De är stämplade som WT

Det där var inte en särskilt begåvad tolkning av vad jag skrev.
Jag utgår ifrån att han är lycklig och nöjd med sitt liv eftersom han väljer att stanna kvar i det livet istället för att tacka ja till miljoner samt fina erbjudanden.

Och eg vet jag inte ens om han är lycklig han kanske bara anser sig bli mindre lycklig på ett universitet.

Det faktum att han är eremit skvallrar om att han är en kuf och vill vara i fred.
Kanske är han lycklig, kanske inte.

Jag minns att jag gjorde någon poll för ett par år sedan och minns jag inte fel var det väl knappt 1% som hade lågutbildade föräldrar och/eller tvingats dela rum med syskon under uppväxten.
Jag har fått intrycket att det är precis tvärt om, att rätt många här inne är lågutbildade och kommer från lågutbildade familjer. Oavsett vilket så anser en person sällan att hen själv är lågutbildad, så på en direkt fråga "Är du lågutbildad" lär hen svara nej eller inte svara alls. Akademiker och barn till akademiker däremot, missar sällan ett tillfälle att framhäva sina meriter. Således kan man få en helt felaktig uppfattning från en enkel omröstning.
Om du själv dömer utifrån hur de flesta här på forat uttrycker sej i skrift, skulle du då gissa att en majoritet var högutbildade?

/Akademiker och barn till Akademiker.
På individnivå finns dock stöd för att barn till akademikerföräldrar i högre grad läser vidare själva, är mer produktiva och står för en avsevärt mindre andel av samhällsproblemen än barn till "blue colors" eller socialfamiljer.
Blue-COLLAR!
Syftningsfel och stavfle är WT.
Marsch iväg till socialkontoret med dej!
:hihi

Alla rätt.
Väldigt många som är högbegåvade inom ett område är miserabelt misslyckade inom andra områden.

Nu är ju mensa en rätt muppig organisation för innebördes beundran. Begåvning verkar vara lika stort krav på i mensa som fö politiker. :näsblod

Blue-COLLAR!
Syftningsfel och stavfle är WT.
Marsch iväg till socialkontoret med dej!
:hihi

Visste faktiskt inte ens att det hette så. Aldrig sett det i skrift och har sällan diskussioner på engelska om såna ämnen.

Och vet du, det känns helt ok.

Visste faktiskt inte ens att det hette så. Aldrig sett det i skrift och har sällan diskussioner på engelska om såna ämnen.

Om jag kommer ihåg rätt så kommer begreppet från amrikansk industri under förra årtusendet, där arbetarna hade blå grövre skjortor medan tjänstemännen gick i vitskjorta (och slips eller fluga). Härav bluecollar resp. whitecollar.

Så, nu har den lilla folkskollärarsjälen fått göra dagens insats för folkbildningen :tummenupp

Blue collar kommer ifrån blå arbetskläder, och färgen på kragen. White collar är då den vita kragen på skjortor. De två uttrycken syftar på okvalificerat arbete för blue, och kvalificerat för white...
Amerikanska uttryck.

Jag tror det räcker med 1 eller kanske 3 kvartal till så visar det sig verkligen vilka som är WT.

Före detta hantverkare tror jag kommer komma på 1a plats, iofs på en delad första plats med alla Fd konsulter av alla former.

jorå så är det.

Edit: att ens hantverkare kunnat skapa sig den status dom lyckats med är en gåta.

2 år på B&A är ju nästan som högskola.

Last edited:
Jag tror det räcker med 1 eller kanske 3 kvartal till så visar det sig verkligen vilka som är WT.

Före detta hantverkare tror jag kommer komma på 1a plats, iofs på en delad första plats med alla Fd konsulter av alla former.

jorå så är det.

Edit: att ens hantverkare kunnat skapa sig den status dom lyckats med är en gåta.

2 år på B&A är ju nästan som högskola.

Har hantverkare status? :va

Om jag kommer ihåg rätt så kommer begreppet från amrikansk industri under förra årtusendet, där arbetarna hade blå grövre skjortor medan tjänstemännen gick i vitskjorta (och slips eller fluga). Härav bluecollar resp. whitecollar.

Så, nu har den lilla folkskollärarsjälen fått göra dagens insats för folkbildningen :tummenupp

Kläddelen visste jag, men tänkte mer på våra svenska "blåställ" varpå color blev mer rimligt än collar :)

Ja om man frågar dom rakt ut så är dom strax under läkare.

Säger dem att de trivs med jobbet eller vad påstår du egentligen? Hantverkare producerar något. Det fanns allt för många statliga jobb som inte behövs som endast förflyttar pengar.

Nej tror snarare på de som har jobb som inte behövs i framtiden i kombination med de som har allt för höga skulder på sig.

Last edited:
Alla rätt.
Väldigt många som är högbegåvade inom ett område är miserabelt misslyckade inom andra områden.
Det där är bara en myt, ungefär som den om kvinnors simultankapacitet.
Tron på den har väl ungefär samma funktion som när man stämplar andra som WT: Det får oss själv att känna oss mer lyckade.

(Utifrån IQ är det t.o.m. dessutom sannolikare att de som är begåvade inom ett område tyvärr även är det inom ett par andra också...)

Säger dem att de trivs med jobbet eller vad påstår du egentligen? Hantverkare producerar något. Det fanns allt för många statliga jobb som inte behövs som endast förflyttar pengar.

Nej tror snarare på de som har jobb som inte behövs i framtiden i kombination med de som har allt för höga skulder på sig.

"Endast förflyttar pengar" :va

Nu är hela ditt inlägg rörigt så jag får chansa på vad du egentligen menar. Men ur kontexten läser jag att du inte har en aning om vad du pratar om, och förmodligen är hantverkare :D

De i byggsvängen jag kan ha nån form av respekt för är de som:

1. Ritar husen
2. Kostnadsberäknar TC (vilket är halvt sant, för just inom bygg verkar det ok att ha avvikelser på 40% till skillnad från alla andra branscher)

Att få ut så bra löner som bygg får för att bära gipsskivor och hamra lite ska dem som gör det va jäkligt tacksamma för. Jag ger det 10 år innan konkurrensen sagt sitt och lönerna anpassat sig (är det inte redan negativ reallöneutveckling förresten?)

Det där är bara en myt, ungefär som den om kvinnors simultankapacitet.
Tron på den har väl ungefär samma funktion som när man stämplar andra som WT: Det får oss själv att känna oss mer lyckade.

(Utifrån IQ är det t.o.m. dessutom sannolikare att de som är begåvade inom ett område tyvärr även är det inom ett par andra också...)

Knappast en myt, dock osäker på hur många procent av dom det är, säkert lika många som bland övriga mindre utbildade.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT