Decibelmätning, vid vilket varvtal?

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag har fått låna en riktig Db mätare och tänkte mäta hojen stillastående imorgon (grannar blir så sura om gör en förbifarsmätning i kvarteret) ;)
så det får bli en statisk istället. Frågan är nu hur mäter man? Vid vilket varvtal, hur hålla mätarn?

/Sleven

Borde det inte vara "högsta möjliga oväsen" man mäter? När man mäter max 95dB vid bankanten tex är det ju inga krav på var och hur, det får bara inte låta mer än 95dB.

Nej. Vet att det är ett bestämt varvtal beroende på motorkonfiguration, antal takter, cylindrar, slaglängd.

Någon?

Se till att du mäter dB(A) också, inte tex dB(C) för då kommer du få hicka. :D

Se till att du mäter dB(A) också, inte tex dB(C) för då kommer du få hicka. :D

Okej. Men vid vilket varvtal? Vet att det står i reglerna någonstans, men har letat på Svemos hemsida utan att hitta något.

Okej. Men vid vilket varvtal? Vet att det står i reglerna någonstans, men har letat på Svemos hemsida utan att hitta något.

Läs i reglementet. Det beror på slaglängden, kolla sedan i tabellen så ser du vilket varvtal. Är slaglängden i närheten av 54mm så är det ungefär 7000 rpm.

Mätaren ska hållas 50cm bortanför avgasröret 45% ifrån avgasernas riktning.

Läs i reglementet. Det beror på slaglängden, kolla sedan i tabellen så ser du vilket varvtal. Är slaglängden i närheten av 54mm så är det ungefär 7000 rpm.

Mätaren ska hållas 50cm bortanför avgasröret 45% ifrån avgasernas riktning.

Det var just reglementet jag inte hittade. Tack för infon, tror det är 54,5 i slaglängd på Hondan.

Om det är inför besiktning du vill mäta står varvtalet och dB på chassieskylten.
Är det inför bankörning är det vid det varvtal och gaspådrag du har på rakan...

Om det är inför besiktning du vill mäta står varvtalet och dB på chassieskylten.
Är det inför bankörning är det vid det varvtal och gaspådrag du har på rakan...

Nej. Jag ville mäta statisk. Alltså stillastående och max 100DB/A

Fast är det inte så att du måste klara både en statisk mätning och en förbipassering?

D.V.S att du klarade din egen statiska mätning med bravur är ingen garanti för att du klarar en förbipassering sen på banan, men en god förutsättning har du IAF.

Ljud är lurigt jag lyckades dämpa en bil så den klarade statisk mätning utmärkt, men ändå brölade den värst på banan vid vissa varvtal då det blev resonans i systemet.
Lyckligtvis mättes bara statiskt på den tiden, men jag fick flera gånger göra extra ljudmätningar på tävlingar då tekniske chefen på banan trodde att något hade gått sönder under racen.

Fast är det inte så att du måste klara både en statisk mätning och en förbipassering?

D.V.S att du klarade din egen statiska mätning med bravur är ingen garanti för att du klarar en förbipassering sen på banan, men en god förutsättning har du IAF.

Ljud är lurigt jag lyckades dämpa en bil så den klarade statisk mätning utmärkt, men ändå brölade den värst på banan vid vissa varvtal då det blev resonans i systemet.
Lyckligtvis mättes bara statiskt på den tiden, men jag fick flera gånger göra extra ljudmätningar på tävlingar då tekniske chefen på banan trodde att något hade gått sönder under racen.

Självklart har du rätt, men jag har faktiskt ingen möjlighet att göra en förbifartsmätning här i villakvarteret. :D Så dettta var bättre än inget. Får se hur det går på tisdagträningen på Sviesta.

Självklart har du rätt, men jag har faktiskt ingen möjlighet att göra en förbifartsmätning här i villakvarteret. :D Så dettta var bättre än inget. Får se hur det går på tisdagträningen på Sviesta.

Du ligger nog rätt bra till som ligger så pass under ändå, om du inte har en massa insugsljud och motorskrammel som adderas vid förbifarten.

Annars blir det till att ta fram underredsmassan och måla motorn :hihi

Varken jag eller Calle Torsell hade problem på KM:et så det borde vara lugnt, observera borde.

Det mäts endast på rutin buller vid förbipassering. Statiskt buller mäts endast då ljudet överskrider 95dB förbipassering. Klarar man då statisk mätning under 100 dB behöver man ju knappst vara speciellt orolig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman