Den nya michelin pilot power !!!

Qwerty skrev:
Förstår inte riktigt folk som måste ha det absolut mjukaste race däcket på gata. Använder ni allt det extra greppet när ni är ute och kör? Eller är det som vanligt, det ser fint ut vid korvmojjen.

Själv kör jag på helt vanliga Avon Azzaro st45/46 och det funkar för mej. Klart att våtgreppet kunde varit bättre men nu förtiden är jag finåkare och kör inte när det regnar.

jag har en bild på ett Avondäck som föll i bitar efter lite hård körning... vill man köra på sånt? inte jag iallafall..

Det extra greppet = den extra säkerheten... man behöver inte oroa sig för att om man behöver bromsa stenhårt nån gång så släpper det inte för man va dumsnål o köpte ett däck som håller 1000+mil

De relativt FÅ mil som man trots allt kör på sommaren vill åtminstone jag inte behöva oroa mig för sånna skitsaker, jag vill ha kul o slippa behöva oroa mej för att ha dåligt grepp

//Håkan

EDIT: Ska se ifall jag kan hitta bilden här nånstans...
EDIT2: Var instruktör på SMC avrostning igår... Kommentar: "Däcket börjar bli lite slitet nu efter 2000mil (tillverkningsvecka 9930 nåt sånt) några år till får det nog sitta på!" (Kuståmåkare...)
Sånna vill man inte va ivägen för :3freak

Last edited:
håkan skrev:
ahahaha, lurad av nån MC butik eller? mynetmoto 2500 sådär, hemkört till dörrn då....

hmm..jo..kanske känner mej en smuula dum..dessutom har jag beställt båda däcken.. det landade på 1668+2357..vill inte veta vad det blir ihop...men men.. ny läxa lärd..hoppas dom e bra! :huvet

grr..zzr skrev:
håkan skrev:
ahahaha, lurad av nån MC butik eller? mynetmoto 2500 sådär, hemkört till dörrn då....

hmm..jo..kanske känner mej en smuula dum..dessutom har jag beställt båda däcken.. det landade på 1668+2357..vill inte veta vad det blir ihop...men men.. ny läxa lärd..hoppas dom e bra! :huvet
hade du köpt från tyskland hade du fått hade du enkelt fått med ett extra bakdäck för samma pris. 426.00 € för 1framdäck och 2 bakdäck ;) inkl frakt!
tillomed pengar över att köpa lite blingbling för!

Håller helt med dig Håkan. Tror inte många av oss gör några jämförenlser med proffesionella åkare. Dock ger det ju en inbyggt extra säkerhet om man mot förmodan skulle ta den där favoritkurvan lite för snabbt eller nåt. Har man ett däck som man vet klarar ett knäskrap förutsatt att det har tempen uppe hjälper det ju garanterat självsäkerheten den dan man bara kan välja på att lägga ner mer eller ta sikte ut i myllan. Kort och gott -- hellre ett däck över min förmåga, precis som motorcykeln i sig. :yoparty

håkan skrev:
hade du köpt från tyskland hade du fått hade du enkelt fått med ett extra bakdäck för samma pris. 426.00 € för 1framdäck och 2 bakdäck ;) inkl frakt!

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :4skrika

håkan skrev:
jag har en bild på ett Avondäck som föll i bitar efter lite hård körning... vill man köra på sånt? inte jag iallafall..

Det extra greppet = den extra säkerheten... man behöver inte oroa sig för att om man behöver bromsa stenhårt nån gång så släpper det inte för man va dumsnål o köpte ett däck som håller 1000+mil

De relativt FÅ mil som man trots allt kör på sommaren vill åtminstone jag inte behöva oroa mig för sånna skitsaker, jag vill ha kul o slippa behöva oroa mej för att ha dåligt grepp

//Håkan

EDIT: Ska se ifall jag kan hitta bilden här nånstans...
EDIT2: Var instruktör på SMC avrostning igår... Kommentar: "Däcket börjar bli lite slitet nu efter 2000mil (tillverkningsvecka 9930 nåt sånt) några år till får det nog sitta på!" (Kuståmåkare...)
Sånna vill man inte va ivägen för :3freak

Har du koll på vid vilken temperatur "Race" börjar fungera....?
Jämfört med tex. "Road"...?
Enligt de uppgifter jag fått från Michelin(en aktivt sporhojsåkare) så är det
endast i undantagsfall som du kommer upp i den temperaturen vid gatåkning.
Som han uttryckte det:"...35º+ och solsken, och 60º+ i asfalten".
Själv åkte han "Road"...både till vardags och på bana.

Vore intressant att få lite synpunkter på den aspekten....?

KentW

Last edited:
Va kul att du har en sån bild. Finns väll hur många bilder som hellst på olika däck som faller i bitar, senaste däcktestet i Bike va det väll Bridgstone som tappade stora bitar.

Har aldrig oroat mej över däck. Har aldrig funderat på om däcket har "rätt" temp innan knäskrapen läggs. På gammel Hondan har jag ett framdäck från 90 talet och det funkar att lägga ner satt både centralstöd och avgassystem tar i backen. Och minuterna innan står "grabbarna" och talar om sina däck som är från förra året som är på tok för gammla och inte duger mm. Det är oftast dom som ligger bakom mej av någon underlig anledning.

Med detta vill jag ha sagt att det flesta däck duger gott och väl för det allra flesta och den stora skaran klarar inte äns av att utnyttja ett skit däck(Avon Azzaro?) innan dom kör av vägen pga andra anledningar. Sen att en bra pilot kan tycka att dom däcken är skit är en annan sak. Men kör man mjukt och fint så kan även en hoj med dåliga däck ha hög kurvhastighet och det är väll så man ska köra?

Vad är det för skillnad på nya o gamla pilot power?

Körde inte mer än 290 mil på mitt pilot power 190/50.

Ska tilläggas att jag inte burnade en enda gån med detta däck!

Tycker dock att det skulle hållt lite längre??????? :huvet

Kent W skrev:
Har du koll på vid vilken temperatur "Race" börjar fungera....?
Jämfört med tex. "Road"...?
Enligt de uppgifter jag fått från Michelin(en aktivt sporhojsåkare) så är det
endast i undantagsfall som du kommer upp i den temperaturen vid gatåkning.

Vore intressant att få lite synpunkter på den aspekten....?

KentW

Har inte den blekaste, de har nog med fäste för att köra aktivt utan att behöva ha däckvärmare på :hihi

Tror du på allvar att Michelin skulle saluföra det här som ett GATDÄCK om det inte hade bra egenskaper?
Michelin info...

Det finns med både på Hypersport och Road/Sport kategorierna...

Provkör däcken, avgör själv, de duger gott och väl till gatkörning, får upp nog med temp för att kunne köra mer än aktivt på vägarna.. förutsatt att det är varmare än +5..

jag kan ju säja att de känns mjukare än Dunlop D208RR när man tafsar på dom... fast de var ju bara 5 veckor gamla då...

//håkan

EDIT: Inte ens de mjukaste Pirelli slicksen hade jättebra fäste när jag var på Gelleråsen o körde... trots däckvärmare.. kan ha berott på 6-8 grader utanför? :tungan
EDIT2: skulle nog tro att ett Power däck har bättre egenskaper vid lägre temperaturer än vad ett road har... fast.. det är åsikter alltihop...
Vill du halka omkring på macadamdäck så gärna för mig

Last edited:
Qwerty skrev:
Med detta vill jag ha sagt att det flesta däck duger gott och väl för det allra flesta och den stora skaran klarar inte äns av att utnyttja ett skit däck(Avon Azzaro?) innan dom kör av vägen pga andra anledningar. Sen att en bra pilot kan tycka att dom däcken är skit är en annan sak. Men kör man mjukt och fint så kan även en hoj med dåliga däck ha hög kurvhastighet och det är väll så man ska köra?

Absolut är det så! jag själv blandar gärna bankörning med gatkörning.. och plötsligt så vill jag köra på sudgummi istället för backelit ;)

Jag körde på Gelleråsen med några Bridgestone(motsvarar Road ungefär)... och kommer aldrig göra om det... släppte konstigt och trots ingen höjdarvärme den dagen så blev de överhettade förmodligen, ut i sanden en sväng blev det..

Helt olika märken men modellerna är avsedda för samma sorts "kunder"... never again..

//håkan

Qwerty skrev:
Har aldrig oroat mej över däck. Har aldrig funderat på om däcket har "rätt" temp innan knäskrapen läggs. På gammel Hondan har jag ett framdäck från 90 talet och det funkar att lägga ner satt både centralstöd och avgassystem tar i backen. Och minuterna innan står "grabbarna" och talar om sina däck som är från förra året som är på tok för gammla och inte duger mm. Det är oftast dom som ligger bakom mej av någon underlig anledning.

Mycket intressant inlägg i debatten. Är det några fler som delar samma uppfattning? Ofta finns det ju riktigt schyssta bilder på nedlägg i förbindelse med att Bike eller annan lämplig tidning testar sporthojjar där de lägger ned duktigt. jag har fått kommentarer i stil med "Jo, men de har ju alltid slicks på för att kunna lägga ned så mycket". Detta trots att de när de testar ofta ju faktiskt kommenterar däcken som kommer på en ny cykel.

håkan skrev:
Absolut är det så! jag själv blandar gärna bankörning med gatkörning.. och plötsligt så vill jag köra på sudgummi istället för backelit ;)

Jag körde på Gelleråsen med några Bridgestone(motsvarar Road ungefär)... och kommer aldrig göra om det... släppte konstigt och trots ingen höjdarvärme den dagen så blev de överhettade förmodligen, ut i sanden en sväng blev det..

Helt olika märken men modellerna är avsedda för samma sorts "kunder"... never again..

//håkan

Skulle aldrig få för mej att köra bana med mina Avon. Kanske prova på men inte mer än ett par varv. Gatdäck överhettas lätt på bana och släpper därför i konstiga lägen.
Bandäck på bana och gatdäck på gata.

MrMunson skrev:
Mycket intressant inlägg i debatten. Är det några fler som delar samma uppfattning? Ofta finns det ju riktigt schyssta bilder på nedlägg i förbindelse med att Bike eller annan lämplig tidning testar sporthojjar där de lägger ned duktigt. jag har fått kommentarer i stil med "Jo, men de har ju alltid slicks på för att kunna lägga ned så mycket". Detta trots att de när de testar ofta ju faktiskt kommenterar däcken som kommer på en ny cykel.

Bike testar ju hojarna med dess orginal däck, det är ju så hojen är tänkt att uppträda från tillverkaren (utom då nya BMW som dom hängde på något annat för sin 3000mila test).

MrMunson skrev:

Hyffsade nerlägg klarar nog dom flesta däck av, då bakdäcket släpper är oftast vid gaspådrag ut ur kurvorna.

håkan skrev:

Vilken sida beställde du ifrån? Var det den där http://www.mynetmoto.com/? Var det nån speciell deal de hade eller blev det bara prismässigt så bra?

Pilot Power rekommenderas starkt!

Är inne på min andra uppsättning nu och har innan dess kört på Pilot Sport..
Skillnaden som jag upplever är ett bättre grepp i böjarna, längre livslängd, kommer snabbt upp i rätt temp samt än bättre våtgrepp än Sport

Dock kan dom upplevas en aning "svajiga" i böjarna innan man vänjer sig, Power har en aning toppigare profil så dom svänger lite snabbare.

Fästet är ingenting direkt att klaga på..i december för lyckades jag göra en ofrivillig stoppie på lucia på vått underlag..

På banan har dom ett mycket bra grepp!
Inga som helst probs med varken nerlägg eller släpptendenser, dom varnar mjukt å bra innan dom kasar iväg vilket man gärna uppskattar..

Hållbarheten är helt oki eftersom man kasar på kanterna på banan och sliter på mitten på gatan så kan man lungt åka på ett par banåkningar om man inte är för hetsig på trotteln ur böjarna..
800 mil fick jag ut på bakdäcket vid "blandad körning"

ERF Team Evil #74 körde nu senast på Anderstorp med Power och efter ca. 4 tim pluggåka så vart jag mycket förvånad över ur lite slitet däcket var..iofs så kyls däcket på långa rakan men iallafall??
Mycket bra!
Jämnför man med Sport så var det nästan slut efter en dags åka på Kinnekulle i hobbytempo

Svar angående sista bokstaven

Tjaba!

Om man inte frågar får man inte några svar. Jag ställde frågan om vad sista bokstaven står för till Michelin Sverige och fick följande svar:

Conny Alfredsson skrev:
Hej
Det kan finnas olika "index" på däck som sitter orginalmonterade.Det kan vara
krav från tillverkaren på däcksmarkering, profiler etc,etc som gör att man
markerar dessa med ett "index".
Vi lagerför och säljer på den Svenska marknaden normalt inga indexdäck, om det inte ger några konsumentfördelar (undantag BMW 1200 LT). Det finns dock
marknader som kräver sådana däck, men det är inte nödvändigt i Sverige.

Vidare handlar det om att vissa märken har lite olika modeller på hur man fäster in däcket i fälgen. Racehojar behöver ha lite mer grepp om sulan än en customhoj. Detta står då i instruktionsboken. Däckaren jag pratade med sa dock att de "indexlösa" däcken passar till i princip alla fälgar.

Tack för förtydligandet till Conny på Michelin Nordic och "T" på Örby Gummi.

Pilot Power vs. Power Race (Michelin)

Skickade följande till Michelin Nordic

Hej!

Och tack för en bra hemsida! Jag är mitt uppe i att köpa nya däck till min MC och har tittat på två olika däck som ni tillverkar, Pilot Power samt Pilot Race (medium). Jag har fått fram en hel del information på Internet gällande Pilot Power vilka verka ha fått väldigt bra betyg i tester och av folk som köpt dem. Pilot Race däremot är väl helt nya i Ert utbud vilket gör det lite svårt att hitta information och feedback från folk som köpt dem. Min fråga är hur livslängden skiljer sig mellan Pilot Power och Pilot Race (medium) under lika användning. Prismässigt skiljer de sig ju inte avsevärt så det är inget problem. Får man däremot ut 2-400 mil mindre ur Pilot Race så har ju det ekonomisk betydelse. En andra fråga (som kanske inte är helt enkel att svara på) är hur pass stor nivåskilnad rent prestandamässigt det är mellan de två modellerna.

Jag vill helst få iväg min beställning av mina nya däck under morgondagen så det skulle vara kanon om Ni kunde förse mig med lite mer kött på benen innan dess. Däcken skall sitta på en Suzuki TL100R -00 om det har någon betydelse.

Tack på förhand!

Fick följande mycket kompetenta svar efter cirka en halv dag

Hej Jimmy,

Tack för dina frågor.

Jag tror du menar nya Power Race Medium när du skriver Pilot Race Medium (utgått
2005)

Livslängen ligger på nya Power Race är ungerfär hälften av Pilot Power.

Pilot Power är konstruerat för landsväg med mycket snabb uppvärmning, extremt
bra våtgrepp och har marknadens lägsta nedläggningsvinkel för gatdäck (50,6
grader torr, 41,8 grader vått !!!!)

Power Race Medium är gatlegalt racedäck med dualcompound (2 olika gummin i
slitbanan beroende på nedlägg). Används på bana vid varma, långa torra race.

Däcken skiljer sig åt även i konstruktion utöver gummiblandningar.

Använder du din mc huvudsakligen på allmän väg med ett par bandagar på år är
Pilot Power ett bättre alternativ. (se www.powerday.se)

mvh

Michelin Nordic AB
Christer A

All elogé till Michelin Nordic för proffesionellt bemötande! :Bugar

Jag rastar min hoj på bana ibland och funderar på lufttrycket i Pilot Power, både fram och bak?
Man hör att lite mer raciga däck som Rennsport och Supercorsa ligger ca 1,9-2,1 bak och 2,0-2,2 fram.
Powerdäcken borde ha några andra rekommenderade tryck på bana förutom standardtrycken på gata.
Ex på mina däck efter banåkning vid olika tryck däcken, det kanske var lite varmare i luften vid åkningen på bild 1

bild 1, 2.5 kilo
bild 2, 2,0 kilo

Bifogat

• Dsc01029.jpg
    Dsc01029.jpg
    37.4 KB · Visningar: 41
  • Dsc01355.jpg
    Dsc01355.jpg
    40.9 KB · Visningar: 41
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing