Dessa försäkringsbolag...

Lasrod

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
ER-6n 09
Har länge planerat att köpa MC och har därför ringt runt till de försäkringsbolag jag hittat.

Bilsport-MC
Trygg-Hansa
Länsförsäkringar
Bilsport och MC-specialförsäkringar
If
Folksam
Vesta
Gjensidige

För det första undrar man ju varför det varierar i pris på halvförsäkring beroende på hur länge man haft kort och vilken ålder man har. Större risk för stöld om man är 25 jämfört med 30? Större risk för skadegörelse om man haft körkort 1 år jämfört med 5 år?

För det andra undrar man varför vissa försäkringsbolag tar ut högre försäkringspremie än vad hojen är värd. Räknar dom med att man kör sönder en hoj per år eller? Detta kan kanske förklaras med att dom helst enkelt inte vill försäkra den typen av motorcykel men men säg det då.

För det tredje, varför kan man inte på alla bolag få prisuppgift via internet. Sitta i dessa telefonköer kan väll knappast gynna försäkringsbolagen.

Hur som helst.. dessa "beräkningar" finns det nog ingen vettig grund till.

Hittade i alla fall en billig försäkring för min del och nöjd med deras pris åkte jag idag och gjorde upp affären för mitt inköp av hoj.

Allt klart, ringer försäkringsbolaget för att teckna försäkring. Nej då det går inte för jag har inte MC kort. D.v.s. jag får inte teckna försäkring för stöld på en MC då jag inte har MC-kort. Irriterad som fan säger jag upp alla andra försäkringar i det bolaget. MC-kortet är kanske en månad bort men jag vill kunna övninsköra lite privat också innan jag gör uppkörningen.

Hur som helst; Jag tar fram listan igen med försäkringsbolag och börjar ringa runt igen. Inte ett enda försäkringsbolag av de jag pratade med har något problem med att man ska få teckna halvförsäkring även om man inte tagit körkort. Som tur var hittade jag ett annat försäkringsbolag där priset bara var ett par hundralappar dyrare och rabatterat då jag även tecknade mina övriga försäkringar där.

När kommer det ett enklare sätt att teckna försäkringar på? Kanske redan finns?

Jag har i alla fall klurat lite på detta och jag tror formeln för att beräkna ut försäkringspremie ser ut ungefär såhär:
(MC-kubik / MC-ålder) * ( klockslag * (ålder / 2) ) * minuter_kvar_till_fikapaus

Nu slutade ju detta med ett "bra" pris i alla fall men suckar redan djupt inför nästa år då det blir dags igen med samma veva att hitta billigaste försäkringen.

...

För det andra undrar man varför vissa försäkringsbolag tar ut högre försäkringspremie än vad hojen är värd. Räknar dom med att man kör sönder en hoj per år eller? Detta kan kanske förklaras med att dom helst enkelt inte vill försäkra den typen av motorcykel men men säg det då.
...

Ja det märks att du inte förstår vad du betalar för. Trafikförsäkringsdelen har inget med värdet på motorcykeln att göra. Den beror på vad personskadorna kostar! T.ex;

Pelle 25 bast kör omkull på en hoj som är värd 25 000 som skrotas men hans ersättning för ärr och invaliditet uppgår till 150 000. Alltså... premien har inget med värdet på motorcykeln.

Iövrigt så ja.. de är jobbiga att ha o göra med. Vänta du bara tills du behöver använad försäkringen ;)

Ja det märks att du inte förstår vad du betalar för. Trafikförsäkringsdelen har inget med värdet på motorcykeln att göra. Den beror på vad personskadorna kostar! T.ex;

Pelle 25 bast kör omkull på en hoj som är värd 25 000 som skrotas men hans ersättning för ärr och invaliditet uppgår till 150 000. Alltså... premien har inget med värdet på motorcykeln.

Iövrigt så ja.. de är jobbiga att ha o göra med. Vänta du bara tills du behöver använad försäkringen ;)

Tack för det svaret... Där fick jag en förklaring på varför trafikförsäkringen är dyr om man är ung. Hade inte tankarna på trafikförsäkringen när jag funderade över halvförsäkringen.

Jag hoppas för övrigt att jag aldrig behöver använda försäkringen... vill inte ens tänka på hur omständigt det måste vara.

Tack för det svaret... Där fick jag en förklaring på varför trafikförsäkringen är dyr om man är ung. Hade inte tankarna på trafikförsäkringen när jag funderade över halvförsäkringen.

Jag hoppas för övrigt att jag aldrig behöver använda försäkringen... vill inte ens tänka på hur omständigt det måste vara.

Det är trafikförsäkringen som är den överlägset största delen i halvförsäkringen. Halvförsäkring=trafik+delkasko. Säg att halv går på 15000/år. Då kanske trafik motsvarar 12000 och delkasko 3000 till exempel. Som andra sagt, trafikdelen baseras till största del på personskadekostnader. En hojtyp som ofta är inblandad i trafikolyckor ger därför en hög premie, tillsammans med om du bor i en större stad med fler olyckor eller ej. Delkasko-försäkringen varierar till största del med typ av hoj (eftertraktad stöldmässigt etc.), samt vart du bor.

Typ så.

Hade förväntat mig något kaxigt tillbaka, men var så god :)

Ja att nyttja försäkringen är aldrig kul, vare sig man smällt eller den blivit stulen.

Gnäll kommer bevisligen av okunskap. Vet man vad premier beräknas på så är man inte lika benägen att gnälla över dom. Och vet man hur försäkringen gäller (dvs läser försäkringsvillkoren innan man tecknar försäkringen) så är man inte lika benägen att gnälla när det smäller eller hojen blir stulen. Vem fan köper en kass tv bara för att den är billigast? Klart man kollar vad man får innan man handlar, och ibland får man se till annat än priset.

Gnäll kommer bevisligen av okunskap. Vet man vad premier beräknas på så är man inte lika benägen att gnälla över dom. Och vet man hur försäkringen gäller (dvs läser försäkringsvillkoren innan man tecknar försäkringen) så är man inte lika benägen att gnälla när det smäller eller hojen blir stulen. Vem fan köper en kass tv bara för att den är billigast? Klart man kollar vad man får innan man handlar, och ibland får man se till annat än priset.

Allt står inte i försäkringsvillkoren, och mycket kan inte försäkringsbolagen förklara heller.

Exempelvis varför stöldförsäkringen (halvförsäkringen) är dyrare för en ung person jämfört med en äldre. Nu har jag inte exakta siffor i huvudet men säg att en halvfösäkring för mig kostar ca 10 000kr medans trafikförsäkring kanske går på 7000kr. För en vänn som är äldre går halförsäkring på 6000kr och trafikförsäkring på 4000kr. D.v.s. även stöldförsäkringen är dyrare och inte bara trafikförsäkringen.
Det finns säkert en bra förklaring. Kanske är det så att det stjäls fler motorcyklar från yngre p.g.a. yngre personer kanske är mer oförsiktiga och inte låser eller liknade. Problemet är att det ofta är väldigt svårt att få svar på frågor som dessa.

Ett annat exempel är det ovanför att jag på ett försäkringsbolag får teckna trafikförsäkring men inte halvförsäkring p.g.a. att jag inte har tagit körtkortet ännu.

Mycket går att få förklarat men oavsett är det väldigt rörigt och svårt att hitta den försäkring som passar bra.

1. Hitta en hoj man gillar.
2. Ringa 8 försäkringsbolag angående pris.
3. Gå till 1 igen om det är för dyrt
4. Läsa villkor så att försäkringen verkligen är värd sitt pris.
osv.

De flesta orkar nog inte med det utan ringer 1-3 försäkringsbolag och tecknar försäkringen.

Det värsta är inte om det kostar mycket men när man inte kan få förklaringar på varför.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti