---->Den stora filmrecensionstråden<----

Film: the Book of Eli (2010)
Genre: Djup, eftertänksam action

poster2.jpg

DELIVER US
BELIEVE IN HOPE
RELIGION IS POWER

En riktigt riktigt bra film! Totalt i min smak. Kameraarbetet är underbart, psykologin, det långsamma tempot är smart och fyller sitt syfte, actionscenerna gör tonåringen inom en full av glädje, underbar atmosfär, bra skådespeleri, specialeffekterna, både dom som syns och (framförallt) dom som "inte syns" är grymt genomförda.
Precis som Will Smith så är fan Denzel Washington ett kvalitétsmärke när det kommer till filmer, är någon av dessa med i en film så är den bra (Denzel väljer ju däremot mer seriösa, allvarliga filmer jämfört med Will)
Action och psykologi i stil med Watchmen, Matrix, Fight Club och Donnie Darko - underbart :tummenupp

8.7/10

[YOUTUBE-ID]JKfZrbS79To[/YOUTUBE-ID]
(720p, full screen och höj volymen!)

Last edited:
Film: This is England (2006)
Genre: Drama
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0480025/
Trailer: [YOUTUBE-ID]H0jkv2bRFgQ[/YOUTUBE-ID]

Åsikt: En stark och välgjord film om utanförskap, rasism, gängbildning och engelsk underklass. Genomgående lysande skådespelarprestationer, speciellt Thomas Turgoose, en av få riktigt trovärdiga barnskådespelare.
Den kan kännas en aning tung, men bevisligen kan man se den mer än en gång. Dessutom fastnar man lätt i handlingen och vill se mer.

Den speglar framgångsrikt den "fula" delen av england, dvs. den autentiska.

Mitt betyg: 8,5/10

Bifogat

• england.jpg
    england.jpg
    71.5 KB · Visningar: 20
Oh yeah, This is England är en film ALLA borde (måste!) se! :tummenupp

En film man inte bara antingen hatar eller älskar, utan majoriteten hatälskar den nog, den rör verkligen om i ens känslor och skakar fram både kärlek till något man inte tyckt om innan och hat mot annat som man visste om, men aldrig sett i så ren form.

Film: the Book of Eli (2010)

Jag såg den där igår. Tyckte den var ok men inte så mycket mer. Den var ju snygg och välgjord och så men handlingen hade kunnat vara bättre. Tyckte inte den var så djup och träffande som det kändes som att det var meningen att den skulle vara.

Jag ger den 6,5/10. Man on Fire (som är 10/10) förblir hans bästa film hittills.

Jag såg den där igår. Tyckte den var ok men inte så mycket mer. Den var ju snygg och välgjord och så men handlingen hade kunnat vara bättre. Tyckte inte den var så djup och träffande som det kändes som att det var meningen att den skulle vara.

Jag ger den 6,5/10. Man on Fire (som är 10/10) förblir hans bästa film hittills.

Då ska jag se Eli.
Eftersom jag inte direkt gillade MoF.

Ett litet premiärinlägg i denna tråd.

En, som det verkar, bortglömd kanonrulle är den Italienska filmen Mediterraneo (1991).
Är lite knepig att hitta men väl värd besväret.

Såg den första gången 1993, helt oförberedd och blev riktigt tagen faktiskt.
En riktigt underfundig historia med en hel del lättsammheter och bra komedi men
budskapet i fimlen är riktigt djupt och tänkvärt.
Inte ofta regissörer lyckas med den svåra kombinationen imho.

Ladda hem och få en riktigt skön filmupplevelse

Ett litet premiärinlägg i denna tråd.

En, som det verkar, bortglömd kanonrulle är den Italienska filmen Mediterraneo (1991).
Är lite knepig att hitta men väl värd besväret.

Såg den första gången 1993, helt oförberedd och blev riktigt tagen faktiskt.
En riktigt underfundig historia med en hel del lättsammheter och bra komedi men
budskapet i fimlen är riktigt djupt och tänkvärt.
Inte ofta regissörer lyckas med den svåra kombinationen imho.

Ladda hem och få en riktigt skön filmupplevelse
Tack för tipset!
Ska kollas in! :tummenupp

The Messenger

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0790712/

Drama / Krig 2010.

Ohehört välspelad, gripande film, Ben Foster är ruskigt duktig skådespelare, Woody gör även han mkt bra ifrån sig.
Foster & Harrelson är krigsveteraner som har som uppgift att meddela anhöriga till avlidna soldater samtidigt som dom måste hantera sina egna demoner.

Mitt betyg: 8/10

[YOUTUBE-ID]8MEApxjYncI[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• the-messenger-movie-poster-woody-harrelson.jpg
    the-messenger-movie-poster-woody-harrelson.jpg
    128.3 KB · Visningar: 20
Last edited:
The Messenger vill jag verkligen se, Woody är chef hela dagen. Just fan, måste även se DEFENDOR :D

Defendor är svinigt bra! Woody är fortfarande en av Hollywoods bästa B-skådisar, så bra så att han nästan snuddar vid A-listan.
Tänkte sätta mig i soffan nu med en stadig whiskey och se Book of Eli, den verkar jävligt lovande hittills.

Jag vill fortfarande se The human Centipede, det känns som en film i min smak :D

Book of Eli var ungefär lika djup som The adventures of ford fairlane. Däremot var den rätt underhållande. Fast jag blev nästan illamående över hur kristen den blev mot slutet. Dessutom blev jag arg när jag insåg att det var meningen att han skulle vara blind.

Jag skulle inte på något vis jämföra den med Watchmen, Matrix, Fight Club eller Donnie Darko. Tycker inte den har någonting alls gemensamt med någon av dom.

Last edited:
Last edited:
Book of Eli var ungefär lika djup som The adventures of ford fairlane. Däremot var den rätt underhållande. Fast jag blev nästan illamående över hur kristen den blev mot slutet. Dessutom blev jag arg när jag insåg att det var meningen att han skulle vara blind.

Skulle han vara blind, på riktigt!? Trodde det för en sekund men insåg att allt talade ju emot det :mad:
Fånigt isåfall, då föll hela filmen från en medioker 6:a till en låg 4:a, det var inte så mycket utanför ramarna i den rullen direkt.

Youth In Revolt

Genre: Komedi / drama
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0403702/

Denna gillade jag. Michael Cera, som hittills mest spelat nerd-typer som har svårt att få till det med the ladies, spelar här Nick Twisp, som är en, tja, en nerd-typ som har svårt att få till det med the ladies. Bor hos mamma, gillar poesi och att lyssna på Frank Sinatra på vinyl. För att kunna bli ihop med drömtjejen han träffat på en semesterresa uppfinner han ett alter-ego: Francois Dillinger, som blir Nicks elaka sida som ska imponera på tjejen, komplett med tangorabatt, pilotbrillor och en galouises i mungipan.

Grymt bra casting i många roller, Ray Liotta som sliskig snut är helt genialt, och den där skäggiga knepiga killen från The Hangover som mammans första man är klockren. :D Många av dialogerna mellan Nick och Francois är jäkligt roliga. Detta är ingen asflabb-komedi dock. Ingen ny Superbad mao.

Betyg:
7/10

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka