---->Den stora filmrecensionstråden<----

Rutger Hauers bästa roll! Han är riktigt bra i Liftaren med men sen har han mest gjort en massa bajs.

Blade Runner är en grym film även efter så här många år. Otroligt att specialeffekterna håller så hög klass efter nästan 20 år. Vilken version tittade du på? Själv har jag bara sett original versionen och directors cut från 90- talet. Det var ett par år sedan jag såg filmen senast. Tyckte nog det var rätt onödiga förändringar. Gillade det öppna slutet från första versionen bättre som lämnade publiken undrande om Deckard var en replikant eller inte.

Final Cut versionen har jag inte sett än. Tänkte se den vid något tillfälle.

Såg Max Manus i helgen om norska frihetskämpar under andra världskriget. Norges svar på Flamman och Citronen.

Kan varmt rekommendera båda filmerna.

Blade Runner är en grym film även efter så här många år. Otroligt att specialeffekterna håller så hög klass efter nästan 20 år. Vilken version tittade du på? Själv har jag bara sett original versionen och directors cut från 90- talet. Det var ett par år sedan jag såg filmen senast. Tyckte nog det var rätt onödiga förändringar. Gillade det öppna slutet från första versionen bättre som lämnade publiken undrande om Deckard var en replikant eller inte.

Final Cut versionen har jag inte sett än. Tänkte se den vid något tillfälle.

Såg Max Manus i helgen om norska frihetskämpar under andra världskriget. Norges svar på Flamman och Citronen.

Kan varmt rekommendera båda filmerna.

Det var final cut jag såg. Tror bara jag sett den med berättarröst förut. Enhörningen var också en nyhet för mig. Tyckte den var bättre i alla fall. :)

Nu kommer jag med ganska stor säkerhet bli hatad och ratad här men... jag har sett Blade Runner två gånger i mitt liv, en gång när jag var väldigt liten och inte fattade något (och på TV3 eller liknande dessutom) och senast för några månader sedan.

Men även nu så fattar jag inte riktigt vad som var så bra med filmen, var visserligen(!?) Director's Cut jag såg, men ändå. Hela filmen kändes intetsägande och extremt seg/uttråkande - och i ärlighetens namn minns jag knappt var filmen gick ut på nu några månader senare.

:näsblod

Nu kommer jag med ganska stor säkerhet bli hatad och ratad här men... jag har sett Blade Runner två gånger i mitt liv, en gång när jag var väldigt liten och inte fattade något (och på TV3 eller liknande dessutom) och senast för några månader sedan.

Men även nu så fattar jag inte riktigt vad som var så bra med filmen, var visserligen(!?) Director's Cut jag såg, men ändå. Hela filmen kändes intetsägande och extremt seg/uttråkande - och i ärlighetens namn minns jag knappt var filmen gick ut på nu några månader senare.

Alla kan inte förstå ett geni.

Det är en blandning av att den ser fantastisk ut på alla sätt, att musiken är alldeles fantastisk, att alla spelar bra i den, att dialogen är bra och minnesvärd, den fantastiska noirkänslan, att manuset är så bra och (cliché coming up) att manuset är så djupt och fungerar på så pass många nivåer och tar upp så pass många filosofiska frågor som dödlighet/odödlighet, människan och gud, var som definerar oss som mänskliga, är deckard själv en replikant osv.

Men om man är ute efter något bättre än en perfekt film så kanske man kan hoppa över den. :)

Film: The Spirit
Genre: Genre?
Trailerlänk: [YOUTUBE-ID]9twiz-0BpqQ[/YOUTUBE-ID]
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0831887/
Mitt betyg: -1/10
Min kommentar: Fy fan.

Den sämsta skit jag sett på bio.
ALLT var uruselt, fanns ingenting som var i närheten av OK, ens.
Jo, fokuseringen på Eva Mendes' röv var lite trevlig, men resten var pinsamt ruttet. Känns som om skådisarna verkligen gjorde bort sig när de tackade ja till att vara med, i tron om att det skulle vara något som liknade Sin City. Det är sällan jag är rent förbannad:mad: när jag lämnar en biograf, men den här gången ville jag slå sönder saker på vägen ut.
Se den! En milstolpe i skit.

Bifogat

• the-spirit-bluray.jpg
    the-spirit-bluray.jpg
    102.8 KB · Visningar: 33
Last edited:
Det är en blandning av att den ser fantastisk ut på alla sätt, att musiken är alldeles fantastisk, att alla spelar bra i den, att dialogen är bra och minnesvärd, den fantastiska noirkänslan, att manuset är så bra och (cliché coming up) att manuset är så djupt och fungerar på så pass många nivåer och tar upp så pass många filosofiska frågor som dödlighet/odödlighet, människan och gud, var som definerar oss som mänskliga, är deckard själv en replikant osv.

Men om man är ute efter något bättre än en perfekt film så kanske man kan hoppa över den. :)

Håller med om att den är bäst av sci-fi-rullar, om man får kalla den det.
Just Noirkänslan (vilken jag alltid älskar) är inte så vanlig i genren och man blir faktiskt både engagerad, berörd och underhållen.
En milstolpe i filmskapande, helt klart.

Jo fan... låter inte som något för mig, tror jag hoppar den... :tungan
Nej fan, jag får se till att få tummen ur och se den igen någon dag.

Känns om att när man diggar bl.a. Fight Club, Donnie Darko, Matrix, Watchmen osv. för att dom (bl.a.) är djupa m.m. så borde man ju gilla Blade Runner, eller så är det bara något fel med mig!? :hihi

Jo fan... låter inte som något för mig, tror jag hoppar den... :tungan
Nej fan, jag får se till att få tummen ur och se den igen någon dag.

Känns om att när man diggar bl.a. Fight Club, Donnie Darko, Matrix, Watchmen osv. för att dom (bl.a.) är djupa m.m. så borde man ju gilla Blade Runner, eller så är det bara något fel med mig!? :hihi

Alla kan ju inte gilla samma saker.
Allas egen smak är den bästa.
Tur det. :tummenupp

Jag tycker fortfarande att Seinfeld suger, t ex, vilket stör många rent infernaliskt. Men i övrigt kan jag och andra ha nästintill exakt lika smak vad gäller film/serier. :)

Film: The Spirit
Genre: Genre?
Trailerlänk: [YOUTUBE-ID]9twiz-0BpqQ[/YOUTUBE-ID]
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0831887/
Mitt betyg: -1/10
Min kommentar: Fy fan.

Den sämsta skit jag sett på bio.
ALLT var uruselt, fanns ingenting som var i närheten av OK, ens.
Jo, fokuseringen på Eva Mendes' röv var lite trevlig, men resten var pinsamt ruttet. Känns som om skådisarna verkligen gjorde bort sig när de tackade ja till att vara med, i tron om att det skulle vara något som liknade Sin City. Det är sällan jag är rent förbannad:mad: när jag lämnar en biograf, men den här gången ville jag slå sönder saker på vägen ut.
Se den! En milstolpe i skit.

Är av en helt annan åsikt. OM man gillar filmnoir stuket på film och dessutom är en fan av den gamla serien Spirit som brukade finns i gamla Agent X9 (i Sverige) och i sin egen tidning i USA då är denna film helt underbar. Karaktärerna följer serietidningen och den ska vara cheesy och quirky. Dessutom har den inga som helst likheter med Sin City som du trodde och då kan man förstå att du kan blivit besviken om du förväntade dig det...
Det är en mycket bra film...
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
fyra av fem tummar upp för The Spirit...

Last edited:
Ingen pilsnerfilm direkt! :gnissla

Den sopar lätt banan med de flesta andra filmer i eländeseländesgenren!

Men som sagt, alla filmer är inte till för att man skall bli glad och upplyft av dem. :näsblod

The Road (2009)
Genre: Drama/Thriller
Trailerlänk: http://www.youtube.com/watch?v=c-wjqsD4Aew
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0898367/
Mitt betyg: Författaren till No Country for Old Men har även skrivit The Road och nu har vi fått ännu en lyckad filmatisering.
Mina tankar hittar man på min blogg

Jag passar på att pimpa mina favoritfilmer från 2009.

Inget betyg The Road?

Jag har glott ett par rullar den senaste tiden men har inte haft ork att skriva. Den här veckan jobbar man konstiga tider dessutom.
Men fick tummen ur igår och skrev några ynka rader om....

Film: PHOBIA 2 (2009)
Genre: Skräck
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1521846
Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=_Li6OYgAALg (om man inte vill veta om den hemliga lasten, kolla inte trailern)

Min åsikt: http://a-y-s.bloggspace.se/1277788/phobia-2-2009

Någon som sett 1:an?
Blev väldigt sugen på den.

Filmen i sig är säkert bra men inte alls min typ av film. Man blev mest deprimerad av att se den och det är inte det jag är ute efter när jag ser en film. Andra "eländiga" filmer man sett har gett en annat än just detta men denna film var något i hästväg.

Så jag fegar ur och passar på betyget. :)

Inget betyg The Road?

Jag har glott ett par rullar den senaste tiden men har inte haft ork att skriva. Den här veckan jobbar man konstiga tider dessutom.
Men fick tummen ur igår och skrev några ynka rader om....

Film: PHOBIA 2 (2009)
Genre: Skräck
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1521846
Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=_Li6OYgAALg (om man inte vill veta om den hemliga lasten, kolla inte trailern)

Min åsikt: http://a-y-s.bloggspace.se/1277788/phobia-2-2009

Någon som sett 1:an?
Blev väldigt sugen på den.

Max Manus

Film: Max Manus
Genre: Krig
Trailerlänk
IMDB
Mitt betyg: Första tjugo minuterna störde man sig något grymt på skådespearna då alla kändes pajiga. Men sen var de som om de skärpte sig eller så vande man sig. Märkligt! Riktigt bra strids-scener vilket är lite ovanligt i krigsfilmer utan hollywoodbudget. Den skildrar även tyskarna utan att stereotypa dem allt för mycket in i samma gamla vanliga fack.
(stark 8 av 10)

tt1029235

Film: Shutter island
Genre: Psych/skräck

IMDB-länk

Mitt betyg: Mycket trevlig film. Scorsese kan det där med att skapa trovärdiga miljöer och få in skådespelare som faktiskt fungerar i den aktuella miljön.
Leonardo di Caprio gör en fin tolkning av sin karaktär (Teddy Daniels) och Ben Kingsley lyckas göra det lilla extra som de andra karaktärerna saknar. Att gamle Max (von Sydow) är med gör inte saken sämre heller.

Tänker inte spoila någonting, men som slutkommentar kan jag säga : Se den. :D

(8 av 10)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka