Den bästa samhällsekonomiska åtgärd som finns är faktiskt att placera ut fartkameror så medelhastigheten sjunker, det finns det studier på.
Du verkar ju ha bestämt dig för att dina åsikter är sanning så jag vet inte hur jag ska kunna bemöta dina inlägg när varken argument eller statistik biter på dig.
Sätt dig in i frågan lite bättre och ta med en kostnadsberäkning så ser du snart vilka prioriteringar som är viktiga. Det är inte botbeloppen som gör att staten tjänar pengar, det är vad samhället sparar i form av vårdkostnader mm som är den stora vinsten med sänkt hastighet.
Jag tipsar åter igen om
www.vti.se , använd sökfunktionen under "vår forskning" och sedan "publikationer" så har du läsning året ut.
Jag ställer mig en liten fråga när jag läser det påståendet.
De senaste åren har man placerat ut i storleksordningen 1000 fartkameror som enligt uppgift ska sänka medelhastigheten och rädda ett antal liv. Dessutom har man byggt oräkneliga vägsträckor med 2+1 väg med vajerräcken. Dessa ska också rädda ett antal liv.
Detta enligt vad VV och VTI påstår.
Trots detta så har antalet döda och skadade i trafiken inte minskat dom senaste åren. Detta är också enligt statistik från VV och VTI.
Om jag inte minns fel så var det till och med så att det har ökat något.
Hur kommer det sig att det dör fler trots att man vidtagit massor av åtgärder som man hävdar ska rädda liv??
Personligen anser jag att det finns andra farliga beteenden i trafiken som man borde fokusera mer på. Alkohol, bristande omdöme och liknande.
Fartkamerorna är mest en kassako för staten. Det kostar förhållandevis lite att montera upp en kamera jämfört med vad den kan dra in i form av böter.
Men visst håller jag med om att farten går att sammankoppla till mängden olyckor och hur allvarliga dom blir. Högre fart ger mindre reaktionstid och större rörelseenergi.
Dock används fartkamerorna på helt fel sätt om man verkligen är ute efter att öka trafiksäkerheten.
Idag är kameran aktiverad under någon minut per dygn. Detta för att en bild som tagits innebär samma som att ett brott rapporterats och detta måste behandlas. Är kameran på längre tid så hinner man inte med att behandla alla bilder. Detta innebär att Torsten som åker förbi kl 20:03 åker dit för fortkörning 113 km/h på 90-väg eftersom kameran råkade vara på då. Yngve som kör förbi 2 minuter senare i 170 får inga böter eftersom kameran inte längre var aktiv.
Det vettiga alternativet vore att använda kamerorna så effektivt som möjligt. Dvs. Kameran registrerar alla som kör över tröskelvärdet för kameran. Sedan börjar utredande personal med den värsta överträdelsen först och går nedåt i prioriteringsordning. Dom som inte hinns med under dygnet får slängas. Det kommer att vara en hög med fortkörningar som normalt sett brukar rubriceras som ringa.
På så sätt kan man fånga dom som kör riktigt fort och därigenom är dom som åtminstone fartmässigt är farligast till skillnad från nu.
Så länge ingen gjort en ansats att utnyttja systemet effektivare så kommer i alla fall inte jag att tro något annat än att det är en kassako för staten.
För övrigt så har man på en del ställen i England börjat montera ner kameror eftersom man anser att dom inte främjar trafiksäkerheten i någon större omfattning.
Fartkamerorna i Sverige har inte räddat några liv och kommer troligen inte att göra det heller. Jag har inte sett någon statistik som styrker det. Det enda jag sett är att hastigheten just förbi kameran är något lägre än innan. Troligen beroende på att folk bromsar. Sen översätter man det till antal räddade liv efter den beräkningsmodell som jag inte sett några belägg för att den är korrekt baserat på att om hastigheten är 3 km/h lägre så sjunker risken för dödliga olyckor si och så mycket.