---->Den stora filmrecensionstråden<----

Bridesmaids

Genre: Cheyfilm/Komedi
Trailerlänk
IMDB
Mitt betyg: Hade inga större förväntningar. Det var inte direkt filmen som var prio ett med biobesöket. :tuttar Jag blev dock väldigt positivt överaskad. En rolig rulle faktiskt! Bra skådespel med.

Ger den sju lakritsbåtar av tio möjliga

Bifogat

• MV5BMjAyOTMyMzUxNl5BMl5BanBnXkFtZTcwODI4MzE0NA@@._V1._SY317_CR0,0,214,317_.jpg
    MV5BMjAyOTMyMzUxNl5BMl5BanBnXkFtZTcwODI4MzE0NA@@._V1._SY317_CR0,0,214,317_.jpg
    25.4 KB · Visningar: 43
Såg dokumentären om Senna häromdagen. Rekommenderas starkt!
Fy fan och köra dåtidens f1 bilar med dom hästkrafterna. :gnissla

Såg även Paul som var överraskade positivt på mig. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]29d7r6u03tU[/YOUTUBE-ID]

Transformers: Dark of the Moon
Hade kunnat vara en skön slötittarfilm men här bjuds vi på mer av samma blaj som jag lärt mej hata i de tidigare filmerna i serien: Huvudpersonen är helt outhärdlig, allt han gör är att springa runt och skrika och vara hysterisk och bortkommen. Hans (nya) flickvän uppvisar samma beteende.
USAs samlade försvarsmakt tycks också HELT sakna någon form av taktisk utbildning eller andra vapen än ärtrör.
3/10.

Såg "In The Name Of The King - A Dungeon Siege Tale" som gick på TV6 nyss.

När man castar Burt Reynolds som medeltida kung vet man att det kommer att bli tämligen värdelöst. Sämsta filmen jag har sett de senaste, åh, fem åren iallafall.

En överkörd humla i betyg.

Såg dokumentären om Senna häromdagen. Rekommenderas starkt!
Fy fan och köra dåtidens f1 bilar med dom hästkrafterna. :gnissla

Såg även Paul som var överraskade positivt på mig. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]29d7r6u03tU[/YOUTUBE-ID]

Denna kan jag också rekommendera.
Tyckte den var skitkul :P

Någon som har lite filmtips?
Legat sjuk tre dagar nu och tycker jag sett det mesta.
Någon som vet bra action/thriller/skräck?
Inga filmer som är över 10 år gamla tack :)

War Horse

War Horse: Lång, påkostad, vackert filmad melodram om en hästs liv före/under 1:a Världskriget. Såg hela men den kommer inte att bli ihågkommen särskilt länge.

Kommer säkert att spela in miljarder så mycket hästflickor som det finns.

(Skickat från min iPhone) *uppdaterad med riktigt tangentbord och skärm*

Killer Elite
Förvånansvärt bra film för att ha Jason Statham i huvudrollen, och han presterar den helt okej.
Tre stygn av fem möjliga.

Drive
Mästerlig! men finns tyvärr många som inte kan eller kommer kunna uppskatta den. En antihjälte-film där världen inte förändras något under filmens gång utan man följer en liten vardag. Extra intressant finner jag att huvudkaraktären/antihjälten varken utvecklar sig eller växer, utan är sig själv filmen igenom vad än som händer eller vad publiken vill se honom göra/utvecklas till.

Hamilton - I Nationens Intresse
Läst minst fem recensioner om den här filmen både innan och efter jag såg den, samtliga tycks såga den. Jag däremot måste säga att jag fann den väldigt intressant, givande och lyckad.
Hade detta varit en amerikansk Hollywood-action hade jag hyllat den för att inte vara så endimensionell och hjärndöd och vare sig med kunskap att den är svenskgjord eller inte så tycker jag samtliga, både framför och bakom kameran, gjort riktigt bra insatser, kanske med undantag för en usel explosion (post-produktion verkar haft praktikant på den scenen)

Det blandas action med politik, girighet, terrorism, MÄNSKLIGHET och även bristen på humanitet och allt utspelar sig på en rad olika platser i världen med härliga atmosfären (öken, ökenstäder, svensk skärgård, stockholm, härlig mix). Filmens ljudredigering borde vara snuskigt nöjd för direkt från att första skottet avlossas så verkligen njöt jag av ljudet, dess känsla, hårdheten och "punchen" i ljudeffekterna. Nailed it!

Att svenskarna i filmen har lite knackig engelska tycker jag är en skitsak och enbart idiotiskt att stirra sig blind på, i verkligheten tycker jag mig höra bra sämre engelska även från yngre mer internationella svenskar och det är långt ifrån så dåligt att man inte förstår vad dom säger... skulle tvärtom nästan kunna sätta pluspoäng för det lägger på ytterligare ett litet lager realism till filmen.

En film de inblandade och alla svenskar kan vara stolt över, även internationellt!
Hade varit kul om det kom engelsk textning så amerikanare (m.fl.) kan få se filmen, lite speciellt med tanke på hur filmen framställer just amerikanare

Däremot saknade jag att få njuta av lite AK5C-action, men man fick ju se en isärplockad iallafall :)

Fyra chockgranater av fem möjliga plus att till skillnad från många filmer den senaste tiden så vill jag redan nu se om den.

*SPOILER* Helvete vad hans mord av flickvännen överraskade mig, och vad underbart att det hela var så brutalt och in your face, med detaljer och allt, man blev verkligen både chockad och äcklad.

Och vilken surrealistisk känsla hela scenen var, första sekundrarna var jag helsäker på att det fortfarande var en galen marddröm han hade, tills man ganska snabbt var tvungen att inse vad han gjort på riktigt
*/SPOILER*

Last edited:
2 filmer på lite samma tema måste jag rekommendera (gamla filmer, men så jävla bra)

Samt, kultskådisen Louis de Funes i nästan vilken film som helst.

Last edited:
Drive
Mästerlig! men finns många som i te kan eller kommer kunna uppskatta den. En antihjälte-film där världen inte förändras något under filmens gång utan man följer en liten vardag. Extra intressant finner jag att huvudkaraktären/antihjälten varken utvecklar sig eller växer, utan är sig själv filmen igenom vad än som händer eller vad publiken vill se honom göra/utvecklas till.

Håller verkligen med, en modern klassiker. Bilscenerna fick mig att tänka tillbaka på McQueen och Bullit... När biljakter var biljakter och inte en kaskadspya av cgi, påklistrade däckskrik och fjollor bakom ratten.

Tinker, tailor, soldier, spy

En hederlig men samtidigt duktigt dyster spionfilm från kalla krigets stålgråa 70-tal. Jag gör bäst i att helt enkelt kondensera ner SvD's recension, som beskriver den bra:

"-Tinker, tailor, soldier, spy är hårt förtätad, sluten och litet svårflirtad. Den bevakar sina hemligheter och öppnar sig bara del- och gradvis för den uppmärksamme. Atmosfären är tungt mättad, intrigen asketiskt hårt kondenserad.

Gary Oldman gör en kontrollerad men jämförelsevis hård och sträv Smiley. Man anar de sura magsafterna. År av besvikelser har satt sig som en stram mask över munnen.

Filmen är kliniskt fri från biljakter och utspelar sig huvudsakligen i murriga små rum och kyffen där cigarettröken sakta sänker sig över mjälltäckta kavajslag."

Tveklöst en välspelad och välgjord film som definitivt har sina kvalitéer, om man är på rätt humör för den. Men om ni förväntar er action, rappa kommentarer och häftiga klipp - ta med en välstoppad dunkudde och somna in.

Efter en för övrigt lugn lördag med god middag och gott vin före filmen ger jag den faktiskt 4st 70-talsspioner av 5 möjliga.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra