Den värsta gathojen

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Säkert redan publicerat här men ändå: Ducati kommer börja leverera produktionsmodellen av Desmosedici anpassad för Svensson nästa sommar. Ingen kommer längre bli imponerad av din japanska radfyra om en sådan här står på samma parkering. Hoppas vi får se/höra någon köra ett preparerat exemplar i NSB nästa år.

Bifogat

• 060106bottom.jpg
    060106bottom.jpg
    33.3 KB · Visningar: 204
  • 060106top.jpg
    060106top.jpg
    27.2 KB · Visningar: 166
Är det så att man kan få lov att tävla i WSBK med denna? Borde sopa rent!

Nyteknik skrev:
2230916 Säkert redan publicerat här men ändå: Ducati kommer börja leverera produktionsmodellen av Desmosedici anpassad för Svensson nästa sommar. Ingen kommer längre bli imponerad av din japanska radfyra om en sådan här står på samma parkering. Hoppas vi får se/höra någon köra ett preparerat exemplar i NSB nästa år.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122538

Don Quixote skrev:
2230936 Är det så att man kan få lov att tävla i WSBK med denna? Borde sopa rent!
Varför skulle man inte få lov till det? Blir intressant att se hur Ducati gör: a) följa den inslagna linjen och tävla med sina L-twins eller b) inleda en ny era i WSBK och satsa helhjärtat på den nya L-fyran. Vore kul att se Bayliss på en Desmosedici i WSBK.

:yoparty

Chronic skrev:
2230926 Redan nu bryr sig ingen om japsradfyran brevid en Ducce på parkeringen..
Hur fet man än gör en Ducati kommer jag ändå vilja ha japanskt :tungan
Har haft en 996 för något år sen.
Och skönt att det finns folk till allt men jag vill då inte ha en ducati igen :7peta :hihi :)
Jätte fina trevliga motorcyklar men oroligare över driftsäkerheten än man är med dem går väl knappast och bli :rolleyes: (om man ska åka något stort och sportigt vill säga.)
Blanda inte in HD och tvåtakt :fatta!
Så nu har jag väl gjort mig osams med halva världen.
Men alla är vi olika. :) :pannkyss

Visst den är riktigt schnygg men näe..

En gång kört Italiensk å det räcker.

Men jag blir inte imponerad av vare sig en R1 SP eller denna då jag tycker det är sjukt mkt pengar för en hoj men men.

Att inte du slår till på en Nyteknik?

Mer GP hojar till folket BTW

Honda å Yamaha kom igen nu!

Vad sa komentatorn på senaste GP:et -om Honda släpper en så tar jag en order direkt?

Ducati har väl sagt att man inte kommer att homologisera denna modellen. Så inget tävlande i WSBK eller NSBK.

Superbike är en serie med gathojar. För att man ska få lov att köra i en sån serie måste tillverkaren dels tillverka ett visst antal hojar för att modellen ska kunna kallas tillgänglig för allmänheten som en gathoj. Dessutom så vid en homologisering så mäts, vägs och bestämms allt på hojen vilka specifikationer den modellen har så att man kan kontrollera att den är i samma skick som den säljs till gatan. Bara tillverkaren kan homologisera in en ny modell.

I NSBK:s regler står det att man måste köra med en serieproducerad mc som överenstämmer med FIM och UEM:s homologisering. Man får inte köra tex en MotoGP-hoj i NSBK. Se 3.7.2 i reglementet.

Ducati har som sagt inte tänkt homologisera sin värstinghoj så den kommer inte få lov att köra annat än rookie.

Last edited:
Axxexs skrev:
2231066 Superbike är en serie med gathojar. För att man ska få lov att köra i en sån serie måste tillverkaren dels tillverka ett visst antal hojar för att modellen ska kunna kallas tillgänglig för allmänheten som en gathoj. Dessutom så vid en homologisering så mäts, vägs och bestämms allt på hojen vilka specifikationer den modellen har så att man kan kontrollera att den är i samma skick som den säljs till gatan. Bara tillverkaren kan homologisera in en ny modell.
Ducati skriver att man kommer tillverka 400 st / år och eftersom den säljs för framfart på allmän väg har den förstås officiella värden för vikt, mått, buller etc. Vad är det då som gör den annorlunda än en Yamaha R1?

:va

Nyteknik skrev:
2231101 Ducati skriver att man kommer tillverka 400 st / år och eftersom den säljs för framfart på allmän väg har den förstås officiella värden för vikt, mått, buller etc. Vad är det då som gör den annorlunda än en Yamaha R1?

:va

För att det krävs 500 st/år för att följa homologationsreglerna...

Nyteknik skrev:
2231118 Jag tror knappast Bimota tillverkade 500 st av modelen SB8 som Gobert tävlade i WSBK med.

:fakta

Bimota är en så liten tillverkare att dom fick dispans. Det var samma sak med Foggy-Petronas...

Chronic skrev:
2230926 Redan nu bryr sig ingen om japsradfyran brevid en Ducce på parkeringen..
Inte bara för att jag kör R1 själv men lite kul är att jag hört flera oinvigda kalla div sporthojar för R1, typ som att R1=sporthoj, ungefär som att det finns några som kallar alla scootrar för "Vespa" :yoparty

Jag kan tyvärr bara konstatera att det är inte mycket i mej som vill ha en Ducce trots att jag gillar specen på den, fast man ska väl aldrig säga aldrig, bara nästan :D

Axxexs skrev:
I NSBK:s regler står det att man måste köra med en serieproducerad mc som överenstämmer med FIM och UEM:s homologisering. Man får inte köra tex en MotoGP-hoj i NSBK. Se 3.7.2 i reglementet.

Vad gäller i R1000, lite friare reglemente.. Kanske går att köra den där... Vore sjukt roligt!

Niklasinorr skrev:
2231132 Bimota är en så liten tillverkare att dom fick dispans. Det var samma sak med Foggy-Petronas...
Det känns inte som ett orimligt antagande att även Ducati skulle få dispens för att kunna tävla med Desmosedici och ge serien extra status/intresse.

Ozzian skrev:
2231135Jag kan tyvärr bara konstatera att det är inte mycket i mej som vill ha en Ducce trots att jag gillar specen på den, fast man ska väl aldrig säga aldrig, bara nästan :D
Det finns en del människor vars puls ökar mer då de ser en pimpad Volvo S80 än en Ferrari.

Nyteknik skrev:
2231154 Det känns inte som ett orimligt antagande att även Ducati skulle få dispens för att kunna tävla med Desmosedici och ge serien extra status/intresse.
..

Snarare att Ducati, som dom även själva har sagt, inte är intresserade av att någon ska tävla med denna. Hade varit lätt för dem att bara bygga 100 till och sen homoligisera in den.

Hypen med den här modellen hade lätt kunnat försvinna om den hade fått stryk av andra hojar. Nu blir den en exlusiv specialmodell till ära för deras MotoGP-hoj.

Nyteknik skrev:
2231154 ...
Det finns en del människor vars puls ökar mer då de ser en pimpad Volvo S80 än en Ferrari.
Menar du allvar?? :D
Nä men klart att det är så, jag är dessutom mera "funktion än utseende" så jag kan inget säga innan jag har provkört den, jag skiter i stortsett i vad det står för märke bara den är bra :tummenupp

Fö vad är det som säger att bara för att den har 200hk så är det "bra" hästar? Kan ju bli jäkligt svårkörd ist (obs bara lite funderande)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...