"Det här köpte jag idag!"-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Skulle köpa fem säckar pellets mest för lite varmvatten och lite till min pizzaugn.
Men i kassan sa man att höjningen skulle bli rejäl med omkring 30% ökning så det blev två lastpallar med pellets istället.
Egentligen behöver jag inget alls då jag har vedeldning men man är ju en liten hamster.

Tydligen så går svensk pellets till Tyskland nu där priser är skyhöga och därför är det brist i Sverige.
I Danmark var det tydligen omöjligt att få tag på något alls.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har makita passerat 20m3 fast kubik o imponerar stort. Lasset kräver inte ett fullt batteri, så hittills har makita betalat tillbaka ca 1000 spänn i icke köp av aspen. Till små gallring duger makita mer än väl.
Nja....För tusen spänn får man 26 liter tvåtakts akrylatbensin och det sågar du säkert 200 kubikmeter ved på.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Då har vi inte samma bensin sågar. Jag kör igenom 5 l aspen varje dag i skogen förföra året körde vi upp ett fat.
Jag köpte en 4 liters dunk och drog ihop ett helt lastbilspaket med gran och tall
Visserligen inte kapat till ved utan såldes som timmer. Men i och med kvistningen blir det ju rätt mycket.
Tror att jag aldrig har köpt mer än fem liter per år och då eldar jag med egen ved. I år har jag gjort femton 1,5kbm säckar och har kvar 5-10 fällda björkar i skogen som jag inte fått hem för att fyrhjulingen är trasig.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag köpte en 4 liters dunk och drog ihop ett helt lastbilspaket med gran och tall
Visserligen inte kapat till ved utan såldes som timmer. Men i och med kvistningen blir det ju rätt mycket.
Tror att jag aldrig har köpt mer än fem liter per år och då eldar jag med egen ved. I år har jag gjort femton 1,5kbm säckar och har kvar 5-10 fällda björkar i skogen som jag inte fått hem för att fyrhjulingen är trasig.
Sthil 262 c-m
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Du kör med en mycket större och bättre såg så du är tidseffektivare skulle jag tro.
Jag har en äldre Husqvarna som jag tycker är klumpig så den har jag inte använt på flera år. En Partner har jag också och den skiten borde jag nog slänga bort. Skaffade en 220v såg i höst men den är oprövad, tänkte ha den bredvid mig när jag får något som är för stort för vedsågklingan.
Den jag använder är en par år gammal och liten Stihl som visserligen är trött effektmässigt men den smala kedjan kompenserar rätt mycket. Att jag bara använder den är dels bränsleekonomi men sen är den otroligt lätt och min rygg brukar paja när jag lutar framåt och håller i något tungt.
Jag har tittat på att köpa en batterisåg och brukar stå och drömma på Stihlhyllan efter en nyare och större bränslesåg men det har inte blivit något ännu.
Handtagsvärmare hade varit fint för mig som är frusen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Appropå motorsågar, har ni sett dom kinesiska "renoveringskiten" dom säljer?

Du får en komplett motorsåg av valfritt märke i kartongen, men får skruva ihop lite själv, och inga dekaler/ingjutna märken.

Jag läste en rewiew av en Amerikan som hade köpt flera olika, och han hade erfarenhet av orginalen, dom var inte mycket (om något) sämre än orginalen.
Han trodde att livslängden kanske var något kortare, men det uppvägdes av att man fick en fabriksny proffs modell för vad en begagnad hobbymodell skulle ha kostat.

Givetvis var det några år gamla modeller och inte det senaste
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Appropå motorsågar, har ni sett dom kinesiska "renoveringskiten" dom säljer?

Du får en komplett motorsåg av valfritt märke i kartongen, men får skruva ihop lite själv, och inga dekaler/ingjutna märken.

Jag läste en rewiew av en Amerikan som hade köpt flera olika, och han hade erfarenhet av orginalen, dom var inte mycket (om något) sämre än orginalen.
Han trodde att livslängden kanske var något kortare, men det uppvägdes av att man fick en fabriksny proffs modell för vad en begagnad hobbymodell skulle ha kostat.

Givetvis var det några år gamla modeller och inte det senaste
råkar du ha en länk till dessa "renoveringskit"? jag känner en "vän" som borde få tag på en storkubikare till ett sågverk ... :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
råkar du ha en länk till dessa "renoveringskit"? jag känner en "vän" som borde få tag på en storkubikare till ett sågverk ... :hihi

Jag ska se om jag hittar länken, testen var gjord av en snubbe i "tiny home" kretsar, det var det hans sida handlade om.

Sidan som sålde dom hittade jag vid en googling.

Typ som den här: https://www.farmertec.com/Husqvarna-362-365-372-XP-Parts-Complete-Saw-Repair-Kits-c3070.html

Men sidan jag hittade hymlade inte om att det var kompletta sågar med svärdet och lite kåpor lösa, jag tror till och med att dom skröt med att dom var provstartade och justerade

Jag tror jag googlade complete chainsaw repair kit
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Fick pyspunka så jag köpte ett nytt likadant.
Höll den 50 nätter? 5 år. Jag gillade det så ingen uppgradering.
Hade ju ett 2/3-dels oldschool liggunderlag med som förstärkning och backup så det funkade hyggligt.
På 80-talet åkte jag till Italien utan luftmadrass eller liggunderlag. Funkade det med.
Detta är lyx.

5CDC190F-3FA1-4459-87D9-A6A87EF31CD4.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blåste skatteåterbäringen på en (billig) betongblandare, och en släpvagn full med lecablock, samt några påsar murbruk och betong.

Projekt bygga hojverkstad kryper ett litet steg närmare slutfört.

Ryggen är dock inte så nöjd över att jag var för lat för att hämta den bra skottkärran från andra sidan tomten när jag skulle kärra in skrotet. :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top