Depåstöd = vält hoj?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag har hjärtat i halsgropen varje gång jag skall ha upp min på depåstödet, ner likaså.. Har lyckats välta den en gång när jag tog ned den redan :huvet Som tur var blev det bara lite repor..

Gör jag fel, eller är det lite knixs att få till det, och måste man vara två för att eliminera vältningsrisken?!

Tips?

Det är kanon lätt att lägga upp hojen på depåstödet ju...

Jag brukar hålla i min med ena handen på cutsen sedan lägger jag in depåstödet under svingen och trycker ner den med handen så det ligger i spänn sedan trycker ner hela vägen med foten,lätt som en plätt tar inte många sekunder innan hojen står snyggt på stödet......

Testa och lycka till :yoparty

Hultan skrev:
Jag har hjärtat i halsgropen varje gång jag skall ha upp min på depåstödet, ner likaså.. Har lyckats välta den en gång när jag tog ned den redan :huvet Som tur var blev det bara lite repor..

Gör jag fel, eller är det lite knixs att få till det, och måste man vara två för att eliminera vältningsrisken?!

Tips?

Crille skrev:
Det är kanon lätt att lägga upp hojen på depåstödet ju...

Jag brukar hålla i min med ena handen på cutsen sedan lägger jag in depåstödet under svingen och trycker ner den med handen så det ligger i spänn sedan trycker ner hela vägen med foten,lätt som en plätt tar inte många sekunder innan hojen står snyggt på stödet......

Testa och lycka till :yoparty
Ja jo, upp är rätt ok, men ner.. Där är det klurigt..

Hittills har jag använt två domkrafter för bilbruk för att få upp bakhjulet från backen. DET är klurigt! :brinnerup

Hultan, det var dig jag mötte i Kåhögstrakten i lördags va?
Jag var på väg hem efter en tur runt Lerum och Gråbo. Tur att man hann köra lite innan resten av helgen regnade bort! :tummenupp

ta ut stödet, håll foten mot stödet, ta bort depåstödet försiktigt och så står den där.

Så gör jag iaf.

Hultan skrev:

Som sagts,håll handen på cutsen så bör det inte va några problem...

Tyckde det var obehagligt som fan första gångerna jag använde depåstöd.
Men sen inser man att det är inte svårare än att fälla ner det vanliga stödet..

Jajejmän pacman, det var det, jag bor precis bortanför där.
Jag väntade en bit fram, för det såg ut som du vände när du såg mig..

Ja jag kan tänka mig att det är lite klurigt det där du sa.. :-)
Jag skall försöka ge mig på det snart då jag behöver få upp framgaffeln i luften fri, så jag kan kolla klapp i gaffeln..
Får se hur det går! ;-)

Kan vara lite klurigt på gixxern.. staget till bakbromsen vill gärna ta i, men övning ger färdighet :tummenupp

Brukar fö alltid fälla ned stödet innan jag tar ned hojen från depåstödet, så slipper man stå och balansera hojen.

Djm:
Ok, ja det är typ så jag gör..
P@trik:
Ok..

Det är ju bara det att har man lite obalans när den dunsar ner så vinklar den sig åt fel håll, och går det som sist, ramling åt fel håll, sliter mitt hår och biter mig i läppen..
Dock så blev det inga stora skador som tur var..

Rammstein skrev:
Kan vara lite klurigt på gixxern.. staget till bakbromsen vill gärna ta i, men övning ger färdighet :tummenupp

Brukar fö alltid fälla ned stödet innan jag tar ned hojen från depåstödet, så slipper man stå och balansera hojen.
Japp det gör jag med.. Men det är ju som sagt det där med vikten åt fel håll mot där jag står.. Då ramlar hon :-(

Hultan skrev:
Djm:
Ok, ja det är typ så jag gör..
P@trik:
Ok..

Det är ju bara det att har man lite obalans när den dunsar ner så vinklar den sig åt fel håll, och går det som sist, ramling åt fel håll, sliter mitt hår och biter mig i läppen..
Dock så blev det inga stora skador som tur var..

Den ska inte dunsta ner,du får hålla emot hela vägen tills du känner att den står stadigt och det gör den innan den har vinklat sig åt något håll..

P@trik skrev:
Den ska inte dunsta ner,du får hålla emot hela vägen tills du känner att den står stadigt och det gör den innan den har vinklat sig åt något håll..
Ja, jag får jobba på det, känns bara som man inte riktigt kan hålla imot?!
Men men, övning ger färdighet!

jag gör så här..

har stödet nere...
står på andra sidan hojen vänd bakåt och tar tag över bak kutsen med ena handen och drar upp depåstödet med den andra...

då har jag rak arm och drar med kroppen...
har aldrig tappat den.

hoppas att ni förstod det där... :näsblod

Jag gör likadant när jag tar ner den håller handen på cutsen för att ballansera hojen sedan drar jag ut depåstödet sedan lägger jag ner hojen på vanliga stöden som då redan är utfällt......

Hultan skrev:

Jag vet inte om jag är en feg krake när det gäller att ta ner hojen från depåstödet.
Men jag brukar sätta mig på hojen, och sedan gunga hojen med lite kraft frammåt. Ungfär på samma sätt som man tog ner 80:tals hojarna från centralstödet.
Har iaf inte lyckats välta någon hoj på det sättet ännu.

Jag kanske har ett korkat sätt att göra det på, men det funkar.

ps; om depåstödet glider mot underlaget så kan man lägga en gammal mutter eller bricka framför så går det galant.

Tljohan, det var ju en bra ide'!

Sen det där med att så på motsatta sidan mot där det vanliga stödet är, doh, det är ju klart att man måste göra det.. Det man inte har i huvudet, får man ha i kraschpuckarna.. ;-)

Hultan skrev:
Tljohan, det var ju en bra ide'!

Sen det där med att så på motsatta sidan mot där det vanliga stödet är, doh, det är ju klart att man måste göra det.. Det man inte har i huvudet, får man ha i kraschpuckarna.. ;-)

för dej å mej ja... men det finns ju dom som sitter bakom hojen å bara drar till i depåstödet... utan någon hand på kutsen... :kocko

dom kanske vill veta att man ska stå på sidan och dra :)

Klart mycket enklare att ta bort kutsen och hålla i tvärstaget i bakramen när man ställer hojen rak, ett handtag liksom. Funkar perfekt på 750R -00 iaf.

För att lyfta hojen är depåstöd med krokar bäst, för att sänka spelar den mindre roll om man har krokar eller plattor. Se till att ha sidostödet nere, sänk försiktigt ner hojen medan du håller i bakre fotpinnen eller något annat stadigt som du får bra grepp om. Luta sedan hojen mot sidostödet, vinglar det till så är det bara att hålla emot med depåstödet, du ska inte släppa hojen eller depåstödet förrän hojen står på sidostödet. :tummenupp

Hehe, nej jag menade att jag inte gjort det innan, jag var ej ironisk, jag var så korkad!
Svampe:
Ja det var ju ett bra tips ju!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...