Det händer INTE!

och.. för att relatera lite och kanske avsluta tråden något.. så upplyser jag om att det mesta löst sig perfekt.
fick tag i topp samt sidokåpa, även generatorkåpan förcirkus 3700 minus det dom byter in mina repade kåpor för.
för att klargöra va oturen jag pratade om egentligen bottnade i så var det att hojjen ramlade av vagnen pga brustet spännband samt att jag antagligen kan man uttrycka har oturen att vara utrustad med ett omdöme som inte riktigt anpassar sig 100% till situationen. men vissa måste lära sig den hårda vägen, dvs jag. det är inte första och lär inte bli sista gången. Men en körteknisk fråga mitt uppe i allt är.. om man märker att det börja barka åt helvete mot diket, är rätt taktik att ge mer gas och flytta sig åt sidan för att luta ner hojjen mer? det är nåt jag måste få att fungera nästa gång jag är påväg ner i sidospåren :huvet som ovan hojjåkare vilket jag är så känns det som att det mest logiska är att bromsa och inte skicka på mer spjäll... men det är nog fel av mig. summan av detta hittils är en läxa som tar lite hårt på plånboken men det är bara att lugna ner hästarna lite i fortsättningen... jag tar inte illa upp av moralkärringarna om man kan kalla dom det, visst att jag la upp denna tråd för att få lite tröst, men även råd! samt fast vissa kommentarer är satiriska och rätt bitska till och från på shs forum så eftersom jag i fulla drag njuter av att läsa dom då det inte gäller mig så får jag väl ta emot dom också :3freak
/T

Chrille skrev:
Hmmm, för att det är min tredje hoj?
För att det är min andra TÄVLINGSHOJ??

:tungan

Kommer allvarligt talat aldrig köpa en R-hoj till gatan igen. Totalt värdelöst.

oj oj oj ..... du måste ju vara grym då jhu!!! :yoparty
hacka inte ner på andra för att dom kör sh för att inte du gör det!!! :tummenupp

Chris Ash skrev:
Av dina inlägg att döma så får man iaf uppfattningen att självkännedom och ödmjukhet inte är dina starkaste sidor. De egenskaperna är bra att ha när man kör motorcykel.

Tex...

INGEN, absolut ingen jag vet som kan köra hoj på riktigt, står och skrålar om det. Inte speciellt vetenskapligt jag vet, men en god fingervisning. Högst troligt är du en kass till medelmåttig hojåkare (som jag) det kan vara bra att veta det när man är ute bland älgar och bilister och kontrollerar sitt bakhjul... :rolleyes:

jag skrålar inte om det men jag säger bara att jag kan köra min hoj.... vad e det som e så skrytsamt med det??? :confused: :va
men tror du att jag e en kass till medelmåttig hojåkare så får du tro det för det känns som det kvittar vad DU tycker om mig ok! :dummer
o självkännedom o ödmjukhet vet inte du ett dugg om jag har eller inte har!!
men det löser sig nog för dig!!

Markus skrev:
Nu är väl inte min hoj bland de värsta direkt, förmodligen bland de snällare R-hojarna som finns att uppbringa (gsxr600 1998). Hur som helst så är detta ett sporthojsforum och det ter sig i mina ögon att de som inte kan köra tillräckligt bra blir påhoppade för att de har "fel" hoj. Sedan att någon, vad-han-nu-hette, hade lite väl gott självförtroende.

Grejen med hojval är ju den att kan man köpa något så gör man det. Skulle jag kunna köpa en Murcielago skulle jag göra det också, och förmodligen utnyttja 15% av kapaciteten i den bilen. Inte skulle jag köpa en "sunkhoj" bara för att det är förståndigare, jag kan lika bra fega på min hoj som på en sunkig hoj.

APPLÅDER!!!!!!
tack så mkt för en förstående kille!!! :Bugar

Chrille skrev:
Jag inser det. Det var bara ett klargörande om varför jag var så säker på att kunna presentera honom för RIKTIGT duktiga förare.

SÅ duktig behöver man naturligtvis inte vara. Ett mått på duktighet brukar vara ödmjukhet....

ja ja jag e inte ödmjuk o allt vad ni skriver men det e ok för ni behöver aldrig träffa mig!!!
det enda jag sa att det spelar större roll vad det e för människa som sitter bakom styret än vad det e för hoj!!!!
vad e det som jag har fel i det!!!! :confused:

granted79 skrev:
jag skrålar inte om det men jag säger bara att jag kan köra min hoj.... vad e det som e så skrytsamt med det??? :confused: :va
men tror du att jag e en kass till medelmåttig hojåkare så får du tro det för det känns som det kvittar vad DU tycker om mig ok! :dummer
o självkännedom o ödmjukhet vet inte du ett dugg om jag har eller inte har!!
men det löser sig nog för dig!!

Läsförståelse är ofta bra att ha det med. Jag skrev "av dina inlägg att döma....", man får lätt ett intryck av vad det är för en person som skriver. Jag skrev inte att det var så.

Men om man kör en GSXR 1000 02 som första hoj (rätta mig om jag har fel) så har man kört hoj i max två säsonger. Att då komma och säga att man definitivt kör sin hoj som den ska köras, kallar sig "fartgud" osv tyder på visst mått av bristande verklighetsuppfattning och en skopa övermod. Ödmjukhet och en låg profil är inte det första som poppar upp. Jag kan ha fel om dig, men jag tror tyvärr inte det. Hoppas du fixar dig ifrån olyckor bara.

Du ska inte ta illa upp för att du är kass till medelmåttig, det är de flesta av oss. Många inser det dock inte, ett tips om du tror att du är snabb och duktig är att köra en licensträning, du kommer fort ner på jorden igen....

myspinnen skrev:
Men en körteknisk fråga mitt uppe i allt är.. om man märker att det börja barka åt helvete mot diket, är rätt taktik att ge mer gas och flytta sig åt sidan för att luta ner hojjen mer?..... känns det som att det mest logiska är att bromsa och inte skicka på mer spjäll...
/T

Njae...jag vet inte. Gasar du så kan ju hojen räta upp sig och bromsar du så rätar den upp sig garanterat + att du säkert låser hjärnan (som mig) så du får svårt att släppa bromsen, och så hamnar du i diket ändå. Du får nog öva motstyrning eller något på någon fin stor asfaltsplan. :tummenupp
Eller först av allt, försöka anpassa farten. :tungan

Asså jag läste några inlägg i början om hur dålig R6 är som första hoj. Asså varför är den det? Jag har själv en cbr600 F/s som första hoj, funkar hur bra som helst och är ABSOLUT inte svår att köra. Bra mkt lättare en trafikskolehojen jag hade från typ början av 80.

R6 kanske inte är en idealisk nybörjarhoj, men dåligt är den fan inte.

myspinnen skrev:
Köpte en r6a för några veckor sedan och har inte kört så mycket på den, ca 10 vändor övningskörning... har nämligen inte nåt kort.. hojjen var i toppskick när jag köpte den. Oturen började när jag fraktade hem den, då välte den på släpet dock med bara några repor i backspegeln som följd. idag skulle jag ut å köra lite med en kompis och han köra i max 10 minuter innan det bar av ut i diket och då sprack vänstra kåpan på motorn, massor med repor på topp och sidokåpan, själv klarade jag mig helt och hållet vilket kanske är det viktiga men ändå! jag är student och har verkligen inte räknat med sånt här.. en sån där motorkåpa är nog inte så dyr, och repad hoj kan man ju åka... det jag undrar nu är.. eftersom många här kör bana så kanske nån har lite vänsterkåpor till en röd r6 -00 att sälja?
fanfanfan

Hur fan kan du köpa en R6:a som första hoj och bli förvånad när du åker av vägen? :kocko

myspinnen---> Vad har du gjort med min ex. :gråta ???

Skönt att du klarade dig iallafall och att du fick ihop hojen :tummenupp .

myspinnen skrev:
Inskickat av myspinnen
Men en körteknisk fråga mitt uppe i allt är.. om man märker att det börja barka åt helvete mot diket, är rätt taktik att ge mer gas och flytta sig åt sidan för att luta ner hojjen mer?..... känns det som att det mest logiska är att bromsa och inte skicka på mer spjäll...
/T

Frikoppla och lägg ner hojen. Brukar vara det bästa. Eller om du bedömmer att du kan bromsa dig ur situationen så bromsa. Mycket fram och lite bak.
E det däremot grus och skit så finns ju risken att du lägger hojen när du bromsar.

små tips som förhoppningsvis räddar dig nästa gång.
1: Bromsa innan kurvan, INTE I kurvan
2:Ha rätt hastighet in i kurvan och växla innan kurvan om du måste, inte i
3:kör alltid med ut-in-ut tekniken. Alltså gena i kurvorna, men inte för mycket
4:Gasa inte i okända kurvor innan du ser slutet
5:Luta inte hojen mycket på grus

Det här med ödmjukhet...

Jag har kört relativt mycket hoj, bl.a jobbat som Mc-bud och utöver det kört en hel del olika hojar samt åtminstånne 1200 mil per somma sedan jag tog lappen på mina egna pjäser. Jag anser mig vara hyfsat bra på att åka hoj, bättre än snittet... dvs om snittet är baserat på hur många som åker och inte hur duktiga de är.

Man kan vara helt ok förare, bättre än många men det finns altid ett gäng som är bättre än dig själv och till och med GRYMT mucket bättre har Jag märkt. Jag kan inte annat än :Bugar åt de personer som kan hantera en fullblodsräser till dess gränser då Jag blir mer och mer insatt i vad det innebär ju mer Jag åker.
Det känns nästan som om man blir sämmre ju mer erfarenhet man får då förståelsen om vad det innebär att verkligen kunna hantera hojen ökar.

RoDe skrev:
myspinnen---> Vad har du gjort med min ex. :gråta ???

Skönt att du klarade dig iallafall och att du fick ihop hojen :tummenupp .

hehe ja du så kan det gå.. men den hade ju nåra småskavanker om än knappt synliga på vänstra sidan, nu har jag ju kirrat nya kåpor och grejjer så ditt ex blir vackrare än någonsin :yoparty

haru fixxat nån ny själv då?

Teo skrev:
Jag har kört relativt mycket hoj,

Jäkligt klokt skrivet. Har själv kört hoj 25år. Började med 125:a den slutade i sidan på en bil, inte mitt "fel" men det var på mig det gjorde ont :död Har sedan kört mest sporthojar klotat flera ggr än jag kommer ihåg. Men med lite erfarenhet så kommer kunskapen om att man måste ha en massa fantasi i trafiken. Man MÅSTE även tänka åt alla bilister,älgar, vägarbeten, å fa...n vet vad man kan råka ut för. Hjälper inte att man är GUD på att köra hoj om man inte har fantasin att förstå vad som kan finnas bakom nästa krök Har tävlat i RR , Cross , Enduro men vet :fakta att det finns massor med förare som är mycket duktigare/snabbare än en själv.

yonsson skrev:
Hur fan kan du köpa en R6:a som första hoj och bli förvånad när du åker av vägen? :kocko

Det där var väl ändå det dummaste inlägget so far? :fatta!

Varför i helvete skulle man åka av vägen bara för att man köper R6:a som första hoj? Det går ju som sagt att köra ihjäl sig på nästan vadsomhelst. :kocko

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8