(Skickat från min iPhone) *uppdaterad med riktigt tangentbord och skärm*
Killer Elite
Förvånansvärt bra film för att ha Jason Statham i huvudrollen, och han presterar den helt okej.
Tre stygn av fem möjliga.
Drive
Mästerlig! men finns tyvärr många som inte kan eller kommer kunna uppskatta den. En antihjälte-film där världen inte förändras något under filmens gång utan man följer en liten vardag. Extra intressant finner jag att huvudkaraktären/antihjälten varken utvecklar sig eller växer, utan är sig själv filmen igenom vad än som händer eller vad publiken vill se honom göra/utvecklas till.
Hamilton - I Nationens Intresse
Läst minst fem recensioner om den här filmen både innan och efter jag såg den, samtliga tycks såga den. Jag däremot måste säga att jag fann den väldigt intressant, givande och lyckad.
Hade detta varit en amerikansk Hollywood-action hade jag hyllat den för att inte vara så endimensionell och hjärndöd och vare sig med kunskap att den är svenskgjord eller inte så tycker jag samtliga, både framför och bakom kameran, gjort riktigt bra insatser, kanske med undantag för en usel explosion (post-produktion verkar haft praktikant på den scenen)
Det blandas action med politik, girighet, terrorism, MÄNSKLIGHET och även bristen på humanitet och allt utspelar sig på en rad olika platser i världen med härliga atmosfären (öken, ökenstäder, svensk skärgård, stockholm, härlig mix).
Filmens ljudredigering borde vara snuskigt nöjd för direkt från att första skottet avlossas så verkligen njöt jag av ljudet, dess känsla, hårdheten och "punchen" i ljudeffekterna. Nailed it!
Att svenskarna i filmen har lite knackig engelska tycker jag är en skitsak och enbart idiotiskt att stirra sig blind på, i verkligheten tycker jag mig höra bra sämre engelska även från yngre mer internationella svenskar och det är långt ifrån så dåligt att man inte förstår vad dom säger... skulle tvärtom nästan kunna sätta pluspoäng för det lägger på ytterligare ett litet lager realism till filmen.
En film de inblandade och alla svenskar kan vara stolt över, även internationellt!
Hade varit kul om det kom engelsk textning så amerikanare (m.fl.) kan få se filmen, lite speciellt med tanke på hur filmen framställer just amerikanare
Däremot saknade jag att få njuta av lite AK5C-action, men man fick ju se en isärplockad iallafall
Fyra chockgranater av fem möjliga plus att till skillnad från många filmer den senaste tiden så vill jag redan nu se om den.
*SPOILER*
Helvete vad hans mord av flickvännen överraskade mig, och vad underbart att det hela var så brutalt och in your face, med detaljer och allt, man blev verkligen både chockad och äcklad.
Och vilken surrealistisk känsla hela scenen var, första sekundrarna var jag helsäker på att det fortfarande var en galen marddröm han hade, tills man ganska snabbt var tvungen att inse vad han gjort på riktigt */SPOILER*