Ingen hoj riktigt, men mitt senast kap från USA. En rc-bil "Yeti" av märket Axial innan dom köptes av Horizon Hobby för några år sedan.
Denna radiostyrda modell släpptes sommaren 2014 och jag har sedan dess varit måttligt nyfiken på dessa typer av fordon. Inte förrän jag började intressera mig för motorcyklar ca 2019, och motorcross ca 2020, blev jag nyfiken på dom lite mer kapabla terrängfordonen.
I amerikanska kategorin "U4" hittar vi bilar som denna. Oftast specialbyggen men även ombyggda vanliga bilar från Chevy, Ford, Jeep, och Land Rover där man svetsat störtbågar och satt på stora grova däck, samt höjt fjädringen till obekväma höjder. Tanken är att dessa fordon ska "crawl" (krypa) över ovanligt svår terräng, mest då steniga sektioner ute i dom amerikanska öknarna.
Kulturen har funnits länge, och fordonen har blivit alltmer extrema. Den vetenskap som vuxit ur hobbyn har blivit en internationell industri med fokus på fjädring, dämpning, däck och specialanpassade burar för att hålla för det värsta som kan hända när man tumlar nerför ett stup baklänges. Vet att dom hade liknande tävlingar på Island i den svarta vuklaniska sörjan där på 90-talet med liknande extrema traktorliknande fordon som mest skyfflade jord i försöken att ta sig uppför löst underlag. Det visades på TV och var helt nytt för mig.
När man sedan skapar små modeller av dessa bilar, detaljerat kopierade (ofta på licens) så är det något man som offroad-entusiast inte vill missa.