Det eviga tjafset om vinterdäck

Dubbfria fungerar förvånansvärt bra.
Om det är "riktiga" dubbfria vinterdäck (inte åretruntdäck).
Men dubb är naturligtvis överlägset.

Varför skulle dubb vara överlägset!?
Har för mig att det var ett friktionsdäck som var totalvinnare i årets test:tummenupp

Skulle vara kul om de testade dubb/friktions däck som var körda
1:nya
2:5000km
3:10000km
4:15000km
5:20000km
Det skulle vara ett intressant test!

Kollade mina dubbdäck när däcken var körda ~10 000km och kunde konstatera att det saknades ungefär 30% av dubben:huvet
Bilen jag hade innan med friktionsdäck körda 20000km+ kändes avsevärt bättre att köra med!

Har för mig att det var ett friktionsdäck som var totalvinnare i årets test:tummenupp

Kollade mina dubbdäck när däcken var körda ~10 000km och kunde konstatera att det saknades ungefär 30% av dubben:huvet
Bilen jag hade innan med friktionsdäck körda 20000km+ kändes avsevärt bättre att köra med!

Ja, dubbdäcken lider ju dessvärre av att de blir avsevärt mycket sämre efter X antal mil men det är fortfarande överlägset med dubbdäck på vinterväglag kontra dubbfritt.
Jag kör alltid med dubbdäck, dels för att jag inte kan köpa annat pga vissa omständigheter och sen för att det suger med dubbfritt när det väl gäller.
Men efter 1000mil så duger de gott fortfarande.
Och angående vinst i test så kanske det var A-bladets tester :gnissla

Har kört cirkus 30000-40000mil med dubbdäck och tappat högst 50 dubb, allt som allt. Jag har hyffsat tung högerfot men är noga med att köra in däcken de första 100 milen.

http://www.trafikverket.se/Aktuellt...201009/Dubbdack-minskar-risk-for-dodsolyckor/

Tror inte att alla dubbdäck i denna undersökning var nya...

Hade lånebil i förra veckan. Årets modell på bil, antar att däcken var nya också, Hakka-nånting dubbfritt. Funkade bra ända tills det blev halkigt... tror att alla antisystem gick oavbrudet.

Ja, dubbdäcken lider ju dessvärre av att de blir avsevärt mycket sämre efter X antal mil men det är fortfarande överlägset med dubbdäck på vinterväglag kontra dubbfritt.
Jag kör alltid med dubbdäck, dels för att jag inte kan köpa annat pga vissa omständigheter och sen för att det suger med dubbfritt när det väl gäller.
Men efter 1000mil så duger de gott fortfarande.
Och angående vinst i test så kanske det var A-bladets tester :gnissla

Jag har för mig att jag läste testet i TeknikensVärld, kommer inte ihåg xakt!

Har kört cirkus 30000-40000mil med dubbdäck och tappat högst 50 dubb, allt som allt. Jag har hyffsat tung högerfot men är noga med att köra in däcken de första 100 milen.

http://www.trafikverket.se/Aktuellt...201009/Dubbdack-minskar-risk-for-dodsolyckor/

Hade lånebil i förra veckan. Årets modell på bil, antar att däcken var nya också, Hakka-nånting dubbfritt. Funkade bra ända tills det blev halkigt... tror att alla antisystem gick oavbrudet.

Hur mina däck var inkörda vet jag inte, annat än att de va inkörda av en dam 40+:tuttar

Hur kör du egentligen?:D händer mig otroligt sällan att jag får antisladdsystemet att gripa in (om jag inte vill det förståss:gnissla)

Lyllo. Jag har högst 50 dubb kvar. :gnissla

Dåliga dubbade tappar dubb. Har kört med Nokian de senaste tio åren och tappat max fem dubb per däck hittills. Detta alltså på fyra uppsättningar däck.

Jag har för mig att jag läste testet i TeknikensVärld, kommer inte ihåg xakt!

Hur mina däck var inkörda vet jag inte, annat än att de va inkörda av en dam 40+:tuttar

Hur kör du egentligen?:D händer mig otroligt sällan att jag får antisladdsystemet att gripa in (om jag inte vill det förståss:gnissla)

Måhända att jag gick lite till överdrift:va

Dåliga dubbade tappar dubb. Har kört med Nokian de senaste tio åren och tappat max fem dubb per däck hittills. Detta alltså på fyra uppsättningar däck.

Jag upplever samma sak med Hakkapelitta, att de tappar förvånansvärt lite dubb. Och efter att ha kört uteslutande med Hakka och Gislaved de senaste 5 åren så kommer jag inte köra annat än Hakka när det gäller dubbat i framtiden. Har 195/65-15 på Saaben nu med Hakka 5 och det enda negativa är att den rör sig över hela vägen med så hög profil samt mjukt gummi, men fan vad det greppar!

Jag upplever samma sak med Hakkapelitta, att de tappar förvånansvärt lite dubb. Och efter att ha kört uteslutande med Hakka och Gislaved de senaste 5 åren så kommer jag inte köra annat än Hakka när det gäller dubbat i framtiden. Har 195/65-15 på Saaben nu med Hakka 5 och det enda negativa är att den rör sig över hela vägen med så hög profil samt mjukt gummi, men fan vad det greppar!

Så är det.

Jag har kört hakka 2, 4, 5 och nu hakka 7. Sjuorna har jag bara kört 200 mil med, men jag utgår från att de håller lika bra som de tidigare modellerna. Mina dimensioner har varierat från svenssonbil till suv.

Körde nordfrost på ett jobb jag hade. När tre millimeter däck hade slitits ned så hade 70% av dubbarna försvunnit... Detta trots inkörning.

Inte läst tråden, vill inte heller.

1 December ska snö ostarna sitta på.

Om folk hade lärt sig köra bil så hade de kvittat när du byttat däck. Så länge man har gott om mönster på sommardäcken så kan man gott klara sig första snön som kommer november och ligger 1-2 dagar. Dvs om man nu har dubbdäck.

Mina sommardäck var som att åka på halkbana med när det kom lite snö :rolleyes:
Och dom är helt nya.

Jag väntar tills snön kommer oftast. Och i år så kom den tidigt.

Har förövrigt dubbdäck av "märket" Fighter i 165/15 Dimension.
Hur bra grepp somhellst :va
Måste vara att de är så smala.

Förra året låg även två uppsättningar snökedjor i bagaget.
Nästan aldrig haft så roligt med bilen, snacka om att det blir en traktor :D

Last edited:

Lägger man stor vikt vid ljudnivå, bränsleekonomi, stabilitet på torr vägbana och inköpspris så är friktionsdäck bättre än dubbdäck.
Men bäst är begagnade sommardäck.

Edit:
Någon som vet var man får tag på en prisvärd dubbpistol?

Last edited:
Lägger man stor vikt vid ljudnivå, bränsleekonomi, stabilitet på torr vägbana och inköpspris så är friktionsdäck bättre än dubbdäck.
Men bäst är begagnade sommardäck.

Edit:
Någon som vet var man får tag på en prisvärd dubbpistol?

Det är gjort. Teknikens värld för ett par år sedan.

Ett par år gamla dubbdäck var klippt värdelösa medans dubbfria fortfarande var försvarbara...

Sen vet väl alla att Gotland är sista kommunistutposten i Sverige? Lite som ett U-land... :tungan. Jag blir chockad varje år jag är där hur mycket tiden är stått still sedan 70-talet :), säkert har vinterdäckstjafset sitt ursprung där med, därför vet vi på fastlandet inte var TS snackar om...

Jag slår på vinterdäcken när jag tror att det skall bli halt. Iår i Oktober.

Det som jag tycker är mest fascinerande är ju att folk blir lika överraskade av snöhelvetet varenda jävla år... Det är aldrig någon som tänkt på att förra årets "snökaos" mycket väl kan upprepa sig och därför har vidtagit förebyggande åtgärder, nejdå. Det ska väntas in i det sista med att kränga på vinterhjulen, vilket får till följd att när snön väl kommer någon gång sådär under någon förmiddag så står allas bilar på sommardäck. Så sen när alla ska hem från jobbet är det halt som fan, alla saknar grepp, hälften av bilarna hamnar i diket och media har sitt "snökaos" på löpet.

Varför inte för en gångs skull tänka efter i förväg och kränga på däckhelvetena i förebyggande syfte någon gång innan det faktiskt blivit helt nödvändigt, så sitter de där när du väl upptäcker att de behövs?:) Fattar inte varför folk fått för sig att det är en sån enorm synd att lägga på vinterdäcken i förväg, varför ska det väntas in i det sista för?:va

Var och bytte däck hos en mycket bra däckhandlare där vi diskuterade detta ganska mycket. Han upplevde det som att de som har dubbdäck sätter på lite för sent (efter den första halkan) medans de som kör friktionsdäck sätter på dem ngt tidigare, det kan nog stämma något i det.

Förbaskad dålig tajming i år, bilen levererades (med sommardäck) precis när det första "snökaoset" kom (2,5 dm snö) men nu är vinterdäcken på och det är skitskoj att leka runt i snön :banana

Till bilen vi har nu samt de vägar vi kör på så fungerar friktionsdäck alldeles utmärkt :tummenupp, När jag däremot bodde på landet, hade annan bil, så var det dubb som gällde.

Edit..dubbdäck är idag heller inget alternativt då vi åker en del till tyskland och på autobahn får man inte ha dubbdäck :ajjabajja

Last edited:
Mina sommardäck var som att åka på halkbana med när det kom lite snö :rolleyes:
Och dom är helt nya.

Jag väntar tills snön kommer oftast. Och i år så kom den tidigt.

Har förövrigt dubbdäck av "märket" Fighter i 165/15 Dimension.
Hur bra grepp somhellst :va
Måste vara att de är så smala.

Förra året låg även två uppsättningar snökedjor i bagaget.
Nästan aldrig haft så roligt med bilen, snacka om att det blir en traktor :D

Farsan körde med Fighter för 3-4 år sen och det var dom bästa däck jag har provat, det var något överjävligt grepp i dom 195/65-15 var det han hade.

Själv kör jag med dubbade nokian just nu 205/55-16 och hittils har jag inget att anmärka på. Dubbfritt gillar jag däremot inte, fungerar bra i lössnö men inte ett dugg bra om det är hårdpackad snö eller is.

Det är gjort. Teknikens värld för ett par år sedan.

Ett par år gamla dubbdäck var klippt värdelösa medans dubbfria fortfarande var försvarbara...

Se där, skall kolla via deras webb ifall man får tag på testet, skulle vara kul om jag får min teori bekräftad att dubbdäcken slits avsevärt snabbare än friktionsdäcken!:tummenupp

Kan det månne rent av vara så att europeiska (M+S) friktionsdäck kan vara de som är bäst - sett under hela däckets livslängd, då de "slits" jämnast!?:va

Datumen ska vara 1 oktober och 1 december. Det är möjligt att någon i tråden heter Oktober och December, men det har knappast med datum att göra.

Var och bytte däck hos en mycket bra däckhandlare där vi diskuterade detta ganska mycket. Han upplevde det som att de som har dubbdäck sätter på lite för sent (efter den första halkan) medans de som kör friktionsdäck sätter på dem ngt tidigare, det kan nog stämma något i det.

Förbaskad dålig tajming i år, bilen levererades (med sommardäck) precis när det första "snökaoset" kom (2,5 dm snö) men nu är vinterdäcken på och det är skitskoj att leka runt i snön :banana

Till bilen vi har nu samt de vägar vi kör på så fungerar friktionsdäck alldeles utmärkt :tummenupp, När jag däremot bodde på landet, hade annan bil, så var det dubb som gällde.

Edit..dubbdäck är idag heller inget alternativt då vi åker en del till tyskland och på autobahn får man inte ha dubbdäck :ajjabajja

Glöm inte att fyrkrafsare bromsar lika illa eller lite sämre än tvåhjulsdrivna bilar (dom väger lite mer). Det är lätt att glömma när man leker runt. Jag har surt erfarit detta med mina Subaru WRX STi´er för några år sedan...

Dubbfria bromsar asdåligt även på en fyrkrafsare när det är is :näsblod

Datumen ska vara 1 oktober och 1 december. Det är möjligt att någon i tråden heter Oktober och December, men det har knappast med datum att göra.

Du får förklara lite bättre Valmers.

1a oktober får man sätta på dubbdäck, de måste tas av 15e April. De är även tillåtna under annan tid om vinterväglag råder eller förväntas

1a December - 31 Mars måste man ha vinterdäck om vinterväglag råder*

*Med "vinterväglag" menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan

Det finns självklart ett par tillägg:

*Likvärdig utrustning" kan till exempel vara sommardäck med snökedjor på alla hjul.
*Vid användning av dubbade däck måste alla hjul på fordonet vara försedda med dubbdäck

Last edited:
Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...