Den nya michelin pilot power !!!

Blue skrev:
Jodå, jag la på ett i våras och det har hållit bra och känns mycket stabilare än Pilot sport som jag hade innan.

Blir nog en uppsättning sådana för mig nu till våren. Har inte hört någon som har någonting dummt att säga om dom :tummenupp

Last edited:
fireblade skrev:
Måste säga att jag är imponerad av greppet i dem.
första rundan för året var det böt asfalt och ca 3+ i luften, ändå gick det med kalla däck gasa upp hojen på slangen så nog bettar det i alltid. har åkt ca 700 mil på det däcket så hållbarheten får bra betyd det med (går nog klämma ur 100-150 mil till).
Bra test för däckets egenskaper... "lyckades gasa upp på slangen" hahaha!! :kocko

fezt skrev:
Bra test för däckets egenskaper... "lyckades gasa upp på slangen" hahaha!! :kocko

Ja, det är väl inte helt tokigt att tänka så. Eller :va Vet ju själv hur dåligt grepp det är i vissa däck när tempen är låg. Är det dåligt grepp så spinner ju bara hojen när man drar på fullt. Även samma om däcker blir slitet ju :va Mao så borde ju ett däck med en fin gummiblandning och med ett "vettigt" mönster även erbjuda ett bra grepp vid dåliga förhållanden (tom rakt fram). Sedan hur det är att svänga med vet man ju inte ändå, förrutom då att själva blandningen borde klara att greppa :)

Och märk väl vi snackar gatan nu :fakta

Nix. det e så dom ska sitta.
Men mönstret bak e åt andra hållet.
Det har ju kommit ett nytt Power däck såg jag på Gummiverkstan för någon vecka sedan, ska beställa det å pröva i vår.
Tror det heter "Power race" eller nått liknande

RSV_R skrev:
Inte för att vara elak... men siter inte det där däcket åt fel håll? :va

RSV_R skrev:

Det beror på att du ska ha så mycket gummi i backen som möjligt vid nerlägg.
Om man tänker på vilket håll kraften kommer i från så blir det rätt, framdäcket får kraften från motsatt håll mot bakdäcket pga det knuffas fram.

Last edited:
Optimala setupen?

Sitter och är skitsugen på Pilot Power här hemma i stugan. Dock så har jag sett att de kommit ett som heter Pilot Race i olika hårdhetsgrader.

Har således två frågor:
1) Kan det tänkas var en optimal setup att köra med Pilot Power på bak och dra dit ett Pilot Race (medium) fram? Förslag/synpunkter?
2) Jag har surfat runt som en bäng och letat efter schyssta priser på sulor och satt och kollade på www.mynetmoto.com. Där verkar det som att de har ett par olika typer av Pilot Power till min förvåning. Vilket skall man ha? Här är ett par exempel på benämningar: Tyre Profile: PILOT POWER, PILOT POWER G, PILOT POWER T, PILOT POWER W.

Jag har letat på Michelins hemsida och kan inte hitta någon information om att det skall finnas en massa olika specar för Pilot Power. Race finns det olika, sure.

Någon som har koll? Behöver beställa denna veckan helst. :huvet

Det har varit uppe många gånger förut, de olika bokstäverna hör ihop med en viss hojmodell, har aldrig lyckats hitta en förteckning på det men i din instruktionsbok står den om du ska ha någon. Annars ska du köpa däcket utan extra bokstav.

Mina originaldäck t ex är Dunlop 218 J.

Ninjaboy skrev:
Det har varit uppe många gånger förut, de olika bokstäverna hör ihop med en viss hojmodell, har aldrig lyckats hitta en förteckning på det men i din instruktionsbok står den om du ska ha någon. Annars ska du köpa däcket utan extra bokstav.

Mina originaldäck t ex är Dunlop 218 J.

Sweet Dude! Tusen tack för hjälpen!
:Bugar Ska kolla i boken ikväll, annars blir det det utan extrabokstäver.

Några idéer angående Power bak, Race medium fram?

yonsson skrev:
Fan va UNDERBART!!!!
Hade metzeler rennsport förra säsången. mjuka som satan. nu 300 mil senare så vågar jag inte besikta med dom :död

Rennsport... de slits ju ut till hälften bara av transporten på posten... ;-)

Har Pilot Road på mitt tunga as till BMW. Funkar bra på väg men skulle önska liiite mera grepp på go-kartbanorna.

Igår fick jag nöjet att testa Powern och de är rejält mycket mer bett i dessa.

Bokstäverna kan vara (men inte troligt) hastighetskoden. (http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm).

Angående däckslitaget så är kurvtagningsteknik och bromsteknik minst lika avgörande som hur hårt man gasar. Även skicket på asfalten på favoritsträckorna kan göra några hundra mil plus eller minus.

Bokstaveringen på däcken handlar om hastighetsklassning. skall tåla olika grad av värme, friktion etc. Sk "racedäck" har högre klassning, mao dyrare. (den kunskapen kom från bilsporten, kanske inte gäller mc?)

/färsking på forumet

Lime skrev:
Bokstäverna kan vara (men inte troligt) hastighetskoden. (http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm).

Skulle kunna vara, det har du rätt i. I sådant fall ska jag ha "W"-märkning och det hittar jag ju inga. Frågan är om det är lokiskt att ha flera olika typer av hastighetsgränser för samma däcktyp. Har fått för mig att de klassas efter modell. Det va väl fan att man ska behöva vara akademiker för att skaffa nya ostar!
:huvet Blir upprörd!

Kanske börjar bli dags för ett e-post till Michelin som förhoppningsvis kan reda ut den här soppan en gång för alla.

Last edited:
Lime skrev:
Rennsport... de slits ju ut till hälften bara av transporten på posten... ;-)

Har Pilot Road på mitt tunga as till BMW. Funkar bra på väg men skulle önska liiite mera grepp på go-kartbanorna.

Igår fick jag nöjet att testa Powern och de är rejält mycket mer bett i dessa.

Var det du som var uppe i norrland och körde i går?

RSV_R skrev:

Hehe. Jo, det måste va fel va?

Vänd på det annars blire fetesläppet vid första blöta väg...!

Nej, det är inte hastighetskoden han pratar om. Se nedan för exempel:

190/50 ZR 17 M/C TL 73W PILOT POWER
190/50 ZR 17 M/C TL 73W PILOT POWER G

Båda exemplen har samma dimension, hastighetsklassning och belastningsindex, endast den mystiska extrabokstaven skiljer dem åt.

Kolla på

http://two-wheels.michelin.com/

Där gick det att få fram att jag ska ha 120/70 ZR 17 (58 W) TL fram och
170/60 ZR 17 (72 W) TL bak...

Ser inte vilken ZX-R du kolla själv...

EDIT: Såg att det ändå inte förklarade den extra bokstaven...

Tymo skrev:
hej på er !!
jag funderar på att beställa den nya michelin pilot power .!!! den ser grymt ut, men hur bra den är ?? passar bra till landsväg-åkning !!eller ??

Ska prova en uppsättning Pilot Power under denna säsongen...har oxå hört att de ska vara ett helt ok däck. Man ska tydligen kunna luta in mycket mer i kurvor, även på vått underlag (vi får väl se) :tomten

Powern hade samma prisklass som de jag har på nu (Pilot Sport) så jag tänkte prova Powern och se.

Polaren kör med Pilot Road på sin supermotard och han är hel nöjd.

såg nån kommentar om dyrt... 2250kr / set endast ju! billiga däck det där ;)

Känns som om de kan fungera bra på både väg och bana (om man inte jagar varvtiderna allt för hårt...) Kompisen kör med power på sin nya fina R1:a. Inget fel på greppet inte :tuttar

grr..zzr skrev:
var hittar du dom så billigt?..ja pyntar 2300 för bakhjulet ju...huh!

ahahaha, lurad av nån MC butik eller? mynetmoto 2500 sådär, hemkört till dörrn då....

per set räknar jag då... enstaka däck handlar man ju inte SÅ ofta..

sen finns det flera... mcdackonline o allt va de heter

//håkan

EDIT: Sluta köp däck hos MC handlare, de är SVINDYRA! beställ från Tyskland eller liknande, blir ALLTID billigare! förmodligen senare tillverkningsvecka på dom också eftersom handlarna inte tar hem däck SÅ ofta. STOR handlare i Tyskland omsätter MYCKET däck (det är ju det som de lever på) så får man färska däck som man känna värmen från fabriken ifrån nästan ;)

Last edited:
Förstår inte riktigt folk som måste ha det absolut mjukaste race däcket på gata. Använder ni allt det extra greppet när ni är ute och kör? Eller är det som vanligt, det ser fint ut vid korvmojjen.

Själv kör jag på helt vanliga Avon Azzaro st45/46 och det funkar för mej. Klart att våtgreppet kunde varit bättre men nu förtiden är jag finåkare och kör inte när det regnar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT