Det eviga tjafset om vinterdäck

Tänkte fråga experterna.

Jag märker att det är kass framkomlighet med min bil (kadett -78) i isiga uppförsbackar.

Hjälper snökedjor för detta? Tips på bra ställe att köpa? 155 80 r13.

Snökedjor hjälper dig garanterat.
Köp Griper Quick a 275 kr.
http://www.nyvab.se/Snökedjor personbil.htm
Mekonomens håller inte men är dyrare och i klenare dimensioner, en halv dag klarade de sig sen brast länkarna och tvinnade sig runt bakaxeln.

Mina Griper höll hela vintern men dog på våren efter att bilen grävt ner sig för djupt och jag inte fick spänt ordentligt, kan dock tillägga att det var spännaren som brast och den var bara att laga med en sån där man sätter ihop kättingar med.

Jo, men då kom svaret snabbare än jag trodde för ett par sidor sen.

Däcken är snorhala på is, ok men inte bra på snö (men det är ju larvigt halt nu så det tar jag med en nypa salt).

Efter mindre än en vecka vinter så ringer tjejen och frågar hur hon ska göra för att komma loss. Satt fast mellan väg och dike ute på vischan, där hon hamnat i sådär 4 km/h.

Nån som vill köpa hyfsat fräscha friktionsdäck? Vi beställer nämligen RIKTIGA vinterdäck idag, men sjukt miljöfarlig dubb!

Jag har testat både dubbfritt och dubbat på min bil. Förra omgången vinterdäck var dubbfria. Nokian WR som var testvinnare av dom dubbfria då och nu har jag Nokian Hakkapelitta 7 dubbade. Skillnaden är som natt och dag. Jag kommer aldrig mer att köra med dubbfria vinterdäck.

Dubbfria däck fungerar hyfsat vid snötäckt vägbana och på snöfri asfalt. Men på is är det milsvid skillnad. Och sen är det ju så att för att dom dubbfria ska få hyfsat grepp på is så måste dom göra avkall på en del av greppet på asfalt och snö. SÅ på det stora hela är ett dubbat däck bättre i alla väglag. Bortsett från ljudnivån då.

När det är vinterväglag i mälardalen så innebär det mestadels att det är isigt och då är skillnaden mycket stor mellan dubbade och dubbfria. När det är söndersaltad asfaltväg så är det mindre skillnad men dom dubbade är fortfarande bättre då dom inte måste göras lika mjuka för att få godtagbart grepp på is.

Så ere..

Jo, men då kom svaret snabbare än jag trodde för ett par sidor sen.

Däcken är snorhala på is, ok men inte bra på snö (men det är ju larvigt halt nu så det tar jag med en nypa salt).

Efter mindre än en vecka vinter så ringer tjejen och frågar hur hon ska göra för att komma loss. Satt fast mellan väg och dike ute på vischan, där hon hamnat i sådär 4 km/h.

Nån som vill köpa hyfsat fräscha friktionsdäck? Vi beställer nämligen RIKTIGA vinterdäck idag, men sjukt miljöfarlig dubb!

Så ere..

Ni har väl valt den kassaste lösningen för vinterframkomlighet i hela världshistorien: Bakhjulsdrift?

Då fattar jag att man kör fast... Finns moderna lösningar nuförtiden, fram och fyrhjulsdrift :D

Med fyrhjulsdrift och dubbade Hakka är det en ren fröjd att köra i "snökaos". Trots att jag inte har en TTS.

Ni har väl valt den kassaste lösningen för vinterframkomlighet i hela världshistorien: Bakhjulsdrift?

Då fattar jag att man kör fast... Finns moderna lösningar nuförtiden, fram och fyrhjulsdrift :D

Var faktiskt precis på Audi och pratade A3 Quattro :D

Och nej. Vi har valt marknadens enda miljödiesel som känns som en diesel ska göra, och har 35% mer effekt än konkurrerande dito.

Sen är jag imponerad över känslan och kontrollen i bilen trots dess litenhet och korta hjulbas. Jag har också kört bakhjuldrivet i 4-5 år (utan antisladd-, antihopp- och antiallt-system) och enda gången jag kan hålla med om att det suger för framkomligheten är när man är insnöad i en parkeringsficka. Med framhjulsdrift kan man vrida på drivriktningen vilket gör jävligt stor skillnad. Men på väg???

Får se vad skillnaden blir med riktiga vinterdäck sen. Om inte tjejen slutar skaffa massa jobb ute på vischan får vi la byta bil igen och köpa Quattro :(.

Var faktiskt precis på Audi och pratade A3 Quattro :D

Och nej. Vi har valt marknadens enda miljödiesel som känns som en diesel ska göra, och har 35% mer effekt än konkurrerande dito.

Sen är jag imponerad över känslan och kontrollen i bilen trots dess litenhet och korta hjulbas. Jag har också kört bakhjuldrivet i 4-5 år (utan antisladd-, antihopp- och antiallt-system) och enda gången jag kan hålla med om att det suger för framkomligheten är när man är insnöad i en parkeringsficka. Med framhjulsdrift kan man vrida på drivriktningen vilket gör jävligt stor skillnad. Men på väg???

Får se vad skillnaden blir med riktiga vinterdäck sen. Om inte tjejen slutar skaffa massa jobb ute på vischan får vi la byta bil igen och köpa Quattro :(.

Fina bilar att åka, men att göra en liten bil med kort hjulbas skoj är väl inge svårt? Snarare mycket lättare än att bygga en stor bil skoj.

Ja, vi har 2st mercor c-klass på jobbet med fulldubbat. Båda bor i stan och är mer försenade till jobbet (1 mil) än vad jag är med mina dubbfria (13 mil) för att dom kör fast mest hela tiden... I stan :gnissla:D

Så att dubbdäck kommer rädda framkomligheten på er BMW, har jag mycket svårt att se, om det inte är såna här däck:

valter-traktord%C3%A4ck.jpg

Fina bilar att åka, men att göra en liten bil med kort hjulbas skoj är väl inge svårt? Snarare mycket lättare än att bygga en stor bil skoj.

Ja, vi har 2st mercor c-klass på jobbet med fulldubbat. Båda bor i stan och är mer försenade till jobbet (1 mil) än vad jag är med mina dubbfria (13 mil) för att dom kör fast mest hela tiden... I stan :gnissla:D

Inte svårt att göra den sladdig och "livlig" nej, mer att göra den kontrollerbar.

Och din jämförelse haltar lite. Antalet mil är rätt irrelevant då du åker landsväg och de fastnar i stan. Hade du fastnat i stan? Hade de fastnat på landsväg?

Det är ju precis det jag skrev i inlägget ovan, enda gången jag upplevt det som negativt är när man fastnar i P-ficka. Om man blivit inplogad eller så (vilket man blir konstant i sthlm, och dessutom inparkerad då det som bekant är lite brist på parkeringar) är problemet att få bilen ur fickan. Jag har däremot aldrig ens hört om någon som fastnat under körning i stan.

(Sen får man ju i en sån här diskussion ta hänsyn till att 65% av befolkningen inte kan köra bil)

Inte svårt att göra den sladdig och "livlig" nej, mer att göra den kontrollerbar.

Och din jämförelse haltar lite. Antalet mil är rätt irrelevant då du åker landsväg och de fastnar i stan. Hade du fastnat i stan? Hade de fastnat på landsväg?

Det är ju precis det jag skrev i inlägget ovan, enda gången jag upplevt det som negativt är när man fastnar i P-ficka. Om man blivit inplogad eller så (vilket man blir konstant i sthlm, och dessutom inparkerad då det som bekant är lite brist på parkeringar) är problemet att få bilen ur fickan. Jag har däremot aldrig ens hört om någon som fastnat under körning i stan.

(Sen får man ju i en sån här diskussion ta hänsyn till att 65% av befolkningen inte kan köra bil)

Min jämförelse haltar inte alls, jag kör samma sträcka förbi personernas hus in till jobbet :fakta. Jag fastnar inte där heller.

Däremot har jag kört fast på Coops parkering med en C-klass. Fantastiskt.

Min jämförelse haltar inte alls, jag kör samma sträcka förbi personernas hus in till jobbet :fakta. Jag fastnar inte där heller.

Däremot har jag kört fast på Coops parkering med en C-klass. Fantastiskt.

Och de fastnar efter att de tagit sig ut från parkeringen. När de fått lite fart och börjat köra på "vägen", då helt plötsligt fastnar dem?

Om det stämmer hade jag snarare ordinerat en förarkurs. :gnissla

Coop-parkeringen är ju precis som jag säger.. Vad tjafsar vi om?

Och de fastnar efter att de tagit sig ut från parkeringen. När de fått lite fart och börjat köra på "vägen", då helt plötsligt fastnar dem?

Om det stämmer hade jag snarare ordinerat en förarkurs. :gnissla

Coop-parkeringen är ju precis som jag säger.. Vad tjafsar vi om?

Jag vet inte, är vi gifta eller :mad:

Nä, är det riktigt knivigt in i en rondell kan man bli stående glidandes i sidled med lite otur...

Påhängs-quattro = Haldex = A3 med quattro. Även på en TTS.

En bil med torsendifferential "letar" ju i viss mån grepp även under inbromsning, men det där har ju mycket mindre betydelse nu när elektroniken sköter bromsandet.

Jo. Det är ju en skillnad i att Haldex inte kopplar in fyrhjulsdriften förrän det börjar slira vilket ger något sämre stabilitet än en konstant fyrhjulsdrift av typ Torsen.

Dock är det inte riktigt sant att en Torsen "letar" grepp även under inbromsning.
Torsendiffen fördelar drivkraften från motorn och den gör det helt mekaniskt och utan fördröjningar.
Dock är det ju beroende av att det finns drivkraft från motorn för att något ska kunna fördelas.
Vid inbromsning så har du förhoppningsvis inte någon drivkraft från motorn. Antagligen har du släppt gasen.
Då är inte Torsendiffen aktiv längre eftersom den inte har någon drivkraft att fördela.
Visst. Det är friktion i drivlinan så ett visst mått av diffbroms finns väl men i jämförelse med vad bromsarna på en bil presterar under inbromsning så är det försumbart.

Och ja. Jag kör själv en bil med Torsen och är ganska intresserad av vad som finns under skalet. Helt överdjävligt underbart i halt väglag. Känslan när S6:an skjuter fart på halt underlag med lätt släpp på alla fyra hjulen är fenomenal.
Exakt hur torsendiffen funkar har jag dock inte lyckats klura ut. Jag har kollat på ritningar och sprängskisser men killen som konstruerade den måste ha varit ett djävla geni.

Och ja. Jag kör själv en bil med Torsen

Det gör vi här hemma också!
Dock med en slö 110hk dieselmotor.
Men det hindrar inte våran bil att dra upp andra bilar i diket.

Nackdelen med fyrhjulsdrift är att det gäller att tänka lite tvärtom.
Man kan ju t.ex inte släppa gasen om bilen skulle börja kasa i kurvorna.
Då brukar man oftast hamna i diket (har inte provat, men kompisar har gjort det).

Jo. Det är ju en skillnad i att Haldex inte kopplar in fyrhjulsdriften förrän det börjar slira vilket ger något sämre stabilitet än en konstant fyrhjulsdrift av typ Torsen.

Dock är det inte riktigt sant att en Torsen "letar" grepp även under inbromsning.
Torsendiffen fördelar drivkraften från motorn och den gör det helt mekaniskt och utan fördröjningar.
Dock är det ju beroende av att det finns drivkraft från motorn för att något ska kunna fördelas.
Vid inbromsning så har du förhoppningsvis inte någon drivkraft från motorn. Antagligen har du släppt gasen.
Då är inte Torsendiffen aktiv längre eftersom den inte har någon drivkraft att fördela.
Visst. Det är friktion i drivlinan så ett visst mått av diffbroms finns väl men i jämförelse med vad bromsarna på en bil presterar under inbromsning så är det försumbart.

Och ja. Jag kör själv en bil med Torsen och är ganska intresserad av vad som finns under skalet. Helt överdjävligt underbart i halt väglag. Känslan när S6:an skjuter fart på halt underlag med lätt släpp på alla fyra hjulen är fenomenal.
Exakt hur torsendiffen funkar har jag dock inte lyckats klura ut. Jag har kollat på ritningar och sprängskisser men killen som konstruerade den måste ha varit ett djävla geni.
Ja, att köra en torsen-quattro med 60/40-fördelning är ett sant nöje så här års. Löjligt kul och lätt.

Det är ju plättlätt att förstå den här principen: http://www.automotorsport.se/bigpix/2010/torsen_differential_operating_principle.jpg :näsblod

Det enda som är bättre än allt annat är en TTS.

Det gör vi här hemma också!
Dock med en slö 110hk dieselmotor.
Men det hindrar inte våran bil att dra upp andra bilar i diket.

Nackdelen med fyrhjulsdrift är att det gäller att tänka lite tvärtom.
Man kan ju t.ex inte släppa gasen om bilen skulle börja kasa i kurvorna.
Då brukar man oftast hamna i diket (har inte provat, men kompisar har gjort det).

Nej. Det är sant. Jag har fått dra loss en del folk som fastnat ordentligt. Dock har jag testat att köra fast själv också. Det är jobbigt. När en Quattro sätter sig i snön då sitter den fast.
Men det var min egen dumhet. Jag bestämde mig för att testa att köra på den oplogade vägen sista biten in till sommarstugan och hoppades att den skulle ploga sig fram. Det visade sig att en halvmeter snö var för mycket. Det slutade med att den gled upp på snön och hängde på underredet. Det var bara att stå med motorn igång och vänta på att det smälte samtidigt som man hjälpte till så mycket man kunde med en spade.

Det där med att släppa gasen är riktigt noga. Jag har i och för sig aldrig lagt bilen i diket men det är nog en hel del tur inblandat där.
I början när jag körde fyrhjulsdrivet så hade jag ju av naturliga skäl inte fått in ryggmärgskänslan för att absolut inte släppa gasen. Och då blev det retursladdarna från helvetet. Jag har aldrig rattat så frenetiskt för att få ordning på någon bil.

Men så länge som man bara ser till att ha lite driv så drar ju bilen sig själv ur sladden så länge som man bara ser till att rikta framhjulen dit man vill och lita på bilen.

Ja, att köra en torsen-quattro med 60/40-fördelning är ett sant nöje så här års. Löjligt kul och lätt.

Det är ju plättlätt att förstå den här principen: http://www.automotorsport.se/bigpix/2010/torsen_differential_operating_principle.jpg :näsblod

Det enda som är bättre än allt annat är en TTS.

Jojo. Principen förstår jag ju. Den har jag satt mig in i.
Jag fattar bara inte när jag tittar på sprängskisserna exakt vad varje kugghjul i konstruktionen gör och hur i helvete någon kan ha kommit på att det skulle fungera.
Men fungerar gör det.

Last edited:
Börjar bli dags att beställa hem nya vinterdäck.
Dock har jag ingen riktig aning om vilka man ska ha. :va
Någon som har något råd?
De jag har läst gott om är:
Gislaved Nordfrost 5 (Bra pris på Nordendäck -http://www.nordendack.se/Vinterdack_Dubbade_vinterdack_Gislaved/products/670891/NordFrost_5_205-55R16_94T.html)
Nokian Hakkapeliitta 4, 5 & 7

Någon som har något råd?
Gislaved Nordfrost 5 (Bra pris på Nordendäck -http://www.nordendack.se/Vinterdack_Dubbade_vinterdack_Gislaved/products/670891/NordFrost_5_205-55R16_94T.html)
Jag köpte iår Continental ContiIceContact dubbade, inte jättedyrt i min dimension (185/56-15).

Vinnare i årets vinterdäckstester i Teknikens Värld och Vi bilägare.

dom däcken har limmade dubbar, som ska vara bättre iom att de inte viker sig som vanliga dubb, framförallt när däcken gått en bit, och lossnar inte heller. Ska även fungera bättre efter flera säsonger av den anledningen (Se test tidigare i tråden).
Dom är ju utvecklade av Gislaveds gamla ingenjörer, för Continental köpte som bekant Gislaved för några år sen.

Får se hur dom fungerar när snön kommer, troligen bättre än Kumhodäcken jag köpte förra året, som fick som straff att sitta bak på en Volvoturbo iår :gnissla Funkar Conti bra blir det två till, iår eller nästa år :)

Tycker det är värt att kosta på bra däck, för det är fasen så mycket roligare att köra om man kan lita på greppet :)

Nordfrost hade jag förra året bak, 3:an, dom vart okej för att vara 10 år, bättre än NYA asiendäck...

Någon som har något råd?

Jag har kört uteslutande med Hakkapelitta 7 när jag har köpt nya däck till firmabilen/arna på mitt gamla jobb.
På några satt det Gislaved Nordfrost 5 och skillnaden märks när det blir mycket is och packad snö, där är Hakka överlägset mycket bättre.
På normalt vinterväglag är de dock väldigt lika förutom att Nordfrosten låter mer. Jag har jämfört mellan exakt likadana bilar, Octavior hela bunten.
Har nu sprillans nya Nordfrost 5 på vår 9-5:a men det blev dessa enbart för att jag bara behövde betala en tusing för 4st medan jag får betala fullpris på Hakka 7:orna, 1250:-/styck om jag inte minns fel för 185-65-15.

Så åker du hyffsat mycket landsväg och kan stå ut med lite buller (ändå lite jämfört med många andra märken) så går det lika bra att köpa Nordfrost 5 som Hakka 7. Åker du däremot mycket rejält vinterväglag så skulle jag köpa 7:orna.
Jag testade mina Nordfrostare i Sälen som premiärtur och det funkade kalasbra uppför isiga backar till stugan, trots framhjulsdrift och fullpackad bil. Brorsan fick planera bättre med sina dubbade Michelin på en Passat :D

Jag fick ju med dubblösa vinterdäck med senaste bilköpet och tänkte köra med dom.

Tyvärr är kombinationen dubblösa däck, felhjulsdrift och automatlåda absolut ingen höjdare.

Första morgonen med lite ishalka och jag skulle ut på stora vägen lite snabbt (kom en bil som jag skulle hinna före) så ställde sig bilen på tvären både när den la in tvåan och trean...

Skrattretande!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...