Det här med att inte skriva på en BOT

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Vet att det säkert dykt upp förut. Men fråga iallfall igen.
Fick idag en Bot för att man åkte mot en motortrafik förbjuden skyllt. Boten va på 600kr men jag skrev inte på erkännandet så polisen sa att det skulle gå till tingsrätten. O fine sa jag.

Frågan är nu kommer det kosta mig mer ifall jag anses skyldig i rätten??

Nä, men ibland kan man väl inse sig själv som slagen. :D

Var det två poliser som såg dig?

Ja det av det. O vet själv att jag säkert kommer åka dit. Men va så jävla sur för det första hade jag redan fått en P-bot på dagen av snuten på 600 kr o sen det här. O grejen jag gjorde va att åka över en sträcka på 1m som man inte får åka över med vanlig bil utan bara Taxi o buss får det. Men gick av gammal vana eftersom jag kör taxi. Så i stridens hetta så skrev jag inte på

vi gick ju igenom det där förrut! tror du de orkar skriva rapport om det där? eller va tror ni? erfarenheter?

bra att du inte skrev på ,, dock drabbar det tingsrätten å skattebetarna menmen. då får du ju lite erfarenheter va som händer ifall du åker fast för fortkörning nångång framöver... för du kör väll för fort?

Orka föra det till rätten när det bara handlar om 600kr och man vet att man gjort fel.. :)
Kostar bara onödig tid och pengar för andra.

*Edit: Ok, whinade de om att du körde in 1 meter så kan de väl gott ha det. :D

Clifton skrev:
Vet att det säkert dykt upp förut. Men fråga iallfall igen.
Fick idag en Bot för att man åkte mot en motortrafik förbjuden skyllt. Boten va på 600kr men jag skrev inte på erkännandet så polisen sa att det skulle gå till tingsrätten. O fine sa jag.

Frågan är nu kommer det kosta mig mer ifall jag anses skyldig i rätten??

Om dom inte gjort om reglerna dom sista åren ,så åker du på rättegångskostnaderna vid en fällande dom. :notme

Så jag säger bara ERKÄNN, det blir billigast. :huvet

I det här fallet har jag svårt att se nyttan med att neka. Nog fan kommer poliserna att ta upp det i tinget allt, tror inte de kommer att släppa det bara för att det inte finns nån påskrift. Men det ska bli spännande att se.

Ol@ skrev:
Om dom inte gjort om reglerna dom sista åren ,så åker du på rättegångskostnaderna vid en fällande dom. :notme

Så jag säger bara ERKÄNN, det blir billigast. :huvet

Så har det mig veterligen aldrig varit i Sverige.

Straffet kan aldrig bli värre än den bot på 600 han fick från början. :fakta

varför inte. inte skriva under då? ja drar mig inte från att sno några kronor från persson å alla er andra moraltanter :) *mäst för att väcka diskution* kan även skriva skinn ställ.

Får se om rapporten kommer. Dom blev lite sura o knöggla ihop boten han hade stått o skrivit ett tag. Sen åkte dom vidare utan att skriva själva rapporten.

Kreuger skrev:
Så har det mig veterligen aldrig varit i Sverige.

Straffet kan aldrig bli värre än den bot på 600 han fick från början. :fakta

Tro mej , jag vet. :7peta
Dock gällde det fylla (vårdslöshet) och var ca 8 år sedan.
Men dyrt blir det med rättegångskostnader.

Last edited:
Fanns juh nån länk har jag för mig som nån posta till nån snubbe som kunde allt det där med trafikregler mm

Om det börjar kosta en massa för staten att ha rättegånger om liknande småsaker som körning där man inte får, så är det väl upp till staten att börja se mellan fingrarna och riva ut lite onödiga förbud ur Svea rikes lagbok.

Enl grundlag har alla rätt att få sin sak prövad i rätten.
Rättegångskostnad får man bara i civilmål.

MostWanted_NKPG skrev:
vi gick ju igenom det där förrut! tror du de orkar skriva rapport om det där? eller va tror ni? erfarenheter?

bra att du inte skrev på ,, dock drabbar det tingsrätten å skattebetarna menmen. då får du ju lite erfarenheter va som händer ifall du åker fast för fortkörning nångång framöver... för du kör väll för fort?

Jag är rätt säker på att de skriver en rapport, det som sen kommer att hända är att åklagaren beslutar om ett bötesföreläggande ska ske! På 600kr, betalar du inte dem kommer det att gå till rättegång...Du kommer inte att få betala mer än 600kr om du blir fälld, men varför bråka om dem pengarna?

Ta ledigt från jobbet (inkomstförlust) o åka till en rättegång där du ska neka till en grej.

Om du hade kört för fort så förstår jag dig om du skulle neka till rättegång, då är det lite mer det handlar om!

/ Henke

Hoke skrev:
Skriv det där om "gammal" vana i ditt utlåtande...
Man vet aldrig.. ;-)

I vilket utlåtande ska han skriva i gammal vana? Däremot kan jag tänka mig att i tingsrätten kanske de köper det, men det spelar ju ingen roll...

Han vet o polisen vet att han kört där, ska han neka till att han har kört där?

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2