"Det här köpte jag idag!"-tråden

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Två stycken Western Digital "Black Serie" 2,5" hårddiskar att köra i min stationära hdd-docka.

En WD2500BEKT och en WD3200BEKT. :) The BEST of the BEST. :tummenupp

wd2500bekt_wd3200bekt.jpg
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
- Waaat? Finns det fortfarande mekaniska diskar att köpa?

Visst finns det (nya) mekaniska hdd att köpa. Både 2,5" till laptops och 3,5" till stationära datorer. Själv köpte jag dessa begagnade på Tradera. De har bara snurrat (uppstarter resp antal timmar) 793/5634 resp 2666/1971 så de är med andra ord knappt inkörda. :D

WD Black Serie är väl det bästa som WD har konstruerat. 3,5" WD1001FALS på 1TB är ett mästerverk. Liksom även WD Green Serie typ 1TB WD10EACS och WD10EADS. Brukar alltid kolla disken i NEWEGG.COM (Reviews) för att se vad "marknaden" har för åsikt om en specifik hdd. Har säkert ett drygt 50-tal mekaniska hdd enbart till backup och långtidslagring.

Skillnaden mellan en mekanisk (snurrande) hdd och en SSD-disk är att en SSD-disk inte går att långtidslagra på. Såvida man inte håller SSD-disken ständigt under spänning. Sakta men garanterat säkert lär allt som ligger på SSD-disken att försvinna för evigheternas evigheter. Detta gäller självklart även vanliga "minnen" typ USB Flash Memory Drives, Compact Flash och Secure Digital. Trist för den som vill lagra bilder, video, musik och film för framtiden. :(

Om en mekanisk hdd kraschar kan man lämna in den till "proffs" som räddar det som räddas kan. Det går alltså INTE med en SSD-disk! Är det borta så är det borta för alltid.

OBS! bilderna (ovan och nedan) är säljarens bilder och mjukvaran för att kolla hdd status är Crystal Disk Info.

wd2500bekt_wd3200bekt2.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En skärplotter som tar 60 cm bredd på vinylfilm så man kan göra "egna" loggor och annat.........
Ett test....

Datorgrafik.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En klassisk Garmin 276C. Perfekt som andra-GPS med översikt vid eventuella framtida ironbutt-försök...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är dags att döpa om tråden till: "Det här köpte Bruce Force idag" :)

Ska bättra mig.

Ser intressant ut, har en RP3 liggande som bara samlar damm. Vad är det för skärm/extra hårdvara förutom raspen?

RP3 B+ och 7" touchskärm som det lägligt nog finns ett färdigt case till så den fick det bli. Kom på att jag inte har någon extern skärm liggandes i livet med bärbara, tv känns lite väl stationärt = detta känns som en bra kompromiss.

Plöjt igenom en bok om Arduino och tanken är alltså att göra dom projekten lite roligare med RP3. Till detta duger den lilla skärmen :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top