Det är sällan farten som dödar!

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Farten är oväsentlig!! Det är uppbromsningssträckan som har betydelse!!

Det är bristen på bromssträcka som dödar.

Största delen av den hastighetsövervakning som jag ägnar mig åt är i innerstan där det finns oskyddade trafikanter. Cyklister och fotgängare beter sig ju oftast som nyligen försöksutskrivna från psyket. Kör man på någon i 50km/h så dör de. Om hastigheten är 30km/h så överlever de.

Jag kan både sova om nätterna och se mig i spegeln.
 

Kneedrag

Guest
det är inte bra att köra för sakta heller

Det här jag skriver är helt sant och har hänt.

Vi var 4 st hojåkare som var ute och åkte en dag förra sommaren. Tjejen som ligger först har skjuts på sin custom och har haft mc körkort i 15 år inga olyckor.
Vi tog vägen från Alingsås till Älvängen lite goa kurver customtjejen ligger i ca 60-65 km/h, hela vägen är 70 skyltad. Flera bilar gör idiotomkörningar förbi oss alla 4 för att vi ligger i 60-65 km/h. Det var fruktansvärt nära en frontalkrock mellan två bilar. Javisst i lagens mening skulle det inte vara vårat fel men om nu bilarna krockat och slungas in i någon av oss hojåkare. Ja då skiter man nog i lagen.

Åker alldrig mer med henne kan jag ju säga. Det kan gå till överdrift också att köra sakta o säkert:3freak
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
et här jag skriver är helt sant och har hänt.

Vi var 4 st hojåkare som var ute och åkte en dag förra sommaren. Tjejen som ligger först har skjuts på sin custom och har haft mc körkort i 15 år inga olyckor.
Vi tog vägen från Alingsås till Älvängen lite goa kurver customtjejen ligger i ca 60-65 km/h, hela vägen är 70 skyltad. Flera bilar gör idiotomkörningar förbi oss alla 4 för att vi ligger i 60-65 km/h. Det var fruktansvärt nära en frontalkrock mellan två bilar. Javisst i lagens mening skulle det inte vara vårat fel men om nu bilarna krockat och slungas in i någon av oss hojåkare. Ja då skiter man nog i lagen.

Åker alldrig mer med henne kan jag ju säga. Det kan gå till överdrift också att köra sakta o säkert

Who's the bigger fool,
the fool or the fool that follows him?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
retas inte det var det jobbigaste jag gjort med gixxern

Skämt å sido :)
Jag förstår hur du menar, men det var ju bilisterna som gjorde fel, och man kan inte förbise faktumet att det är pga den här attityden i samhället som vi fortsätter att få så många döda i trafiken.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Slutsats: Kameraövervakning kommer att öka.
För där de har satts upp har olyckorna minskat.
Eller?

Min slutsats är att eftersom kameror är ett lätt sätt att dra in pengar till statskassan så kommer kameraövervakningen att öka trots att den inte påverkat olycksstatistiken.

Sedan gapar man som en papegoja att det är för att minska olyckorna!

Jag har inte sett några bevis för att kamerorna minskar olyckorna! Däremot har jag hört Dingvall påstå det!


Och?

Jag anser det vara mest ordbajs för att rättfärdiga sitt misslyckande!
 
Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Nu tänkte jag!!! Hur får man fram % sattsen? Är den tagen utifrån antal personer i Sverige och då kanske med de som är turister här, eller är de dem med körkort på olika fordon, eller bara ett, eller är de som framfört fordon utan behörighet. Äh ni fattar! Ja att ett visst antal har dött är ju svårt att trolla med men med % kan man ju få fram de siffror man behöver......

Bara en tanke.............
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fartkameror på vissa sträcker gör att hastighteten ökar ännu mer under de sträckor som inte övervakas om nån ex. har bråttom eller likande.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Det är alltid farten som dödar (om inte sjukdom uppkommit).....
MEN det är väldigt sällan som hög fart är ORSAK till en olycka
och det har bla Vägverket missat...och därför så minskar inte
antalet döda trots alla kameror....dvs man måste ner under 50km/h
för att minska dödsrisken rejält vid en olycka
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Allting har med pengar att göra.
Enligt VV är ett liv värt 14,2 miljoner, en svårt skadad 2,6 miljoner och en lindrigt skadad 150000 kronor.

Argumentet att motorcyklisten skadar bara sig själv håller inte - döden/skadan medför en kostnad för samhället (alla andra).

vill öppna med att jag är medveten om det finns endel att invända mot nedanstående, men det är endast en tanke:

jag har alltid tyckt det är nåt vrickat med hänvisningar vad ett människoliv är "värt" för staten i kronor och ören. För det första så kan man ju blivit uppfostrad av vargarna i skogen eller flyttat hit i könsmogen ålder från Uzbekistan och i runda slängar inte kostat staten en spänn, då borde man ju (om man bortser ifrån den ändå ganska lilla chansen att skada andra med sitt MC-åkande) få köra precis som en hedning, eller? Förutsatt att man har den goda smaken att dö på fläcken om man klotar... Och sen är det ju lite bakvänt att genom lag tvinga alla svenska medborgare att t.ex. gå i skolan för att sedan hänvisa till (bland andra kostnader givetvis) denna ofrivilliga investering för att vidare diktera vårt liv?

vill man vara morbid kan man ju maxa samhällsnyttan och ge alla som går i pension en upphottad gixxer utan bromsar... men så morbida ska vi inte vara.
 
Last edited:

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Rullvägar

Jag fick just en lysande idé.. Tänk om vi skulle göra om alla vägar till "rullvägar". Man kör in i ett fack, typ parkeringsruta, sen blir man utslussad på vägarna. På så sätt skulle man slippa alla fortkörningar och olyckor. Dessutom skull man slippa trafikövervakningen vilket skulle spara pengar. Fast staten kanske tjänar mer på böter?:tungan
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
2007 togs 18% fler i fartkameror jämfört med året innan.
http://www.metro.se/se/article/2008/01/30/06/5932-57/index.xml

Få se nu... Hur mycket minskade antalet döda i trafiken? :va

Men det gav ju en halv miljard extra till statskassan att slösa bort...(vajerräcken?) :yoparty

18 % fler böter och 10 % fler döda, det verkar logiskt (om "fart dödar" gäller).
Fast böterna beror kanske på fler kameror också. :gnissla

Från 10 år utan tillbud snittar jag nu en incident om året:
1- bilist öppnar dörren så jag cyklar in i
2- påkörd bakifrån
3- bilist svänger i korsning och hävdar bestämt att jag som cyklist ska ge han företräde på cykelöverfart :dummer

Jag skulle gärna se fler poliser, kameror, vajerräcken och vad det finns för åtgärder, eftersom medelsvensson är inga små lamm utan kör och beter sig som idioter i trafiken (min erfarenhet numera, enligt ovan).

Om idioterna dessutom själva finansierar sina egna motåtgärder har jag inget emot. Vajerräcken är väl inte så poppis bland motorcyklister, men de minskar ju mötesolyckorna med ca 100 %.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
18 % fler böter och 10 % fler döda, det verkar logiskt (om "fart dödar" gäller).
Fast böterna beror kanske på fler kameror också. :gnissla

Från 10 år utan tillbud snittar jag nu en incident om året:
1- bilist öppnar dörren så jag cyklar in i
2- påkörd bakifrån
3- bilist svänger i korsning och hävdar bestämt att jag som cyklist ska ge han företräde på cykelöverfart :dummer

Jag skulle gärna se fler poliser, kameror, vajerräcken och vad det finns för åtgärder, eftersom medelsvensson är inga små lamm utan kör och beter sig som idioter i trafiken (min erfarenhet numera, enligt ovan).

Om idioterna dessutom själva finansierar sina egna motåtgärder har jag inget emot. Vajerräcken är väl inte så poppis bland motorcyklister, men de minskar ju mötesolyckorna med ca 100 %.


Och hur många av dina olyckor skulle ha undvikits med lägre hastigheter och hastighetsbegränsningar?

Du borde kanske ha cyklat långsammare...:va
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top