Dedikera en port till torrents?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo, går det att göra?

Sitter med Telia 2 Mbit ADSL samt en router på det. Totalt 3 datorer som utnyttjar detta inkl. jag.

Slår jag fart på Bitlord och slangar ner något i moderat hastighet, typ 100 kb/s så är resten av nätet helt låst av detta, inkl. jag.
Det spelar ingen roll om jag tankar i 20 kb/s eller 250 kb/s, internet går inte att använda så länge Bitlord är aktivt.

Kan man gränsa av en port med en viss hastighet (typ 100 kb/s) neråt så man kan internet att surfa som vanligt med ändå, eller hur fungerar det :confused:

Mvh J

Begränsa uploaden istället i bitlord mycket simplare.

på en upload på 1MBits så sätt den till ca 70kb/s så ska du ha mycket plats över för surfning. Kan vara bra begränsa antalet anslutningat om det ändå går segt.

Begränsa uploaden istället i bitlord mycket simplare.

Har gjort det till runt 150 kb/s, men det är ändå tvärstopp om man ska försöka använda internet i övrigt.

Det kan räcka med att ha tankat ner något klart och ha Bitlord igång utan att ladda varken upp eller ned och ändå vara stopp i användandet av internet.

Har gjort det till runt 150 kb/s, men det är ändå tvärstopp om man ska försöka använda internet i övrigt.

Det kan räcka med att ha tankat ner något klart och ha Bitlord igång utan att ladda varken upp eller ned och ändå vara stopp i användandet av internet.

Problemet är att när du har bitlord igång så tar den hela dina lina, iom. att om jag inte har fel så är din lina bara halv duplex dvs. att den kan bara skicka åt ett håll samtidigt, till/från dig. Så när du säger "bra 150kb/s" ner så laddar du säkert upp i en sådan hastighet att hela dina lina fylls.
Det fanns och finns säkert fortfarande ett program som heter netlimiter som inte är superbra men borde iaf. göra så du kan surfa på dom andra datorerna.

Edit: http://www.netlimiter.com/

Last edited:
Problemet är att när du har bitlord igång så tar den hela dina lina, iom. att om jag inte har fel så är din lina bara halv duplex dvs. att den kan bara skicka åt ett håll samtidigt, till/från dig. Så när du säger "bra 150kb/s" ner så laddar du säkert upp i en sådan hastighet att hela dina lina fylls.
Det fanns och finns säkert fortfarande ett program som heter netlimiter som inte är superbra men borde iaf. göra så du kan surfa på dom andra datorerna.

Edit: http://www.netlimiter.com/

ADSL är full duplex dock inte symetrisk.

ADSL är full duplex dock inte symetrisk.

nej...
F:Har Telias bredband halv duplex?
S:ADSL är en så kallad halv duplex-tjänst vilket innebär att upp- och nedströmstrafiken samsas om en och samma förbindelse. Detta innebär i praktiken att om du försöker skicka och ta emot stora mängder information samtidigt kommer du att uppleva en markant sänkning av hastigheten på bredbandet. Bandbredden fylls snabbt upp och anslutningen blir trög i båda riktningarna. Detta är en teknisk begränsning i tjänsten och gäller för alla ADSL tjänster.

ja, det är ju det A:et i ADSL står för asymetrisk...

nej...
F:Har Telias bredband halv duplex?
S:ADSL är en så kallad halv duplex-tjänst vilket innebär att upp- och nedströmstrafiken samsas om en och samma förbindelse. Detta innebär i praktiken att om du försöker skicka och ta emot stora mängder information samtidigt kommer du att uppleva en markant sänkning av hastigheten på bredbandet. Bandbredden fylls snabbt upp och anslutningen blir trög i båda riktningarna. Detta är en teknisk begränsning i tjänsten och gäller för alla ADSL tjänster.

ja, det är ju det A:et i ADSL står för asymetrisk...

Läs på mer inom ämnet. Orkar inte gå igenom igen. Full duplex betyder att du kan skicka och ta emot samtidigt går utmärkt med ADSL(gjorde en fin film som bevisade det för 2 år sedan.). Dock är den asymetrisk vilket pga TCP/IPs uppbygnad gör att uppladningen påverkar nerladdningen markant.

Läs på mer inom ämnet. Orkar inte gå igenom igen. Full duplex betyder att du kan skicka och ta emot samtidigt går utmärkt med ADSL(gjorde en fin film som bevisade det för 2 år sedan.). Dock är den asymetrisk vilket pga TCP/IPs uppbygnad gör att uppladningen påverkar nerladdningen markant.

Har ingen lust att diskutera detta, men om telias kundtjänst säger så..
vilket är ganska logiskt med tanke på att det är telefonledningar vi pratar om..
men iaf.

På vilket sätt har symetrin (antar att du menar det) i adsl och tcp/ip (som är 2 helt olika saker) med saken att göra..
du får hemskt gärna komma med långa tekniska förklaringar då jag har en del utbildning i ämnet..

Har ingen lust att diskutera detta, men om telias kundtjänst säger så..
vilket är ganska logiskt med tanke på att det är telefonledningar vi pratar om..
men iaf.

På vilket sätt har symmetrin (antar att du menar det) i adsl och tcp/ip (som är 2 helt olika saker) med saken att göra..
du får hemskt gärna komma med långa tekniska förklaringar då jag har en del utbildning i ämnet..

Symmetriskt samma upp/ner.
Asymmetriskt inte samma upp/ner.

För varje packet som du begär så skickat din dator ett packet tillbaka som svar. Finns det inte fri plats för det så köas det. Innan du kan ta emot nästa packet så väntar servern på packet från din dator som säger att det kom fram.
Ju snabbare fart ner ju mer krävs det upp. När du har symmetrisk anslutning så märks detta av lite. Vid asymmetrisk märks det av desto mer. Ju mer du begär ner desto mer vill du skicka desto större chans att packet köas. Därav upplever man ofta "slö" surfning när du skickat mycket. Detta är hur TCP/IP är uppbyggt och det är så allt kopplas ihop. TCP/IP är i grunden gjort för lan och symmetrisk överföring så då var det inget stort problem.

Däremot om du vill testa min duplex påstående starta en uppladning och en nedladdning i protokollet UDP (detta kräver ej svar och är gjort för strömning av ljud/bild). Nu kan du se att du utan problem kan maxa din lina fullt ut både upp/ner samtidigt fint. Så att skicka/ta emot i full duplex max fart är inget problem bara kopplat till TCP/IPs uppbyggnad.

Edit: Inläggen är inte på något sett arga och har du annan fakta som visar att jag har fel så tar jag gärna en titt på det. Bara för att förtydliga. kändes nästan på mitt tidigare inlägg som om jag var grinigt vilket är helt fel :)

Last edited:
För varje packet som du begär så skickat din dator ett packet tillbaka som svar. Finns det inte fri plats för det så köas det. Innan du kan ta emot nästa packet så väntar servern på packet från din dator som säger att det kom fram.

Däremot om du vill testa min duplex påstående starta en uppladning och en nedladdning i protokollet UDP (detta kräver ej svar och är gjort för "streaming" av ljud/bild). Nu kan du se att du utan problem kan maxa din lina fullt ut både upp/ner samtidigt fint. Så att skicka/ta emot i full duplex max fart är inget problem bara kopplat till TCP/IPs uppbygnad.

Problemt är ju att ett svarspaket är bra mycket mindre än datapaketet + att den om jag inte kommer ihåg fel inte "ackar" varje paket, sen så går det säkert finfint att köra adsl i full duplex tvivalr inte på dig, men telia gör det inte.

Problemt är ju att ett svarspaket är bra mycket mindre än datapaketet + att den om jag inte kommer ihåg fel inte "ackar" varje paket, sen så går det säkert finfint att köra adsl i full duplex tvivalr inte på dig, men telia gör det inte.

Har du TELIA? Testa jag har haft telia och det var definitivt full duplex :)

Yup stämmer. Ska kontrollera mig. Men Tills du testar det jag säger så får vi gå ur diskussionen med två olika synpunkter. Att Telia skrivit så är för att det är enklast så. I folkmun är det lätt säga det suger det är halv duplex. Att gå in och förklara TCP/IPs uppbyggnad är värre. Det har även stått TVÅ saker om ADSL tjänsten på deras sida så den är tyvärr inte så godkänd som källa för mig. Ta resten i PM om du vill gå på och PMa gärna fler källor.

Edit: kan tilläga att jag gick igenom detta med en lärare under gymnasie tiden med. Läraren i datakomunikation och jag kom till samma slutsats.

/Thomas.

Last edited:
Beror lite på din utrustning, men går att göra en trafikprioriteringsinställning i många av dagens router, speciellt om du kör ex. Netgear som brukar ha lite bättre sådana möjligheter än ex. D-link.

Går att lösa programvarumässigt också, men skulle nog rekommendera att du tittar på routern först.

Hoho, här blev det diskussion. Nåväl, diskutera på ni s länge det handlar om akutellt ämne.

Beror lite på din utrustning, men går att göra en trafikprioriteringsinställning i många av dagens router, speciellt om du kör ex. Netgear som brukar ha lite bättre sådana möjligheter än ex. D-link.

Går att lösa programvarumässigt också, men skulle nog rekommendera att du tittar på routern först.

Netgear RP614 heter routern. Hmm, hur är det man kommer in i den nu igen? "http://IP-adress" eller nåt sånt :confused:

Kan vara bra begränsa antalet anslutningat om det ändå går segt.

Just det där är det som brukar vara problemet. Många routrar tjocknar till sig när det blir många samtidiga anslutningar, vilket ligger i bittorrents natur dessutom. Vet inte om det finns några routrar där man kan dribbla med antal anslutningar och timeout, förutom Linksys WRT54GL och DD-WRT mjukvara.
Så förmodligen är det enda att göra som hulkenstrong är inne på, begränsa antalet anslutningar i klienten. Fast egentligen är det att ge magnecyl, när problemet egentligen ligger i routern... F.ö. har jag en D-Link DIR-655 och den tycks klara det här, det segar aldrig till när jag tankar, som mina förra routrar gjorde.

Jag hade 2Mbit ADSL tidigare och med Azureus som klient, fick jag ställa max nerladdningshastighets till 200KB/s för att själv ha utrymme kvar för t.ex. surfande eller SSH-uppkopplingar. Uppladdningshastigheten var däremot ännu mer kritiskt och speciellt för andra datorer inne på samma nät som samsades om bandbredden. Där fick jag sätta 35KB/s om det skulle gå omärkt förbi. Körde jag helt ensam, kunde den farten skruvas upp lite (45-50), men alltför högt och det sänkte nerladdningshastigheten - eller tvärtom - just pga att ACK:ar inte kommer igenom i TCP-flödet och man stryper sig själv genom omsändningar och timeout:er i sessionen.

Detaljerna kan man studera med en tcpdump om man tycker det är kul :) Men det räcker att veta på ett ungefär vad som rör sig på linan, för att kunna justera in för bästa kompromiss.

Har man en router med QoS, så kan det användas för att reservera bandbredd åt andra applikationer och klienter, medans fildelningen kan ta hela bandbredden när annan trafik inte finns (men fortfarande får man se till att den inte dödar sig själv).

Tekniken bakom ADSL-stacken och fysisk/länk-nät m.m. tänker jag inte gå in på - den är lite för komplex för att beskrivas i enkla termer och finns i en mängd olika varianter. Men i botten så ligger upp/ner-trafiken i olika frekvensområden och tillåter därmed samtidig sändning på ren signalnivå.

Jag hade 2Mbit ADSL tidigare och med Azureus som klient, fick jag ställa max nerladdningshastighets till 200KB/s för att själv ha utrymme kvar för t.ex. surfande eller SSH-uppkopplingar. Uppladdningshastigheten var däremot ännu mer kritiskt och speciellt för andra datorer inne på samma nät som samsades om bandbredden. Där fick jag sätta 35KB/s om det skulle gå omärkt förbi. Körde jag helt ensam, kunde den farten skruvas upp lite (45-50), men alltför högt och det sänkte nerladdningshastigheten - eller tvärtom - just pga att ACK:ar inte kommer igenom i TCP-flödet och man stryper sig själv genom omsändningar och timeout:er i sessionen.

Detaljerna kan man studera med en tcpdump om man tycker det är kul :) Men det räcker att veta på ett ungefär vad som rör sig på linan, för att kunna justera in för bästa kompromiss.

Har man en router med QoS, så kan det användas för att reservera bandbredd åt andra applikationer och klienter, medans fildelningen kan ta hela bandbredden när annan trafik inte finns (men fortfarande får man se till att den inte dödar sig själv).

Tekniken bakom ADSL-stacken och fysisk/länk-nät m.m. tänker jag inte gå in på - den är lite för komplex för att beskrivas i enkla termer och finns i en mängd olika varianter. Men i botten så ligger upp/ner-trafiken i olika frekvensområden och tillåter därmed samtidig sändning på ren signalnivå.

Okej, då kanske det hjälper att skruva ner uppladdningshastigheten till väldigt lite istället för ungefär 150kb/s som jag har nu ?

Okej, då kanske det hjälper att skruva ner uppladdningshastigheten till väldigt lite istället för ungefär 150kb/s som jag har nu ?

Tror inte det löser problematiken. Är som Peterlan säger när det blir väldigt många samtida anslutningar som routern inte orkar med.
Körde en Netgear 624 (tror jag det var :va ) innan och den låste också allt vad surfning heter när man hade någon bittorentklient igång. Testade lite olika klienter och inställningar på upp/ner men med samma resultat.
Kör nu en D-Link DGL4300 utan problem.
Och för all som kommer gnälla på att D-Link är skit så...nä, har aldrig behövt starta om den för att den hänger sig e.t.c. :tungan

Så en ny router tror jag är enklaste (men inte billigaste) lösningen.
Annars kan man ställa in hur många samtida anslutningar bittorentklienten ska ha men det är inte jag så hemma på. Fel värde där och risken är överhängande att man inte får någon bra hastighet alls.

Är det verkligen 150 kilobyte och inte kilobit ? Ja, då är det rejält högt för att vara uppladdning via en 2Mbit:are. Men rör det sig om kilobit, då har du för många samtidiga sessioner som ställer till det. För varje ny peer (och som dessutom kan ha flera upp/nerladdningar mot dig) blir det nya kvittenspaket som ska få utrymme på ADSL-linan och även ytterligare en rad i routerns tabell över aktuella TCP-koppel (samt processkraft för att routa paketen - beror också på hur bra implementerad programvaran är).

En bra router sätter inte gränsen, utan det är ADSL-förbindelsen som ska vara det som begränsar vilken fart du kan hålla. Jag känner dock inte till den aktuella routern, men ofta får man ungefär de prestanda man betalar för, lite krasst...

Om du provar att begränsa antalet samtidiga torrents och antal samtidiga peers per torrent och ser om det blir bättre till att börja med, sedan kan du skruva ner hastigheten en bit.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!