"Det här åt jag idag!"-tråden

Finsmakarfrukost på rester från igår.

c8af24905e0f69d4f56fe3ed90f7062f.jpg

View attachment 1000009421.jpg

Nu blir det chili con carne till middag resten av månaden. Om det nu fortfarande kallas Chili con carne efter mina kompromisser med receptet.

Älgkött kanske var lite slösaktigt för övriga ingredienser gör väl att man knappast märker att det är älg men det var vad jag hade hemma. För lite röd paprika hemma så en gul fick följa med. Sen tycker inte dottern om bönor så jag slängde i lite majs och tog därefter undan lite åt henne innan jag slängde i bönorna och mera chili. Mixade bönor gillar jag bättre än vita i chilin.

Vi firade Mor i helgen.
Åt baconlindad kycklingfilé med potatiskaka på västerbottenost, rödvinssås, nån röra (guacamole?) och stekta grönsker.

Gott, men jag är ingen connoisseur, svullar hellre.

(Ja, tallerken är vänd åt fel håll på bilden.)

Bifogat

• Screenshot_20231002-111446_Gallery.jpg
    Screenshot_20231002-111446_Gallery.jpg
    850.5 KB · Visningar: 15
När ska hajpen med "finburgare" gå över?

Om man inte lyckas med köttfärssmeten så att burgarna håller ihop så kallar man der "smashed-burgers" och tar extra betalt...

Det är ju ändå tillbehören som gör burgaren till 90%, folk skulle betala 150:- för en av Scans frysta burgarskivor om du mosade den lite och la shitakisvamp och picklad rödlök på den och dränkte allt i grillsås.

Grovt strimlad och friterad potatis är inte heller något större hantverk.

Kom ihåg en gång när jag stod o glodde på kyldisken, vore smarrigt med högrevsbörgers vore det. I.a.f. så kika jag över axeln, kanske gick något tjusigt förbi men var inte det intressanta..

Kampanj!!1 Högrevsburgare***
-?
Klev fram, då var det färdigformade högrevare, vakumförpackade ej frysta med ett lägre kg-pris än färsen. Båda från Svedala och ingen hade särskilt kort datum.

Det var lite knepigt men gott, inte i c a var det heller.. var nog willsys faktiskt.

När ska hajpen med "finburgare" gå över?

Om man inte lyckas med köttfärssmeten så att burgarna håller ihop så kallar man der "smashed-burgers" och tar extra betalt...

Det är ju ändå tillbehören som gör burgaren till 90%, folk skulle betala 150:- för en av Scans frysta burgarskivor om du mosade den lite och la shitakisvamp och picklad rödlök på den och dränkte allt i grillsås.

Grovt strimlad och friterad potatis är inte heller något större hantverk.
Sett till hur många burgarkedjor som kursar och lägger ner nu skulle man kanske kunna säga att hajpen är på väg att gå över.

Tecknen på att fenomenet hade peakat fanns ju för flera år sedan - man slutar kalla något för "...branschen" utan istället "...scenen" och maten tillreds av burgarmästare i hipsterskägg, svarta biltemahandskar och sotarmössa som lägger på locket på burgaren med samma pose som när en schweizisk urmakare monterar ett mycket litet kugghjul i en exklusiv klocka. Men likväl är det bara en simpel burgare.

Sett till hur många burgarkedjor som kursar och lägger ner nu skulle man kanske kunna säga att hajpen är på väg att gå över.

Tecknen på att fenomenet hade peakat fanns ju för flera år sedan - man slutar kalla något för "...branschen" utan istället "...scenen" och maten tillreds av burgarmästare i hipsterskägg, svarta biltemahandskar och sotarmössa som lägger på locket på burgaren med samma pose som när en schweizisk urmakare monterar ett mycket litet kugghjul i en exklusiv klocka. Men likväl är det bara en simpel burgare.
Är det nån skillnad på att vända pressad köttfärs på McD/max/KinkyBurger mot fancyhaken?

Fårkött 😋

Fårmat med digitala köksskjutmåttet och snabbvinkel, odugligt ämne att bibehålla formen dock.
(barnpassning så kul spaghetti med hål i till)
20250105_145218.jpg20250105_145417.jpg20250105_145538.jpg20250105_145726.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...