Det händer INTE!

granted79 skrev:
hur vet DU DET!!!!!
har du sett mig köra vet du vem jag e?????
varför kör du en gixxer 750?

Av dina inlägg att döma så får man iaf uppfattningen att självkännedom och ödmjukhet inte är dina starkaste sidor. De egenskaperna är bra att ha när man kör motorcykel.

Tex...

INGEN, absolut ingen jag vet som kan köra hoj på riktigt, står och skrålar om det. Inte speciellt vetenskapligt jag vet, men en god fingervisning. Högst troligt är du en kass till medelmåttig hojåkare (som jag) det kan vara bra att veta det när man är ute bland älgar och bilister och kontrollerar sitt bakhjul... :rolleyes:

Jag fattar inte det här riktigt, det här är väl ett sporthojsforum? I sådana fall är det konstigt att man rackar ner på folk för att de kör sporthoj och inte glidare som första hoj?

Visst har ni "veteraner" rätt, det är helt fel hojar att lära sig att köra på - men det är för jävla kul i alla fall! :D

Själv kör jag som en fjant för jag är för feg (realistisk?), skulle säkert bli frånblåst av en Honda MT5, men det är ändå kul att "dra på" där man vågar. Det var det inte med körskolehojen...

Markus skrev:
Jag fattar inte det här riktigt, det här är väl ett sporthojsforum? I sådana fall är det konstigt att man rackar ner på folk för att de kör sporthoj och inte glidare som första hoj?

Visst har ni "veteraner" rätt, det är helt fel hojar att lära sig att köra på - men det är för jävla kul i alla fall! :D

Själv kör jag som en fjant för jag är för feg (realistisk?), skulle säkert bli frånblåst av en Honda MT5, men det är ändå kul att "dra på" där man vågar. Det var det inte med körskolehojen...

Det är precis det, kör man kass så är det enda roliga som finns kvar att koppla in styrlåset och "dra på". Det finns sportiga hojar med vettig effekt och snällare uppförande också. Suzuki SV650, Yamaha Fazer,Kawasaki ZXR400 eller de helt sjukt roliga 250:orna.....

Hade du kunnat köra hade du haft kul på en CB400 på packväskor, kan tänka mig att Vesa hade roligt när han rundade R-hojar på yttern med en sån på bandagarna iaf....

Chris Ash skrev:
Det är precis det, kör man kass så är det enda roliga som finns kvar att koppla in styrlåset och "dra på". Det finns sportiga hojar med vettig effekt och snällare uppförande också. Suzuki SV650, Yamaha Fazer,Kawasaki ZXR400 eller de helt sjukt roliga 250:orna.....

Hade du kunnat köra hade du haft kul på en CB400 på packväskor, kan tänka mig att Vesa hade roligt när han rundade R-hojar på yttern med en sån på bandagarna iaf....

Nu är väl inte min hoj bland de värsta direkt, förmodligen bland de snällare R-hojarna som finns att uppbringa (gsxr600 1998). Hur som helst så är detta ett sporthojsforum och det ter sig i mina ögon att de som inte kan köra tillräckligt bra blir påhoppade för att de har "fel" hoj. Sedan att någon, vad-han-nu-hette, hade lite väl gott självförtroende.

Grejen med hojval är ju den att kan man köpa något så gör man det. Skulle jag kunna köpa en Murcielago skulle jag göra det också, och förmodligen utnyttja 15% av kapaciteten i den bilen. Inte skulle jag köpa en "sunkhoj" bara för att det är förståndigare, jag kan lika bra fega på min hoj som på en sunkig hoj.

Markus skrev:
Nu är väl inte min hoj bland de värsta direkt, förmodligen bland de snällare R-h :hihi ojarna som finns att uppbringa (gsxr600 1998). ......
.......

Villl du köra R-hoj så är väl Gixxern inte sämre än något annat? Går bra och kan skruvas på så den blir riktigt vass när det svänger.

Däremot är det inte heller en speciellt bra förstahoj...

Å andra sidan kan vi dra in det gamla argumentet att varför ska man köpa R-hoj om man nu kör så lusigt så att en moped kan köra ifrån en?

Det används ju också flitigt på forumet.

Markus skrev:
Nu är väl inte min hoj bland de värsta direkt, förmodligen bland de snällare R-hojarna som finns att uppbringa (gsxr600 1998). Hur som helst så är detta ett sporthojsforum och det ter sig i mina ögon att de som inte kan köra tillräckligt bra blir påhoppade för att de har "fel" hoj. Sedan att någon, vad-han-nu-hette, hade lite väl gott självförtroende.

Grejen med hojval är ju den att kan man köpa något så gör man det. Skulle jag kunna köpa en Murcielago skulle jag göra det också, och förmodligen utnyttja 15% av kapaciteten i den bilen. Inte skulle jag köpa en "sunkhoj" bara för att det är förståndigare, jag kan lika bra fega på min hoj som på en sunkig hoj.

Tja det varierar från person till person. Jag hade pengar till en vass hoj när jag var 18. Min klasspolare likaså. Jag hade en äldre, förståndig hojpolare som rådde mig hur man bäst började köra, så jag köpte en Yamaha 600 från 84 och klasspolaren en helt ny Kawasaki ZX6R. Han skrotade den hojen första gången vi var ute och körde ihop. Han kraschade även nästa hoj, inkl sin arm, som idag bara är dökött. Har 0 rörlighet i vänster arm.

Två år senare köpta jag iofs en Kawasaki ZX9R, och det tillhör inte det smartaste jag gjort.

Silwer skrev:
Sitter du och super nu?

låsa upp bromsarna är ju att låsa dem helt enkelt, varfrö det ska vara upp vetifan men så är det ju ibland.

Nej så kul har ja inte även om jag kanske skrev lite konstigt.
Tycker bara att när man bromsar så hårt att däcket står still = lite rökutveckling så borde de ju heta att man låser bromsarna inte låser upp... stör mej varje gång Eje Elgh säger de, stör mej på allt den mannen säger iof, eller försöker säga iaf för de går inte så snabbt för honom... :7peta

Silwer skrev:
Å andra sidan kan vi dra in det gamla argumentet att varför ska man köpa R-hoj om man nu kör så lusigt så att en moped kan köra ifrån en?

Det används ju också flitigt på forumet.

Ja, det kanske är onödigt. Men det är kul. Förhoppningen är väl att man ska lära sig svänga lite under säsongen...

Som exempel kan jag berätta en liten kul historia:
Min polare hade en Opel Kadett GSI 16V (150hk), på e18 i täby kommer det en M roadster (321hk) med två djursholmskillar i ungefär samma ålder som de var då (19år). Polaren släpper inte på gasen och hänger av BMW:n i varje kurva, sedan kommer BMW:n om på rakorna men i varje kurva så kör polaren ifrån honom. Sedan kommer de in in till Roslagstull, BMW killen vevar ner och frågar "vad fan har du gjort med din bil, den går ju som faan" :dummer varav min polare upplyser om att det är bara att gasa så går även hans bil bra, sedan drar honom igen... :lol

Visst, BMW killen blev frånåkt och lite förnedrad av en 40.000 kronorsbil (ungefär som när MT5:orna drar mig :lol ), men... Vilken bil skulle man helst ha - Kadett eller M-Teknik?

Jaja, alla gör som de vill. Jag fegar men har kul. Dessutom är min hoj surastr i gänget, alla ska ha nya 1000cc. (Varav en är smälld so far denna säsong :näsblod )

Chrille skrev:
Där har du problemet. DEN attityde orsakar problem.

Jag kan presentera dig för folk som kan köra din hoj som den ska köras(jag är inte en av dom). Du hade känt dig löjlig.

Hur kan du uttala dig när du inte sett killen åka?

Markus skrev:
Ja, det kanske är onödigt. Men det är kul. Förhoppningen är väl att man ska lära sig svänga lite under säsongen...

Som exempel kan jag berätta en liten kul historia:
Min polare hade en Opel Kadett GSI 16V (150hk), på e18 i täby kommer det en M roadster (321hk) med två djursholmskillar i ungefär samma ålder som de var då (19år). Polaren släpper inte på gasen och hänger av BMW:n i varje kurva, sedan kommer BMW:n om på rakorna men i varje kurva så kör polaren ifrån honom. Sedan kommer de in in till Roslagstull, BMW killen vevar ner och frågar "vad fan har du gjort med din bil, den går ju som faan" :dummer varav min polare upplyser om att det är bara att gasa så går även hans bil bra, sedan drar honom igen... :lol

Visst, BMW killen blev frånåkt och lite förnedrad av en 40.000 kronorsbil (ungefär som när MT5:orna drar mig :lol ), men... Vilken bil skulle man helst ha - Kadett eller M-Teknik?

Jaja, alla gör som de vill. Jag fegar men har kul. Dessutom är min hoj surastr i gänget, alla ska ha nya 1000cc. (Varav en är smälld so far denna säsong :näsblod )

Jo men jag brukar få det motargumentet jag beskriver för att jag ifrågasätter hur folk kör ibland, de ser ju att jag har en R1 och det går inte ihop med att man kör långsamt.
dvs man bör inte ha en R-hoj om man vil kritisera andras körning och har man det inte så får man kommentaren att man åker på fel grejor själv :lol

Föraren är ändå det viktigaste av alltihop när det gäller att köra bra och fort, men det är inget man lär sig på några månader.

Chris Ash skrev:
Jag hade en äldre, förståndig hojpolare som rådde mig hur man bäst började köra, så jag köpte en Yamaha 600 från 84 och klasspolaren en helt ny Kawasaki ZX6R. Han skrotade den hojen första gången vi var ute och körde ihop. Han kraschade även nästa hoj, inkl sin arm, som idag bara är dökött. Har 0 rörlighet i vänster arm.

Två år senare köpta jag iofs en Kawasaki ZX9R, och det tillhör inte det smartaste jag gjort.

Det beror ju som sagt helt på hur man framför fordonet i fråga. Om man tror att man är skitgrym och ska slanga hit och stoppie dit så slutar man säkert med "100% full contact tarmac"... Men om du jämför med t.ex bilar så är det ju så att de som köper riktigt dyra sportbilar sällan totalkvaddar dem. Jag tror det är bra mycket större risk att Rimbo-Ronny med sin 740 Turbo Intercooler med tonade rutor lindar den runt en stolpe än att Af-Silverbiög gör det med sin 911 Turbo... (Tyvärr är det väl dekaltrimmade 740 förare som oftare köper R hoj, än clubblazer Lamborghini entusiaster) Det är ju upp till var och en att inse sina begränsingar och ta det lugnt tills man börjar få lite gung.

Markus skrev:
Jag tror det är bra mycket större risk att Rimbo-Ronny med sin 740 Turbo Intercooler med tonade rutor lindar den runt en stolpe än att Af-Silverbiög gör det med sin 911 Turbo... (Tyvärr är det väl dekaltrimmade 740 förare som oftare köper R hoj, än clubblazer Lamborghini entusiaster) Det är ju upp till var och en att inse sina begränsingar och ta det lugnt tills man börjar få lite gung.

En sak är dock skillnaden, nästan vilken person som helst med inkomst kan köpa en mycket snabb R-hoj idag, mycket få kan köpa en turbo Porsche eller nåt annat av kaliber.

Silwer skrev:
En sak är dock skillnaden, nästan vilken person som helst med inkomst kan köpa en mycket snabb R-hoj idag, mycket få kan köpa en turbo Porsche eller nåt annat av kaliber.

Jo, det är lite dit jag försöker komma. Hade jag x antal miljoner skulle jag ju ha en fet sportbil - trots att jag inte är kompetent nog att tygla en sådan. De flesta som har sådana bilar kör dem inte speciellt hårt mig veterligen, jag tillämpar lite samma princip med mc - jag kan köpa en R hoj (utan att skenförsäkra :7peta ) och därför har jag gjort det för jag tycker att det är roligare att köra fort än långsamt, plus att de är snyggare. Däremot har jag insett att jag kan inte köra speciellt fort, därav ligger jag lågt tills vidare. Sedan är det ju som ni säger, otvivelaktigt är det så att många i min ålder/erfarenhet drar av eftersom de efter ett tag tror att de har dödskoll. Jag är inte en av dem, vad anbelangar hojkörning så tar jag det riktigt, riktigt lugnt. ("Fort" rakt fram - ibland. Långsamt när det svänger)

Nova skrev:
Hur kan du uttala dig när du inte sett killen åka?

Eftersom jag under tre års tid har tävlat på samma tävlingar som flera av Nordens bästa förare??

Visst, det kan nog finnas ett par okända supertalanger undangömda i landet men risken är liten...

Chrille skrev:
Eftersom jag under tre års tid har tävlat på samma tävlingar som flera av Nordens bästa förare??

Visst, det kan nog finnas ett par okända supertalanger undangömda i landet men risken är liten...

Det finns i och för sig en viss gråzon mellan nordens bästa förare och att inte kunna köra sin hoj... En del gatåkare är riktigt duktiga på att köra (jag är definitivt inte en av dem), killen du kommenterade var sannolikt inte en av dem - då hade han nog haft en ödmjukare framtoning.

Markus skrev:
Det finns i och för sig en viss gråzon mellan nordens bästa förare och att inte kunna köra sin hoj... En del gatåkare är riktigt duktiga på att köra (jag är definitivt inte en av dem), killen du kommenterade var sannolikt inte en av dem - då hade han nog haft en ödmjukare framtoning.

Jag inser det. Det var bara ett klargörande om varför jag var så säker på att kunna presentera honom för RIKTIGT duktiga förare.

SÅ duktig behöver man naturligtvis inte vara. Ett mått på duktighet brukar vara ödmjukhet....

Chrille skrev:
Jag inser det. Det var bara ett klargörande om varför jag var så säker på att kunna presentera honom för RIKTIGT duktiga förare.

SÅ duktig behöver man naturligtvis inte vara. Ett mått på duktighet brukar vara ödmjukhet....

Ja titta bara på min fars bekant Per Johansson som inte gör mycket väsen av sig på sidan av banan. Han är ju som bekant ganska duktig på att åka hoj :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8