Den stora knivslipartråden

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag har ett gäng Globalknivar som efter åratal av trogen skärpa har blivit slöa. Kan någon berätta följande för mig:

• Vad skall jag köpa (Brynstål, stenbryne, OBH Nordica-apparat)?

• Hur skall jag göra?

Swing it magistern!

Jag har en sånhär
http://www.anderspetter.se/articles.asp?categoryId=2&articleNr=wc63226
den får knivarna vassa men det verkar som den sliter på knivarna rätt så bra :näsblod

:tummenupp :tummenupp :tummenupp av 5

Edit: När jag var liten så hittade jag och brorsan ett stort jävla hjul (vafaan hettere) ett stort slipstenshjul :va aja vi släpade hem det iaf och gjorde en konstruktion med vev och vatten osv....

Det var skiten :fakta

Vi fick slipa knivar till hela kvarteret :D

Last edited:
Hallå!

Jag är i samma sits, jag har också ett gäng Gobal som är slöa, men så mycket vet jag, att man ska vara JÄVLIGT försiktig med dom. Vet folk som lämnat dom till "fel sliperi" och dom blir förstörda.

Jag har frågat i butiker där dom säljer dom knivarna, man kan lämna in knivarna där, så skickas de till rätt ställe.

Jag vet att bla finns det ett ställe i Göteborg som gör det. Råkar du få referenser på ett ställe här nere som fixar det, säg gärna till mig, skicka är krångligt på något sätt.

MVH

Carlsson

Jag var på ngn matkurs där kocken sa att han endast skickade sina knivar till ngt ställe i Göteborg, säket samma!
Han sa även att man för att få bästa kvalitet måste slipa i exakt samma vinkel varje gång!

Annars har ju OBH ngn slip som tydligen ska vara riktigt bra, sägs det...

//Niklas

Hallå!

Jag är i samma sits, jag har också ett gäng Gobal som är slöa, men så mycket vet jag, att man ska vara JÄVLIGT försiktig med dom. Vet folk som lämnat dom till "fel sliperi" och dom blir förstörda.

Jag har frågat i butiker där dom säljer dom knivarna, man kan lämna in knivarna där, så skickas de till rätt ställe.

Jag vet att bla finns det ett ställe i Göteborg som gör det. Råkar du få referenser på ett ställe här nere som fixar det, säg gärna till mig, skicka är krångligt på något sätt.

MVH

Carlsson

Global har en "slip pinne" i sin uppsättning..sån har vi den e kanon slipa lite
typ var 4-5e gång du andvänder knivarna så håller dom länge.
Vi har väl haft våra i en 5 år nu o dom e som nya.

Har både knivslipsmaskin, brynstål och sten samt en grej där man rullar kniven fram och tillbaka mot en vinklad brynstel. Sistnämnda fungerar skitbra, blir perfekt vinkel varje gång och det går fort.
Brynstålet är annars det som åker fram om man måste slipa det snabbt men min erfarenhet säger mig att knivarna "slits" mer på detta vis.
Nu har jag 5 minuter över så nu ska jag nog gå och slipa knivarna, det var ett tag sen. Tack för påminnelsen :tummenupp

Hallå!

MVH

Carlsson

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=240161

Kan det vara Muhréns sliperi som nämns i artikeln?

Kolla filmen:
http://gptv.abcdn.net.n0.abcdn.net/...v.abcdn.net/Ovrigt&playfile=kniv_flv-750k.flv

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...=&Vkid=10833197&isAlternateNumberResult=False

Hur kan man ha en kniv i flera år utan att slipa den? :confused:
Och vad var poängen med att det var Globalknivar? De måste slipas lika ofta som alla andra och på samma sätt.

Hur kan man ha en kniv i flera år utan att slipa den? :confused:
Och vad var poängen med att det var Globalknivar? De måste slipas lika ofta som alla andra och på samma sätt.

På A svarar jag att jag har dragit av dem mot brynstål vilket har funkat bra hittills, men nu är de för nedslitna.

På B svarar jag att det råder delade meningar om det.

På A svarar jag att jag har dragit av dem mot brynstål vilket har funkat bra hittills, men nu är de för nedslitna.

På B svarar jag att det råder delade meningar om det.

Aha, jag trodde inte du gjort ngt alls med dem på flera år.

Ang B, varför skulle det vara så?

Svaret på B är som du gissade att det är olika vinklar på olika knivar.
Till mina wüsthof (stavning?) har jag ett slipämne monterat i rätt vinkel för knivarna. Det är smidigt för "vardagsknivarna", men Shun slipar jag fortfarande helt manuellt.

Borra!

eller.. :ligga?

Lämna iväg knivarna för slipning? Låter dyrt. Men Gllobal är väl ga dyra knivar.:)

lämna till slipning... du behöver en bra grund som du sedan kan bryna.. kniven blir bättre än ny

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman