De är stämplade som WT

Ja det ar den vedertagna uppfattningen, men varfor ar utbildning vart mer an manuellt arbete?

Tillfor en advokat mer till samhallet an en snickare?

Även om vi bor i tält behöver vi ett fungerande rättssystem, så ja, tyvärr måste jag säga.

Men jag ser inga fel i att en ytterst kompetent snickare har samma lön som en jurist. Bara ansvaret dom bär är av samma tyngd.

Utbildningen skall spegla din inkomst, men det gäller bara sådant du kan plugga dig till.

Supply/Demand ska styra inkomsten. Det finns många som utan vidare utbildning levererar resultat få andra kan uppnå som också förtjänar bra betalt. Liksom man idag i princip behöver vara civilekonom för att få ett assistentjobb.

Inom strategin pratar man om olika lager i "situationen". Om det är en enkel, komplicerad, komplex eller kaotisk situation osv.. För ledarskap kräver dessa olika situationer rätt skiljda egenskaper t.ex.

Jobbmässigt är det jämförbart kan jag tycka. Att bära lådor på ett lager är enkelt, att göra ett bokslut är komplicerat, att bygga maskiner som ska borra diamant i grottor där det varken finns el eller syre till förbränningsmotorer är komplext osv..

Svårighetsgraden i det sätter snabbt ramarna för hur många som är kapabla till arbetet, vilket också bör speglas i lönen.

Så återigen, varför tjänar hantverkare så bra?

Så återigen, varför tjänar hantverkare så bra?
:va Vet inte hur mycket det kan skillja på vissa delar etc.. Men min erfarenhet av hantverk (lackering/snickeri) är löner på 18-24 brutto, definitionfråga om detta är "bra" iof.
Sen att vissa personer ofta har gott om pengar inom detta beror på svart extrarbete utöver 40/v.

:va Vet inte hur mycket det kan skillja på vissa delar etc.. Men min erfarenhet av hantverk (lackering/snickeri) är löner på 18-24 brutto, definitionfråga om detta är "bra" iof.
Sen att vissa personer ofta har gott om pengar inom detta beror på svart extrarbete utöver 40/v.

Är det så?

Låter ju mer rimligt, även inkl. några extra tusen för Sthlm t.ex.

Frågan är ju då varför alla hantverkare vid förfrågan tjänar 30-45 ksek / mån? Är alla kategoriska lögnare? Får man lära sig det på byggprogrammet på gymnasiet :D?

Knappast en myt, dock osäker på hur många procent av dom det är, säkert lika många som bland övriga mindre utbildade.
Om du inte är säker hur kan du då fastslå att det är sant???
Skilj framförallt på IQ och personlighet. IQ visar bara på att du har en "effektiv" hjärna för att hantera och använda information, säger inget om vad du är intresserad av eller hur pass trevlig och social du är.
Det är "alltid" bättre att ha högt än lågt IQ. Du tål stress bättre, du tar bättre beslut, du lär dig mer av erfarenhet, du är flexiblare o.s.v. Knappast ett gott underlag för att bli fullständigt misslyckad.
(Du är här ett allmänt du, inte personligt så det betyder inte alla i alla situationer!)

Jag kan bara komma på ett tillfälle då det skulle vara en fördel att vara "dum". Det är om man planerar att vara med i handikapp-OS. Var väl ett spanskt (?) lag som blev diskat där för att de hade fejkat IQ vill jag minnas.

Blir inget mer svar nu för nu blir det helg för mig!

Det där är bara en myt, ungefär som den om kvinnors kapacitet.
Tron på den har väl ungefär samma funktion som när man stämplar andra som WT: Det får oss själv att känna oss mer lyckade.

(Utifrån IQ är det t.o.m. dessutom sannolikare att de som är begåvade inom ett område tyvärr även är det inom ett par andra också...)

Men de besynnerliga professorer man träffat genom livet då? Finns det verkligen inte något sådant som "begåvningsnisch"? Är det en intressefråga som gör att vissa områden upplevs som eftersatta eller mindre utvecklade. De skulle alltså vara nedprioriterade till förmån för det område man brinner för eller har sin huvudsakliga uppgift/kompetens inom?

Observera phulquoten.

Ja det ar den vedertagna uppfattningen, men varfor ar utbildning vart mer an manuellt arbete?

Tillfor en advokat mer till samhallet an en snickare?

Hoppas verkligen frågorna är av retorisk karaktär.

Ge inte Agile bränsle till att mula människovärdet fullständigt...:hihi

Haha..

Läs mina inlägg här med insikten om att jag gör stor skillnad på marknadsekonomi, nationalekonomi och det där du kallar människovärde.

Ur många perspektiv är det helt meningslöst att ha hantverkare här öht när vi kan importera filipinare eller araber som jobbar (och med tanke på Dubai tydligen kan bygga också) för skitpengar jämfört med våra svenska blåställselitister.

Å andra sidan skulle det ge ett rätt stort utbudsöverskott då de förmodligen inte kan göra något annat :va

Är det så?

Låter ju mer rimligt, även inkl. några extra tusen för Sthlm t.ex.

Frågan är ju då varför alla hantverkare vid förfrågan tjänar 30-45 ksek / mån? Är alla kategoriska lögnare? Får man lära sig det på byggprogrammet på gymnasiet :D?
Övertid medräknad kanske. Finns enhel del som snittar runt 70-80t/v, iaf periodvis.

Det där är bara en myt, ungefär som den om kvinnors simultankapacitet.
Tron på den har väl ungefär samma funktion som när man stämplar andra som WT: Det får oss själv att känna oss mer lyckade.

(Utifrån IQ är det t.o.m. dessutom sannolikare att de som är begåvade inom ett område tyvärr även är det inom ett par andra också...)

:fakta Den där myten hade jag också köpt en gång i tiden. Tills jag kom in på högskolan och insåg att väldigt många av dessa "plugghästar" var uppenbarligen inte bara bra på att läsa. Det visade sig att det även var överrepresenterat av diverse andra talanger bland dessa. Många goda musiker, många duktiga idrottare, det var många som tävlade på SM-nivå och en kille jag lärde känna lite siktade på komma med i VM-landslaget.

Tror myten är skapad nere i andra änden, där det ofta finnas nån fotbollskille(eller liknande) i ungdomslaget som är en riktig träskalle men en gud på fotbollsplanen. Dock bara jämfört med resten av sin ungdomsgrupp och långt innan han kommer till nåt elitlag så har han blivit nåt som sporthojspöbeln skulle benämna som WT.

Haha..

Läs mina inlägg här med insikten om att jag gör stor skillnad på marknadsekonomi, nationalekonomi och det där du kallar människovärde.

Ur många perspektiv är det helt meningslöst att ha hantverkare här öht när vi kan importera filipinare eller araber som jobbar (och med tanke på Dubai tydligen kan bygga också) för skitpengar jämfört med våra svenska blåställselitister.

Å andra sidan skulle det ge ett rätt stort utbudsöverskott då de förmodligen inte kan göra något annat :va

Sötebrödsdagarna för inhemska snickare och annat torde vara räknade. Ett litet tag till är de exklusiva och kan leva på tidigare generationers kvalitetsrykte. Utjämningen är dem hack i häl och i takt med att svensk kvalitet sjunker lär sig t ex balterna vad som gäller. Det är anmärkningsvärt att tycka ett jobb som med 2-3 års utbildning kan utföras såväl kreti som av pleti skulle avlönas som det som tar ett decennium i anspråk och dessutom bara några få har förmågan att klara av, än mindre bli riktigt skickliga på.

Skulle man nöja sig med en advokat/jurist med lika mycket utbildning som en snickare? (Snickare är i inlägget ett samlingsnamn på yrken som fordrar utbildningar med en svårighetsgrad jämförbar med den till snickare).

Övertid medräknad kanske. Finns enhel del som snittar runt 70-80t/v, iaf periodvis.

Jag tror vi närmar oss. Anställda byggare tjänar inga 35-40 på en normal arbetsvecka. Då handlar det om att jobba skift i Norge eller ligga ute i obygden i husvagn och jobba mer än normal arbetsvecka....

Den största niten många manchettyrken lider av är att de iof har högre löner men å andra sidan så är det förtroendearbetstid som gäller och det har en tendens att vara omskrivning för obetald övertid. Värst av dem alla är statsministern som borde löneförhandlat bättre. Stort ansvar, ingen anställningstrygghet, ingen semester och jour 24/7 i 4 år...

Tja, nu när jag raderat lite av din text. Vad tror du själv?

Vi har haft utbildningsinflation i Sverige och sossarna har försökt göra varenda mupp till akademiker. Det går knappt att få tag på en hantverkare längre.

Såklart..

Men det finns något annat i det också. Vägrar minnas det nu, men det finns en teori om fenomenet när en minskad efterfrågan/ökat utbud istället för att minska aktörerna eller sänka priserna gör att de bara höjer priserna. "Vi får mindre jobb så vi måste ta mer betalt ju" :huvet

Här i stan har samma sak hänt med frisörer. Sjukt överbetalda, men undersysselsatta. Vi måste ha flest frisörer per capita i landet, och dyrast. 420 för en vanlig klippning som tar 20 min är inte en realistisk kostnad för nån som kan svänga en sax.

Med tiden faller det, men högt-pris-paradoxen och andra mekanismer driver på det och gör att det tar tid och är komnstigt länge.

(Om alla andra tar 50 tusen för ett kök, vad är det för fel på den som tar 35? Om alla tar 400 för en klippning, hur dålig är den som tar 180? Osv..)

Men de besynnerliga professorer man träffat genom livet då? Finns det verkligen inte något sådant som "begåvningsnisch"? Är det en intressefråga som gör att vissa områden upplevs som eftersatta eller mindre utvecklade. De skulle alltså vara nedprioriterade till förmån för det område man brinner för eller har sin huvudsakliga uppgift/kompetens inom?

Observera phulquoten.

En idiot kan bli bra på en sak om han ägnar sitt liv till bara den saken. Men en intelligent människa blir lätt duktig på det mesta han företar sig med engagemang.

Att man är besynnerlig betyder inte att man saknar talang. Men visst kan många professorer vara besynnerliga. Har inget säkert svar på frågan men som forskare ska man kunna tänka fritt outside the box och kanske ligger svaret där. Jag har stött på min många besynnerliga professorer men jag tror ingen av dom har haft bara en talang.

En maskindoktor jag känner väl blev i samband med anställningsintervjuns personlighetstest bedömd som avsaknad av respekt för regler och normer vilket skulle ha vara negativt för de flesta anställningar men nu var det ju en forskartjänst han sökte så helt plötsligt blev resonemanget att "Det var nog bra eftersom han ju skulle stå i teknikens framkant".

Om du inte är säker hur kan du då fastslå att det är sant???

Inlägget blev lite rörigt, försökte få det till att din hypotes att intelligenta personer evt var mer lyckade på det personliga planet var felaktigt, och förhållandet var jämställt.

Skyller på låg utbildning, intelligens och usel simultankapacitet.

:fakta Den där myten hade jag också köpt en gång i tiden. Tills jag kom in på högskolan och insåg att väldigt många av dessa "plugghästar" var uppenbarligen inte bara bra på att läsa. Det visade sig att det även var överrepresenterat av diverse andra talanger bland dessa. Många goda musiker, många duktiga idrottare, det var många som tävlade på SM-nivå och en kille jag lärde känna lite siktade på komma med i VM-landslaget.

Det kan jag verkligen skriva under på. Personer med huvudet på skaft har tendens att även ha andra talanger...

Helena_Jansson_2008.jpg
VM guld i orientering
Jon+Brannstrom+2012+Coachella+Valley+Music+hkgu8lTaEaSl.jpg
Refused gitarrist

är två exempel av otaliga i min klass på universitetet som hade fler talanger än att lära sig latinska namn på kroppsdelar...

Sötebrödsdagarna för inhemska snickare och annat torde vara räknade. Ett litet tag till är de exklusiva och kan leva på tidigare generationers kvalitetsrykte. Utjämningen är dem hack i häl och i takt med att svensk kvalitet sjunker lär sig t ex balterna vad som gäller. Det är anmärkningsvärt att tycka ett jobb som med 2-3 års utbildning kan utföras såväl kreti som av pleti skulle avlönas som det som tar ett decennium i anspråk och dessutom bara några få har förmågan att klara av, än mindre bli riktigt skickliga på.

Skulle man nöja sig med en advokat/jurist med lika mycket utbildning som en snickare? (Snickare är i inlägget ett samlingsnamn på yrken som fordrar utbildningar med en svårighetsgrad jämförbar med den till snickare).

Nja, jag tror att det sker ett stålbad i dagsläget iom all den importerade arbetskraften.
Men att säga att en snickare inte kan tjäna pengar är bara bull tror jag, däremot kommer de som inte riktigt kan fasas ut till förmån för billig arbetskraft utifrån, medans de vassa riktigt bra hantverkarna kommer kunna ta bra betalt för sin kvalité och stolthet i allt de gör.
Finns ju en snickare här på forumet som gör saker jag bara blir imponerad av... den mannen kommer nog inte bli av med sin business i första taget. (Ja, pucken, du kan slå dig för bröstet) :fakta

Såklart..

Men det finns något annat i det också. Vägrar minnas det nu, men det finns en teori om fenomenet när en minskad efterfrågan/ökat utbud istället för att minska aktörerna eller sänka priserna gör att de bara höjer priserna. "Vi får mindre jobb så vi måste ta mer betalt ju" :huvet

Här i stan har samma sak hänt med frisörer. Sjukt överbetalda, men undersysselsatta. Vi måste ha flest frisörer per capita i landet, och dyrast. 420 för en vanlig klippning som tar 20 min är inte en realistisk kostnad för nån som kan svänga en sax.

Med tiden faller det, men högt-pris-paradoxen och andra mekanismer driver på det och gör att det tar tid och är komnstigt länge.

(Om alla andra tar 50 tusen för ett kök, vad är det för fel på den som tar 35? Om alla tar 400 för en klippning, hur dålig är den som tar 180? Osv..)

Du som är utbildad i ämnet, hur stor påverkan har folks vilja att skryta om sina utgifter vid till exempel det nya köket, för ekonomins utveckling?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT