"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
En gräsklippare.

Ungefär vart 10'e år dyker det upp ett järnrör, en sten eller som i år en rot ur min gräsmatta som jag kör på och kör veven krogig på.
Jag börjar tro att direktdrivning av kniven med motoraxeln är en dålig idé?
Jag svarar mig själv här, efter att ha styrt omkring den i två timmar kommer här en recension:

Den hade kullagrade hjul, vilket gör den mycket mer lättrullad än den gamla.
Kåpan går ner mycket närmare marken så den skrapar i trots medelklipphöjd
(om den gamla hade en kåpa som gick ner 2cm under knivhöjd så går den här ner 5cm under knivhöjd om ni fattar, siffrorna påhittade i illustrationssyfte enbart)
Det funkar säkert jättebra på toksläta villagräsmattor.
Tanken har ett krokigt påfyllningsrör så man ser inte hur mycket soppa det går i den, förän det rinner över, tanken var också misstänkt liten, men räckte hela min gräsmatta IAF, vilket den gamla inte alltid gjorde.
Kniven är ju helt ny, så självklart klippte den bra och tuggade upp klippet i pulver.
Vibrerade satan i handtaget, inget jag märkte när jag klippte, men händerna pirrar fortfarande.

Återstår att se:
IOM att kåpan gick så tätt mot gräsmattan så tror jag att den tryckte omkull en del av gräset så att det inte blev klippt lika kort, vi får se närr det har rest sig igen.

Slutsats: Det är lika tråkigt att klippa gräs fortfarande, i synnerhet när det är 30+

Verktyg kan man sällan få för mycket av, men om du bara ska ha en skruvdragare med löst batteri, dessutom med ett batterisystem som man kan använda till mycket annat, hade jag personligen nog satsat på denna, just nu på kampanj på Bauhaus.

Jag har tittat på RYOBI, har aldrig hittat dom till det priset dock (vi har inte Bauhaus här än) men dom är lite luriga, dom har 72 olika skruvdragare i One+ serien, allt i från i princip leksaker till dugliga maskiner.
Nu har dom ju dessutom One+HD maskiner som ska vara ännu lite bättre.

Jag slår nog till på den du länkade till om ingen tvärstoppar mig närmsta minuterna.
Den duger nog åt mig, och även om jag aldrig köper fler maskiner så kanske jag behöver ett till batteri, och det lär ju finnas kvar att köpa om några år.

En sån här köpte jag idag:

En sån här köpte jag idag:

Den bör du nog akta dig för. Har hört mycket skit om den...

I ämnet skruvdragare är jag mest nöjd med min M18 Surge = hydrauliskt slag = tyst. Hatar oljud i största allmänhet så denna är verkligen en fröjd att använda, finns vanliga slagdragare som mäktar med mer Nm men denna har aldrig varit för klen för mig.

Har en M12 skruvdragare som det är bra knuff i men allt springer o gömmer sig när den hamrar, kan iofs vara fördel.. använder den jävligt ogärna utan öronkåpor.

Ang. motorsåg så får man inte glömma att den även duger till annat än träd.. kanske.

Jag fattar inte ens vad det är…

Om jag har fattat det rätt är det en bunt data/TV spel
Jackbox är partyspel för dator/platta/mobil. Alltså sådana man spelar på fest eller andra sociala tillställningar.
Varje Jackbox innehåller olika typer av småspel man spelar mot varandra eller i lag. Det är t.ex. frågesport, ritspel, lurendrejeri o.s.v.
Quintpack är fem Jackbox i paket.

Jefla internet o aldrig vara stängt..

51vOZk5F7yL._AC_SX679_.jpg

93948-1000_1.jpg

7392158817436_a_marlin_mosquito_hat_fjaellraeven_20.jpg

50117u11_ansur-hiking-hat_midnight-blue_001.jpg

Jag har använt min tigersåg åtskilliga timmar både i plåt och trä. Så oerhört smidigt att ha med upp på stegen när något ska justeras.
J-kla bra apparat om man skall plantera träd i trädgården på en plats där det finns gamla o tjocka rötter. Satte på ett lång ganska slitet blad o körde ett hål lagom stort att plantera i - på vägen passerades en rot-tråd ca 8cm i diameter - inga problem. Mycket bekvämare än att hacka med spaden o utslitna blad har jag några som inte slängts ännu

+1 på det :tummenupp

Inget jobb för en kedjesåg såvida man inte hatar kedjan, man får dock tänka efter lite med tigersågen när det är risk för att toppen på bladet dundrar i något hårt = den svarar gärna ganska duktigt då :3freak

Inget jobb för en kedjesåg såvida man inte hatar kedjan, man får dock tänka efter lite med tigersågen när det är risk för att toppen på bladet dundrar i något hårt = den svarar gärna ganska duktigt då :3freak
Långa blad brukar vika sig - korta kan studsa rejält

Kedjan må väl vara, man har ju utslitna sådana också, men svärdet och kopplingen och allt annat blir ju fullt med jord och skit och nöts ut på en pisskvart.

Men jag har inte det behovet heller, jag planterar inga träd eller buskar, men bra tips

Najs! Alltid kul med bra pris, nu är det bara stt hitta bäst pris på kedja så du har när det är dags. Tror aldrig jag slipat kedja värt att nämnas men beställde ett set för att handjaga lite vid tillfälle, har fått elslip någon gång men aldrig satt mig in i det som sagt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back