Det genom tiderna bästa gitarrsolot genom tiderna är??

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Slänger in ytterligare en tråd på samma tema.

Själv tycker jag att Randys solo i låten Mr Crowley med Ozzy är för jävla bra, lite main att svara så kanske men han gör ett förbannat bra solo.

supernaut skrev:

Själv tycker jag att Randys solo i låten Mr Crowley med Ozzy är för jävla bra, lite main att svara så kanske men han gör ett förbannat bra solo.

OT: Nice avatar du har! :tummenupp

supernaut skrev:

AC/DC - Let there be rock.

Den allra bästa är faktiskt när Angus kör den på Stiff Upper Lip konserten i Tyskland, då han gör ett låångt solo mitt i låten ungefär. Så bra att man kladdar ner brallorna. Nästan.

Fräd skrev:
Solot i "Only for the weak" (In Flames) :yoparty
:rofl

Jag tycker stairway to heaven från london 75 har ett så sjukt bra solo. Går inte jämföra med studiosolot. Sjukt skönt. Annars gillar jag solot i slutet på alice in chains nutshell, afraid to shoot strangers solot och solot i cowgirl in the sand. Neil spelar som en människa som aldrig sett en gitarr i hela sitt liv men på något sätt lyckas få det riktigt jävla snyggt och bra ändå.

Stef Burns gör ett lysande solo i Dangerous Tonight med Alice Cooper, killen har ett grymt "flow" som nära nog förlöser en :rofl
Men om det är det bästa e svårt o säga :va Det finns en hel del som är riktigt bra!!

För alltid och evigt:

Eruption-solot med Eddie Van Halen.

Pungt!

Bara LYSSNA på det! EN bra stereo och full volym!!
*en gång i tiden kunde man spela delar av det iaf...snyft*

@Svane: Du har hajat hur det hela hänger ihop... det är ju INTE alltid de SNABBASTE/mest tekniska lirarna som är bäst, även om just Eddie ÄR det! :lol Men killar som Yngwie går ju bort, liksom Joe Satriani...ja han ÄR underbar...men ändå!
Lyssna istället på t.ex Gary Moore´s Parisienne walkways från plattan Corridors of Power: Inte EN ENDA D_VLA TON ÄR fel. ALLA toner sitter som en smäck! Versionen från liveplattan är ju bara FÖR mycket!

Tonlängd - perfekt
Anslag - perfekt
Pitch - perfekt
Bend - perfekt
Vibrato - perfekt

Sen har vi Ritchie Blackmore, Rory Gallagher, John Sykes, Slash, osv, ja jag tror jag gjorde en lista här på SH en gång faktiskt i nån tråd om bra gitarrister, men det finns givetvis fler. Alla blueskillar t.ex. Ja det är SÅNA killar som KAN LIRA. Inte Speedmetalbanden eller andra Death-varianter med massa Flangers och kompressorer osv... nä ÄKTA vara ska det vara, annars får det vara!

Last edited:
Dr.Bike skrev:
För alltid och evigt:

Pungt!

@Svane: Du har hajat hur det hela hänger ihop... det är ju INTE alltid de SNABBASTE/mest tekniska lirarna som är bäst, även om just Eddie ÄR det! :lol Men killar som Yngwie går ju bort, liksom Joe Satriani...ja han ÄR underbar...men ändå!
Lyssna istället på t.ex Gary Moore´s Parisienne walkways från plattan Corridors of Power: Inte EN ENDA D_VLA TON ÄR fel. ALLA toner sitter som en smäck! Versionen från liveplattan är ju bara FÖR mycket!

Tonlängd - perfekt
Anslag - perfekt
Pitch - perfekt
Bend - perfekt
Vibrato - perfekt

Sen har vi Ritchie Blackmore, Rory Gallagher, John Sykes, Slash, osv, ja jag tror jag gjorde en lista här på SH en gång faktiskt i nån tråd om bra gitarrister, men det finns givetvis fler. Alla blueskillar t.ex. Ja det är SÅNA killar som KAN LIRA. Inte Speedmetalbanden eller andra Death-varianter med massa Flangers och kompressorer osv... nä ÄKTA vara ska det vara, annars får det vara!

Eruption-solot e klart grymt, som stor Eddie-fan kan jag inte mer än hålla med. Däremot måste jag säga att Satriani ÄR övergrym, javisst lite för kommersiell på senare tid (eller e han det... :va ) men Not Of This Earth är skön! Speciellt Hordes of Locusts!

Markus skrev:
Detta bör redas ut.
Where do we go now ajajajajajajaj.
Risken finns att han menade home sweet home, men det är mindre troligt då solot i sweet child of mine är mycket bättre. Hursomhelst så blir det pinsamt tror jag.

janick gers solo på iron maiden - blood brothers! (specielt på rock in rio konserten)

Några all-time favs

Wishbone Ash-Andy och Teds 3-minuters harmonisolo i "Throw down the sword", för övrigt är "Argus" en av de bästa gitarrplattor som gjorts.

Brian Robertson-Wah wah-konststycket i "I don't believe a word"

Ritchie Blackmore-"Gates of Babylon", "Burn", "When a blind man cries", "Lady of the Lake", "Catch the rainbow" osv osv...karln går inte att röra när han spelar sina bästa solon.

Tommy Bolin-"Do it" med James Gang, "Post Toastee", Det mesta på "Come taste the band"-plattan

Tony Iommi-"Wishing Well", "Die Young", "Neon Knights"

Criss Oliva-"Ghost in the ruins", "Edge of thorns", "Summers Rain"

Al Pitrelli-"This is the time"

Jimmy Page-"Since i've been lovin you", "Stairway to heaven", "Whole lotta love"

Paul Kossoff-"Fire and water"

Adrian Smith/Dave Murray-Det mesta på "Somewhere in time"

Randy Rhoads-"Crazy Train", "Over the mountain", "Mr Crowley"

Yngwie Malmsteen-"Far Beyond the sun", "Leonardo", "Vivace" (Alla som påstår att Yngwie inte spelar med känsla, lyssna på detta och brinn i eldsjön...)

Dr.Bike skrev:
För alltid och evigt:

Pungt!

Tonlängd - perfekt
Anslag - perfekt
Pitch - perfekt
Bend - perfekt
Vibrato - perfekt

Solot i Jump är rätt så snyggt det med :yoparty

Det var ett jävla tjat om stygga hårdsrockslåtar, hårda gitarrsolon och råaste rockband här. Kan ni inte skapa en HÅRDROCKSTRÅD istället för att starta 1000 nya trådar med i princip samma innehåll?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg