer nog inte veta var min moppe är om 14 år..byter varje år..:D
men den är förmodligen en fliströja..:D

Uuuhuhu :skrämd Säg inte så, jag har en sån tröja på mig nu! :gråta

Om man vill köra 0-100 på 600cc hojjar som har sin effekt uppe mot 10 tusen varv så får man väl träna sig på att slira koppling om man vill komma iväg fort? eller sliter det som fan :confused:

Vill ju kunna dra iväg fort på min R6 :)

Det går ju. Sunkan här på forumet rostade ju mig med gamla 1200-motorn på Bromma förra sommaren med sin lite småtrimmade R6:a.

Det sliter ju alltid på kopplingen att starta så där, drevar man ned lite så sliter man lite mindre på kopplingen eftersom man inte behöver slira riktigt lika länge då. Men en R -hoj är ju gjort för att svänga med, ska man vara king vid rödljusen ska man väl skaffa en busa eller en V-max tex
 
Last edited:
är ganska ointressant vad en sporthoj gör 0-100 på då den inte är byggd för det avseendet. Det är på bana dom skall köras, o hur ofta ligger man i 0-100 då?

:va
 
är ganska ointressant vad en sporthoj gör 0-100 på då den inte är byggd för det avseendet. Det är på bana dom skall köras, o hur ofta ligger man i 0-100 då?

:va


Det intressant i min fråga var hur det kom sig att min hoj gör 0-100 snabbare än de flesta sporthojar. Som nybörjare tycker man att såna saker är ganska spännande.
Men jag förstår att alla dessa sporthojar mer än gjorda för att åka snabbt 100-300 km/h än 0-100 km/h.
 
Det intressant i min fråga var hur det kom sig att min hoj gör 0-100 snabbare än de flesta sporthojar. Som nybörjare tycker man att såna saker är ganska spännande.
Men jag förstår att alla dessa sporthojar mer än gjorda för att åka snabbt 100-300 km/h än 0-100 km/h.

frågan är om de inte står fel uppgifter..
tror du får problem o plocka en modernare 600.. en äldre så beror de helt på förarn :)
 
Det intressant i min fråga var hur det kom sig att min hoj gör 0-100 snabbare än de flesta sporthojar. Som nybörjare tycker man att såna saker är ganska spännande.
Men jag förstår att alla dessa sporthojar mer än gjorda för att åka snabbt 100-300 km/h än 0-100 km/h.

Ja, där har du svaret.
Din är snarare till för lägre farter än en ren sporthoj och beter sig därför bäst inom sitt användningsområde :)

PS. Fast en modern 600 behöver inga 4sek för att komma upp i 100km/h
 
Last edited:
Vad är en modernare 600 sporthoj då?

När dom fick det tuffa utseendet som R6 och R1 med de chassit och egenskaperna är väl en modernare som borde klara 0-100 rätt bra även utan en renodlad race förare
 
Det intressant i min fråga var hur det kom sig att min hoj gör 0-100 snabbare än de flesta sporthojar. Som nybörjare tycker man att såna saker är ganska spännande.
Men jag förstår att alla dessa sporthojar mer än gjorda för att åka snabbt 100-300 km/h än 0-100 km/h.

Dessutom så slutar din hoj acca när den närmar sig 200-sträcket.. Då har sporthojen typ "bara" kommit upp i fart. Det (utväxlingen) påverkar 0-100 tiden en del.

Du har ju själv en "sporthoj" förresten, nervärdera inte 950n nu! ;)
 
Som nämnts.
Starten är oerhört viktig.
Åk och titta på "en dag på strippen" eller "run what you brung" någon gång.
Brukar vara en del som testar sina BMW eller Porsche eller liknande.
Får ofta pisk av raggarholkar.
Vridmomentet i starten ger ett försprång som tar lång tid att hämta in.

När Tore Sandahl vunnit "Harley-drags" ett par gånger frågades han hur han fick till starterna.
"Släpper kopplingen på tomgång, sedan är det bara att vrida i väg den!"
Det är vridmoment!
Minns hojen med glädje, men hittar inga bilder.
Orange chopper med knölmotor.
Någon som sett?
 
Som nämnts.
Starten är oerhört viktig.
Åk och titta på "en dag på strippen" eller "run what you brung" någon gång.
Brukar vara en del som testar sina BMW eller Porsche eller liknande.
Får ofta pisk av raggarholkar.
Vridmomentet i starten ger ett försprång som tar lång tid att hämta in.

När Tore Sandahl vunnit "Harley-drags" ett par gånger frågades han hur han fick till starterna.
"Släpper kopplingen på tomgång, sedan är det bara att vrida i väg den!"
Det är vridmoment!
Minns hojen med glädje, men hittar inga bilder.
Orange chopper med knölmotor.
Någon som sett?


Den här videosnutten av en svensk knöl på Västerås har jjag tittat på många gånger. Så coolt stuk på hela 40-talsekipaget.
http://www.youtube.com/watch?v=JVToEeo1yRo

/
 
Dessutom så slutar din hoj acca när den närmar sig 200-sträcket.. Då har sporthojen typ "bara" kommit upp i fart. Det (utväxlingen) påverkar 0-100 tiden en del.

Du har ju själv en "sporthoj" förresten, nervärdera inte 950n nu! ;)

Njae, nog fortsätter den acca en liten bit över 200 km/h. Vid 230 tar orken slut.
Jag har själv ganska svårt att kategorisera SM:en. Men det är väl en blandning mellan offroad, sporthoj och supermotard. Typ.
 
Har du inte koppling på den, bara leka med den under hela registret,


Ajfan du vann denna gång.
Ok nu har jag 2matcher din och en sur sukka, har ju ingen manlighet kvar så kan lika gärna leka kaxig bakom tanjentbordet....

Den enda rettan du kan vinna över är denna.

Ta min surzucka!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top