Deprimerad

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
satan helvete, första hjul, ensam ,känner mej ensam, skit piss ,helvete,, sorry ville bara skriva av mej lite trösten står i köket,tror jag inte e ensam om dettaskit

Nej, du är långt ifrån ensam. Är också deprimerad. Det är jag dock normalt. Får ingenting gjort pga detta osv...

Livet är en hora!

Ryck nu upp er killar!! själv går jag ner och torrgasas tro mig det hjälper. :banana:tummenupp

Trist, men snart kommer solen & torra vägar, halva vinterhelvetet är över snart!
Alla är deppiga ibland, en del av livet, försök hitta ljuspunkterna i livet, dom finns där!

Har haft en sådan perion nu, började oktober och höll på hela november och lite in i descember.
Sov konstant, åt knappt nått (kanske en två ggr om dagen), va inte och tränade eller nått under denna perioden. Allt va pest och det fanns ingen ork till nått.
Men det började ljusna för några veckor sen.

Bara att umgås med polare och försöka få så mycket soljus du kan (lägga sig i ett solarie kan också hjälpa).

Spriten hjälper föga...

Det gör inte mjölk heller.

Last edited:
Trist, men snart kommer solen & torra vägar, halva vinterhelvetet är över snart!
Alla är deppiga ibland, en del av livet, försök hitta ljuspunkterna i livet, dom finns där!

Att kalla sig lite deppig och att vara deprimerad är två helt olika saker. När man är deprimerad så har hjärnan nästan helt slutat producera dopamin vilket är den signalsubstans i kombination med serotonin som gör att man känner sig lycklig av olika saker. En deprimerad människa uppskattar inte en ny hoj, torra vägar och en miljonvinst. Dennes hjärna tillåter inte det.

Skulle hjärnan pumpa ur sig dopamin när man slår fontanellen i köksluckan så skulle man uppfatta även detta som något fantastiskt. Depression är en sjukdom som är resor farligare än att köra hoj statistiskt.

Jag vet, är i skrivande stund på väg att ta mig ur en 4-år lång sådan.
Jag har inga enkla tips men jag tror radikala miljöombyten samt att man unnar sig själv det man verkligen vill ha kan vara en del av lösningen.

Man måste hitta en mening med livet för i grunden av en depression så är det just den som försvunnit då saker som tidigare betytt massor inte betyder mer än att t.ex borsta tänderna.

Det är svårt att vara deprimerad. Det är tyngre än många andra åkommor då man är på gränsen till att "ge upp" mestadels men eftersom det inte syns får man ingen som helst sympati eller förståelse från omgivningen. Bara man är lite snorig så tittar folk glosögt på en och visar sitt medlidande trots att vem som helst klarar sig finfint i en sådan situation.

Spriten hjälper föga...
Nix, är man deppig är Jack och Johnnie dom sämsta man kan umgås med!

Som sagt, alla har såna perioder ibland, det är en del av livet. Och ingen annan kan lösa problemen, egentligen. Stöd och råd är otroligt viktigt, men man måste vilja själv också.

Ta promenader, frisk luft och motion är otroligt viktigt, och med lite nya intryck så glömmer man ofta vad det som egentligen var jobbigt, alternativt kommer på dom där bra lösningarna, när hjärnan får lite nya intryck och inte sitter fast i ett hörn längre.

Fyll ditt sociala behov. Ibland behöver vi få vara ifred, en lugn och tyst kväll när man sitter med en mugg choklad och läser en bok/lyssnar på skön musik/ser en bra film/bara sitter tyst och funderar/lyssnar på när stormen sliter i knutarna/knypplar/ritar, ja, du fattar. Eller så kanske man behöver träffa nån polare man trivs med, en sån man törs sitta tyst med i två timmar, eller prata om allt med. Det viktiga är nog att man gör det man själv vill, inte de man måste/polarna tycker att man måste.

Ät ordentligt! Är kroppen tom på energi så blir det i sig en negativ spiral, och man orkar inte ta sig för det man borde. Dessutom mår man bra av god mat, kroppen och själen är ju ganska tight, och man måste vårda båda för att må bra i slutänden.

Få ljus! Nu har det varit några riktigt gråa, mörka och trista månader, det gör dom flesta mer eller mindre deppiga! Det finns ljusterapi, men det finns lampor som skickar ut solljus också. Kroppen behöver solljus på huden, och ögonen behöver se solljus för att kroppen ska skapa melatoninhalt, dvs ett av de hormon som styr vår pigghet. Deprimerade har ofta låg melatoninhalt, och alkohol bidrar till att sänka melatoninhalten i kroppen! Återigen, ge fan i spriten om du är hängig ;)

Gör listor på saker du måste göra, tex diska, handla mat, laga mat, ät middag, duscha, släng soppåsen i köket, köp tandkräm, dvs enkla saker. Då kan man hela tiden pricka av saker man har gjort, och få en liten bekräftelse att man har producerat en hel del och fått saker gjorda. Sånt är lätt att missa om man är stressad/deppig. Sen ska man ju inte skriva "Renovera bilen å laga allt trasigt", utan dela upp det i så små delar som möjligt, så att det dels inte ser så gigantiskt stort å svårt ut, och dels så att man får pricka av en massa saker varje dag.

Sov ordentligt! Är man inte utvilad och har fasta rutiner så har man aldrig någon ork att gå vidare heller. Sover man bort dagen, och solljuset, så kommer kroppen ur fas, och bara det gör att man blir hängig.

Ähhh, ryck upp er för fan!

Jag får inte fira jul ensam trots att jag vill det, jag är övertygad om att ni har folk omkring er som tycker att ni ska fira med dom, men istället har ni valt att sitta och tycka synd om er själva!

Och sprit har aldrig hjälpt mot något, det är bara folk som är helt dumma i huvet som tror att man blir glad av att dricka sprit.

Sprit dricker man NÄR man är glad för att bli gladare.
Dricker man sprit när man är nere blir man bara ännu mer nere, och alkis.

Och sprit har aldrig hjälpt mot något, det är bara folk som är helt dumma i huvet som tror att man blir glad av att dricka sprit.

Det handlar nog inte så mycket om att bli glad, utan att fly från verkligheten ett tag. Men den brukar komma ikapp och så till ännu hårdare istället när man börjar nyktra till :(

Jag har druckit för att jag var ledsen en kväll i hela mitt liv. Det gör jag fan aldrig om! Efter den näsbrännan kommer jag aldrig att göra om det. Och jag har hindrat andra från att göra samma sak vid flertalet tillfällen.

Ähhh, ryck upp er för fan!

Jag får inte fira jul ensam trots att jag vill det, jag är övertygad om att ni har folk omkring er som tycker att ni ska fira med dom, men istället har ni valt att sitta och tycka synd om er själva!

Du har helt rätt. Min 4-årsperiod som jag hoppas är på sista versen har i den närmaste gjort mig helnykter på slutklämmen efter vad man kan kalla "trial and error"-metoden... Som jag skrev tidigare som kommer inte lyckan av roliga upplevelser och ej heller av alkohol. Den kommer från de signalsubstanser som frigörs av hjärnan under de tillfällen man gör något kul. Får man inte dessa signalsubstanser så blir man inte gladare av alkohol heller. Snarare tvärtom.

Vart läste du att dopaminet är det enda som utgör hurivida du kan uppskatta olika ting i livet?

Vart läste du att dopaminet är det enda som utgör hurivida du kan uppskatta olika ting i livet?

Läs om. Serotonin, Dopamin, Adrenalin, mfl signalsubstanser spelar in. Dopaminet är "belöningssubstansen" det naturliga knarket. men även Serotoninet spelar in. Kontentan är att det är kemiska processer som sker när vi blir lyckliga. Rubbas dessa blir det knas i psykhälsan. Sen kan det vara olika saker dessa rubbningar beror på. En väldigt tråkig händelse, hälsa (mad, motion), stress (stresshormon är bra i rätt doser och under en överskådlig tidsperiod. får man för mycket av det konstant en längre tid påverkas man väldigt illa).

Last edited:
När jag känner mig bitter öppnar jag garderoben och testar jag kombinationer av kavajer, byxor, byxor, skjortor, slipsar och västar.
Sedan väljer jag en passande kombo och går någonstans. Kanske till en polare, eller bara en promenad.
Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men att gå värdigt klädd får i alla fall undertecknad att känna sig tämligen mycket varmare inombords.

Läs om. Serotonin, Dopamin, Adrenalin, mfl signalsubstanser spelar in. Dopaminet är "belöningssubstansen" det naturliga knarket. men även Serotoninet spelar in. Kontentan är att det är kemiska processer som sker när vi blir lyckliga. Rubbas dessa blir det knas i psykhälsan. Sen kan det vara olika saker dessa rubbningar beror på. En väldigt tråkig händelse, hälsa (mad, motion), stress (stresshormon är bra i rätt doser och under en överskådlig tidsperiod. får man för mycket av det konstant en längre tid påverkas man väldigt illa).

Det är visst sant att man kan se på sjukdomen som ett fysiskt förlopp, men sanningen är ju den att allt är sammanhängande.

Hur man ser på sig själv och vilka tankar man har om ens möjligheter att bemästra sin egen situation är viktiga parametrar. Medicinering tillsammans med kognitiv beteendeterapi har ju visat sig vara mycket starkare än bara mediciner.

Det handlar inte om att man inte "rycker upp sig", snarare har man en felaktig bild av sig själv som värdelös. Något som aldrig stämmer naturligtvis, eftersom ingen är värdelös. En psykolog kan förstärka och hjälpa till att skapa en bättre självbild.

Jag tycker synd om alla som mår dåligt under julen, såväl som andra tider på året. Depression är en hemsk sjukdom att drabbas av.

Det handlar inte om att man inte "rycker upp sig", snarare har man en felaktig bild av sig själv som värdelös. Något som aldrig stämmer naturligtvis, eftersom ingen är värdelös. En psykolog kan förstärka och hjälpa till att skapa en bättre självbild.

Det handlar inte alltid om det. I mitt fall har jag inte känt mig värdelös. jag har haft en ganska bra uppfattning om vad jag klarar av och inte samt varit relativt nöjd med mig själv som jag är. Det har hänt en del stora, ganska jobbiga saker som förändrat livet. Om dessa hade skett var och en för sig hade jag nog kunnat hantera dessa och lutat mig på det som fungerar i stället. Nu skedde dock allt samtidigt och målet med livet och poängen med allt LixÅm bara försvann. Människors depressioner skiljer sig nog väldigt från varann men det de har gemensamt är att man inte får de doser av signalsubstanser man "är värd", om några alls.

Jag tror inte långsiktigt på medicinering och har inte tagit något själv men om det kan hjälpa någon att klara sig för stunden ser jag inget fel i det. I slutänden är det tid som krävs tyvärr. Lång tid. Och i mitt fall har miljöombyten, mm som "skakat om" mig fungerat ganska bra. Man börjar lite från början igen. Bryta mönster...

Jag tycker synd om alla som mår dåligt under julen, såväl som andra tider på året. Depression är en hemsk sjukdom att drabbas av.

ord.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...