Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Kolla bara Gene Simmons, Lemmy Kilmister mfl (halvt) avdankade gubbar som det kryllar av snygga bimbos runt, fame and fortune![]()
En person som verkligen sticker ut i dessa sammanhang är Berlusconi och hans vänner. Jämfört med honom och som ovan nämnt ett par av de franska presidenterna är nog vår konung rätt from.
Jag tror att media blev tagna på sängen av kungens reaktion. Kvällspressen hoppades väl på att det skulle bli stämningar och att de därmed skulle få chansen att skriva ut hans privatliv i detalj.
Kvällspressen har inte varit rumsren på länge. Cynismen har tagit över medialandskapet helt och hållet. Det skulle inte förvåna mig om de läcker ut saker till annan media som de sedan kan referera tillbaka till. Tänker närmast på otrohetsaffären med Jonas och den norska flickan exploderade. När jag först hörde talas om boken tänkte jag samma sak. Media har säkert hjälpt till att finansiera boken - som till stor del bygger på rykten som gått runt på redaktionerna sedan tidernas begynnelse. Nu kan de referera tillbaka till det.
Fler verkar vara inne på samma sak. Det här skriver Pär-Arne Jigenius
fd Allmänhetens pressombudsman i DN:
"Numera är det inte särskilt kostsamt att låta trycka en debattbok eller pamflett. Fortsätter denna utveckling får vi väl snart se cyniska redaktionsledare som finansierar utgivningen av en kontroversiell skrift så att de får något att hänvisa till, det vill säga ett alibi för att publicera uppgifter som de inte vill ta det direkta ansvaret för att offentliggöra. Här öppnas nya affärsmöjligheter för skrupelfria bokförläggare och försiktiga chefredaktörer."
http://www.dn.se/debatt/medborgarnas-rattigheter-inte-tillgangliga-for-kungen-1.1203059
Last edited: