Den stora knivslipartråden

Brynstål för att polera eggen och (våt)sten för att slipa den. Är dom riktigt kass så lämna in dom. Har du inget bryne så använd oglaserad keramik som någon sa tidigare. Brukar återfinnas under kaffekoppar, tallrikar, skålar mm.

Global behöver slipas lika ofta som andra knivar. Skillnaden mellan vanliga knivar (kolstålsknivar) och Global är att cromova är hårdare och tillåter därmed en skarpare vinkel på eggen vilket innebär en vassare kniv utan att den behöver slipas oftare.

Lämna iväg knivarna för slipning? Låter dyrt.

Ca: 20-25 spänn kniven

Last edited:
Muréns i GBG tar inte mer än någon tia för att slipa en kniv!

Men, lär du dig slipa själv så kan du göra ett bättre jobb än de gör för den tian! Den blir inte vacker när den kommer tillbaka, alla former av konvex slipning, alltså att sidan av bladet följer en konvex linje ända från toppen av kniven ned till eggen är borta, men vass är den....

Jag kör med ett DC3 bryne från fallkniven.se
Riktiga kanongrejer med en superfin safirsida och en rätt grov diamantsida, finns även en bra guide hur du slipar kniven!

Kan dessutom rekommendera deras knivar, särskilt Northern light-serien!

Och angående Global, så är de snygga, men inte mer... Måste finnas andra som är mindre dåliga... Men kockknivar är inte riktigt min grej...

Och angående Global, så är de snygga, men inte mer... Måste finnas andra som är mindre dåliga... Men kockknivar är inte riktigt min grej...

Det där ger riktig substans till ditt uttalande. :rolleyes:
Jag som använder knivarna i mitt yrke och har gjort i +10 år anser att Global är mer än snygga. Särskilt de smidda. De är välbalanserade, har en (kniv)*skarp egg och passar mina händer bra. Under ett 15-timmarspass bler det en stund med kniv i handen så valet av kniv har en viss betydelse. :gnissla
Dock är valet av kniv väldigt personligt så att den passar mig betyder inte att den passar alla andra men att påstå att det enda de är bra på är att se snygga ut är på sandlådenivå.

*:bondkomik

Japanslipning 15 grader
europaslipning 20-22 grader.

Global har eget "rullbryne" finns bla på Åhlens och wener&werner.

Jag som använder knivarna i mitt yrke och har gjort i +10 år anser att Global är mer än snygga. Särskilt de smidda. De är välbalanserade, har en (kniv)*skarp egg och passar mina händer bra. Under ett 15-timmarspass bler det en stund med kniv i handen så valet av kniv har en viss betydelse. :gnissla
Dock är valet av kniv väldigt personligt så att den passar mig betyder inte att den passar alla andra men att påstå att det enda de är bra på är att se snygga ut är på sandlådenivå.

När jag flyttade in i min lägenhet kom min pappa med en för mig konstig rulle och sade "grattis till lägenheten gumman, jag hade tänkt vänta med dessa till det första barnet som gifte sig men du får dom nu". Jag fattade inte vad det var och tänkte...tack pappa och att han hade köpt det på sin favoritbutik Netto.

Lade in dom i ett skåp och tänkte inte mer på detta.
Tills min lillebror kom på besök och såg att det stog "Global" på paketet. Han rullade upp dom och skrek till: "varihelvete har DU fått 14 Globalknivar ifrån!!???"
Jag sade att det var en present från pappa varpå det blev ett litet vulkanutbrott hos lillebror som vart svartsjuk utav bara faan. Sedan trippade jag ner till Verner och Verner och kollade in dessa knivar och fattade vad det var för en gåva min pappa hade gett mig :yoparty

Det brukar för det mesta räcka med bara ett skärpstål.
Eftersom det är globalknivar så funkar inte dom billigaste skärpstålen. Det måste vara diamant eller keramiska.
Global kör förutom en skarpare vinkel än genomsnittet även med något hårdare stål.
Jag kommer inte ihåg vinklarna men jag tycker personligen att du ska ta dig til någon bra affär som säljer knivar och andra praktiska husgeråd. (Inte dom stora mängdkrängarfirmorna typ elgiganten och onoff). Här i Uppsala finns exempelvis Werner och werner men det finns säkert fler och andra i andra städer.
Dom kan berätta vilken typ av bryne du skall ha samt ungefär vilken vinkel du skall ha och lite andra nyttiga tips. Det går att få fart även på riktigt slöa knivar med det.
Visst kan du lämna in dom på slipning men det är för det mesta onödigt för knivar som används av privatpersoner. Vi sliter helt enkelt inte ner knivarna så mycket att det krävs slipning för det mesta.
Fast jag vet ju inte hur illa dina knivar är.

När jag flyttade in i min lägenhet kom min pappa med en för mig konstig rulle och sade "grattis till lägenheten gumman, jag hade tänkt vänta med dessa till det första barnet som gifte sig men du får dom nu". Jag fattade inte vad det var och tänkte...tack pappa och att han hade köpt det på sin favoritbutik Netto.

Lade in dom i ett skåp och tänkte inte mer på detta.
Tills min lillebror kom på besök och såg att det stog "Global" på paketet. Han rullade upp dom och skrek till: "varihelvete har DU fått 14 Globalknivar ifrån!!???"
Jag sade att det var en present från pappa varpå det blev ett litet vulkanutbrott hos lillebror som vart svartsjuk utav bara faan. Sedan trippade jag ner till Verner och Verner och kollade in dessa knivar och fattade vad det var för en gåva min pappa hade gett mig :yoparty

Tacksamt :rolleyes: ;)

En kockkniv, kökskniv ska man ståla. End of discussion.
Har man en brukskniv så finns Spyderco Tri-Angle eller Gatco Sharpening System.

Globalknivarna är som vilka andra köksknivar av fin kvalitet. Behövs stålas. INGEN kniv håller skärpan i evigheter!
Skillnaden mot en sämre kniv är att skärpan håller lite längre och kniven är tyngre, skönare att arbeta med.

Är en egg skadad på en kökskniv så kan man köra på ett slipsystem som dem jag nämnde ovan. Annars räcker det att ståla upp eggen. (Alltså brynstål om nu ingen fattade ståla)

Hmm ok, de smidda har jag inte så stor erfarenhet, men jag köpte faktiskt deras smidda slaktkniv innan jul, eftersom det var den enda som fanns att få tag på i någorlunda klass, men de "osmidda" har jag ingen god erfarenhet av!

Och knivar har jag en viss erfarenhet av....

Japanslipning 15 grader
europaslipning 20-22 grader.

Global har eget "rullbryne" finns bla på Åhlens och wener&werner.

Global har mig veterligen inget eget rullbryne men det finns ett annat märke som rekomenderas av dom som säljer globalknivar, kolla med Duka eller liknande affärer vad du ska slipa dina globalknivar med.

Hur gör ninjor ijentlien? :va

Och om man har knivar från Anders Petter, vad gör man då?
Vad är det för stål, vinkel och rekommenderad slipteknik?

Edit: Passande avatar har man minsann :brynad.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...