Det genom tiderna bästa gitarrsolot genom tiderna är??

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Slänger in ytterligare en tråd på samma tema.

Själv tycker jag att Randys solo i låten Mr Crowley med Ozzy är för jävla bra, lite main att svara så kanske men han gör ett förbannat bra solo.

supernaut skrev:

Själv tycker jag att Randys solo i låten Mr Crowley med Ozzy är för jävla bra, lite main att svara så kanske men han gör ett förbannat bra solo.

OT: Nice avatar du har! :tummenupp

supernaut skrev:

AC/DC - Let there be rock.

Den allra bästa är faktiskt när Angus kör den på Stiff Upper Lip konserten i Tyskland, då han gör ett låångt solo mitt i låten ungefär. Så bra att man kladdar ner brallorna. Nästan.

Fräd skrev:
Solot i "Only for the weak" (In Flames) :yoparty
:rofl

Jag tycker stairway to heaven från london 75 har ett så sjukt bra solo. Går inte jämföra med studiosolot. Sjukt skönt. Annars gillar jag solot i slutet på alice in chains nutshell, afraid to shoot strangers solot och solot i cowgirl in the sand. Neil spelar som en människa som aldrig sett en gitarr i hela sitt liv men på något sätt lyckas få det riktigt jävla snyggt och bra ändå.

Stef Burns gör ett lysande solo i Dangerous Tonight med Alice Cooper, killen har ett grymt "flow" som nära nog förlöser en :rofl
Men om det är det bästa e svårt o säga :va Det finns en hel del som är riktigt bra!!

För alltid och evigt:

Eruption-solot med Eddie Van Halen.

Pungt!

Bara LYSSNA på det! EN bra stereo och full volym!!
*en gång i tiden kunde man spela delar av det iaf...snyft*

@Svane: Du har hajat hur det hela hänger ihop... det är ju INTE alltid de SNABBASTE/mest tekniska lirarna som är bäst, även om just Eddie ÄR det! :lol Men killar som Yngwie går ju bort, liksom Joe Satriani...ja han ÄR underbar...men ändå!
Lyssna istället på t.ex Gary Moore´s Parisienne walkways från plattan Corridors of Power: Inte EN ENDA D_VLA TON ÄR fel. ALLA toner sitter som en smäck! Versionen från liveplattan är ju bara FÖR mycket!

Tonlängd - perfekt
Anslag - perfekt
Pitch - perfekt
Bend - perfekt
Vibrato - perfekt

Sen har vi Ritchie Blackmore, Rory Gallagher, John Sykes, Slash, osv, ja jag tror jag gjorde en lista här på SH en gång faktiskt i nån tråd om bra gitarrister, men det finns givetvis fler. Alla blueskillar t.ex. Ja det är SÅNA killar som KAN LIRA. Inte Speedmetalbanden eller andra Death-varianter med massa Flangers och kompressorer osv... nä ÄKTA vara ska det vara, annars får det vara!

Last edited:
Dr.Bike skrev:
För alltid och evigt:

Pungt!

@Svane: Du har hajat hur det hela hänger ihop... det är ju INTE alltid de SNABBASTE/mest tekniska lirarna som är bäst, även om just Eddie ÄR det! :lol Men killar som Yngwie går ju bort, liksom Joe Satriani...ja han ÄR underbar...men ändå!
Lyssna istället på t.ex Gary Moore´s Parisienne walkways från plattan Corridors of Power: Inte EN ENDA D_VLA TON ÄR fel. ALLA toner sitter som en smäck! Versionen från liveplattan är ju bara FÖR mycket!

Tonlängd - perfekt
Anslag - perfekt
Pitch - perfekt
Bend - perfekt
Vibrato - perfekt

Sen har vi Ritchie Blackmore, Rory Gallagher, John Sykes, Slash, osv, ja jag tror jag gjorde en lista här på SH en gång faktiskt i nån tråd om bra gitarrister, men det finns givetvis fler. Alla blueskillar t.ex. Ja det är SÅNA killar som KAN LIRA. Inte Speedmetalbanden eller andra Death-varianter med massa Flangers och kompressorer osv... nä ÄKTA vara ska det vara, annars får det vara!

Eruption-solot e klart grymt, som stor Eddie-fan kan jag inte mer än hålla med. Däremot måste jag säga att Satriani ÄR övergrym, javisst lite för kommersiell på senare tid (eller e han det... :va ) men Not Of This Earth är skön! Speciellt Hordes of Locusts!

Markus skrev:
Detta bör redas ut.
Where do we go now ajajajajajajaj.
Risken finns att han menade home sweet home, men det är mindre troligt då solot i sweet child of mine är mycket bättre. Hursomhelst så blir det pinsamt tror jag.

janick gers solo på iron maiden - blood brothers! (specielt på rock in rio konserten)

Några all-time favs

Wishbone Ash-Andy och Teds 3-minuters harmonisolo i "Throw down the sword", för övrigt är "Argus" en av de bästa gitarrplattor som gjorts.

Brian Robertson-Wah wah-konststycket i "I don't believe a word"

Ritchie Blackmore-"Gates of Babylon", "Burn", "When a blind man cries", "Lady of the Lake", "Catch the rainbow" osv osv...karln går inte att röra när han spelar sina bästa solon.

Tommy Bolin-"Do it" med James Gang, "Post Toastee", Det mesta på "Come taste the band"-plattan

Tony Iommi-"Wishing Well", "Die Young", "Neon Knights"

Criss Oliva-"Ghost in the ruins", "Edge of thorns", "Summers Rain"

Al Pitrelli-"This is the time"

Jimmy Page-"Since i've been lovin you", "Stairway to heaven", "Whole lotta love"

Paul Kossoff-"Fire and water"

Adrian Smith/Dave Murray-Det mesta på "Somewhere in time"

Randy Rhoads-"Crazy Train", "Over the mountain", "Mr Crowley"

Yngwie Malmsteen-"Far Beyond the sun", "Leonardo", "Vivace" (Alla som påstår att Yngwie inte spelar med känsla, lyssna på detta och brinn i eldsjön...)

Dr.Bike skrev:
För alltid och evigt:

Pungt!

Tonlängd - perfekt
Anslag - perfekt
Pitch - perfekt
Bend - perfekt
Vibrato - perfekt

Solot i Jump är rätt så snyggt det med :yoparty

Det var ett jävla tjat om stygga hårdsrockslåtar, hårda gitarrsolon och råaste rockband här. Kan ni inte skapa en HÅRDROCKSTRÅD istället för att starta 1000 nya trådar med i princip samma innehåll?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back