"Den är ju inte ny..."

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
När man ringt på hojannonser genom åren och frågar om skicket på den (finns inte alltid bilder utlagda) så får man ibland till svar: "Ja, den är ju inte ny..."
Vilket idiotiskt jävla svar!! klart som fan den inte är ny om den är begagnad, det förstår ju vem som helst men det är ju bara säljaren som kan upplysa spekulanten om skicket om man nu inte har bilder (bilder säger inte heller allt) eller ser hojen live så att säga. Ringde på en hoj nyss och hörde mig för lite om den, han verkade vara en trevlig prick, fanns ingen bild på hojen, frågade om skicket på den så fick jag exakt de där 6 orden till svar. Oavsett om hojen är 2 år eller 20 år gammal så kan man väl som säljare berätta skicket istället!! Trötthjärna! :mad:
(Han berätta iof sedan skicket på cykeln, skavanker etc etc)

Sådär säger man när det finns lite skavanker osv för att "gardera" upp sig mot köparen så inte han tror att den skall vara i nyskick.

Sedan kan jag tycka att vissa personer slätar över det mesta - kan vara lackskador/fälgskador, funktioner som ej fungerar osv och det kan räknas som ingenting av en säljare - då är det bara att gå om de inte berättat ngt om det :arsele .

Lycka till :tummenupp .//R

Ja den är ju inte ny säger man till personer som verkar tro eller tror att ens begagnade hoj borde ha samma skick som en ny på affären och prutar därefter.

Annars säger man ju som det är...

aha vad är det för skick på din hoj då?

-Jadu den är ju inte ny så det finns väl lite småskavanker tex bla bla bla.

ok

Att rada upp varenda liten grej som avviker från nyskick kan ju bli tradigt om hojen har några år på nacken, då är det bättre att köparen kommer och kollar och bildar sig en egen uppfattning. Alla är vi olika noga och pedanta.

Något som däremot inte är ok att säga är att den är i nyskick, ingen begagnad bil eller hoj är ny! Däremot kan den vara i mkt bra skick, eller bättre beggat skick.

DaPirate skrev:
2636368 När man ringt på hojannonser genom åren och frågar om skicket på den (finns inte alltid bilder utlagda) så får man ibland till svar: "Ja, den är ju inte ny..."
Vilket idiotiskt jävla svar!! klart som fan den inte är ny om den är begagnad, det förstår ju vem som helst men det är ju bara säljaren som kan upplysa spekulanten om skicket om man nu inte har bilder (bilder säger inte heller allt) eller ser hojen live så att säga. Ringde på en hoj nyss och hörde mig för lite om den, han verkade vara en trevlig prick, fanns ingen bild på hojen, frågade om skicket på den så fick jag exakt de där 6 orden till svar. Oavsett om hojen är 2 år eller 20 år gammal så kan man väl som säljare berätta skicket istället!! Trötthjärna! :mad:

Du du skulle bli förvånad över hur många muppar som tror att 10-15 år gamla hojar inte ska ha en repa eller en lite skavank DOM blir man jävligt less...:näsblod

Har man mött en köpare som mumlandes går omkring och hummar i en timme för att sedan börja pruta med anledningen "ja.. den är ju inte ny.." kanske man väljer att upplysa nästa köpare om detta redan från start. Mao, kanske trött på tråkiga köpare.

Edit: Flera som var inne på samma spår innan mig ser jag.

Anderzzon skrev:
2636397
Däremot kan den vara i mkt bra skick, eller bättre beggat skick.

Exakt! och då är det ju bättre att säga det och sedan fylla ut med lite mer info så har man ju lite hum om hojen. Att säga att den inte är ny säger ju ingenting alls om hojen för det vet jag ju redan eftersom hojen är begagnad.

"vissa" köpare föväntar ju sig typ en "ny" hoj trots att den e 5-10 år.....

ex. sålde min BMW 540 -93:a....var billigast på blocket..och folk förväntar sig guld och gröna skogar....

killen som köpte den ringde och gnällde i 2 veckor om rost , nån repa mm

köper man begagnat så e det ju inte nytt!!!! utan begagnat!!!

sen folk som ska pruta på normalt slitage....och på sånt som man informerat om i annonsen....

snåla idioter finns det gått om....och vill de köpa nåt så så köp det dyraste...e nog i bäst skick!!

Jag tycker det är rätt drygt när man frågar om skick och säljaren säger att den i stort sett är felfri och man kommer dit (kanske har kört en bra bit för att kolla på hojen) och det visar sig att den är så sleten att du inte ser vad som är fram och bak på den! :huvet

DaPirate skrev:
2636368 När man ringt på hojannonser genom åren om den, han verkade vara en trevlig prick, fanns ingen bild på hojen, frågade om skicket på den så fick jag exakt de där 6 orden till svar. Oavsett om hojen är 2 år eller 20 år gammal så kan man väl som säljare berätta skicket istället!! Trötthjärna! :mad:

Är annonsören så lat ifråga att han inte orkar lägga ut nån bild (dom flesta har ju en kameramobil, digitalkamera eller scanner om inte så känner man ju alltid nån som har nått av dom). Då skippar man denne och ringer nån annan med bild, så enkelt är det.

Det är väl bättre att han säger att den inte är ny än att den är ny, blir ju mindre snöpligt då när du kommer och tittar på den. :)

DaPirate skrev:
2636368 När man ringt på hojannonser genom åren och frågar om skicket på den (finns inte alltid bilder utlagda) så får man ibland till svar: "Ja, den är ju inte ny..."
Vilka stora problem du har i din värld.

Zalfus skrev:
2636418 Jag tycker det är rätt drygt när man frågar om skick och säljaren säger att den i stort sett är felfri och man kommer dit (kanske har kört en bra bit för att kolla på hojen) och det visar sig att den är så sleten att du inte ser vad som är fram och bak på den! :huvet

Detta är precis vad jag tänkte. är mycke värre att de säger att o den är så fin och så ser den ut som själve f-n när man kommer. har dessvärre hänt allt för många ggr. Jättekul när man kör över halva landet.

Eftersom det finns så många idioter som förväntar sig att att begagnade saker skall vara i nyskick...

Äää köp nytt! :tummenupp

Finns ju visserligen skavanker på sprillans nya hojar oxå....
Allting beror ju på hur petig man är.
Vissa har det å vissa har det inte. Blick för vad kvalite och skick är menar ja.

Men det är helt klart jobbigt när en säljare säger att varan är i bra skick men visar sig vara ett ras.... (men den kanske var fin enligt honom....) :huvet

Om en spekulant ringer på en annons till mig och frågar om skicket så berättar jag skicket för honom, så enkelt är det. Skulle inte svara han: Den är ju inte ny. Eftersom det inte ger något svar på hans fråga och det faktiskt låter lite stöddigt. Men alla är vi olika och det verkar vara ok att svara så här tydligen:

-Går den bra?
-Den är ju inte ny?

-Är det nån rost på bilen?
-Den är ju inte ny?

-Hur är däcken på hojen/bilen?
-De är ju inte nya?

-Hur mycket har den gått?
-Den är ju inte ny?

osv osv :arsele

DaPirate skrev:

Hehe, jag köpte en cykel utan bild. Han sa att han inte kunde hitta några repor eller nånting utan den var som ny men sånt tror ju aldrig jag på - allt är ju en tolkningsfråga så jag körde upp.

Såg den påp gården utanför och tänkte - den kör jag hem på snart.

Så blev det med. Allt jag kunde hitta på den var att skruvara till höger blinkersglas hade lossnat lite, de skruvade jag i.

Är man ute efter en hoj så kollar man upp den man söker, ringer och frågar när man kan komma, och sen kör man kanske hem med den om den nu inte är helt trashad....
Köra runt o kolla på 150 olika är ju slöseri med tid&pengar.

Edit: Kan ju tillägga att jag hade kollat på en annan hoj innan den där säljaren sa att den var i perfekt skick, men den var rätt sugig. En delö att göra innan den verkligen var perfekt. Testade att pruta, men inte en spänn gick han ner - kan även tillägga att han ännu inte fått cykeln såld på 5 månader nu.

NoPinky skrev:
2637767 Eftersom det finns så många idioter som förväntar sig att att begagnade saker skall vara i nyskick...

Jag har 6 fordon som alla är i nyskick :banana
Äldsta är från -90 ;)

Last edited:
DaPirate skrev:
2637822 . Men alla är vi olika och det verkar vara ok att svara så här tydligen:

-Går den bra?
-Den är ju inte ny?

-Är det nån rost på bilen?
-Den är ju inte ny?

...

:D

Det är en ganska stor skillnad mellan att inledda svaren med "Den är ju inte ny..." och att endast svara med det.

Kan förstå om du retar dig på det om du inte fått fler svar men det fick du ju.

Sedan att det är ett störigt uttryck att lägga på listan är en annan sak. Hädanefter ska jag definitivt använda det.

Förtydligande för de som inte hängde med på vad jag menade:
Låt säga att man är intresserad av en 10år gammal hoj, då kan den vara alltifrån i toppskick eller skrotfärdig, därför måste jag ju fråga om skicket eftersom det kanske inte står i annonsen. Får jag då till svar att den inte är ny så vet jag ju inte vad säljaren menar med det, menar han att den är jättefin fast den har några år på nacken eller menar han att den är helt ok att plocka delar ifrån (jaja, jag överdrev lite där)?

Förväntar sig säljaren följande konversation? :
-Hur är skicket på hojen?
-Ja den är ju inte ny!
-Okej, låter bra! Då åker jag 30mil till dig imorgon och kollar på den, går det bra?

DaPirate skrev:
2637899 Förtydligande för de som inte hängde med på vad jag menade:
Låt säga att man är intresserad av en 10år gammal hoj, då kan den vara alltifrån i toppskick eller skrotfärdig, därför måste jag ju fråga om skicket eftersom det kanske inte står i annonsen. Får jag då till svar att den inte är ny så vet jag ju inte vad säljaren menar med det, menar han att den är jättefin fast den har några år på nacken eller menar han att den är helt ok att plocka delar ifrån (jaja, jag överdrev lite där)?

Förväntar sig säljaren följande konversation? :
-Hur är skicket på hojen?
-Ja den är ju inte ny!
-Okej, låter bra! Då åker jag 30mil till dig imorgon och kollar på den, går det bra?

Det är förstås helt omöjligt att be honom utveckla vad han menar då?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back