Deprimerad

Teo skrev sedan att träning kan göra en deprimerad vilket också är fel (ber om ursäkt om jag misstolkat) då det är en sjujävla mängd endorfiner som frigörs efter ett ordentligt tungt pass.

Jag tolkade det snarare som att han menade att det inte funkar för alla. För min egen del funkar inte motion i formen träning - då blir jag bara ännu mer trött och utmattad. Promenader och liknande som inte är så krävande gör gott men träningspass hade motsatt effekt på mig när jag var deprimerad.

Fortfarande måste jag säga att skrotlyftning och löpning inte alls ger mig särskilt höga mängder belöningsmedel för att det ska kännas värt det men, för mig, rolig träning som klättring, simning, enduro eller min nyfunna kärlek kickboxning ger enorma endorfinkickar.

F.ö. är jag imponerad över att en depressionstråd på SH överlevt utan att skeptikerna skrivit nåt.

Och Mange, om du vill ha hjälp så vet jag en terapeut i Landskrona som är bra. PM:a om du vill ha mer info.

haha, min polare är med och sjunger där. Dom andra som sjunger är religiösa, min polare var med för att han hade stulit en bil och fick samhällstjänst på den kyrkan :hihi
Måste vara han i mitten som bryter mot dress-code (som verkar innebära tisha+kavaj), ser inte helt avslappnad ut. :)

Visst har han rätt, men han utskrev dopamin till den som "avgör" vilket är fel.

Nej det skrev jag inte.

Signalsubstanserna är de som påverkar hur man mår, uppfattar saker och ting. Vad som i sin tur har gjort att dessa nivåer rubbats kan bero på en rad olika saker. Men lösningen är inte att göra något kul som många oförstående föreslår då detta inte blir något kul för den som är deprimerad. Och det är av den anledningen att dopaminet som är kroppens "belöningssubstans" i kombination med serotoninet (vilket jag också skrev) inte frigörs av olika anledningar. Målet är helt enkelt att på olika sätt försöka återfå rätt ballans bland signalsubstanserna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopamin

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

http://www.halsosidorna.se/Hormoner.htm

Lite matnyttig läsning...

Ska man läsa upp om alla hormoner som kan tänkas påverka ens välbefinnande kommer man få läsa mer än många doktorer gjort.

...Varpå jag utförde en lätt förenklad beskrivning av ärendet.

Teo skrev sedan att träning kan göra en deprimerad vilket också är fel (ber om ursäkt om jag misstolkat) då det är en sjujävla mängd endorfiner som frigörs efter ett ordentligt tungt pass.

Något sådan har jag aldrig skrivit. Däremot på sidan 2 i tråden skrev jag "Motion är en del av lösningen. man mår bra av endorfinerna men det är inte hela lösningen, men som sagt en viktig del av den. ".

Psyk- och fyshälsan sitter helt klart i hop men för att förklara lite enklare.

Om du tar ett knarkpiller av något slag som gör att dopamin, serotonin, adrenalin, endorfin, mfl-nivåerna skjuter i höjden så kommen du må sjukt bra TROTS att någon står och sågar dig över smalbenet med en fogsvans.

Om du däremot lider av en depression och sedan vinner 10 miljoner så kommer du inte bli särskilt glad ändå för att de ämnen som får dig att bli glad inte frigörs.

Last edited:
Något sådan har jag aldrig skrivit. Däremot på sidan 2 i tråden skrev jag "Motion är en del av lösningen. man mår bra av endorfinerna men det är inte hela lösningen, men som sagt en viktig del av den. ".

Om du däremot lider av en depression och sedan vinner 10 miljoner så kommer du inte bli särskilt glad ändå för att de ämnen som får dig att bli glad inte frigörs.[/QUOTE]

Stämmer precis. Lika väl som det här med träning/motion. Idag körde jag ett hårt pass på gymmet för att försöka må lite bättre. Det hade inte funkat när jag mådde riktigt dåligt men idag fick det upp sinnet lite. Promenader kan som sagt också vara ett alternativ men att prata med någon är också att rekommendera. Så till TS & ni andra som inte mår bra :krama :krama

jag tror ofta man är deprimerad i onödan. Det finns så mycket lösningar på allt och ofta närman tror att folk ser på en på ett dåligt sett så är det bara man själv som överanalyserar allt för mycket.

Sen känns det fan som barn är sundast ibland. Vuxna har massa krav/mål de måste fylla för att kunna tillåta sig själva för att vara lyckliga. Om alla av dessa mål/krav förutom ett är uppfyllda så är det många som inte tillåter sig själva att vara lyckliga. man ska både ha bättre betalt jobb än andra, fetare bil och värsta huset för att vara lycklig... men barn då? var har de för mål/krav? "när jag är hungrig eller trött vill jag äta eller sova och inte leka". Vem är lyckligast?

Självklart finns det ju vissa saker man måste ha, som en ekonomisk säkerhet, men om du har det så är det oftast du själv som begränsar dig i andra situationer. Gör något åt det, välj att tänka positivt istället! för oftast är det ett aktivt val.

lite citat från Norman Vincent Peale som är författaren till boken "The power of positive thinkin":
  • When life hands you a lemon, make lemonade.
  • Drop the idea that you are Atlas carrying the world on your shoulders. The world would go on even without you. Don't take yourself so seriously.
  • Those who are fired with an enthusiastic idea and who allow it to take hold and dominate their thoughts find that new worlds open for them. As long as enthusiasm holds out, so will new opportunities.
  • It is of practical value to learn to like yourself. Since you must spend so much time with yourself you might as well get some satisfaction out of the relationship.
  • Joy increases as you give it, and diminishes as you try to keep it for yourself. In giving it, you will accumulate a deposit of joy greater than you ever believed possible. (NOTE:dock tror jag inte själv att man bara ska skämta på sin egen bekostnad)
  • Believe it is possible to solve your problem. Tremendous things happen to the believer. So believe the answer will come. It will.
  • Never talk defeat. Use words like hope, belief, faith, victory.
  • Watch your manner of speech if you wish to develop a peaceful state of mind. Start each day by affirming peaceful, contented and happy attitudes and your days will tend to be pleasant and successful.
  • The trouble with most of us is that we would rather be ruined by praise than saved by criticism.
  • A positive mental attitude is a belief that things are going to turn out well, and that you can overcome any kind of trouble or difficulty.
  • The tests of life are not meant to break you, but to make you.
  • Live your life and forget your age.
  • If there is no fun in it, something is wrong with all you are doing.
  • Empty pockets never held anyone back, only empty heads and empty hearts can do that.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Power_of_Positive_Thinking

Det här är iaf det det jag tror på!

Ha kul nu, tro på er själva och var handlingskraftiga så tror jag ni kommer kommer på rätt spår igen!

Peace out!

Last edited:
Visst har han rätt, men han utskrev dopamin till den som "avgör" vilket är fel.
Ska man läsa upp om alla hormoner som kan tänkas påverka ens välbefinnande kommer man få läsa mer än många doktorer gjort.

Kurar du ofta eller bara inför sommaren? :glömdet

Fortfarande måste jag säga att skrotlyftning och löpning inte alls ger mig särskilt höga mängder belöningsmedel för att det ska kännas värt det men, för mig, rolig träning som klättring, simning, enduro eller min nyfunna kärlek kickboxning ger enorma endorfinkickar.

F.ö. är jag imponerad över att en depressionstråd på SH överlevt utan att skeptikerna skrivit nåt.

Jag tror att detta med fyspass och endoriner t,ex måste man kunna ta in mentalt också,,,, gör jag ett hårt pass i spåret eller på gymmet så ska jag vara nöjd med den prestationen och slå sig för bröstet och berömma sig själv eller belöna sig på nått sätt.
Eller nått jag vet i fan riktigt,,, om en vecka ska jag till sajkologen då ska jag fråga.
Ha de gott där bort i värmen.

Stämmer precis. Lika väl som det här med träning/motion. Idag körde jag ett hårt pass på gymmet för att försöka må lite bättre. Det hade inte funkat när jag mådde riktigt dåligt men idag fick det upp sinnet lite. Promenader kan som sagt också vara ett alternativ men att prata med någon är också att rekommendera. Så till TS & ni andra som inte mår bra :krama :krama

En promenad tillsammans med nån man kan prata med är ju en bra kombination, man kan gå hur dj,,la långt som helst i rätt sällskap.

Det här var den värsta julen jag upplevt.
Min bästa vän sitter häktad för kvinnomisshandel,jag har burit kartonger iom en flytt köpt massa möbler och lädret har gått varmt.
Alla bonusbarn kommer och ockuperar toaletter och hämmar regelbundna vuxengymnastiska övningar dessutom ska dom ha julklappar och Mat. Det var tur att dom fick bära lite.
Den man lever med vill spara allt och jag gillar att kasta allt gammalt skit.
Å denna förbannade snö som gör att man fastnar i korsningar med tungt släp och jag har drabbats av raptus.
Sen har jag sagt upp mig från mitt jobb och söker nytt.

Fy fan vilket skit...

Hur menar du då? :)

Antar att han menar att man med en god vän då går & tjötar om allt möjligt & inte riktigt fokuserar på vart man går eller hur långt det blir. "Helt plötsligt" så har man avverkat 1,5mil eller varit ute i två timmar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT